Konkluzje w sprawie pobudzania kreatywności i innowacyjności młodych ludzi.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2012.169.1

Akt nienormatywny
Wersja od: 15 czerwca 2012 r.

Konkluzje Rady z dnia 11 maja 2012 r. w sprawie pobudzania kreatywności i innowacyjności młodych ludzi

(2012/C 169/01)

(Dz.U.UE C z dnia 15 czerwca 2012 r.)

RADA I PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH ZEBRANI W RADZIE,

UWZGLĘDNIAJĄC:

rezolucję Rady z dnia 27 listopada 2009 r. w sprawie odnowionych ram współpracy na rzecz młodzieży (2010-2018), w której to rezolucji zaapelowano, by zapewnić udział młodzieży w demokracji pośredniej, w inicjatywach społeczeństwa obywatelskiego na wszystkich szczeblach oraz w ogólnie pojętym życiu społecznym oraz by wspierać rozwój jej talentów i przedsiębiorczości, i w ten sposób zwiększać jej szanse na zatrudnienie i przyszłe możliwości zawodowe oraz sprzyjać rozwojowi osobistemu i zwiększaniu zdolności do uczenia się, umiejętności międzykulturowych, rozumienia i poszanowania różnorodności kulturowej oraz rozwijaniu nowych, elastycznych kompetencji i umiejętności na użytek przyszłych możliwości zawodowych,
strategię "Europa 2020" oraz jej inicjatywy przewodnie: "Program na rzecz nowych umiejętności i zatrudnienia" i "Mobilna młodzież", a w szczególności wymierny cel w dziedzinie zatrudnienia (dążenie do osiągnięcia wskaźnika zatrudnienia na poziomie 75 % wśród kobiet i mężczyzn w wieku 20-64 lat, w tym poprzez zwiększanie zatrudnienia młodzieży, osób starszych i pracowników nisko wykwalifikowanych oraz skuteczniejszą integrację legalnych migrantów) oraz wymierny cel w dziedzinie kształcenia i szkolenia (podniesienie poziomu wykształcenia, zwłaszcza poprzez dążenie do zmniejszenia odsetka osób wcześnie kończących naukę do poniżej 10 % oraz poprzez zwiększenie do co najmniej 40 % odsetka osób w wieku 30-34 lat mających wykształcenie wyższe lub równoważne),
konkluzje Rady z dnia 22 maja 2008 r. w sprawie promowania kreatywności i innowacji przez kształcenie i szkolenie,
konkluzje Rady z dnia 27 listopada 2009 r. w sprawie promowania pokolenia kreatywnego: rozwijanie kreatywności i innowacyjności młodzieży dzięki ekspresji kulturowej, które to konkluzje przewidują promowanie szerszego dostępu do kultury i szerszych możliwości ekspresji kulturalnej poprzez kształcenie formalne oraz uczenie się pozaformalne, a zwłaszcza poprzez usystematyzowane i strategiczne partnerstwa na szczeblu instytucjonalnym i politycznym
rezolucję Rady z dnia 19 listopada 2010 r. na temat pracy z młodzieżą, w której to rezolucji podkreślono, że ważne jest, by zapewnić pełne uwzględnienie pracy z młodzieżą w inicjatywie "Mobilna młodzież" i wyposażyć wszystkich młodych ludzi - szczególnie tych o mniejszych szansach - w stosowne umiejętności i kompetencje kluczowe, które będą niezbędne w życiu społecznym i gospodarczym od roku 2020,
rezolucję Rady z dnia 19 maja 2011 r. w sprawie promowania nowych, skutecznych form uczestnictwa wszystkich młodych ludzi w życiu demokratycznym Europy, w której to rezolucji uznano, że młodzi ludzie mogą w wartościowy sposób przyczyniać się do rozwoju społeczeństwa,
konkluzje Rady z dnia 29 listopada 2011 r. w sprawie kompetencji kulturowych i kreatywnych i ich roli w budowaniu kapitału intelektualnego Europy,
oświadczenie członków Rady Europejskiej z dnia 30 stycznia 2012 r., w którym zaapelowano o stymulowanie zatrudnienia, zwłaszcza osób młodych, m.in. poprzez wspieranie znajdowania przez nie pierwszej pracy i promowanie ich uczestnictwa w rynku pracy.

UZNAJĄ, ŻE:

Unia Europejska stoi w obliczu wielu wyzwań, m.in. gospodarczych i społecznych skutków światowego kryzysu gospodarczego i finansowego, tj. niewystarczającego wzrostu i postępu, wysokiego bezrobocia wśród młodzieży, ograniczonych szans młodych ludzi, a także braku włączenia społecznego i spójności społecznej,
obecna stopa bezrobocia wśród młodzieży w Europie - wynosząca ponad 20 % - jest dwukrotnie wyższa niż wśród ogółu ludności czynnej zawodowo, co prawdopodobnie będzie mieć poważne krótko- i długoterminowe skutki dla dotkniętych nim osób, w tym osób o dodatkowych lub specjalnych potrzebach lub o mniejszych szansach mogących mieć ograniczone kwalifikacje,
na rynku pracy i w życiu społecznym rośnie zapotrzebowanie na kreatywność, innowacyjność, zdolność adaptacji oraz zaawansowane umiejętności komunikacyjne; wzrasta także potrzeba rozwijania umiejętności przedsiębiorczych,
udział młodych ludzi w formalnych procesach demokratycznych, takich jak wybory, jest często niższy niż udział w nich ogółu ludności,

STWIERDZAJĄ, ŻE:

kreatywność i innowacyjność młodych ludzi wyrażająca się poprzez przedsiębiorczość to jeden z kluczowych czynników, które mogą wpłynąć na inteligentny, zrównoważony wzrost sprzyjający włączeniu społecznemu,
kształcenie w zakresie przedsiębiorczości może sprzyjać pozytywniejszej postawie młodzieży wobec nauki, wyższym ambicjom co do przyszłej edukacji i kariery, poczuciu przydatności w życiu społecznym oraz większemu optymizmowi na przyszłość,
aktywne zaangażowanie młodzieży w życie społeczne (m.in. w pracę z młodzieżą, wolontariat i działalność organizacji obywatelskich) może pomóc jej spożytkować kreatywność i innowacyjność, a tym samym aktywność obywatelską, oraz poszerzyć perspektywy na rynku pracy i szanse na własną działalność gospodarczą,
uczenie się pozaformalne i nieformalne oraz kształcenie i szkolenie formalne są niezbędne, by rozwijać kompetencje i umiejętności z myślą o zatrudnialności oraz lepiej integrować młodzież z rynkiem pracy i z ogółem społeczeństwa,
metodą pozwalającą młodym ludziom, w tym młodym ludziom o mniejszych szansach, rozwijać umiejętności i kompetencje jest praca na rzecz młodzieży oraz uczestnictwo w działaniach organizacji młodzieżowych,
podstawą rozwijania kapitału intelektualnego młodych ludzi jest nabywanie kompetencji kulturowych; sprzyja ono także kształtowaniu kreatywności i innowacyjności,
należy nadal stymulować kreatywne wykorzystywanie przez młodzież mediów społecznościowych, a także starać się zwiększać jej umiejętność dostępu do mediów oraz zdolność zrozumienia, krytycznej oceny, tworzenia i przekazywania treści medialnych; celem takiego działania byłoby zwiększenie udziału młodzieży w szeroko pojętym życiu społecznym - w tym budowa kapitału społecznego poprzez łączenie społeczności i pojedynczych osób online - a równocześnie zapewnienie społeczeństwu korzyści z kompetencji i umiejętności posiadanych przez młodzież,

ZGADZAJĄ SIĘ, ŻE:

uczestnictwo młodzieży w rynku pracy jest nieodzowne, by można było wykorzystać jej kreatywność i innowacyjność, a także zadbać o jej aktywność obywatelską i włączenie społeczne,
należy wspierać kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość młodzieży jako sposób na jej aktywny udział w życiu społecznym oraz na większą zatrudnialność - poprzez odpowiednie środki finansowe i rozwijanie partnerstw między stosownymi sektorami stymulującymi innowacje,
należy bardziej wspierać, a najlepiej również walidować, kompetencje i umiejętności nabyte drogą uczenia się pozaformalnego i nieformalnego, aby zwiększyć potencjał młodych ludzi i ich przyszłą rolę na rynku pracy, np. jako pracowników czy przedsiębiorców,
eażnym instrumentem stymulującym i wspierającym kreatywną przedsiębiorczość młodzieży są inicjatywy młodzieżowe - obecnie wspierane w ramach programu "Młodzież w działaniu",

ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY:

1)
wspierały kreatywność, innowacyjność i talenty młodzieży, starając się zapewnić jej dostateczne szanse rozwoju osobistego i społecznego poprzez uczenie się pozaformalne i nieformalne, wolontariat, aktywność obywatelską, współpracę międzykulturową oraz pracę z młodzieżą, np. zapewniając, jeśli to możliwe, odpowiednie i trwałe środki finansowe;
2)
zachęcały do tworzenia strategicznych partnerstw między organizacjami młodzieżowymi, władzami szczebla lokalnego, regionalnego i krajowego oraz sektorem prywatnym w celu przygotowywania projektów i wydarzeń kierowanych przez młodzież;
3)
ułatwiły i zwiększyły uznawanie i walidację uczenia się pozaformalnego i nieformalnego;
4)
zachęcały do podejmowania inicjatyw promujących - poprzez dialog, w którym wszyscy uczestnicy mogą wyrażać swoje pomysły - współodpowiedzialność młodych ludzi za problematykę młodzieżową w celu zaangażowania młodzieży w demokratyczne procedury decyzyjne na wszystkich szczeblach;
5)
poprzez wymianę dobrych wzorców propagowały i rozpowszechniały informacje o kreatywności młodzieży, jej innowacyjności i talentach,

ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I KOMISJI, BY:

1)
zgodnie z zasadą otwartej metody koordynacji i z zasadami ustanowionymi w załączniku utworzyły tematyczną grupę ekspercką z udziałem krajowych ekspertów wyznaczonych przez państwa członkowskie; grupa ta miałaby następujące zadanie:
wymiana dobrych wzorców w dziedzinie promowania kreatywności i innowacyjności młodych ludzi poprzez określenie kompetencji i umiejętności, istotnych z punktu widzenia zatrudnialności, nabywanych w drodze uczenia się pozaformalnego i nieformalnego;
2)
uwzględniły kreatywność i innowacyjność młodzieży oraz jej aktywność obywatelską i włączenie społeczne w priorytetach programu "Młodzież w działaniu" oraz - bez uszczerbku dla toczących się negocjacji - ewentualnie w innych obecnych i przyszłych programach i funduszach UE, w tym w Europejskim Funduszu Społecznym;
3)
rozważyły podjęcie badań nad wykorzystaniem mediów na potrzeby udziału w życiu demokratycznym na szczeblu krajowym i europejskim, po to by dzięki ukierunkowanej, przyjaznej młodym ludziom i przejrzystej komunikacji udział ten zwiększyć;
4)
optymalnie wykorzystały rok 2013, ogłoszony Europejskim Rokiem Obywateli(1), aby skupić się na swobodnej mobilności młodzieży i jej pełnym udziale w życiu społecznym Europy oraz poszerzyć wśród młodych wiedzę o prawach przysługujących im jako obywatelom UE i o obowiązkach na nich spoczywających, a także zwiększyć spójność tej grupy i jej wzajemne zrozumienie,

ZWRACAJĄ SIĘ DO KOMISJI, BY:

1)
najpóźniej do końca 2013 r. przedstawiła Grupie Roboczej ds. Młodzieży sprawozdanie z rezultatów prac wspomnianej tematycznej grupy eksperckiej;
2)
rozpowszechniła wyniki przyszłej analizy na temat uczestnictwa młodzieży w demokratycznym życiu Europy, kładąc szczególny nacisk na ewentualny wpływ tego uczestnictwa na zatrudnialność młodych ludzi;
3)
przedłożyła wniosek dotyczący zalecenia Rady w sprawie walidacji uczenia się pozaformalnego i nieformalnego - zgodnie z zapowiedziami poczynionymi w ramach inicjatyw przewodnich strategii "Europa 2020", tj. inicjatyw "Mobilna młodzież" i "Program na rzecz nowych umiejętności i zatrudnienia".
______

(1) Z zastrzeżeniem że formalnie przyjęty zostanie projekt decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Roku Obywateli (2013), dok. 13478/11.

ZAŁĄCZNIK 

Zasady członkostwa w tematycznej grupie eksperckiej utworzonej przez państwa członkowskie i Komisję oraz zasady funkcjonowania tej grupy

Członkostwo
Państwa członkowskie uczestniczą w pracach grupy na zasadzie dobrowolności; do grupy tej można dołączyć w każdej chwili.
Państwa członkowskie zainteresowane uczestnictwem w pracach grupy dopilnują, by wyznaczeni eksperci mieli odpowiednie doświadczenie na szczeblu krajowym, i zapewnią skuteczny kontakt z właściwymi organami krajowymi. Wyznaczanie ekspertów będzie koordynować Komisja.
Grupa może postanowić o zaproszeniu innych uczestników: niezależnych ekspertów, zainteresowanych podmiotów oraz przedstawicieli europejskich państw trzecich.

Procedury działania

Na pierwszym posiedzeniu grupa wyznaczy przewodniczącego lub przewodniczących. Przygotuje także harmonogram prac przewidujący wypracowanie konkretnych, użytecznych rezultatów na żądany temat.
Komisja zapewni grupie dostęp do wiedzy eksperckiej oraz wsparcie logistyczne i obsługę sekretarską. Ponadto, w miarę możliwości, Komisja będzie wspierać grupę innymi odpowiednimi sposobami.
Grupa zasadniczo będzie się spotykać w Brukseli, ale na zaproszenie państwa członkowskiego może się także spotkać w innym miejscu.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.