Wytyczne EBC/2019/19 (2019/1265) w sprawie krótkoterminowej stopy procentowej dla euro (€STR)
Dz.U.UE.L.2019.199.8
Akt obowiązującyWYTYCZNE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2019/1265
z dnia 10 lipca 2019 r.
w sprawie krótkoterminowej stopy procentowej dla euro (€STR) (EBC/2019/19)
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 i ust. 5,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 12 ust. 1 i art. 14 ust. 3,
(1) Wskaźniki referencyjne stóp procentowych są istotne dla funkcjonowania rynków finansowych i transmisji polityki pieniężnej. Po pierwsze, rynki finansowe opierają się w dużej mierze na takich wskaźnikach stosowanych jako odniesienie w umowach finansowych, na przykład w umowach o kredyt hipoteczny, umowach zawieranych na rynku pieniężnym, papierach wartościowych o zmiennym oprocentowaniu i instrumentach pochodnych. Po drugie, wskaźniki te stanowią podstawę codziennej wyceny szeregu instrumentów finansowych. Po trzecie, transmisja polityki pieniężnej rozpoczyna się od zmian wskaźników referencyjnych na rynkach pieniężnych w odpowiedzi na zmiany stóp procentowych Europejskiego Banku Centralnego (EBC). Brak solidnych i wiarygodnych wskaźników referencyjnych może w związku z tym prowadzić do zakłóceń na rynkach finansowych, które mogą mieć znaczący niekorzystny wpływ na transmisję decyzji EBC w zakresie polityki pieniężnej oraz na zdolność Eurosystemu do przyczyniania się do należytego prowadzenia polityki przez właściwe organy w odniesieniu do stabilności systemu finansowego - zadań, które zostały powierzone Eurosystemowi na podstawie art. 127 ust. 2 i ust. 5 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Jeden ze wskaźników referencyjnych overnight powszechnie stosowanych w Unii, referencyjna stopa międzybankowych operacji depozytowych typu overnight w euro (EONIA), nie może zostać uznana za zgodną z wymogami określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 1 . W związku z tym istnieje ryzyko, że stosowanie tego wskaźnika referencyjnego w nowych instrumentach finansowych lub umowach może w przyszłości nie być dozwolone. Wykonywanie wyżej wymienionych zadań wymaga, aby Eurosystem zapewnił strefie euro krótkoterminową stopę procentową dla euro (€STR), która mogłaby uzupełniać istniejące wskaźniki i służyć jako rezerwowy wskaźnik referencyjny w przypadku zaprzestania stosowania stopy EONIA.
(2) W celu realizacji swoich zadań Eurosystem stosuje granularne informacje statystyczne z rynku pieniężnego zebrane na podstawie rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1333/2014 (EBC/2014/48) 2 . Rozporządzenie to nakłada na podmioty sprawozdające obowiązek przestrzegania określonych wymogów sprawozdawczości statystycznej oraz nakłada na KBC obowiązki w zakresie zbierania informacji statystycznych i zapewniania ich jakości. Ponadto podmioty sprawozdające podlegają zasadom Eurosystemu w zakresie stosowania sankcji. Informacje statystyczne przekazywane są w następnym dniu operacyjnym systemu TARGET2 po dacie transakcji przez grupę instytucji kredytowych określoną przez Radę Prezesów zgodnie z art. 2 rozporządzenia (UE) nr 1333/2014 (EBC/2014/48).
(3) EBC i KBC są odpowiedzialne za gromadzenie i przetwarzanie jakości informacji statystycznych niezbędnych do ustalania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro. EBC jako administrator krótkoterminowej stopy procentowej dla euro oraz KBC mające obowiązki i zadania w odniesieniu do procesu ustalania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro polegają na podmiotach sprawozdających w zakresie spełnienia minimalnych standardów umożliwiających realizację wymogów sprawozdawczości statystycznej EBC w odniesieniu do informacji statystycznych gromadzonych na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1333/2014 (EBC/2014/48) i przeznaczonych do stosowania w procesie ustalania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro.
(4) W odniesieniu do gromadzenia informacji statystycznych na mocy rozporządzenia (UE) nr 1333/2014 (EBC/2014/48) art. 3 ust. 3 tego rozporządzenia pozwala KBC na podejmowanie decyzji o przekazaniu ich obowiązków do EBC. Z tego względu KBC, które podejmą taką decyzję, nie będą prowadzić lokalnej platformy gromadzenia danych na podstawie niniejszych wytycznych. W szczególności taka decyzja podjęta przez KBC nie zwalnia tego KBC z odpowiedzialności za wiarygodność i rzetelność wejściowych informacji statystycznych przekazanych zgodnie z niniejszymi wytycznymi, ponieważ co najmniej jeden podmiot sprawozdawczy nadal będzie rezydentem jego państwa członkowskiego. Przepisy materialne i proceduralne regulujące proces ustalania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro muszą zostać przyjęte na poziomie Eurosystemu.
(5) Uregulowanie krótkoterminowej stopy procentowej dla euro oraz określenie odpowiedzialności EBC w zakresie administracji i nadzoru nad procesem jej ustalania wymaga przyjęcia wytycznych. Wytyczne powinny również określać zadania i obowiązki KBC i EBC w odniesieniu do ich wkładu w proces ustalania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro oraz inne procedury operacyjne.
(6) Jasne, solidne i kompleksowe ramy prawne dotyczące procesu ustalania, administrowania i nadzoru w odniesieniu do krótkoterminowej stopy procentowej dla euro zwiększają jasność i przejrzystość procesu ustalania tej stopy i przyczyniają się do ochrony poufności informacji statystycznych gromadzonych od podmiotów sprawozdających.
(7) Uznaje się, że banki centralne już przestrzegają zasad, standardów i procedur, które gwarantują prowadzenie działalności w sposób uczciwy i niezależny. Niemniej jednak właściwe jest, aby w miarę możliwości te ramy prawne były zgodne z międzynarodowymi najlepszymi praktykami w zakresie zapewniania referencyjnych wskaźników finansowych i przejrzystości, w szczególności zasadami IOSCO dotyczącymi referencyjnych wskaźników finansowych 3 (zwanymi dalej "zasadami IOSCO"). W związku z tym, mimo że ani zasady IOSCO, ani rozporządzenie (UE) 2016/1011 nie mają zastosowania do banków centralnych, przy ustalaniu krótkoterminowej stopy procentowej dla euro na podstawie niniejszych wytycznych EBC jako administrator tej stopy postara się w stosownych przypadkach dokonać transpozycji założeń zasad IOSCO. Stosowane środki powinny być proporcjonalne do ryzyka, jakie niesie ze sobą krótkoterminowa stopa procentowa dla euro i proces jej ustalania.
(8) EBC powinien zapewnić odpowiednie i przejrzyste ramy kontroli zgodnie z najlepszymi praktykami międzynarodowymi w celu ochrony integralności i niezależności procesu ustalania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro oraz w celu przeciwdziałania istniejącym lub potencjalnym konfliktom interesów. Ramy kontroli obejmują przestrzeganie wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/855 (EBC/2015/11) 4 , w których określono zasady etyczne, których należy przestrzegać przy wykonywaniu zadań Eurosystemu. Ramy kontroli mogą również opierać się na istniejących politykach i procedurach EBC i KBC w celu zapewnienia zaangażowania w proces ustalania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro pracowników posiadających odpowiedni poziom wiedzy specjalistycznej, ich szkolenia oraz weryfikacji ich kompetencji.
(9) Z uwagi na bardzo wysoki poziom krytyczności technologii informatycznych, które są niezbędne do zapewnienia krótkoterminowej stopy procentowej dla euro, EBC i KBC obsługujące lokalną platformę zbierania danych powinny świadczyć te usługi zgodnie z wysokimi wymogami w zakresie dostępności i poziomu usług informatycznych, które mają być ustanowione i aktualizowane przez EBC,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:
W imieniu Rady Prezesów EBC | |
Mario DRAGHI | |
Prezes EBC |
- dodany przez art. 1 pkt 1 wytycznych nr EBC/2020/15 (496/2020) z dnia 19 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.106.1) zmieniających nin. wytyczne z dniem 6 kwietnia 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 wytycznych europejskiego banku centralnego nr 2024/419 z dnia 18 stycznia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.419) zmieniającego nin. wytyczne europejskiego banku centralnego z dniem notyfikacji.