Krajowy program reform Grecji z 2012 r.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2012.219.38

Akt indywidualny
Wersja od: 24 lipca 2012 r.

ZALECENIE RADY

z dnia 10 lipca 2012 r.

w sprawie krajowego programu reform Grecji z 2012 r.

(2012/C 219/11)

(Dz.U.UE C z dnia 24 lipca 2012 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 121 ust. 2 i art. 148 ust. 4,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), w szczególności jego art. 5 ust. 2,

uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,

uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej,

uwzględniając opinię Komitetu Zatrudnienia,

po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Finansowym,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 26 marca 2010 r. Rada Europejska przyjęła wniosek Komisji dotyczący wprowadzenia nowej strategii na rzecz zatrudnienia i wzrostu gospodarczego, zatytułowanej "Europa 2020", opartej na ściślejszej koordynacji polityki gospodarczej, która skupia się na najważniejszych obszarach wymagających podjęcia działań służących pobudzeniu europejskiego potencjału w dziedzinie zrównoważonego rozwoju i konkurencyjności.

(2) W dniu 13 lipca 2010 r. Rada przyjęła zalecenie w sprawie ogólnych wytycznych polityk gospodarczych państw członkowskich i Unii (na lata 2010-2014), a w dniu 21 października 2010 r. decyzję dotyczącą wytycznych w sprawie polityki zatrudnienia państw członkowskich(2), które razem stanowią "zintegrowane wytyczne". Państwa członkowskie zostały poproszone o uwzględnienie zintegrowanych wytycznych w swojej krajowej polityce gospodarczej i polityce zatrudnienia.

(3) W dniu 12 lipca 2011 r. Rada przyjęła zalecenie(3) w sprawie krajowego programu reform Grecji na 2011 r.

(4) W dniu 23 listopada 2011 r. Komisja przyjęła drugą roczną analizę wzrostu gospodarczego, rozpoczynając w ten sposób drugi europejski semestr zintegrowanej i prowadzonej ex ante koordynacji polityki, który ma swoje umocowanie w strategii "Europa 2020".

(5) Parlament Europejski został należycie włączony w europejski semestr zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1466/97 i w dniu 15 lutego 2012 r. przyjął rezolucję w sprawie zatrudnienia i aspektów społecznych w rocznej analizie wzrostu gospodarczego na 2012 r. oraz rezolucję w sprawie wkładu do rocznej analizy wzrostu gospodarczego na 2012 r.

(6) W dniu 2 marca 2012 r. Rada Europejska zatwierdziła priorytety dotyczące zapewnienia stabilności finansowej, konsolidacji fiskalnej i działań wspierających wzrost gospodarczy. Rada Europejska podkreśliła potrzebę kontynuacji zróżnicowanej konsolidacji fiskalnej sprzyjającej wzrostowi gospodarczemu, przywrócenia gospodarce normalnych warunków udzielania pożyczek, wspierania wzrostu i konkurencyjności, rozwiązania problemu bezrobocia i społecznych skutków kryzysu, jak również modernizacji administracji państwowej.

(7) W dniu 2 marca 2012 r. Rada Europejska wezwała także państwa członkowskie uczestniczące w pakcie euro plus, by przedstawiły swoje zobowiązania odpowiednio wcześnie, tak by zobowiązania te mogły zostać włączone do ich programów stabilności lub konwergencji oraz krajowych programów reform.

(8) W dniu 12 kwietnia 2012 r. Grecja przedłożyła krajowy program reform z 2012 r. oraz niekompletne informacje dotyczące swoich planów budżetowych z powodu bieżącego procesu aktualizacji średnioterminowej strategii fiskalnej (MTFS); zakończenie tej aktualizacji jest spodziewane wkrótce. Wzywa się władze greckie do przedłożenia pełnego zestawu standardowych tabel wymaganych w ramach części prewencyjnej paktu stabilności i wzrostu, gdy zostanie zakończona aktualizacja MTFS.

(9) W dniu 21 lutego 2012 r. Eurogrupa uzgodniła drugi program dostosowania gospodarczego dla Grecji. Realizacja polityki gospodarczej nakreślonej w protokole ustaleń dotyczącym szczegółowych warunków w zakresie polityki gospodarczej przyczyni się do zmniejszenia długu publicznego Grecji do poziomu 117 % PKB do 2020 r. Eurogrupa uzgodniła również, że sektor publiczny będzie do 2014 r. finansował program kwotą 130 mld EUR, dodatkowo do kwot przyznanych w pierwszym programie finansowania.

(10) Wypłata transz jest uzależniona od spełnienia kryteriów ilościowych i pozytywnej oceny postępów w odniesieniu do kryteriów politycznych określonych w decyzji Rady 2011/734/UE z dnia 12 lipca 2011 r. skierowanej do Grecji celem wzmocnienia i pogłębienia nadzoru budżetowego oraz wezwania Grecji do zastosowania środków służących ograniczeniu deficytu uznanych za niezbędne w celu likwidacji nadmiernego deficytu(4) (zmienionej w dniu 8 listopada 2011 r.(5) i dniu 13 marca 2012 r.(6)) oraz w protokole ustaleń dotyczącym szczegółowych warunków w zakresie polityki gospodarczej podpisanym w dniu 14 marca 2012 r.

(11) W dniu 19 marca 2012 r. wypłacono Grecji z Europejskiego Instrumentu Stabilności Finansowej (EFSF) pierwszą ratę (5,9 mld EUR) pierwszej transzy (14,5 mld EUR) nowego programu finansowania. Grecja otrzymała ponadto 1,6 mld EUR z Międzynarodowego Funduszu Walutowego (MFW). Do maja 2012 r. Grecja otrzymała oficjalne finansowanie w ramach pierwszego i drugiego programu w wysokości 147,5 mld EUR.

(12) W 2010 r. i 2011 r. Grecja poczyniła częściowe postępy w drodze do osiągnięcia ambitnych celów programu dostosowania. Realizację utrudniały różne czynniki, takie jak niestabilność polityczna, niepokoje społeczne i problemy w zakresie zdolności administracyjnych oraz przede wszystkim recesja, która okazała się głębsza, niż przypuszczano. Nie osiągnięto istotnych celów budżetowych, co doprowadziło do przyjęcia dodatkowych środków na rzecz konsolidacji fiskalnej w latach 2010-2011. Ogólny deficyt budżetowy Grecji znacznie się jednak zmniejszył: z 15,8 % PKB w 2009 r. do 9,1 % w 2011 r.

(13) W dniu 18 kwietnia 2012 r. Komisja przyjęła komunikat zatytułowany "Wzrost dla Grecji", w którym podkreśliła pozytywny wpływ, jaki może mieć pełne i skuteczne wdrożenie programu dostosowania gospodarczego, poprzez ustanowienie podstaw dla wzrostu, inwestycji i odnowy społecznej. W komunikacie tym przypomina się, że Grecja może czerpać siły i konkretną pomoc ze swojego członkostwa w Unii oraz w strefie euro. Zwraca się uwagę, że reformy nakreślone w drugim programie dostosowania gospodarczego mają na celu odbudowę potencjału greckiej gospodarki w zakresie wzrostu i tworzenia miejsc pracy oraz stworzenie bardziej sprawiedliwego społeczeństwa. W komunikacie przedstawia się w zarysie znaczne wsparcie finansowe udostępniane Grecji i podkreśla się gotowość partnerów Grecji, w szczególności Komisji, do określenia sposobów zmaksymalizowania wpływu wstępnych celów poprzez szybkie działania i wsparcie UE.

(14) Kryzys gospodarczy i podjęte w jego następstwie środki na rzecz konsolidacji fiskalnej wpłynęły na zdolność Grecji do osiągnięcia celów strategii "Europa 2020", szczególnie tych ukierunkowanych na kwestie socjalne. Reformy strukturalne, w szczególności reformy dotyczące rynku pracy, liberalizacja różnych sektorów i szereg środków mających na celu poprawę otoczenia biznesu, przyczynią się jednak do promowania konkurencji, zwiększenia wydajności, tworzenia miejsc pracy i zmniejszenia kosztów produkcji, a tym samym doprowadzą w perspektywie średniookresowej do wzrostu zatrudnienia oraz zmniejszenia ubóstwa i wyłączenia społecznego. Mimo kryzysu gospodarczego Grecja nadal pracuje nad osiągnięciem celów środowiskowych strategii "Europa 2020".

(15) W chwili obecnej ma miejsce strategiczna rewizja funduszy strukturalnych z zamiarem wsparcia zatrudnienia wśród młodzieży i rozwoju konkurencyjności (w szczególności w odniesieniu do małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP)). Nowe środki wzmacniają działania w obszarach dotyczących tzw. paszportu zatrudnienia, szkoleń i podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz dostępu do finansowania w kontekście MŚP.

(16) Grecja podjęła szereg zobowiązań w ramach paktu euro plus. Wskazane zobowiązania oraz ich realizacja przedstawiona w 2011 r. dotyczą wspierania wzrostu zatrudnienia, zwiększenia poziomu konkurencyjności, poprawy stabilności finansów publicznych oraz wzmocnienia stabilności finansowej,

NINIEJSZYM ZALECA Grecji:

Wdrożenie środków określonych w decyzji 2011/734/UE, zmienionej w dniu 8 listopada 2011 r. i dniu 13 marca 2012 r., oraz w protokole ustaleń dotyczącym szczegółowych warunków w zakresie polityki gospodarczej podpisanym w dniu 14 marca 2012 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 lipca 2012 r.

W imieniu Rady
V. SHIARLY
Przewodniczący
______

(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, s. 1.

(2) Utrzymana na 2012 r. decyzją Rady 2012/238/UE z dnia 26 kwietnia 2012 r. w sprawie wytycznych dotyczących polityki zatrudnienia państw członkowskich (Dz.U. L 119 z 4.5.2012, s. 47).

(3) Dz.U. C 213 z 20.7.2011, s. 12.

(4) Dz.U. L 296 z 15.11.2011, s. 38.

(5) Dz.U. L 320 z 3.12.2011, s. 28.

(6) Dz.U. L 113 z 25.4.2012, s. 8.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.