Rozporządzenie wykonawcze 2018/608 ustanawiające kryteria techniczne dotyczące znaczników elektronicznych do wyposażenia morskiego
Dz.U.UE.L.2018.101.64
Akt obowiązującyROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2018/608
z dnia 19 kwietnia 2018 r.
ustanawiające kryteria techniczne dotyczące znaczników elektronicznych do wyposażenia morskiego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/90/UE z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie wyposażenia morskiego i uchylającą dyrektywę Rady 96/98/WE 1 , w szczególności jej art. 11 ust. 4,
(1) Dyrektywą 2014/90/UE przyznano Komisji uprawnienia wykonawcze w celu ustanowienia odpowiednich kryteriów technicznych w odniesieniu do projektowania, działania, umieszczania i stosowania znaczników elektronicznych.
(2) Przeprowadzono analizę kosztów i korzyści 2 , która umożliwiła pozytywną ocenę stosowania znaczników elektronicznych jako uzupełnienia do znaku koła sterowego.
(3) Elektroniczne znakowanie wyposażenia morskiego nie wymaga znacznych inwestycji, a przynosi korzyści producentom, właścicielom statków i operatorom oraz organom nadzoru rynku.
(4) Specyfikacje określone w niniejszym rozporządzeniu oparto na porównaniu dostępnych technologii w ramach analizy kosztów i korzyści oraz zawartych w niej propozycjach dotyczących odpowiedniej struktury kodów stosowanych do identyfikacji wyposażenia morskiego.
(5) Porównanie istniejących nośników danych oraz struktur wymiany danych w ramach analizy kosztów i korzyści zaowocowało zaleceniem dotyczącym wykorzystania kodów macierzy danych oraz identyfikacji radiowej ("RFID") jako najbardziej odpowiednich technologii.
(6) Analiza kosztów i korzyści wskazała również, że ograniczone możliwości przechowywania danych na znacznikach elektronicznych oznaczają, że informacje na znaczniku elektronicznym muszą zawierać link do bazy danych, w której można znaleźć bardziej szczegółowe informacje. Kody macierzy danych i identyfikacja radiowa ("RFID") określone w niniejszym rozporządzeniu zawierają kluczowe informacje umożliwiające ustanowienie takiego linku.
(7) W związku z tym niezależnie od rodzaju znacznika elektronicznego należy stosować niepowtarzalną identyfikację wyposażenia morskiego, opartą na znormalizowanej strukturze kodu. Taka identyfikacja powinna być wystarczająco elastyczna, by umożliwić bezpośredni dostęp użytkowników do najbardziej odpowiednich baz danych dotyczących wyposażenia morskiego.
(8) Format kodowania wymaganych informacji na nośniku danych powinien być oparty na normach ISO. Format powinien także umożliwiać kodowanie dodatkowych informacji do wykorzystania przez producentów, zwłaszcza że ci ostatni powinni mieć możliwość stosowania dodatkowych zabezpieczeń nośników danych w celu lepszej identyfikacji podrabianych produktów.
(9) W celu umożliwienia łatwego odnalezienia podczas inspekcji wzrokowej wyposażenia morskiego ze znacznikami elektronicznymi zastępującymi znak koła sterowego należy umieścić na tym wyposażeniu odpowiedni symbol.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Bezpiecznych Mórz i Zapobiegania Zanieczyszczeniu Morza przez Statki (COSS),
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |