Konkluzje w sprawie wkładu sektora kultury i sektorów kreatywnych w osiąganie celów lizbońskich.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2007.311.7

Akt nienormatywny
Wersja od: 21 grudnia 2007 r.

Konkluzje Rady z dnia 24 maja 2007 r. w sprawie wkładu sektora kultury i sektorów kreatywnych w osiąganie celów lizbońskich

(2007/C 311/07)

(Dz.U.UE C z dnia 21 grudnia 2007 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

(1) uwzględniając art. 151 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską;

(2) Uwzględniając odnowienie strategii lizbońskiej na posiedzeniu Rady Europejskiej w Brukseli w dniach 22 i 23 marca 2005 r., podczas którego szczególny nacisk położono na wzrost gospodarczy i utworzenie większej liczby lepszych miejsc pracy, a także uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej z dnia 8 i 9 marca 2007 r. dotyczące szczególnej uwagi, jaką należy poświęcić stymulowaniu potencjału MŚP, także w sektorze kultury i branży twórczej, ze względu na ich rolę we wspieraniu wzrostu, tworzeniu miejsc pracy i innowacyjności(1);

(3) Przypominając, że kultura i kreatywność pełnią wielorakie funkcje społeczne, polityczne i gospodarcze;

(4) Zauważając, że Konwencja UNESCO w sprawie ochrony i promowania różnorodności form wyrazu kulturowego podkreśla, iż działania, dobra i usługi kulturalne mają charakter zarówno gospodarczy, jak i kulturowy;

(5) Wiedząc o zleconym przez Komisję studium dotyczącym ekonomiki kultury w Europie przedstawionym szerokiej publiczności w dniu 14 listopada 2006 r., a w szczególności świadoma położonego w nim nacisku na szczególne znaczenie sektora kultury i sektorów kreatywnych dla realizacji celów lizbońskich, jak również na ogromny potencjał kultury europejskiej;

(6) Przekonana, że - z uwagi na rosnącą świadomość faktu, iż kultura znajduje się w centrum projektu europejskiego, w którym ma do odegrania niepowtarzalną i niezastąpioną rolę - należy umacniać pozycję kultury i działań twórczych przy rozwijaniu agendy lizbońskiej;

(7) Świadoma, że starania prowadzące do realizacji tego celu mogą stanowić wyłącznie część szerszej strategii, którą należy omówić i określić m.in. w świetle przyszłego komunikatu Komisji na temat kultury, komunikat ten ma w zamierzeniu przedstawić w zarysie centralną rolę kultury i twórczości w projekcie europejskim, tak by przyspieszyć prace nad realizacją europejskiego programu działań na rzecz kultury;

(8) Świadoma, że powodzenie strategii będzie zależne od stabilnych podstaw działania, w związku z tym można i należy przeprowadzić szereg pilnych działań, w szczególności w następujących obszarach: propagowania tworzenia polityki opartej na faktach w dziedzinie gromadzenia danych i wymiany dobrych wzorców, wzmacniania powiązań między edukacją, szkoleniem i kulturą, a także lepszego wykorzystywania potencjału MŚP oraz obecnych struktur i programów;

(9) Potwierdzając - z racji pozytywnych wyników współpracy między państwami członkowskimi przy konkretnych kwestiach odnoszących się do kultury i działalności kulturalnej w ramach planów pracy Rady na rzecz kultury 2002-2007(2) - swoją intencję kontynuowania tej formy współpracy między państwami członkowskimi i tym samym podjęcia w odpowiednim czasie decyzji co do nowego planu pracy Rady obowiązującego od roku 2008.

ODNOTOWUJE, że wyniki wyżej wymienionego studium dotyczącego ekonomiki kultury w Europie dowodzą, iż:

– twórczość kulturalna oraz sektory gospodarcze utworzone wokół niej już wnoszą bezpośredni i znaczący wkład we wzrost gospodarczy i zatrudnienie, a sektor kultury wykazuje wyższy wzrost niż gospodarka ogółem i odnotowuje wyższy wzrost zatrudnienia niż gospodarka ogółem,

– działania kulturalne oraz dziedziny twórczości, takie jak: sztuki wizualne i widowiskowe, dziedzictwo, film i wideo, radio i telewizja, nowe i wchodzące na rynek media, muzyka, książka i prasa, projektowanie, architektura i reklama odgrywają niezwykle ważną rolę także w pobudzaniu innowacji i technologii i stanowią kluczową siłę napędową przyszłego trwałego wzrostu,

– zwłaszcza dostępność kreatywnych treści o wysokiej jakości stanowi siłę napędową w przyswajaniu nowych technologii, przede wszystkim szerokopasmowego internetu, telewizji cyfrowej i telefonii komórkowej,

– rola osób prowadzących działalność na własny rachunek, mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw w napędzaniu rozwoju sektora kultury jest większa niż w przypadku innych sektorów,

– z uwagi na ścisłe powiązania z konkretnym środowiskiem kulturowym i językowym oraz mocne korzenie regionalne produkcja wyrobów i świadczenie usług w sektorze kultury nie poddaje się łatwo przenoszeniu i tym samym stanowi stabilną i trwałą podstawę lokalnych i regionalnych strategii na rzecz wzrostu gospodarczego i spójności społecznej.

PODKREŚLA, że sektor kultury i sektory kreatywne wnoszą wyjątkowy i różnorodny wkład we wzmacnianie konkurencyjności Europy na świecie, ma przy tym na uwadze to, że:

– bogate życie kulturalne Europy zwiększa atrakcyjność jej miast i regionów jako światowych ośrodków działalności gospodarczej,

– bogactwo i dziedzictwo kulturowe oraz różnorodność kulturowa Europy czynią ją atrakcyjnym celem podróży dla turystów z całego świata zainteresowanych kulturą,

– treści kulturowe i kreatywność będą odgrywały coraz większą rolę w konkurencyjności Europy na świecie.

UZNAJE, że

– na szczeblu państw członkowskich i Wspólnoty nadal brakuje rzetelnych, porównywalnych danych, na podstawie których można by dokonać właściwej oceny wkładu gospodarczego wnoszonego przez sektor kultury i sektory kreatywne w gospodarkę UE, powstałego w szczególności przy wykorzystaniu środków natury politycznej,

– brakuje informacji, specjalistycznych szkoleń i doradztwa mających pomóc osobom zawodowo zajmującym się kulturą i twórczością w rozwijaniu efektów ich twórczości w taki sposób, by stanowiły cieszące się powodzeniem na rynku wyroby i usługi,

– poświęcanie niedostatecznej uwagi sektorowi kultury i sektorom kreatywnym przy wprowadzaniu w życie ważnych wspólnotowych programów wsparcia oraz inicjatyw może zagrozić postępowi w realizacji celów agendy lizbońskiej,

– na rynku wewnętrznym nadal istnieją przeszkody dla swobodnego przemieszczania się twórców, przepływu działalności kulturalnej oraz cyfrowej dystrybucji wyrobów i usług,

– MŚP z sektora kultury i sektorów kreatywnych nadal stoją w obliczu wielu trudności związanych np. z dostępem do finansowania.

PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI

działania podjęte na szczeblu ekspertów w pierwszej połowie roku 2007, po to by ocenić - z udziałem odpowiednich fachowych podmiotów/uczestników - konkretne kwestie, również statystyki, dotyczące wkładu wnoszonego przez sektor kultury i sektory kreatywne we wzrost gospodarczy i zatrudnienie.

ZACHĘCA,

A. BY W CELU PROPAGOWANIA TWORZENIA POLITYKI OPARTEJ NA FAKTACH

Komisja:

– wzmogła swoją pracę i oparła się przy tym na pracach prowadzonych w ramach Eurostatu będących działaniem podjętym na podstawie rezolucji Rady z dnia 20 listopada 1995 r. w sprawie propagowania statystyk dotyczących kultury i wzrostu gospodarczego(3),

– kontynuowała prace w dziedzinie statystyki kultury w zakresie definicji i metodologii oraz dokonała oceny działań już podjętych, zwłaszcza w celu udzielenia informacji o realizacji proponowanego wspólnotowego programu statystycznego na lata 2008-2012(4) w części dotyczącej kultury,

– współpracowała, w stosownych przypadkach, z innymi właściwymi instytucjami międzynarodowymi;

państwa członkowskie:

– udzieliły pełnego poparcia staraniom na rzecz gromadzenia danych, szczególnie poprzez sprawne wdrażanie lub, w stosownych przypadkach, tworzenie metodologii gromadzenia danych, przy jednoczesnym unikaniu nakładania dodatkowego obciążenia administracyjnego na przedsiębiorstwa i organizacje,

– opracowywały, w miarę potrzeby, analizy przypadku i oceny wpływu; państwa członkowskie i Komisja:

– podjęły decyzję co do dalszych priorytetów i określiły nowe obszary gromadzenia danych w celu pomiaru wkładu branży kultury i branży twórczej w realizację agendy lizbońskiej,

– propagowały i zapewniały regularną wymianę dobrych wzorców w dziedzinie ekonomiki sektora kultury i sektorów kreatywnych.

B. BY W CELU WZMOCNIENIA POWIĄZAŃ MIĘDZY EDUKACJĄ, SZKOLENIEM A SEKTOREM KULTURY I SEKTORAMI KREATYWNYMI

państwa członkowskie:

– ustaliły, czy programy studiów i szkoleń z dziedziny kultury i dziedzictwa dostatecznie uwzględniają aspekty zarządzania, oraz upowszechniały dostępność szkoleń z dziedziny zarządzania, biznesu i przedsiębiorczości przeznaczonych dla profesjonalistów z branży kultury i branży twórczej, a także uwypukliły aspekty kultury w programach studiów z dziedziny ekonomii i biznesu;

– propagowały kontakty i współpracę między środowiskiem twórczym a światem biznesu w celu zwiększenia świadomości tego ostatniego co do potencjału sektora kultury i sektorów kreatywnych,

– propagowały powiązania między kulturą a edukacją w celu rozwijania umiejętności twórczych.

C. BY W CELU MAKSYMALIZACJI POTENCJAŁU MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW Z SEKTORA KULTURY I SEKTORÓW KREATYWNYCH

państwa członkowskie i Komisja:

– inicjowały działania mające na celu jak największe gospodarcze wykorzystywanie przez MŚP sfery kultury i kreatywności, wspieranie współpracy między nimi oraz rozwijanie sieci kontaktów,

– ułatwiały dostęp MŚP do finansowania,

– rozszerzały wyważoną wzajemną wymianę dóbr i usług kulturalnych z państwami trzecimi w celu propagowania różnorodności kulturowej i rozszerzania dialogu międzykulturowego,

– zapewniły ochronę praw własności intelektualnej i usprawniły, w zakresie międzynarodowym, walkę z podrabianiem wyrobów i piractwem w sektorze kultury i sektorach kreatywnych.

D. BY W CELU LEPSZEGO WYKORZYSTANIA ISTNIEJĄCYCH STRUKTUR, PROGRAMÓW ORAZ INICJATYW

Komisja:

– wzmocniła koordynację działań mających wpływ na branżę kultury i branżę twórczą - jako że działania te są prowadzone w różnych obszarach polityki UE - w celu maksymalnego zwiększenia wpływu tych działań na agendę lizbońską i zapewnienia pełnego uwzględniania w nich sektora kultury i sektorów kreatywnych,

– położyła większy nacisk na sektor kultury i sektory kreatywne w kontekście innych programów oraz inicjatyw Wspólnoty,

– dokonała bardziej rzetelnej oceny wpływu, jaki mają różne programy i inicjatywy Wspólnoty na sektor kultury i sektory kreatywne; państwa członkowskie i Komisja:

– sprawniej wykorzystywała Fundusz Spójności i fundusze strukturalne w celu udzielania optymalnego wsparcia MŚP w sektorze kultury i w sektorach kreatywnych.

______

(1) Dok. 7224/07, str. 4.

(2) Rezolucja Rady z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie nowego planu pracy dotyczącego współpracy europejskiej w dziedzinie kultury oraz konkluzje Rady z dnia 16 listopada 2004 r. dotyczące planu pracy na rzecz kultury 2005-2006 (który został przedłużony do końca roku 2007).

(3) Dz.U. C 327 z 7.12.1995, str. 1.

(4) Wniosek Komisji dotyczący decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wspólnotowego programu statystycznego na lata 2008-2012, dok. 15536/06.

państwa członkowskie i Komisja:

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.