Decyzja 2006/194/WE ustanawiająca kwestionariusz odnoszący się do dyrektywy Rady 96/61/WE dotyczącej zintegrowanego zapobiegania zanieczyszczeniom i ich kontroli (IPPC)

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2006.70.65

Akt utracił moc
Wersja od: 9 marca 2006 r.

DECYZJA KOMISJI
z dnia 2 marca 2006 r.
ustanawiająca kwestionariusz odnoszący się do dyrektywy Rady 96/61/WE dotyczącej zintegrowanego zapobiegania zanieczyszczeniom i ich kontroli (IPPC)

(notyfikowana jako dokument nr C(2006) 598)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2006/194/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 9 marca 2006 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 96/61/WE z dnia 24 września 1996 r. dotyczącą zintegrowanego zapobiegania zanieczyszczeniom i ich kontroli(1), w szczególności jej art. 16 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Kwestionariusz, który państwa członkowskie mają wykorzystywać w celu sporządzania sprawozdań ze stosowania dyrektywy 96/61/WE dotyczącej zintegrowanego zapobiegania zanieczyszczeniom i ich kontroli, powinien mieć na celu dostarczenie szczegółowych informacji dotyczących stosowania przez państwa członkowskie najważniejszych środków ustanowionych w tej dyrektywie.

(2) Biorąc pod uwagę doświadczenia zdobyte podczas stosowania dyrektywy 96/61/WE oraz podczas wykorzystywania poprzednich kwestionariuszy, zgodnie z decyzją Komisji 1999/391/WE z dnia 31 maja 1999 r. dotyczącą kwestionariusza odnoszącego się do dyrektywy Rady 96/61/WE dotyczącej zintegrowanego zapobiegania zanieczyszczeniom i ich kontroli (IPPC) (stosowanie dyrektywy Rady 91/692/EWG)(2), należy przyjąć kwestionariusz na lata 2006-2008. W celu zapewnienia jasności należy zastąpić decyzję 1999/391/WE.

(3) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 6 dyrektywy 91/692/EWG(3),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym ustanawia się kwestionariusz określony w Załączniku do niniejszej decyzji, odnoszący się do dyrektywy 96/61/WE.

Państwa członkowskie wykorzystują ten kwestionariusz jako podstawę do sporządzenia sprawozdania obejmującego okres od dnia 1 stycznia 2006 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., które ma zostać przedłożone Komisji na mocy art. 16 ust. 3 dyrektywy 96/61/WE.

Artykuł  2

Niniejszym uchyla się decyzję 1999/391/WE.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 2 marca 2006 r.

W imieniu Komisji
Stavros DIMAS
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 257 z 10.10.1996, str. 26. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 166/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 33 z 4.2.2006, str. 1).

(2) Dz.U. L 148 z 15.6.1999, str. 39. Decyzja zmieniona decyzją 2003/241/WE (Dz.U. L 89 z 5.4.2003, str. 17).

(3) Dz.U. L 377 z 31.12.1991, str. 48. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).

ZAŁĄCZNIK

CZĘŚĆ  1

KWESTIONARIUSZ DOTYCZĄCY STOSOWANIA DYREKTYWY 96/61/WE DOTYCZĄCEJ ZINTEGROWANEGO ZAPOBIEGANIA ZANIECZYSZCZENIOM I ICH KONTROLI (IPPC)

Uwagi ogólne:

Niniejszy trzeci kwestionariusz ustanowiony na mocy dyrektywy 96/61/WE obejmuje lata 2006-2008. Biorąc pod uwagę doświadczenia zdobyte podczas stosowania dyrektywy oraz informacje uzyskane na podstawie pierwszego i drugiego kwestionariusza, niniejszy kwestionariusz skupia się na zmianach i postępach dokonanych przez państwa członkowskie w zakresie stosowania dyrektywy. W odniesieniu do zagadnień związanych z transpozycją Komisja podejmie wszystkie potrzebne działania w celu zapewnienia pełnej i właściwej transpozycji dyrektywy do prawa krajowego, mianowicie poprzez konsekwentne stosowanie postępowania w sprawie naruszenia.

W przypadku gdy pytania zawarte w kwestionariuszu są podobne do pytań zawartych w poprzednich kwestionariuszach, można odnieść się do poprzednich odpowiedzi, jeśli dana sytuacja pozostaje bez zmian, przy czym możliwości tej nie mają państwa członkowskie po raz pierwszy biorące udział w okresie sprawozdawczym. Jeśli nastąpiły zmiany, należy przedstawić je, udzielając odpowiedzi na nowo. Jednakże w celu zapewnienia czytelności kwestionariusza, w przypadku odniesienia do poprzedniej odpowiedzi należy zasadniczo powtórzyć tekst poprzednio udzielonych odpowiedzi, chyba że jest to niewskazane ze względów praktycznych.

Udzielając odpowiedzi na szczególne pytania, dotyczące ogólnie wiążących zasad lub oficjalnych wytycznych wystosowanych przez organy administracji, należy stosownie podać podstawowe informacje dotyczące rodzaju tych zasad lub wytycznych oraz adresy stron internetowych lub inne możliwości dostępu do nich.

1. Opis Ogólny

1.1. Czy od czasu ostatniego okresu sprawozdawczego (2003-2005) nastąpiły istotne zmiany w zakresie krajowego lub regionalnego prawodawstwa oraz systemu/systemów pozwoleń, przy pomocy których stosowana jest dyrektywa 96/61/WE? W przypadku odpowiedzi twierdzącej należy przedstawić te zmiany, wskazać ich powody oraz podać odesłania do nowych przepisów prawnych.

1.2. Czy państwa członkowskie napotkały na trudności w stosowaniu dyrektywy 96/61/WE związane z dyspozycyjnością lub możliwościami personelu? W przypadku odpowiedzi twierdzącej należy przedstawić te trudności, na przykład ilustrując je odpowiednio przy pomocy danych dotyczących obecnego personelu. Należy przedstawić plany zaradzenia tym trudnościom (na przykład poprzez zwiększenie możliwości personelu).

2. Liczba Instalacji i Pozwoleń (Artykuł 2 ust. 3 i 4 oraz art. 4)

2.1. Należy podać liczbę nowych i istniejących instalacji określonych w dyrektywie 96/61/WE (instalacje IPPC) oraz pozwoleń w zależności od rodzaju działalności na podstawie wzoru i uwag przedstawionych w części 2.

3. Istniejące Instalacje (Artykuł 5)

3.1. Należy przedstawić wszelkie prawnie obowiązujące środki lub plany administracyjne ustanowione w celu zapewnienia zgodności z wymogami, o których mowa w art. 5 ust. 1, do dnia 30 października 2007 r. Czy prowadzący instalacje zostali zobowiązani do złożenia wniosków o pozwolenie w tym celu lub czy właściwe organy mogły nałożyć na prowadzących wymóg złożenia takich wniosków?

4. Wnioski o Pozwolenia (Artykuł 6)

4.1. Należy przedstawić wszelkie ogólnie wiążące zasady, dokumenty zawierające wytyczne lub formularze wniosków opracowane w celu zapewnienia, że wnioski zawierają wszystkie informacje wymagane na podstawie art. 6, ogólne lub odnoszące się do poszczególnych kwestii (np. metodologia w zakresie oceny znaczących emisji z instalacji).

5. Koordynacja Procedury i Warunków Udzielania Pozwoleń (Artykuły 7 i 8)

5.1. Należy przedstawić wszelkie zmiany, które nastąpiły w zakresie struktury organizacyjnej procedur udzielania pozwoleń (organy, podział obowiązków itp.) od czasu ostatniego okresu sprawozdawczego.

5.2. Czy istnieją szczególne trudności w zapewnieniu pełnej koordynacji procedury i warunków udzielania pozwoleń, zgodnie z wymogami art. 7, zwłaszcza w przypadku zaangażowania więcej niż jednego właściwego organu? Należy przedstawić wszelkie przepisy prawne lub dokumenty zawierające wytyczne dotyczące tej kwestii.

5.3. Jakie przepisy prawne, procedury lub wytyczne stosowane są w celu zapewnienia, że właściwy organ odmawia udzielenia pozwolenia w przypadku gdy instalacja nie spełnia wymogów ustanowionych w dyrektywie 96/61/WE? Jeśli są one dostępne, należy podać informacje dotyczące liczby i okoliczności odmowy udzielenia pozwolenia.

6. Stosowność i Adekwatność Warunków Udzielania Pozwoleń (Artykuł 3 lit. d) i f), art. 9, art. 16 ust. 1 i 2)

6.1. Należy przedstawić wszelkie ogólnie wiążące zasady lub szczególne wytyczne dla właściwych organów, które zostały ustanowione w odniesieniu do następujących kwestii:

1) procedury i kryteria ustalania dopuszczalnych wartości emisji oraz inne warunki udzielania pozwolenia;

2) ogólne zasady określania najlepszych dostępnych technik;

3) wykonanie art. 9 ust. 4.

6.2. Kwestie związane z dokumentami referencyjnymi dotyczącymi najlepszych dostępnych technik (dokumenty BREF), ustanowionymi zgodnie z art. 16 ust. 2 dyrektywy 96/61/WE:

1) W jaki sposób informacje publikowane przez Komisję zgodnie z art. 16 ust. 2 są uwzględniane w sposób ogólny lub w zależności od przypadku przy określaniu najlepszych dostępnych technik? W jaki konkretny sposób wspomniane dokumenty BREF są wykorzystywane przy ustalaniu warunków udzielania pozwoleń? Czy wszystkie dokumenty BREF (lub niektóre z nich) są tłumaczone?

2) Na ile użyteczne jako źródło informacji dla określania dopuszczalnych wartości emisji, równoważnych parametrów i środków technicznych opartych na najlepszych dostępnych technikach są informacje publikowane przez Komisję zgodnie z art. 16 ust. 2? W jaki sposób można je udoskonalić?

6.3. Inne kwestie związane z warunkami udzielania pozwoleń:

1) Czy przy ustalaniu warunków udzielania pozwoleń zostały uwzględnione systemy zarządzania środowiskiem? W przypadku odpowiedzi twierdzącej należy sprecyzować w jaki sposób.

2) Jakiego rodzaju warunki udzielania pozwoleń lub inne środki były zazwyczaj stosowane dla celów art. 3 lit. f) (przywrócenie zadowalającego stanu miejsca działania w przypadku ostatecznego zakończenia działalności) oraz w jaki sposób były one stosowane w praktyce?

3) Jakiego rodzaju warunki udzielania pozwoleń związane z efektywnym wykorzystaniem energii były zazwyczaj określane (art. 3 lit. d))? W jaki sposób wykorzystywana była możliwość nienakładania wymogów w zakresie efektywnego wykorzystania energii, ustanowiona w art. 9 ust. 3?

7. Dostępne Dane Reprezentatywne (Artykuł 16 ust. 1)

7.1. Należy przedstawić dostępne reprezentatywne dane dotyczące dopuszczalnych wartości oraz ochrony środowiska, ustanowione przy uwzględnieniu poszczególnych kategorii działalności, zgodnie z załącznikiem I do dyrektywy 96/61/WE oraz, w stosownych przypadkach, najlepsze dostępne techniki, na podstawie których otrzymano te wartości. Należy opisać, w jaki sposób dane te zostały wybrane i zgromadzone. Przed rozpoczęciem okresu sprawozdawczego lub podczas jego trwania Komisja udzieli wskazówek ułatwiających odpowiedź na to pytanie, tak by uwzględnić w szczególny sposób dwa sektory. Dane przedstawione w sprawozdaniu (dotyczące dopuszczalnych wartości emisji oraz kwestii ochrony środowiska) zostaną poddane ocenie w celu porównania, w najszerszym możliwym zakresie, ustalonych dopuszczalnych wartości z osiągniętym poziomem ochrony środowiska. Następnie porównania takiego można by dokonać w zakresie poziomów emisji związanych z najlepszymi dostępnymi technikami w dokumentach BREF.

8. Ogólne Wiążące Zasady (Artykuł 9 ust. 8)

8.1. Dla jakich kategorii instalacji oraz wymogów zostały ewentualnie ustalone ogólne wiążące zasady, ustanowione w art. 9 ust. 8? Należy podać odesłanie do tych ogólnych wiążących zasad. Jaką formę przyjmują takie zasady (np. przez kogo są ustalane i jaki jest ich status prawny)? Czy podczas stosowania takich zasad ustalane są także przepisy uwzględniające lokalne warunki środowiska (wspomniane w art. 9 ust. 4)?

8.2. Należy podać, o ile wiadomo, liczbę instalacji (wyrażoną jako wartość bezwzględna lub w procentach), które podlegały tym zasadom przed końcem okresu sprawozdawczego.

9. Normy Jakości Środowiska (Artykuł 10)

9.1. Czy miały miejsce przypadki, w których zastosowanie ma art. 10 i wykorzystywanie najlepszych dostępnych technik okazało się niewystarczające dla zapewnienia norm jakości środowiska ustanowionych w prawodawstwie wspólnotowym (określonych w art. 2 ust. 7)? W przypadku odpowiedzi twierdzącej należy podać przykłady takich przypadków oraz podjętych dodatkowych środków.

10. Postęp w Zakresie Najlepszych Dostępnych Technik (Artykuł 11)

10.1. Czy podjęto kroki w celu zapewnienia, zgodnie z art. 11, że właściwe organy śledzą lub są informowane na temat postępów w zakresie najlepszych dostępnych technik? W przypadku odpowiedzi twierdzącej należy podać szczegóły. Jeśli nie, jakie kroki planuje się podjąć w celu spełnienia tego wymogu?

11. Zmiany Wprowadzane w Instalacjach (Artykuł 12, art. 2 ust. 10)

11.1. W jaki sposób właściwe organy decydują w praktyce, na mocy art. 12, czy "zmiana działania" może mieć konsekwencje dla środowiska naturalnego (art. 2 ust. 10 lit. a)) oraz czy zmiana taka jest "istotną zmianą", która może mieć znaczące negatywne oddziaływanie na ludzi bądź środowisko (art. 2 ust. 10 lit. b))? Należy podać odesłanie do stosownych przepisów, wytycznych lub procedur.

11.2. Należy podać liczbę wniosków dotyczących "istotnych zmian", które zostały rozpatrzone podczas okresu sprawozdawczego. Dane na ten temat należy podać według kategorii działalności na podstawie wzoru i uwag przedstawionych w części 2.

12. Ponowne Rozpatrzenie i Aktualizacja Warunków Udzielania Pozwolenia (Artykuł 13)

12.1. Czy częstotliwość, z jaką dokonuje się ponownego rozpatrzenia oraz, w miarę potrzeb, aktualizacji warunków pozwolenia (art. 13) jest określona w krajowym lub regionalnym prawodawstwie, lub też w inny sposób, na przykład przy pomocy terminów ustalonych w pozwoleniach? W przypadku odpowiedzi twierdzącej należy sprecyzować w jaki sposób. Należy podać odesłanie do stosownych przepisów, wytycznych lub procedur.

12.2. Jaka jest reprezentatywna częstotliwość (lub spodziewana reprezentatywna częstotliwość), z jaką dokonuje się ponownego rozpatrzenia warunków pozwolenia? W przypadku różnic pomiędzy poszczególnymi instalacjami lub sektorami należy podać, w miarę dostępności, informacje je ilustrujące.

12.3. Jakie są etapy procedury ponownego rozpatrywania i aktualizacji warunków pozwolenia? W jaki sposób stosowany jest przepis stanowiący o ponownym rozpatrywaniu warunków pozwolenia w przypadku istotnych zmian w zakresie najlepszych dostępnych technik? Należy podać odesłanie do stosownych przepisów, wytycznych lub procedur.

13. Spełnienie Warunków Pozwolenia (Artykuł 14)

13.1. W jaki sposób wymóg ustanowiony w art. 14, by prowadzący regularnie informował właściwe organy o wynikach procesu monitorowania emisji, jest realizowany w praktyce? Należy podać odesłanie do wszelkich stosownych przepisów, procedur lub wytycznych skierowanych do właściwych organów. Czy prowadzący przedkładają okresowe sprawozdanie z monitorowania? Należy podać szczegóły na temat reprezentatywnej częstotliwości przedkładania tego rodzaju informacji. W przypadku różnic pomiędzy poszczególnymi sektorami należy podać, w miarę dostępności, informacje je ilustrujące.

13.2. Należy podać reprezentatywne informacje dotyczące poniższych kwestii w odniesieniu do instalacji wchodzących w zakres dyrektywy 96/61/WE, w miarę dostępności oraz jeśli nie zostały one przedłożone w ramach sprawozdania na podstawie zalecenia przewidującego minimalne kryteria w zakresie inspekcji środowiskowych w poszczególnych państwach członkowskich:

- przeprowadzania kontroli na miejscu oraz pobierania próbek (rodzaj, ilość, częstotliwość),

- rodzaju i liczby działań (np. sankcje lub inne środki) podejmowanych w wyniku wystąpienia wypadków, incydentów oraz niespełnienia warunków pozwolenia.

14. Informacja i Udział Społeczeństwa (Artykuły 15 i 15a)

14.1. Czy od czasu ostatniego okresu sprawozdawczego nastąpiły jakiekolwiek istotne zmiany w zakresie transpozycji prawodawstwa przewidującego informowanie i udział społeczeństwa w procedurze udzielania pozwolenia, zgodnie z wymogiem dyrektywy 96/61/WE (art. 15 i 15a) zmienionej dyrektywą 2003/35/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(1)? Jaki wpływ wywarły te zmienione wymogi na właściwe organy, wnioskujące o pozwolenie, oraz zainteresowane strony?

15. Współpraca Transgraniczna (Artykuł 17)

15.1. Czy podczas okresu sprawozdawczego odwoływano się do wymogów zawartych w art. 17, dotyczących transgranicznej wymiany informacji i współpracy? Należy podać przykłady ilustrujące ogólne zastosowane procedury.

16. Wzajemne Relacje z Innymi Instrumentami Wspólnotowymi

16.1. Jak państwa członkowskie ogólnie oceniają skuteczność dyrektywy 96/61/WE, między innymi w porównaniu z innymi wspólnotowymi instrumentami środowiskowymi? Na podstawie wszelkich dostępnych badań i analiz, jakie były szacunkowe korzyści i koszty (w tym koszty administracyjne i dostosowawcze) w zakresie środowiska, wynikające ze stosowania dyrektywy 96/61/WE? Należy podać odesłanie do tych badań i analiz.

16.2. Jakie praktyczne doświadczenia zdobyto w odniesieniu do relacji pomiędzy wymogami dotyczącymi pozwoleń na mocy dyrektywy 96/61/WE i innymi wspólnotowymi instrumentami prawnymi, które mogą mieć zastosowanie do instalacji wchodzących w zakres dyrektywy 96/61/WE? Jakie kroki zostały podjęte na poziomie krajowego i regionalnego prawodawstwa lub uzgodnień administracyjnych w celu poprawy spójności pomiędzy stosowaniem dyrektywy 96/61/WE oraz innych instrumentów prawnych? Wspólnotowe instrumenty prawne, które mogą odnosić się do tej kwestii obejmują na przykład:

- dyrektywę Rady 85/337/EWG z dnia 27 czerwca 1985 r. w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko naturalne(2),

- dyrektywę Rady 96/82/WE z dnia 9 grudnia 1996 r. w sprawie kontroli niebezpieczeństwa poważnych awarii związanych z substancjami niebezpiecznymi(3),

- dyrektywę Rady 1999/13/WE z dnia 11 marca 1999 r. w sprawie ograniczenia emisji lotnych związków organicznych spowodowanej użyciem organicznych rozpuszczalników podczas niektórych czynności i w niektórych urządzeniach(4),

- dyrektywę Rady 1999/31/WE z dnia 26 kwietnia 1999 r. w sprawie składowania odpadów(5),

- dyrektywę 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającą ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej(6),

- dyrektywę 2000/76/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 grudnia 2000 r. w sprawie spalania odpadów(7),

- dyrektywę 2001/80/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2001 r. w sprawie ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń do powietrza z dużych obiektów energetycznego spalania(8),

- dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych(9),

- rozporządzenie (WE) nr 166/2006.

16.3. Czy podjęto środki na poziomie krajowym i regionalnym w celu usprawnienia procedur związanych z przedkładaniem sprawozdań wymaganych przez właściwe organy od prowadzących na mocy dyrektywy 96/61/WE oraz innych wspólnotowych instrumentów prawnych? W miarę dostępności należy podać odesłanie do tych środków oraz wszelkie propozycje poprawy wspólnotowych wymogów w tym zakresie.

17. Uwagi Ogólne

17.1. Czy istnieją jakieś szczególne kwestie związane ze stosowaniem dyrektywy, które dają powody do obaw w Państwa kraju? W przypadku odpowiedzi twierdzącej należy podać szczegóły.

CZĘŚĆ  2

WZÓR ODPOWIEDZI NA PYTANIE 2.1

Tabela 1
.................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

.................................................

grafika

Tabela 2

Ogółem (patrz: uwaga 9)
Całkowita liczba pozwoleń uznanych za zgodne (Tabela 1 rubryki 2+4+5+6)
Całkowita liczba ewentualnych pozwoleń oczekujących na rozpatrzenie przed końcem 2008 r. (niezgodnych z dyrektywą

(Tabela 1 rubryka 7)

Uwagi:

Uwaga ogólna: Niniejszy wzór służy pomocą przy gromadzeniu danych dotyczących liczby "instalacji" zgodnie z definicją w art. 2 ust. 3 oraz "pozwoleń" zgodnie z definicją w art. 2 ust. 9. Liczba instalacji nie musi odpowiadać liczbie pozwoleń, ponieważ, zgodnie z art. 2 ust. 9, pozwolenie może obejmować jedną lub większą ilość instalacji lub części instalacji. Dalsze wskazówki i wyjaśnienia dotyczące danych w tabelach 1 i 2 podano w poniższych uwagach 1-9. Państwa członkowskie proszone są o jak najdokładniejsze wypełnienie tabeli 1. Państwa członkowskie mogą również w razie potrzeby przedstawić dodatkowe uwagi (dotyczące na przykład rekultywacji terenu) w celu poparcia i wyjaśnienia danych zawartych w tabelach 1 i 2. Liczba pozwoleń powinna obejmować wszystkie pozwolenia udzielone po terminie transpozycji dyrektywy 96/61/WE (30 października 1999 r.) w przypadku instalacji w dalszym ciągu działających przed końcem 2008 r.

1. W przypadku wszystkich rubryk 1-10 tabela 1 stanowi wzór służący pomocą przy gromadzeniu danych w oparciu o załącznik I dotyczący kategorii działalności przemysłowych. W miarę możliwości informacje te należy podać w odniesieniu do podpunktów załącznika I (1.1, 2.3 a), 6.4 b) itd.). Rubryka po lewej stronie zawiera zatem odpowiednie numery podpunktów załącznika I oraz krótki opis odpowiadających im działalności przemysłowych (pełen opis oraz wartości progowe można znaleźć w załączniku I do dyrektywy 96/61/WE). Przy wypełnianiu tabeli 1 należy zwrócić uwagę, by nie uwzględniać wielokrotnie tej samej instalacji lub pozwolenia, nawet jeśli obejmuje ona kilka kategorii działalności. W przypadku gdy instalacja lub pozwolenie obejmuje działalność zaliczającą się do co najmniej dwóch kategorii wymienionych w załączniku I, należy je wymienić jedynie w ramach jednej kategorii (np. tej, która w najtrafniejszy sposób opisuje instalację lub pozwolenie).

2. W rubrykach 1 i 3 należy podać odpowiednio liczbę nowych i istniejących instalacji dla każdej podstawowej kategorii działalności w załączniku I, które działały przed końcem okresu objętego sprawozdaniem. "Istniejące instalacje" to instalacje określone zgodnie z art. 2 ust. 4 dyrektywy 96/61/WE, natomiast "nowe instalacje" stanowią wszystkie inne instalacje. Rubryka 8 określa zatem sumę liczb podanych w rubrykach 1 i 3.

3. W rubryce 2 należy podać liczbę pozwoleń udzielonych dla nowych instalacji, zgodnie z art. 4, do końca okresu objętego sprawozdaniem. Jak zauważono powyżej w uwadze ogólnej, liczba ta nie musi odpowiadać liczbie instalacji, nawet jeśli nowe instalacje otrzymały pełne pozwolenie.

4. Rubryki 4-6 dotyczą różnych metod nałożenia na istniejące instalacje wymogu posiadania pozwoleń uznawanych za zgodne z dyrektywą 96/61/WE. Metody te obejmują:

a) udzielanie pozwolenia zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 6 i 8. Rubryka 4 określa pozwolenie tego rodzaju jako nowe pozwolenie. Podane liczby dotyczą nowych pozwoleń tego rodzaju udzielonych w związku z proponowaną "istotną zmianą";

b) w odróżnieniu od procedury ustanowionej w art. 6 i 8, art. 5 zezwala właściwemu organowi na podjęcie kroków zmierzających do dostosowania istniejących instalacji do odpowiednich wymogów przez ponowne rozpatrzenie oraz, jeśli to konieczne, przez aktualizację warunków, którym instalacje te podlegały, np. dotyczących pozwolenia udzielonego na mocy prawodawstwa przed wprowadzeniem dyrektywy 96/61/WE. W rubryce 5 należy podać dane na temat przypadków, w których warunki pozwolenia były ponownie rozpatrzone, natomiast nie dokonano ich uaktualnienia, ponieważ warunki te zostały uznane za zgodne z wymogami dyrektywy 96/61/WE;

c) podobnie, w rubryce 6 należy podać dane dotyczące przypadków, w których warunki pozwolenia udzielonego przed wprowadzeniem dyrektywy 96/61/WE zostały ponownie rozpatrzone, a następnie uaktualnione w celu dostosowania do wymogów tej dyrektywy. Podane liczby dotyczą pozwoleń, w przypadku których dokonano ponownego rozpatrzenia lub aktualizacji w związku z proponowaną "istotną zmianą".

5. W rubryce 7 należy podać dane dotyczące pozwoleń dla istniejących instalacji, które mają być jeszcze udzielone, ponownie rozpatrzone lub uaktualnione przed końcem okresu objętego sprawozdaniem, ponieważ nie spełniają wymogów określonych w art. 5 ust. 1. Państwa członkowskie proszone są o wyjaśnienie, w jaki sposób traktują tego rodzaju pozwolenia oczekujące na rozpatrzenie.

6. W rubryce 9 należy podać liczbę wniosków o udzielenie pozwolenia (lub uaktualnienie pozwolenia), złożonych przez prowadzących istniejące lub nowe instalacje, w związku z proponowaną "istotną zmianą", określoną w art. 2 ust. 10 lit. b) podczas okresu objętego sprawozdaniem. Podane liczby dotyczą istotnych zmian w instalacjach, które zostały dostosowane do wymogów dyrektywy 96/61/WE.

7. W rubryce 10 należy podać dane dotyczące pozwoleń dla istniejących instalacji, które mają być jeszcze udzielone, ponownie rozpatrzone lub uaktualnione przed końcem października 2007 r., ponieważ nie spełniają wymogów określonych w art. 5 ust. 1. Państwa członkowskie powinny wyjaśnić, w jaki sposób traktują tego rodzaju pozwolenia oczekujące na rozpatrzenie.

8. Zasadniczo państwa członkowskie powinny w miarę możliwości udzielać informacji według podstawowych kategorii działalności wymienionych w tabeli 1. Jednakże w przypadku sektora chemicznego, będącego szczególne złożonym sektorem w tym zakresie, jak również z powodu tego, że wiele instalacji chemicznych prowadzi szereg działalności określonych w podpunktach punktu 4, państwa członkowskie powinny podać informacje, jeśli nimi dysponują, w odniesieniu do poszczególnych podpunktów, natomiast w przeciwnym razie jedynie ogólne dane w odniesieniu do punktu 4 (tzn. bez podawania danych dla poszczególnych podpunktów).

9. Tabela 2 ma na celu przedstawienie całkowitej liczby pozwoleń uznanych za zgodne lub oczekujących na rozstrzygnięcie przed końcem okresu objętego sprawozdaniem. Pierwsza rubryka pozioma przedstawia sumę rubryk 2, 4, 5 i 6 w tabeli 1. Druga rubryka pozioma przedstawia sumę rubryki 7 w tabeli 1.

______

(1) Dz.U. L 156 z 25.6.2003, str. 17.

(2) Dz.U. L 175 z 5.7.1985, str. 40.

(3) Dz.U. L 10 z 14.1.1997, str. 13.

(4) Dz.U. L 85 z 29.3.1999, str. 1.

(5) Dz.U. L 182 z 16.7.1999, str. 1.

(6) Dz.U. L 327 z 22.12.2000, str. 1.

(7) Dz.U. L 332 z 28.12.2000, str. 91.

(8) Dz.U. L 309 z 27.11.2001, str. 1.

(9) Dz.U. L 275 z 25.10.2003, str. 32.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.