Konkluzje w sprawie sprawozdania specjalnego nr 9/2007 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego dotyczącego oceny realizowanych przez Unię Europejską programów ramowych badań i rozwoju technologicznego (BRT) oraz kwestii, czy można ulepszyć podejście przyjęte przez Komisję.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2008.145.6

Akt nienormatywny
Wersja od: 11 czerwca 2008 r.

Konkluzje Rady w sprawie sprawozdania specjalnego nr 9/2007 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego dotyczącego oceny realizowanych przez Unię Europejską programów ramowych badań i rozwoju technologicznego (BRT) oraz kwestii, czy można ulepszyć podejście przyjęte przez Komisję

(2008/C 145/03)

(Dz.U.UE C z dnia 11 czerwca 2008 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

PRZYWOŁUJĄC konkluzje Rady w sprawie poprawy analizy sprawozdań specjalnych przygotowywanych przez Trybunał Obrachunkowy w kontekście procedury udzielania absolutorium(1).

PRZYWOŁUJĄC art. 163 ust. 1 Traktatu, który stanowi, że: "Wspólnota ma na celu wzmacnianie bazy naukowej i technologicznej przemysłu Wspólnoty i sprzyjanie zwiększaniu jego międzynarodowej konkurencyjności, przy jednoczesnym promowaniu działalności badawczej uznanej za niezbędną na mocy innych rozdziałów niniejszego Traktatu" oraz przypominając o ważnym wkładzie programów ramowych w osiąganie celów strategii lizbońskiej, także pod względem zwiększania zasobów ludzkich w dziedzinie badań i rozwoju, priorytetowego traktowania inwestycji publicznych w naukę i badania oraz pobudzania inwestycji prywatnych, reformowania publicznej infrastruktury badawczej i propagowania umiędzynarodowienia badań.

PRZYPOMINAJĄC, że poprzednie oceny programów ramowych, takie jak ocena pięcioletnia w 2004 roku, stanowiły istotny wkład w inicjowanie i przyjmowanie kolejnych programów ramowych.

PRZYPOMINAJĄC o aktualnych zobowiązaniach prawnych Komisji dotyczących monitorowania, oceny i przekazywania informacji o programach ramowych, w szczególności art. 7 decyzji nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. dotyczącej siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013) (dalej zwanego "7. PR")(2), art. 27 i 28 rozporządzenia (WE) nr 1906/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. ustanawiającego zasady uczestnictwa przedsiębiorstw, ośrodków badawczych i uczelni wyższych w działaniach prowadzonych w ramach siódmego programu ramowego oraz zasady upowszechniania wyników badań (2007-2013)(3) oraz decyzjach Rady w sprawie programów szczegółowych(4).

1. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE sprawozdanie specjalne nr 9/2007 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego dotyczące oceny realizowanych przez Unię Europejską programów ramowych badań i rozwoju technologicznego (BRT) oraz kwestii, czy można ulepszyć podejście przyjęte przez Komisję(5) (dalej zwane "sprawozdaniem specjalnym"); UZNAJE wysiłki podjęte przez Europejski Trybunał Obrachunkowy przy sporządzaniu tego kompleksowego sprawozdania oraz zawarte w nim osiągnięcia.

2. BIERZE POD ROZWAGĘ ogólne wnioski sprawozdania specjalnego i Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE zawarte w nim zalecenia.

3. PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI odpowiedzi Komisji towarzyszące sprawozdaniu i Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE już podjęte lub planowane działania zmierzające do ulepszenia podejścia do ocen przyjętego przez Komisję.

4. ODNOTOWUJE, że sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego dotyczy okresu obejmującego czwarty, piąty i szósty program ramowy UE w zakresie badań i rozwoju technologicznego i że poza oceną w sprawozdaniu specjalnym poruszono szerszy zakres zagadnień, takich jak struktura, koordynacja i wdrażanie programów ramowych.

5. UZNAJE, że Europejski Trybunał Obrachunkowy zauważył, że stosowne służby Komisji wdrażające programy ramowe spełniły formalne wymogi obowiązujące w całej Komisji, w tym wymogi określone w komunikatach o ocenie z 2000 i 2002 roku.

6. PODKREŚLA, również z myślą o zbliżającym się procesie przeglądu śródokresowego 7. PR, że monitorowanie, ocena i przegląd odgrywają kluczową rolę w skutecznym prowadzeniu i ewentualnym dostosowaniu programów ramowych ("programy uczące się") oraz pomagają w kształtowaniu przyszłej polityki badawczej, zarówno na poziomie europejskim, jak i krajowym.

7. ODNOTOWUJE, że Komisja ustanowiła w 2000 roku ogólne ramy oceny, które poprawiła w 2002 i 2007 toku, i że stale dokonywane są stosowne korekty, szczególnie w 7. PR, zgodnie z oceną skutków ex ante 7. PR(6), standardami kontroli wewnętrznej(7) i ostatnio opracowanymi "ramami oceny jakości"(8). Te ulepszenia obejmują usprawnienie istniejącej wewnętrznej "sieci ocen BRT" w Komisji, poprawę rutynowego gromadzenia danych o projektach, nowy system informatyczny na użytek 7. PR, bardziej spójne i systematyczne korzystanie ze wskaźników wydajności oraz zachętę do stosowania podejść opartych na pomiarach naukowych; w związku z tym OCZEKUJE na zbliżającą się ocenę ex post 6. PR w 2008 roku.

8. PODKREŚLA, że pomimo tych korekt konieczne jest podjęcie dalszych wysiłków na rzecz poprawy systemów monitorowania i oceny badań z zastosowaniem podejścia opartego na danych naukowych; w związku z tym:

9. WZYWA Komisję do zwrócenia szczególnej uwagi na zalecenia zawarte w sprawozdaniu specjalnym, a w szczególności do:

a) zapewnienia większej przejrzystości zasad dotyczących udziału w planowaniu i wdrażaniu programów ramowych w kontekście stosownych wspólnotowych procedur decyzyjnych, szczególnie na poziomie programów i projektów; obejmowałoby to bardziej spójne i lepiej zdefiniowane cele naukowe i społeczno-ekonomiczne, które powinny być konkretne, wymierne, osiągalne, odpowiadające potrzebom i zgodne z harmonogramem, oraz wyważone wskaźniki wydajności, przy jednoczesnym uwzględnieniu specyficznego charakteru działań BRT;

b) ustanowienia jednolitej i spójnej strategii w zakresie ocen obowiązującej we wszystkich stosownych służbach Komisji, w tym odpowiednich metodologii i technik oceny, i przygotowania w tym celu podręcznika oceny działań związanych z programami ramowymi, a w tym

kontekście - dalszego korzystania z grup ekspertów oceniających wspomaganych przez ekspertów zewnętrznych, z myślą o zapewnieniu niezbędnego stopnia niezależności;

c) rozważenia możliwości bardziej scentralizowanego procesu ocen i ściślejszej koordynacji między właściwymi służbami Komisji, w tym możliwości powołania wspólnego biura ds. ocen;

d) zoptymalizowania procesu gromadzenia, analizy i wykorzystywania danych dotyczących ocen w taki sposób, by móc lepiej zmierzyć stopień osiągnięcia celów programu w kategoriach produktów, wyników i skutków społeczno-ekonomicznych, przy jednoczesnym uniknięciu niepotrzebnych obciążeń administracyjnych dla uczestników, a także do czerpania jak największych korzyści z takich danych w procesie podejmowania decyzji na szczeblu europejskim, krajowym i regionalnym;

e) ustanowienia typów i zakresu ocen, w szczególności, by zwrócić większą uwagę na ocenę długofalowych skutków poprzednich i obecnych programów ramowych, ze szczególnym naciskiem na konkurencyjność europejską; zapewnienia zainteresowanym stronom terminowych i wystarczających informacji o wynikach z myślą o podejmowaniu decyzji dotyczących polityki w przyszłości.

10. WZYWA Komisję do poinformowania Rady i Parlamentu Europejskiego przed końcem 2008 roku o krokach podjętych w związku z zaleceniami Trybunału Obrachunkowego dotyczącymi ulepszenia monitorowania i oceny programów ramowych i do przedstawienia odpowiednio wcześnie strategii w zakresie oceny 7. PR.

11. ZWRACA się do Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, aby odpowiednio wcześnie przed rozpoczęciem procedury udzielania absolutorium za rok 2010 podjął działania w następstwie przeprowadzonej przez niego kontroli oraz aby przedstawił sprawozdanie Radzie i Parlamentowi Europejskiemu.

12. ZWRACA się do państw członkowskich i Komisji, aby -uwzględniając polityczną wagę zarządzania europejską przestrzenią badawczą - zacieśniły współpracę i zwiększyły wymianę podjeść i wiedzy fachowej w zakresie oceny skutków udziału poszczególnych krajów w programach ramowych oraz w krajowych programach w zakresie badań i innowacji, na przykład za pośrednictwem "europejskiej sieci ocen BRT", tak by propagować większą spójność między analizami skutków prowadzonymi przez Komisję i przez państwa członkowskie

______

(1) Dok. 7515/00 FIN 127 z 3 kwietnia 2000 r. + COR 1 z 12 kwietnia 2000 r.

(2) Dz.U. L 412 z 30.12.2006, str. 1.

(3) Dz.U.L 391 z 30.12.2006, str.1.

(4) Zob. odpowiednie załączniki dotyczące informacji, które mają być przekazywane przez Komisję komitetowi (np. załącznik V do decyzji Rady z dnia 19 grudnia 2006 r. dotyczące programu szczegółowego "Współpraca", wdrażającego siódmy program ramowy Wspólnoty Europejskiej w dziedzinie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013), Dz.U. L 54 z 22.2.2007, str. 30).

(5) Dok. 5136/08 FIN 4 RECH 5 ATO 5 COMPET 5 z 9 stycznia 2008 r.

(6) Dok. SEC(2005) 430.

(7) Dok. SEC(2007) 1341.

(8) http://ec.europa.eu/budget/documents/evaluation_en.htm

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.