Konkluzje Rady z dnia 20 maja 2014 r. w sprawie wielojęzyczności oraz rozwijaniakompetencji językowych
(2014/C 183/06)
(Dz.U.UE C z dnia 14 czerwca 2014 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ, UWZGLĘDNIAJĄC:
A W SZCZEGÓLNOŚCI:
UZNAJĄC, ŻE:
ZGADZA SIĘ, ŻE:
Z NALEŻYTYM POSZANOWANIEM ZASADY POMOCNICZOŚCI ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY STOSOWNIE DO SYTUACJI KRAJOWEJ:
ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY PRZY WSPARCIU KOMISJI:
ZWRACA SIĘ DO KOMISJI, BY:
1 SN 100/1/02 REV 1, s. 19, pkt 44 tiret drugie.
2 Dz.U. C 172 z 25.7.2006, s. 1.
3 Dz.U. C 119 z 28.5.2009, s. 2.
4 Dz.U. C 372 z 20.12.2011, s. 27.
5 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 50.
6 Dz.U. C 140 z 6.6.2008, s. 14.
7 Dz.U. C 320 z 16.12.2008, s. 1.
8 Zob. zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (Dz.U. L 394 z 30.12.2006, s. 10).
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1288/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające "Erasmus+": unijny program na rzecz kształcenia, szkolenia, młodzieży i sportu oraz uchylające decyzje nr 1719/2006/WE, 1720/2006/WE i 1298/2008/WE (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 50).
10 Dz.U. C 398 z 22.12.2012, s. 1.
11 Trzecim językiem może być jakikolwiek nowożytny język nauczany w szkole. Ponadto państwa członkowskie mogą podać odsetek uczniów, dla których trzecim językiem są łacina lub greka. Można także zebrać dane m.in. o liczbie nauczanych języków i o tym, czy nauka jest obowiązkowa czy dobrowolna.
12 Zapewniona zostanie maksymalna porównywalność danych.
13 Za pierwszy język / pierwsze języki uznawany jest / uznawane są główny język / główne języki nauczania, natomiast za drugi język, którego uczniowie się uczą, uznawany jest ten spośród dodatkowych języków, który nauczany jest najpowszechniej. Każde państwo członkowskie określa języki, które w tym przypadku należy uznać za języki pierwszy i drugi.Za drugi język można uznać tylko urzędowy język UE.
14 B1 (samodzielny użytkownik) jest definiowany w następujący sposób:Rozumie główne elementy jasnych, standardowych wypowiedzi o znanych mu sprawach typowych dla pracy, szkoły, czasu wolnego itd. Potrafi poradzić sobie w większości sytuacji mogących spotkać go podczas podróży po rejonie, w którym mówi się danym językiem. Potrafi tworzyć proste, spójne wypowiedzi na tematy, które są mu znane bądź go interesują. Potrafi opisać doświadczenia, zdarzenia, marzenia, nadzieje i zamierzenia oraz krótko uzasadnić lub wyjaśnić swoje opinie i plany.