Krajowy program reform Danii na 2015 r. oraz opinia Rady na temat przedstawionego przez Danię programu konwergencji na 2015 r.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2015.272.36

Akt indywidualny
Wersja od: 18 sierpnia 2015 r.

ZALECENIE RADY
z dnia 14 lipca 2015 r.
w sprawie krajowego programu reform Danii na 2015 r. oraz zawierające opinię Rady na temat przedstawionego przez Danię programu konwergencji na 2015 r.

(2015/C 272/10)

(Dz.U.UE C z dnia 18 sierpnia 2015 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 121 ust. 2 i art. 148 ust. 4,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych 1 , w szczególności jego art. 9 ust. 2,

uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,

uwzględniając rezolucje Parlamentu Europejskiego,

uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej,

uwzględniając opinię Komitetu Zatrudnienia,

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Finansowego,

uwzględniając opinię Komitetu Ochrony Socjalnej,

uwzględniając opinię Komitetu Polityki Gospodarczej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 26 marca 2010 r. Rada Europejska przyjęła wniosek Komisji dotyczący wprowadzenia nowej strategii na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia, zatytułowanej "Europa 2020", opartej na ściślejszej koordynacji polityk gospodarczych. Strategia ta skupia się na kluczowych obszarach wymagających podjęcia działań służących pobudzeniu europejskiego potencjału w dziedzinie trwałego wzrostu gospodarczego i konkurencyjności.

(2) W dniu 14 lipca 2015 r. na podstawie wniosków Komisji Rada przyjęła zalecenie w sprawie ogólnych wytycznych polityk gospodarczych państw członkowskich i Unii, a w dniu 21 października 2010 r. - decyzję dotyczącą wytycznych w sprawie polityki zatrudnienia państw członkowskich 2 . Dokumenty te stanowią razem "zintegrowane wytyczne", a państwa członkowskie zostały wezwane do ich uwzględnienia we własnych krajowych politykach gospodarczych i politykach zatrudnienia.

(3) W dniu 8 lipca 2014 r. Rada przyjęła zalecenie 3 w sprawie krajowego programu reform Danii na 2014 r. oraz wydała opinię na temat przedstawionego przez Danię zaktualizowanego programu konwergencji na 2014 r.

(4) W dniu 28 listopada 2014 r. Komisja przyjęła roczną analizę wzrostu gospodarczego, rozpoczynając tym samym europejski semestr na rzecz koordynacji polityki gospodarczej w 2015 r. W tym samym dniu na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1176/2011 4 Komisja przyjęła sprawozdanie przedkładane w ramach mechanizmu ostrzegania, w którym nie wskazano Danii jako jednego z państw członkowskich, w przypadku których przeprowadzona zostanie szczegółowa ocena sytuacji.

(5) W dniu 18 grudnia 2014 r. Rada Europejska zatwierdziła priorytety zakładające wspieranie inwestycji, zintensyfikowanie reform strukturalnych oraz przeprowadzenie odpowiedzialnej konsolidacji budżetowej sprzyjającej wzrostowi gospodarczemu.

(6) W dniu 26 lutego 2015 r. Komisja opublikowała swoje sprawozdanie krajowe za 2015 r. dotyczące Danii. W sprawozdaniu tym zawarto ocenę postępów Danii w realizacji zaleceń dla tego kraju, przyjętych w dniu 8 lipca 2014 r.

(7) W dniu 27 marca 2015 r. Dania przedłożyła swój krajowy program reform na 2015 r. oraz swój program konwergencji na 2015 r. W celu uwzględnienia powiązań między tymi dwoma programami poddano je jednoczesnej ocenie.

(8) Dania jest obecnie objęta funkcją zapobiegawczą paktu stabilności i wzrostu. W swoim programie konwergencji z 2015 r. rząd planuje rozszerzenie deficytu nominalnego z poziomu 1,6 % PKB w 2015 r. (kiedy to było uzasadnione przez znaczny nieoczekiwany zysk) - do poziomu 2,6 % PKB w roku 2016. Następnie rząd zamierza również obniżyć deficyt, tak aby osiągnąć równowagę budżetową w 2020 roku. Zgodnie z programem konwergencji rząd planuje spełniać cel średniookresowy - deficyt strukturalny na poziomie 0,5 % PKB - od 2016 r. W programie konwergencji przewiduje się, że wskaźnik zadłużenia sektora instytucji rządowych i samorządowych ma się stopniowo obniżać, z 39,8 % w 2015 r. do 36,7 % w 2020 r. Scenariusz makroekonomiczny, na którym oparto prognozy budżetowe, jest wykonalny. W oparciu o prognozy Komisji z wiosny 2015 r. oczekuje się, że saldo strukturalne będzie w 2015 r. zgodne z celem średniookresowym. Jednak z tych prognoz wynika, że istnieje ryzyko pewnego odchylenia od celu średniookresowego w 2016 r., co oznacza, że wzrost wydatków netto przekracza o 0,3 % PKB poziom referencyjny. Odchylenie to ma charakter tymczasowy, ponieważ wzrost wydatków netto w 2016 r. uzależniony jest od stopniowego wycofywania środków jednorazowych związanych z opodatkowaniem oszczędności emerytalnych, jednak na rok 2016 potrzebne mogą być dalsze środki. W opinii Rady, opierającej się na ocenie programu konwergencji i biorącej pod uwagę prognozę Komisji z wiosny 2015 r., można oczekiwać, że Dania zasadniczo spełni warunki paktu stabilności i wzrostu.

(9) Długoterminowa podaż odpowiednio wykwalifikowanej siły roboczej jest warunkiem wstępnym zrównoważonego wzrostu gospodarczego w Danii. W ramach rozpoczętej w 2014 r. reformy aktywnej polityki rynku pracy Dania poczyniła postępy na drodze do poprawy zdolności do zatrudnienia osób pozostających na marginesie rynku pracy. Reforma jest na wczesnym etapie realizacji i jej wyniki muszą być monitorowane. W dalszym ciągu potrzebne są dodatkowe środki przeznaczone dla osób najbardziej wykluczonych z rynku pracy, zgodnie z zaleceniami grupy ekspertów Carsten-Koch II. Pod tym względem kluczowymi czynnikami wydają się być: niski poziom wykształcenia, ograniczone doświadczenie zawodowe, młody wiek i pochodzenie migracyjne. Na ogół niedostatecznie wykorzystywane są nadal możliwości zawodowe osób wywodzących się ze środowisk migracyjnych. Pomimo wysokich nakładów na edukację w Danii wyniki nauczania są zaledwie średnie, zwłaszcza w przypadku uczniów ze środowisk migracyjnych. Reforma systemu szkolnictwa podstawowego i średniego I stopnia oraz systemu kształcenia i szkolenia zawodowego ma na celu zaradzenie tym problemom. Aby poprawić wyniki nauczania, konieczne jest pełne wdrożenie tych reform.

(10) Poprawa konkurencyjności jest niezbędna dla wzmocnienia ożywienia gospodarczego w Danii. Wzrost wydajności, który ma tu decydujące znaczenie, był na ogół słaby przez ostatnie dwa dziesięciolecia i ulegał wpływowi barier wejścia i obciążeń regulacyjnych w sektorach usług nastawionych na rynek krajowy. Komisja ds. wydajności wskazała sektory budowlany i detaliczny jako obszary, w których możliwa byłaby poprawa wydajności. Przepisy regulujące zakładanie działalności w zakresie handlu detalicznego są bardzo surowe i nie podjęto żadnych działań, aby je złagodzić. Sektor budowlany charakteryzują wymagające przepisy budowlane i duża liczba systemów certyfikacji. W listopadzie 2014 r. rząd przedstawił strategię w dziedzinie budownictwa. Zakłada ona pozytywne zmiany, takie jak uproszczenie przepisów, usprawnienie technicznych elementów wniosków o pozwolenie na budowę, wprowadzenie norm międzynarodowych, harmonizację norm krajowych oraz skrócenie czasu oczekiwania na wydanie pozwolenia na budowę. Najpierw trzeba jednak przełożyć całą strategię na konkretne środki. Nadal istnieją nakładające się na siebie systemy wydawania zezwoleń i certyfikacji, które w pewnych przypadkach mają również zastosowanie do czasowego świadczenia usług transgranicznych. Ponadto zezwolenia i certyfikaty wydane w innych państwach członkowskich nie zawsze są uwzględniane, gdy usługodawcy chcą założyć działalność w Danii.

(11) W ramach europejskiego semestru Komisja przeprowadziła wszechstronną analizę polityki gospodarczej Danii i opublikowała jej wyniki w sprawozdaniu krajowym za rok 2015. Ponadto dokonała oceny programu konwergencji i krajowego programu reform oraz działań następczych podjętych w związku z zaleceniami skierowanymi do Danii w latach poprzednich. Wzięła ona pod uwagę nie tylko ich znaczenie dla stabilnej polityki budżetowej i polityki społeczno-gospodarczej w Danii, ale także ich zgodność z przepisami i wytycznymi UE, ze względu na konieczność wzmocnienia ogólnego zarządzania gospodarczego w Unii przez wnoszenie na szczeblu UE wkładu w przyszłe decyzje krajowe. Zalecenia w ramach europejskiego semestru znajdują odzwierciedlenie w zaleceniach zamieszczonych poniżej w pkt 1-2.

(12) W świetle powyższej oceny Rada przeanalizowała program konwergencji, a jej opinia 5 znajduje odzwierciedlenie w szczególności w zaleceniu zamieszczonym poniżej w pkt 1,

NINIEJSZYM ZALECA Danii podjęcie w latach 2015 i 2016 działań mających na celu:

(1)
Unikanie odchyleń od średniookresowego celu budżetowego w 2016 r.
(2)
Zwiększenie wydajności, zwłaszcza w sektorach usług nastawionych na rynek krajowy, w tym w sektorach detalicznym i budowlanym. Złagodzenie ograniczeń w zakładaniu działalności w zakresie handlu detalicznego i przedsięwzięcie dalszych środków w celu usunięcia pozostałych barier wynikających z systemów wydawania zezwoleń i certyfikacji w sektorze budowlanym.

Sporządzono w Brukseli dnia 14 lipca 2015 r.

W imieniu Rady
P. GRAMEGNA
Przewodniczący
1 Dz.U. L 209 z 2.8.1997, s. 1.
2 Utrzymana w mocy decyzją Rady 2014/322/UE z dnia 6 maja 2014 r. w sprawie wytycznych dotyczących polityki zatrudnienia państw członkowskich na rok 2014 (Dz.U. L 165 z 4.6.2014, s. 49).
3 Zalecenie Rady z dnia 8 lipca 2014 r. w sprawie krajowego programu reform Danii na 2014 r. oraz zawierające opinię Rady na temat przedstawionego przez Danię programu konwergencji na 2014 r. (Dz.U. C 247 z 29.7.2014, s. 17).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1176/2011 z dnia 16 listopada 2011 r. w sprawie zapobiegania zakłóceniom równowagi makroekonomicznej i ich korygowania (Dz.U. L 306 z 23.11.2011, s. 25).
5 Na podstawie art. 9 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1466/97.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.