Decyzja 2004/197/WPZiB ustanawiająca mechanizm zarządzania finansowaniem wspólnych kosztów operacji Unii Europejskiej mających wpływ na kwestie wojskowe i obronne
Dz.U.UE.L.2004.63.68
Akt utracił mocDECYZJA RADY 2004/197/WPZiB
z dnia 23 lutego 2004 r.
ustanawiająca mechanizm zarządzania finansowaniem wspólnych kosztów operacji Unii Europejskiej mających wpływ na kwestie wojskowe i obronne
uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 13 ust. 3 i art. 28 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rada Europejska, na posiedzeniu w Helsinkach w dniach 10-11 grudnia 1999 r., uzgodniła w szczególności, że Państwa Członkowskie, współpracujące na zasadzie dobrowolności w operacjach prowadzonych pod kierunkiem UE, powinny być w stanie do 2003 r. rozmieścić w ciągu 60 dni i utrzymywać przez co najmniej jeden rok siły zbrojne w liczbie od 50.000 do 60.000 osób, zdolne do realizacji pełnego zakresu zadań petersberskich.
(2) Rada Europejska, na posiedzeniu w dniach 19-20 czerwca 2003 r., z zadowoleniem przyjęła wnioski z posiedzenia Rady w dniu 19 maja 2003 r., w szczególności potwierdzenie potrzeby rozwoju zdolności operacyjnych sił szybkiego reagowania Unii Europejskiej.
(3) Dnia 22 września 2003 r. Rada zadecydowała, że Unia Europejska powinna wypracować elastyczne możliwości zarządzania finansowaniem wspólnych kosztów operacji wojskowych o dowolnej skali, stopniu złożoności lub pilności, w szczególności poprzez ustanowienie, do dnia 1 marca 2004 r., stałego mechanizmu finansowania obciążeń ponoszonych z tytułu wspólnych kosztów przyszłych operacji wojskowych Unii.
(4) Dnia 17 czerwca 2002 r. Rada zatwierdziła dokument 10155/02 w sprawie finansowania operacji zarządzania kryzysowego prowadzonych pod kierunkiem UE, mających wpływ na kwestie wojskowe i obronne.
(5) Traktat o Unii Europejskiej przewiduje w art. 28 ust. 3, że Państwa Członkowskie, których przedstawiciele w Radzie złożyli formalne oświadczenie na podstawie art. 23 ust. 1 akapit drugi Traktatu, nie są zobowiązane do wnoszenia wkładu w finansowanie operacji mających wpływ na kwestie wojskowe lub obronne.
(6) Zgodnie z art. 6 Protokołu w sprawie stanowiska Danii, stanowiącego załącznik do Traktatu o Unii Europejskiej i Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, Dania nie uczestniczy w opracowaniu oraz wprowadzaniu w życie decyzji i działań Unii, które mają wpływ na kwestie obronne. A zatem Dania nie uczestniczy w mechanizmie współfinansowania,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
Definicje
Do celów niniejszej decyzji:
a) "uczestniczące Państwa Członkowskie" oznaczają Państwa Członkowskie Unii Europejskiej, z wyjątkiem Danii;
b) "państwa wnoszące wkład" oznaczają Państwa Członkowskie wnoszące wkład w finansowanie operacji wojskowych, o których mowa w niniejszej decyzji, zgodnie z art. 28 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej, oraz państwa trzecie wnoszące wkład w finansowanie wspólnych kosztów tych operacji na podstawie umów zawartych między nimi a Unią Europejską.
c) 1 "operacje" oznaczają operacje UE mające wpływ na kwestie wojskowe lub obronne;
d) 2 "wojskowe działania wspierające" oznaczają operacje UE lub ich części, o których przeprowadzeniu zadecydowała Rada w ramach wsparcia udzielanego państwu trzeciemu lub organizacji trzeciej; operacje te mają wpływ na kwestie wojskowe lub obronne, ale nie są prowadzone pod zwierzchnictwem kwatery głównej UE.
ROZDZIAŁ 1
MECHANIZM
MECHANIZM
Ustanowienie mechanizmu
Zdolność prawna
Mając na uwadze administracyjny mechanizm finansowania operacji Unii Europejskiej mających wpływ na kwestie wojskowe i obronne, ATHENA ma zdolność prawną wymaganą w szczególności do posiadania rachunku bankowego, nabywania, posiadania lub zbywania nieruchomości, zawierania umów i porozumień administracyjnych i występowania jako strona w postępowaniach sądowych. ATHENA jest mechanizmem o celu niezarobkowym.
Koordynacja ze stronami trzecimi
ATHENA koordynuje swoje działania z Państwami Członkowskimi, instytucjami Wspólnoty i organizacjami międzynarodowymi w zakresie wymaganym dla realizacji jej zadań i w zgodzie z celami i politykami Unii Europejskiej.
ROZDZIAŁ 2
STRUKTURA ORGANIZACYJNA
STRUKTURA ORGANIZACYJNA
Organy zarządzające i pracownicy
a) zarządca;
b) dowódca każdej z operacji, w odniesieniu do operacji, którą dowodzi (dalej zwany "dowódcą operacji");
c) główny księgowy.
Specjalny Komitet
a) Specjalny Komitet składa się z przedstawicieli poszczególnych Państw Członkowskich wnoszących wkład (po jednym na każde państwo);
b) przedstawiciele wnoszących wkład państw trzecich uczestniczą w obradach Specjalnego Komitetu bez prawa głosu ani obecności na głosowaniu;
c) dowódca operacji lub jego przedstawiciel uczestniczy w obradach Specjalnego Komitetu bez prawa udziału w głosowaniu.
Zarządca
a) sporządza projekty budżetu i przedkłada je Specjalnemu Komitetowi. Część projektu budżetu dotycząca wydatków na daną operację przygotowywana jest na podstawie wniosku od dowódcy operacji;
b) przyjmuje budżety do realizacji po ich zatwierdzeniu przez Specjalny Komitet;
c) pełni rolę urzędnika zatwierdzającego dochody, wspólne koszty poniesione w trakcie przygotowań do operacji lub w ich następstwie, jak również wspólne koszty operacyjne poniesione poza aktywną fazą operacji;
d) odnośnie do dochodów, wdraża w życie porozumienia finansowe zawarte ze stronami trzecimi w związku z finansowaniem wspólnych kosztów unijnych operacji wojskowych.
Dowódca operacji
a) wysyła zarządcy swoje propozycje do części projektu budżetu "wydatki - wspólne koszty operacyjne";
b) jako urzędnik zatwierdzający, wykorzystuje środki przewidziane w budżecie na pokrycie wspólnych kosztów operacyjnych; wykonuje swoje uprawnienia wobec osób uczestniczących w wykorzystaniu tych środków, włącznie ze wstępnym finansowaniem; może udzielać zamówień i zawierać umowy w imieniu ATHENY; otwiera rachunek bankowy w imieniu ATHENY dla obsługi operacji, którą dowodzi.
Główny Księgowy
a) prawidłową realizację płatności, inkasowanie należności generujących dochód i egzekwowanie zwrotu należnych kwot;
b) przygotowywanie rocznych sprawozdań finansowych dla ATHENY, a po zakończeniu każdej operacji - sprawozdań finansowych dotyczących danej operacji;
c) udzielanie wsparcia zarządcy, gdy ten składa Specjalnemu Komitetowi do zatwierdzenia roczne sprawozdania finansowe lub sprawozdania finansowe dotyczące danej operacji;
d) prowadzenie księgowości ATHENY;
e) ustanawianie zasad i metod rachunkowości oraz opracowywanie planu kont;
f) ustalanie i walidację systemów księgowania dochodów, a w stosownych przypadkach - walidację systemów ustanowionych przez urzędnika zatwierdzającego w celu dostarczenia lub uzasadnienia informacji księgowych;
g) przechowywanie dokumentów księgowych, potwierdzających dokonanie transakcji;
h) zarządzanie, wspólnie z zarządcą, portfelem papierów wartościowych.
Postanowienia ogólne stosowane wobec zarządcy, głównego księgowego i pracowników ATHENY
ROZDZIAŁ 3
POROZUMIENIA ADMINISTRACYJNE Z PAŃSTWAMI CZŁONKOWSKIMI, INSTYTUCJAMI UE, PAŃSTWAMI TRZECIMI I ORGANIZACJAMI MIĘDZYNARODOWYMI 6
POROZUMIENIA ADMINISTRACYJNE Z PAŃSTWAMI CZŁONKOWSKIMI, INSTYTUCJAMI UE, PAŃSTWAMI TRZECIMI I ORGANIZACJAMI MIĘDZYNARODOWYMI 6
Porozumienia administracyjne z państwami członkowskimi lub instytucjami UE
Porozumienia administracyjne z państwem trzecim lub organizacją międzynarodową
Porozumienia administracyjne stałe i ad hoc w sprawie sposobów wnoszenia wkładów przez państwa trzecie
ROZDZIAŁ 4
KONTA BANKOWE
KONTA BANKOWE
Otwarcie i cel
Zarządzanie funduszami
ROZDZIAŁ 5
KOSZTY WSPÓLNE
KOSZTY WSPÓLNE
Definicja wspólnych kosztów i sposób ich kwalifikowania w zależności od okresu, w jakim zostały poniesione
a) wspólne koszty wymienione w załączniku III-A;
b) wspólne koszty wymienione w załączniku III-B, o ile Rada tak zadecyduje.
Operację należy uważać za zakończoną z chwilą, gdy sprzęt i infrastruktura wspólnie finansowane w celu jej przeprowadzenia dotarły do miejsca przeznaczenia i zostały sporządzone sprawozdania finansowe dotyczące operacji.
Ćwiczenia
a) pozyskaniem kapitału, włącznie z kosztami dotyczącymi budynków, infrastruktury i sprzętu;
b) fazą planowania i przygotowania ćwiczeń;
c) transportem, koszarami i zakwaterowaniem wojska.
Kwoty referencyjne
Każdy projekt wspólnego działania, na mocy którego Rada decyduje o przeprowadzeniu przez Unię operacji wojskowej, oraz każdy projekt wspólnego działania lub decyzja, na mocy których Rada decyduje o rozszerzeniu zasięgu operacji Unii, zawiera kwotę referencyjną stanowiącą wspólne koszty danej operacji. Zarządca, przy wsparciu przede wszystkim ze strony oficerów wojska i dowódcy operacji, o ile został mianowany, szacuje kwotę niezbędną do pokrycia wspólnych kosztów operacji w planowanym okresie. Zarządca, za pośrednictwem Prezydencji, proponuje powyższą kwotę organom Rady odpowiedzialnym za rozpatrzenie projektu wspólnego działania lub decyzji.
ROZDZIAŁ 6
BUDŻET
BUDŻET
Zasady budżetowania
Ustalenie i przyjęcie budżetu rocznego
a) środki przewidziane w budżecie, niezbędne na pokrycie wspólnych kosztów poniesionych w trakcie przygotowania lub realizacji operacji;
b) środki przewidziane w budżecie, niezbędne na pokrycie wspólnych kosztów operacyjnych trwających lub planowanych operacji, co obejmuje, o ile to stosowne, zwrot wspólnych kosztów wstępnie sfinansowanych przez dane Państwo lub stronę trzecią;
c) prognozę dotyczącą dochodów niezbędnych na pokrycie wydatków.
a) wkładów wniesionych przez uczestniczące w operacjach i wnoszące wkład Państwa Członkowskie oraz, w odpowiednim przypadku, przez wnoszące wkład państwa trzecie;
b) dochodów różnych, podzielonych według tytułów, obejmujących odsetki otrzymane, przychody ze sprzedaży i wynik budżetowy z ubiegłego roku obrachunkowego, po jego ustaleniu przez Specjalny Komitet.
Rewizja budżetu
Transfery
Jednakże transfer jest wcześniej zatwierdzany przez Specjalny Komitet w przypadku gdy:
a) planowany transfer zmieniłby łączną wysokość środków budżetowych przewidzianych dla danej operacji;
lub
b) planowane transfery między działami w trakcie roku obrachunkowego przekroczyłyby 10 % środków budżetowych zaksięgowanych w dziale, z którego podjęto środki, jak wykazuje budżet przyjęty dla tego roku obrachunkowego według stanu na dzień, w którym przedłożono wniosek o dany transfer.
Przeniesienie środków budżetowych
Przewidywana realizacja budżetu
Po zatwierdzeniu budżetu rocznego środki mogą być wykorzystywane na pokrycie zobowiązań i płatności, o ile jest to niezbędne z operacyjnego punktu widzenia.
ROZDZIAŁ 7
WKŁADY I ZWROTY KOSZTÓW
WKŁADY I ZWROTY KOSZTÓW
Określenie wysokości wkładów
Harmonogram płatności wkładów
Wcześniejsze finansowanie
a) wnoszą swój wkład na rzecz Athena z góry;
b) lub, gdy Rada zadecyduje o przeprowadzeniu operacji wojskowej szybkiego reagowania UE, do której finansowania wnoszą one wkład, wpłacają swój wkład w koszty wspólne takiej operacji w wysokości kwoty referencyjnej w terminie pięciu dni od daty przekazania wezwania, o ile Rada nie zadecyduje inaczej.
Refundacja kwot wpłaconych tytułem wstępnego finansowania
Zarządzanie przez ATHENĘ wydatków nieobjętych wspólnymi kosztami
Odsetki za zwłokę
ROZDZIAŁ 8
REALIZACJA WYDATKÓW
REALIZACJA WYDATKÓW
Zasady
a) pracowników odpowiedniego szczebla, zdolnych wykonać powierzone obowiązki;
b) zakres przekazanych uprawnień; oraz
c) zakres, w jakim beneficjanci mogą dalej delegować powierzone uprawnienia na swoich zastępców.
Wspólne koszty poniesione w trakcie przygotowania i realizacji operacji
Zarządca pełni obowiązki urzędnika zatwierdzającego w przypadku wydatków dla pokrycia wspólnych kosztów poniesionych w trakcie przygotowania i realizacji operacji.
Wspólne koszty operacyjne
ROZDZIAŁ 9
MIEJSCE PRZEZNACZENIA WSPÓLNIE FINANSOWANEGO SPRZĘTU I INFRASTRUKTURY
MIEJSCE PRZEZNACZENIA WSPÓLNIE FINANSOWANEGO SPRZĘTU I INFRASTRUKTURY
a) w przypadku infrastruktury - sprzedaż lub przekazanie za pośrednictwem ATHENY państwu przyjmującemu, Państwu Członkowskiemu lub stronie trzeciej;
b) w przypadku sprzętu - sprzedaż za pośrednictwem ATHENY Państwu Członkowskiemu, państwu przyjmującemu lub stronie trzeciej, bądź składowanie i utrzymywanie przez ATHENĘ, Państwo Członkowskie lub stronę trzecią.
ROZDZIAŁ 10
RACHUNKOWOŚC I INWENTARYZACJA
RACHUNKOWOŚC I INWENTARYZACJA
Zasady
W przypadku gdy realizację wspólnych wydatków powierzono Państwu Członkowskiemu, instytucji Wspólnoty lub, w odpowiednim przypadku, organizacji międzynarodowej, wówczas to Państwo, instytucja lub organizacja stosuje zasady obowiązujące przy księgowaniu ich własnych wydatków i prowadzeniu własnej inwentaryzacji.
Rachunkowość wspólnych kosztów operacyjnych
Dowódca operacji prowadzi rachunkowość dotyczącą transferów funduszy otrzymanych od ATHENY, poniesionych wydatków i dokonanych płatności, jak również inwentaryzację mienia ruchomego finansowanego z budżetu ATHENY i wykorzystywanego do potrzeb operacji, którą dowodzi.
Skonsolidowane sprawozdania finansowe
ROZDZIAŁ 11
KONTROLA RACHUNKÓW I PREZENTACJA SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH
KONTROLA RACHUNKÓW I PREZENTACJA SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH
Regularne sprawozdania dla Specjalnego Komitetu
Co trzy miesiące zarządca przedkłada Specjalnemu Komitetowi sprawozdanie z realizacji dochodów i wydatków w ciągu ubiegłych trzech miesięcy oraz od początku roku obrachunkowego. W tym celu poszczególni dowódcy operacji przekazują zarządcy, we właściwym czasie, sprawozdanie dotyczące wydatków odnoszących się do wspólnych kosztów operacyjnych operacji, którymi dowodzą.
Kontrola rachunków
a) członkowie kolegium nadal są opłacani przez ich macierzystą izbę audytorską oraz otrzymują od ATHENY jedynie zwrot kosztów ich misji zgodnie z przepisami mającymi zastosowanie wobec równorzędnej klasy urzędników Wspólnot Europejskich;
b) nie mają prawa żądać ani otrzymywać instrukcji od innych instytucji poza Specjalnym Komitetem; w ramach swojego mandatu kontrolnego Kolegium Biegłych Rewidentów i jego członkowie są w pełni niezależni i ponoszą wyłączną odpowiedzialność za prowadzenie kontroli zewnętrznych;
c) składają sprawozdania z realizacji swoich zadań jedynie Specjalnemu Komitetowi;
d) sprawdzają w trakcie roku budżetowego oraz ex post, poprzez przeprowadzanie kontroli na miejscu oraz kontroli dokumentacji, czy wydatki finansowane lub wstępnie finansowane przez mechanizm ATHENA zostały zrealizowane zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami oraz zasadami należytego zarządzania finansami, czyli zgodnie z zasadami gospodarności, efektywności i skuteczności, a także czy kontrole wewnętrzne są odpowiednie.
Co roku kolegium biegłych rewidentów wybiera przewodniczącego spośród swoich członków lub przedłuża mandat aktualnemu przewodniczącemu. Kolegium przyjmuje zasady stosowane w przypadku kontroli prowadzonych przez jego członków zgodnie z najwyższymi normami międzynarodowymi. Kolegium Biegłych Rewidentów zatwierdza sprawozdania z kontroli sporządzone przez jego członków przed ich przekazaniem zarządcy i Specjalnemu Komitetowi.
Coroczna prezentacja sprawozdań
Prezentacja sprawozdań dotyczących danej operacji
ROZDZIAŁ 12
ODPOWIEDZIALNOŚĆ PRAWNA
ODPOWIEDZIALNOŚĆ PRAWNA
(skreślony)
Przegląd
Niniejsza decyzja, włącznie z załącznikami do niej, jest poddawana przeglądowi po każdej operacji, a przynajmniej co 18 miesięcy. Pierwszy przegląd jest przeprowadzany najpóźniej do końca 2004 r. Organy zarządzające ATHENY wnoszą swój wkład w przeglądy niniejszej decyzji.
Przepisy końcowe
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 1 marca 2004 r.
Sporządzono w Brukseli, dnia 23 lutego 2004 r.
W imieniu Komisji | |
B. COWEN | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 253 z 7.10.2000, str. 42
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I 37
Wspólne koszty pokrywane przez ATHENĘ niezależnie od czasu, w którym zostały poniesione
Wspólne koszty pokrywane przez ATHENĘ niezależnie od czasu, w którym zostały poniesione
1. (skreślony).
2. Wydatki poniesione w trakcie misji przez dowódcę operacji i jego pracowników związane z przedłożeniem sprawozdań z operacji Specjalnemu Komitetowi.
3. Odszkodowania za straty i koszty wynikające z roszczeń i powództw, jakie mają być zapłacone za pośrednictwem ATHENY.
4. (skreślony).
5. Koszty wynikające z decyzji o składowaniu materiałów nabytych wspólnie dla potrzeb operacji (jeśli koszty te są przypisane do ogólnej części budżetu rocznego, należy wskazać ich związek z konkretną operacją).
Ogólna część budżetu rocznego obejmuje ponadto środki, w razie potrzeby, na pokrycie następujących wspólnych kosztów operacji, w których finansowanie mają wkład uczestniczące państwa członkowskie:
1) koszty bankowe;
2) koszty kontroli;
3) wspólne koszty związane z przygotowawczą fazą operacji określone w załączniku II.
ZAŁĄCZNIK II 38
Wspólne koszty operacyjne związane z przygotowawczą fazą operacji, ponoszone przez ATHENĘ
Wspólne koszty operacyjne związane z przygotowawczą fazą operacji, ponoszone przez ATHENĘ
Opieka medyczna: koszty ewakuacji medycznej (Medevac) osób biorących udział w misjach rozpoznawczych i przygotowaniach sił zbrojnych do konkretnej unijnej operacji wojskowej, w przypadku gdy w strefie działań wojennych nie można zapewnić opieki lekarskiej.
ZAŁĄCZNIK III 39
III-A
III-A
W przypadku każdej unijnej operacji wojskowej ATHENA ponosi, jako wspólne koszty operacyjne, niżej określone dodatkowe koszty wymagane dla przeprowadzenia operacji:
1. Dodatkowe koszty centrum dowodzenia (przenośnego lub stałego) operacjami lub ćwiczeniami prowadzonymi przez UE
a) Kwatera Główna (KG): | centrum dowodzenia operacji, kwatery sił zbrojnych i kwatery poszczególnych wojsk wchodzących w skład sił zbrojnych UE; |
b) Kwatera Główna Operacji (KGO): | stała kwatera dowódcy operacji, poza strefą działań wojennych, odpowiedzialna za utworzenie, mobilizację, utrzymanie i odtworzenie sił zbrojnych UE. |
Definicja wspólnych kosztów stosowana wobec KGO ma zastosowanie również wobec Sekretariatu Generalnego Rady i ATHENY w zakresie takim, w jakim organy te działają bezpośrednio na rzecz tej operacji; | |
c) Kwatera Główna Sił Zbrojnych (KGSZ): | kwatera główna sił zbrojnych UE rozmieszczonych w strefie działań; |
d) kwatery wojsk wchodzących w skład sił zbrojnych UE (KWWSSZ): | kwatery dowódców wojsk UE rozmieszczonych w strefie operacji (tj. wojsk powietrznych, lądowych, morskich i inni dowódcy pełniący konkretne funkcje, których wyznaczenie jest konieczne, w zależności od charakteru operacji); |
e) koszty transportu: | transport do strefy i ze strefy działań wojennych w celu rozmieszczenia, utrzymania i odtworzenia KGSZ i KWWSSZ oraz koszty transportu poniesione przez KGO, niezbędne do przeprowadzenia operacji; |
f) administracja: | dodatkowy sprzęt biurowy i umeblowanie, przewidziane umowami usługi i urządzenia użyteczności publicznej, koszty utrzymania budynków; |
g) zatrudniony personel lokalny: | personel cywilny, konsultanci międzynarodowi i zatrudniony personel lokalny (krajowy i zagraniczny) potrzebny do przeprowadzenia operacji w zakresie wykraczającym poza zwykłe wymogi operacyjne (włącznie z opłacaniem nadgodzin); |
h) łączność: | wydatki inwestycyjne na zakup i eksploatację dodatkowych środków łączności i sprzętu informatycznego oraz koszty świadczonych usług (wynajem i konserwacja modemów, linii telefonicznych, telefonów satelitarnych, faksu szyfrującego wiadomości, linii zabezpieczonych, dostawców usług internetowych, łącz linii danych, sieci lokalnych); |
i) koszty transportu/podróży (z wyjątkiem diet) w ramach obszaru objętego działaniami kwatery głównej: | wydatki związane z transportem kołowym i innym, w tym koszty frachtu, obejmujące podróże krajowych rezerwistów i gości; dodatkowe koszty paliwa przewyższające koszty zwykłych operacji; wynajem dodatkowych pojazdów; koszty podróży służbowych między strefą działań a Brukselą oraz/lub miejscem spotkań organizowanych przez UE; koszty ubezpieczenia osób trzecich nałożone przez niektóre kraje na organizacje międzynarodowe prowadzące działania na ich terytorium; |
j) koszary i zakwaterowanie/ infrastruktura: | wydatki na nabycie, wynajem lub odnowienie, w miarę konieczności, obiektów kwatery głównej w strefie działań wojennych (wynajem budynków, schronów, namiotów). |
k) informacja publiczna: | koszty kampanii informacyjnych i informowania mediów w KGO i KGSZ, zgodnie ze strategią informacyjną opracowaną przez kwaterę główną operacji; |
l) reprezentacja i przyjmowanie gości: | koszty reprezentacyjne; koszty ponoszone na poziomie kwatery głównej, niezbędne do przeprowadzenia operacji. |
2. Koszty dodatkowe poniesione na udzielenie wsparcia siłom zbrojnym jako całości:
Określone poniżej koszty są kosztami ponoszonymi w wyniku rozmieszczenia sił zbrojnych na swoich pozycjach:
a) prace związane z rozmieszczeniem/infrastrukturą: | wydatki, których poniesienie jest bezwzględnie konieczne dla wypełnienia przez siły zbrojne ich misji (wspólnie użytkowane lotnisko, linie kolejowe, porty, drogi, w tym punkty wysadzenia sił zbrojnych i rejony ześrodkowania wojsk; dostawy energii elektrycznej i wody, statyczna ochrona sił zbrojnych, obiekty magazynowe, parkingi; wsparcie inżynieryjne); |
b) oznakowanie identyfikacyjne: | szczególne znaki identyfikacyjne, dowody tożsamości "Unia Europejska", plakietki, medale, flagi w kolorach Unii Europejskiej lub inne znaki identyfikacyjne sił zbrojnych lub kwatery głównej (z wyjątkiem odzieży, hełmów lub mundurów); |
c) służby medyczne: | koszt ewakuacji medycznej (Medevac). |
3. Koszty dodatkowe poniesione przez Unię Europejską na skutek wykorzystania wspólnych środków i zdolności NATO udostępnionych dla operacji prowadzonej pod kierunkiem UE.
Obciążające Unię Europejską koszty zastosowania, w jednej z jej operacji wojskowych, uzgodnień między UE i NATO, dotyczących przekazania, monitorowania i zwrotu lub wycofania wspólnych środków i zdolności NATO udostępnionych dla operacji prowadzonej pod kierunkiem UE. Zwroty kosztów dokonywane przez NATO na rzecz UE.
4. Koszty dodatkowe poniesione przez UE na towary, usługi lub prace wymienione w wykazie kosztów wspólnych i udostępnione w operacji prowadzonej pod kierunkiem UE przez jedno z państw członkowskich, instytucję UE, państwo trzecie lub organizację międzynarodową zgodnie z porozumieniem, o którym mowa w art. 10a i 10b. Zwroty kosztów dokonywane przez państwo, instytucję UE lub organizację międzynarodową na podstawie takiego porozumienia.
III-B
Wspólne koszty operacyjne związane z aktywną fazą konkretnej operacji, ponoszone przez ATHENĘ na mocy decyzji Rady
Koszty transportu: | transport do strefy i ze strefy działań wojennych w celu rozmieszczenia, utrzymania i odtworzenia sił zbrojnych niezbędnych do przeprowadzenia operacji. |
Koszary i kwaterunek/infrastruktura: | wydatki na nabycie, wynajem lub odnowienie pomieszczeń w strefie działań wojennych (wynajem budynków, schronów, namiotów) potrzebnych rozmieszczonym siłom do przeprowadzenia operacji. |
Wielonarodowa kwatera główna grupy zadaniowej: | wielonarodowa kwatera główna grup zadaniowych UE rozmieszczonych w strefie działań; |
Zdobywanie informacji: | zdobywanie informacji (obrazy satelitarne; wywiad, rozpoznanie i obserwacja (ISR) na poziomie teatru działań, w tym obserwacja przestrzeni powietrze-ziemia (AGSR); wywiad ludzki); |
III-C
Wspólne koszty operacyjne ponoszone przez ATHENĘ na wniosek dowódcy operacji i po zatwierdzeniu przez Specjalny Komitet
a) niezbędny sprzęt dodatkowy: najem lub zakup w trakcie operacji nieprzewidzianego sprzętu specjalistycznego niezbędnego do realizacji operacji, o ile zakupiony sprzęt nie zostanie zwrócony do kraju macierzystego po zakończeniu misji;
b) służby medyczne: obiekty pełniące rolę 1, 2 i 3 w teatrze działań;
c) zdobywanie informacji: zdobywanie informacji (obrazy satelitarne; wywiad, rozpoznanie i obserwacja (ISR) na poziomie teatru działań, w tym obserwacja przestrzeni powietrze-ziemia (AGSR); wywiad ludzki);
d) inne krytyczne zdolności na poziomie teatru działań: zdolności na poziomie teatru działań (rozminowywanie w obrębie teatru działań, o ile jest to konieczne do przeprowadzenia operacji; obrona chemiczna, biologiczna, radiologiczna i jądrowa (CBRN); obiekty przechowywania paliwa i zasilania w paliwo; przechowywanie i niszczenie broni oraz amunicji zebranej w obszarze operacji) zgodnie ze wspólnym działaniem.
ZAŁĄCZNIK IV
Wspólne koszty operacyjne związane z likwidacją sił w ramach danej operacji, ponoszone przez ATHENĘ
Wspólne koszty operacyjne związane z likwidacją sił w ramach danej operacji, ponoszone przez ATHENĘ
Dodatkowe koszty sporządzenia sprawozdań dotyczących operacji. Kwalifikowane wspólne koszty są określane zgodnie z załącznikiem III, mając na uwadze fakt, że pracownicy potrzebni do sporządzenia sprawozdań należą do kwatery głównej tej operacji, nawet jeśli zaprzestała ona swoich działań.
- dodany przez art. 1 pkt 6 decyzji nr 2004/925/WE z dnia 22 grudnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.395.68) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 18 decyzji nr 2007/91/WE z dnia 12 lutego 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.41.11) zmieniającej nin. decyzję z dniem 12 lutego 2007 r.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.