Konkluzje w sprawie postępów we wdrażaniu strategii dotyczącej rozwoju unii celnej.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2013.80.11

Akt nienormatywny
Wersja od: 19 marca 2013 r.

Konkluzje Rady w sprawie postępów we wdrażaniu strategii dotyczącej rozwoju unii celnej

(2013/C 80/05)

(Dz.U.UE C z dnia 19 marca 2013 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ, PRZYPOMINAJĄC O:

kluczowej roli, jaką od 1968 r. odgrywa unia celna jako jeden z fundamentów Unii Europejskiej,
celach ustanowionych w strategii "Europa 2020", przyjętej na posiedzeniu Rady Europejskiej w dniu 17 czerwca 2010 r.,
celach ustanowionych w strategii bezpieczeństwa wewnętrznego, przyjętej na posiedzeniu Rady Europejskiej w dniach 25-26 marca 2010 r.,
wkładzie służb celnych w osiągnięcie powyższych celów UE i o strategii ustalonej w roku 2008 w odniesieniu do unii celnej w komunikacie Komisji na temat strategii dotyczącej rozwoju unii celnej(1),
trwających staraniach na rzecz modernizacji unii celnej, zwłaszcza dzięki przyjęciu zmodernizowanego kodeksu celnego(2) i wprowadzeniu w życie decyzji w sprawie e-cła(3), z myślą o wypełnieniu wspomnianych wyżej celów,
rezolucji Rady z dnia 13 grudnia 2011 r. na temat przyszłości współpracy w dziedzinie egzekwowania prawa celnego(4),
wejściu w życie traktatu lizbońskiego w dniu 1 grudnia 2009 r.,
konkluzjach Rady na temat współpracy celnej z krajami sąsiedztwa wschodniego(5) i o innych inicjatywach dotyczących międzynarodowej współpracy celnej,
tym, że Rada na posiedzeniu w dniu 14 maja 2008 r. zatwierdziła komunikat 169(2008) i ustanowione w nim strategiczne cele dla unii celnej oraz zwróciła się do Komisji, by do 2011 r. przedstawiła sprawozdanie z postępów w realizacji tej strategii(6),

ZAUWAŻA:

ewolucję unii celnej, jeśli chodzi o skalę działalności, pod względem wdrażania technologii informacyjnych oraz pod względem polityki i prawodawstwa,
większą rolę służb celnych w przyczynianiu się do bezpieczeństwa i ochrony,
postępy, jakie poczyniono w odniesieniu do priorytetowych dossier, takich jak walka z handlem podrobionymi towarami i z piractwem czy walka z oszustwami, oraz projektów mających na celu połączenie ułatwień dla handlu międzynarodowego z ochroną terytorium i mieszkańców UE,
wyzwania, przed którymi stoją administracje celne od roku 2008, związane z procesem modernizacji oraz wdrażania technologii informacyjnych,

Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE:

sprawozdanie Komisji w sprawie postępów we wdrażaniu strategii dotyczącej rozwoju unii celnej(7),
wniosek Komisji w sprawie unijnego kodeksu celnego(8), wniosek Komisji dotyczący nowego rozporządzenia w sprawie egzekwowania przepisów celnych w zakresie praw własności intelektualnej(9) oraz wniosek Komisji w sprawie programu "Cła 2020"(10),

UZNAJE, że strategiczne cele ustalone w 2008 r. zachowują ważność i są adekwatne;

UDZIELA POPARCIA trwającej ewolucji roli służb celnych w kontekście handlu międzynarodowego, finansowych i fiskalnych interesów Unii Europejskiej, jak również ewolucji zakresu odpowiedzialności w obszarze ochrony i bezpieczeństwa na granicach zewnętrznych, a także ochrony mieszkańców UE, w tym ochrony zdrowia i środowiska wobec stale zmieniających się uwarunkowań zewnętrznych,

ZAZNACZA, że unia celna powinna ewoluować nadal, dzięki czemu będzie zdolna spełnić swoje cele, wspierając konkurencyjność UE poprzez ochronę środowiska biznesowego, ułatwianie handlu i oferowanie zainteresowanym stronom usług wysokiej jakości,

w tym celu PODKREŚLA POTRZEBĘ:

dopilnowania, aby rozwój i zmiany służb celnych i wymogów celnych w jak największym praktycznym stopniu pozytywnie przyczyniały się do ochrony UE, ułatwiając legalny handel, wspierając konkurencyjność przedsiębiorstw unijnych i pomagając stymulować korzyści gospodarcze zgodnie z celami programu UE na rzecz wzrostu gospodarczego,
usprawnienia i poprawy wewnętrznego zarządzania unią celną i działania unii celnej, z myślą o dopilnowaniu, by realizowała swoje cele w jak najbardziej skuteczny i wydajny sposób,
poprawy zdolności unii celnej do mierzenia wywieranego przez siebie wpływu - w tym do intensywniejszego korzystania z pomiaru wyników - oraz do poprawy wydajności w zakresie obsługi jej głównych partnerów, państw członkowskich, przedsiębiorstw i społeczeństwa,
dalszego promowania jednolitego zastosowania prawodawstwa celnego oraz nowoczesnych i zharmonizowanych podejść do kontroli celnych, przy równoczesnym dopuszczaniu - w stosownych przypadkach i z uwzględnieniem implikacji dla przedsiębiorców i państw członkowskich - elastyczności w odniesieniu do krajowych rozwiązań,
intensyfikowania współpracy z innymi agencjami zarówno na szczeblu krajowym, jak i unijnym w dziedzinach ochrony, zdrowia, bezpieczeństwa i środowiska, a także z innymi partnerami międzynarodowymi, przy jednoczesnym poszanowaniu rozdziału kompetencji w tym obszarze między UE a państwa członkowskie,
przyjęcia bardziej kompleksowego podejścia właściwego dla międzynarodowego łańcucha dostaw w celu poprawy efektywności kontroli, większego ułatwienia handlu i przysporzenia realnych i konkretnych korzyści upoważnionym przedsiębiorcom,
intensyfikacji działań w ramach walki z przemytem towarów, zwłaszcza papierosów i alkoholu, wzdłuż zewnętrznych granic UE oraz wzmocnienia współpracy w tym obszarze z krajami sąsiadującymi z UE,
dalszego zacieśniania dialogu i współpracy z przedsiębiorcami w celu lepszego reagowania na ich oczekiwania i ograniczenia,
jak najlepszego wykorzystania zasobów dostępnych na szczeblu UE, zwłaszcza w dziedzinie rozwoju technologii informacyjnych i budowania potencjału ludzkiego, przy równoczesnym wzięciu pod uwagę ograniczeń gospodarczych i innych,
promowania ciągłych innowacji w kontekście istniejących i ewoluujących ram prawnych w celu polepszenia działania i sprawności unii celnej,
unowocześniania metod pracy służb celnych i technologii wykrywania oraz rozwijania kompetencji personelu w celu sprostania tej potrzebie, przy równoczesnym wzięciu pod uwagę specyficznych potrzeb i okoliczności,
wspierania służb celnych zarówno na szczeblu krajowym, jak i unijnym w ich roli najważniejszych organów zarządzania transgranicznym przepływem towarów.

ZWRACA SIĘ do Komisji, by:

przyjęła do wiadomości powyższe uwagi Rady i uwzględniła je w swoich pracach,
podjęła wraz z administracjami państw członkowskich środki zmierzające do wdrożenia przedmiotowej strategii oraz
do 2014 r. przedstawiła Radzie sprawozdanie z postępów.
______

(1) Dokument 8027/08 UD 51.

(2) Dz.U. L 145 z 4.6.2008, s. 1.

(3) Dz.U. L 23 z 26.1.2008, s. 21.

(4) Dz.U. C 5 z 7.1.2012, s. 1.

(5) Dokument 16881/11 UD 323.

(6) Dokument 8608/08 UD 65.

(7) Dokument 18932/11 UD 370.

(8) Dokument 6784/12 UD 49 ENFOCUSTOM 10 MI 120 COMER 36 TRANS 53 CODEC 450.

(9) Dokument 10880/11 UD 134 PI 64 COMER 110.

(10) Dokument 13265/12 UD 221 AELE 61.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.