Konkluzje w sprawie planu prac w dziedzinie kultury na lata 2015-2018.
Dz.U.UE.C.2014.463.4
Akt nienormatywnyKonkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie planu prac w dziedzinie kultury na lata 2015-2018
(Dz.U.UE C z dnia 23 grudnia 2014 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ I PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH ZEBRANI W RADZIE,
I.
WPROWADZENIE
WPROWADZENIE
PRZYWOŁUJĄC rezolucję Rady z dnia 16 listopada 2007 r. dotyczącą europejskiego planu działań na rzecz kultury 1 i strategiczne cele tego planu, a mianowicie propagowanie różnorodności kulturowej i dialogu międzykulturowego, propagowanie kultury jako katalizatora twórczości oraz jako istotnego elementu stosunków międzynarodowych Unii;
PRZYWOŁUJĄC rozporządzenie (UE) nr 1295/2013 ustanawiające program "Kreatywna Europa" (2014-2020) 2 , a w szczególności jego cele ogólne, które polegają na wzmocnieniu europejskiej różnorodności kulturowej i językowej, propagowaniu dziedzictwa kulturowego Europy i wzmocnieniu konkurencyjności europejskiego sektora kultury i sektora kreatywnego w celu propagowania inteligentnego, trwałego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu;
PRZYWOŁUJĄC znaczny wkład sektora kultury i sektora kreatywnego w rozwój gospodarczy, społeczny i regionalny, znaczenie tych sektorów dla strategii "Europa 2020" na rzecz inteligentnego, trwałego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu i fakt, że dyskusje ministrów kultury podczas posiedzenia Rady dnia 25 listopada 2014 r. wniosą wkład w działania Rady w ramach śródokresowego przeglądu strategii planowanego na 2015 r.;
PRZYJMUJĄC DO WIADOMOŚCI wyniki prac prowadzonych w ramach przygotowanego przez Radę planu prac w dziedzinie kultury na lata 2011-2014 3 oraz rezultaty końcowej oceny przeprowadzonej przez państwa członkowskie zebrane w Radzie 4 , które to rezultaty stanowią podstawę ostatecznego sprawozdania Komisji z realizacji i oddziaływania planu prac w dziedzinie kultury na lata 2011-14 5 ;
UWZGLĘDNIAJĄC konkluzje Rady z dnia 26 listopada 2012 r. w sprawie zarządzania kulturą 6 , a w szczególności ich postanowienie dotyczące regularnego i odpowiednio wczesnego dzielenia się informacjami o unijnych politykach i działaniach w innych obszarach mających bezpośredni lub pośredni wpływ na zagadnienia kulturalne i politykę kulturalną;
ZGADZAJĄ SIĘ:
UWAŻAJĄ, że czteroletni plan prac powinien się opierać na następujących naczelnych zasadach:
II.
PRIORYTETY i METODY PRACY
PRIORYTETY i METODY PRACY
III.
DZIAŁANIA ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY:
DZIAŁANIA ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY:
ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I KOMISJI, BY W RAMACH SWOICH KOMPETENCJI I Z NALEŻYTYM POSZANOWANIEM ZASADY POMOCNICZOŚCI:
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I
Priorytety dla planu prac w dziedzinie kultury na lata 2015-2018
Priorytety dla planu prac w dziedzinie kultury na lata 2015-2018
Europejska agenda kultury: Różnorodność kulturowa i dialog międzykulturowy (3.1)
Strategia "Europa 2020": Wzrost sprzyjający włączeniu społecznemu (priorytet 3)
Wykonawca działań | Tematy | Instrumenty i metody pracy (w tym międzysektorowe) | Zakładane wyniki i orientacyjne terminy |
Państwa członkowskie | A1) Rozwój kompetencji kluczowej "świadomość kulturowa i forma wyrazu kulturowego" | OMK (1), międzysektorowa Eksperci będą identyfikować dobre praktyki służące rozwojowi tej kompetencji kluczowej i jej włączeniu w politykę edukacyjną na podstawie wiedzy i sposobów podejścia opisanych w zaleceniu Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2). | Koniec 2015 r. Podręcznik dobrych praktyk dla organów zajmujących się kulturą i edukacją na szczeblu krajowym i europejskim. |
Państwa członkowskie | A2) Promowanie dostępu do kultury poprzez środki elektroniczne: polityki i strategie rozwoju odbiorców Technologie cyfrowe zmieniły sposób, w jaki ludzie realizują dostęp do treści kulturowych, tworzą je i z nich korzystają. Jaki jest wpływ cyfryzacji na politykę rozwoju odbiorców i praktykę instytucji kulturalnych? Promowanie czytania w środowisku cyfrowym, by wspierać dostęp i wspomagać rozwój odbiorców. Zinwentaryzowanie ram regulacyjnych ze szczególnym odniesieniem do sposobów udzielania licencji, usług transgranicznych i e-wypo-życzania w bibliotekach publicznych. | OMK Eksperci zinwentaryzują istniejące polityki i programy i zidentyfikują dobre praktyki. Podgrupa w ramach (3) OMK Eksperci zidentyfikują dobre praktyki. | 2015-2016 Podręcznik dobrych praktyk dla instytucji kultury i osób zajmujących się zawodowo kulturą. 2015 r. Sprawozdanie zawierające konkretne przypadki. |
Państwa członkowskie | A3) Sprzyjanie przyczynianiu się kultury do włączenia społecznego Jak polityki publiczne mogą zachęcać instytucje kultury do pracy w ramach partnerstw z innymi sektorami (opieka zdrowotna, opieka społeczna, więziennictwo itd.) i wspierać je w tym zakresie? | OMK Eksperci zinwentaryzują istniejące polityki publiczne dotyczące realizacji włączenia społecznego poprzez kulturę i zidentyfikują dobre praktyki. | 2017-2018 Wytyczne dla decydentów i instytucji kultury. |
(1) Grupa robocza ustanowiona w 2014 r. w ramach planu prac w dziedzinie kultury na lata 2011-2014, której mandat został przedłużony. W jej skład wchodzą eksperci z ministerstw kultury i ministerstw edukacji. (2) Dz.U. L 394 z 30.12.2006, s. 10. (3) Jest to podgrupa grupy roboczej ds. OMK zajmująca się promowaniem dostępu do kultury poprzez środki elektroniczne. |
Priorytet B: Dziedzictwo kulturowe
Europejska agenda kultury: Różnorodność kulturowa i dialog międzykulturowy (3.1)
Strategia "Europa 2020": Inteligentny i trwały wzrost gospodarczy (priorytety 1 i 2)
Wykonawca działań | Tematy | Instrumenty i metody pracy (w tym międzysektorowe) | Zakładane wyniki i orientacyjne terminy |
Państwa członkowskie | B1) Zarządzanie partycypacyjne dziedzictwem kulturowym Identyfikacja innowacyjnych sposobów podejścia do wielopoziomowego zarządzania materialnym, niematerialnym i cyfrowym dziedzictwem, w którym uczestniczy sektor publiczny, podmioty prywatne i społeczeństwo obywatelskie. Poruszona tu będzie kwestia współpracy między różnymi szczeblami zarządzania i różnymi obszarami polityki. | OMK Eksperci zinwentaryzują polityki publiczne na szczeblu krajowym i regionalnym i porównają je, tak by zidentyfikować dobre praktyki, również we współpracy z istniejącymi sieciami w obszarze dziedzictwa. | 2015-2016 Podręcznik dobrych praktyk dla decydentów i instytucji zajmujących się dziedzictwem kulturowym. |
Państwa członkowskie | B2) Umiejętności, szkolenia i transfer wiedzy: tradycyjne i nowe zawody związane z dziedzictwem Budowanie zdolności dla osób zawodowo zajmujących się dziedzictwem kulturowym. Skupienie się na przekazywaniu tradycyjnych umiejętności i know-how oraz informacji na temat nowych zawodów, również w kontekście cyfryzacji. Mile widziana będzie współpraca z ekspertami ds. edukacji. | OMK, międzysektorowa Eksperci zinwentaryzują istniejące systemy szkoleń i określą nowe umiejętności i potrzeby szkoleniowe w obszarze materialnego, niematerialnego i cyfrowego dziedzictwa. | 2017-2018 Podręcznik dobrych praktyk dla instytucji kultury i instytucji edukacyjnych. |
Komisja | B3) Ocena ryzyka i zapobieganie ryzyku w celu zabezpieczenia dziedzictwa kulturowego przed skutkami katastrof naturalnych i zagrożeń powodowanych działaniem ludzi Inwentaryzacja istniejących strategii i praktyk na szczeblu krajowym. Do czynników, które należy rozważyć należą: nadmierna eksploatacja, zanieczyszczenie, niezrównoważony rozwój, obszary konfliktu i katastrofy naturalne (pożary, powodzie, trzęsienia ziemi). | Analiza | 2016 r. |
Priorytet C: Sektor kultury i sektor kreatywny: Kreatywna gospodarka i innowacje
Europejska agenda kultury: Kultura jako katalizator kreatywności (3.2)
Strategia "Europa 2020": Inteligentny i trwały wzrost gospodarczy (priorytety 1 i 2)
Wykonawca działań | Tematy | Instrumenty i metody pracy (w tym międzysektorowe) | Zakładane wyniki i orientacyjne terminy |
Państwa członkowskie | C1) Dostęp do środków finansowych | OMK (1), międzysektorowa | 2015 r. |
Skupienie się na ekosystemie finansowym dla sektora kultury i sektora kreatywnego. Analiza instrumentów finansowych, takich jak pożyczki i udziały w kapitale. Przegląd i analiza alternatywnych sposobów finansowania, takich jak fundusze publiczno-prywatne, anioły biznesu, kapitał wysokiego ryzyka, finansowanie społecznościowe, sponsorowanie, datki i filantropia. Mile widziana będzie współpraca z ekspertami ds. finansów i gospodarki. | Eksperci zidentyfikują systemy innowacyjnego finansowania i praktyki inwestycyjne w sektorze kultury i sektorze kreatywnym. | Zalecenia dla władz publicznych. | |
C2) Rola polityk publicznych w rozwijaniu potencjału sektora kultury i sektora kreatywnego w zakresie przedsiębiorczości i innowacji | |||
Państwa członkowskie | a) Współpraca sektora kultury i sektora kreatywnego służąca stymulowaniu innowacji, stabilności gospodarczej i włączeniu społecznemu. Analiza i promowanie synergii pomiędzy sektorem kultury i sektorem kreatywnym z jednej strony a innymi odpowiednimi sektorami z drugiej strony. | Ewentualne konkluzje Rady | 2015 r. |
Państwa członkowskie | b) Zidentyfikowanie innowacyjnych środków promowania przedsiębiorczości i nowych modeli biznesowych w sektorze kultury i w sektorze kreatywnym. | OMK, międzysektorowa | 2016-2017 |
Mile widziana będzie współpraca z ekspertami ds. gospodarki i przedsiębiorstw. | Eksperci zidentyfikują dobre praktyki w zakresie środków wspierania biznesu dla przedsiębiorców w sektorze kultury i w sektorze kreatywnym. | Podręcznik dobrych praktyk i zalecenia dla władz publicznych. | |
Państwa członkowskie | C3) Zrównoważona turystyka kulturalna Określenie sposobów stworzenia oferty turystyki europejskiej opartej o materialne i niematerialne dziedzictwo kulturowe jako czynnika konkurencji, tak by przyciągnąć nowe formy zrównoważonej turystyki. Przeanalizowanie, w jaki sposób digitalizacja treści kulturowych i usługi cyfrowe mogą sprzyjać ekspansji transeuropejskich sieci turystycznych i pobudzać rozwój tras turystycznych, w tym małych, nowo pojawiających się miejsc docelowych, również przy uwzględnieniu działań z dziedziny sztuki współczesnej, festiwali i wydarzeń kulturalnych. Mile widziana będzie współpraca z ekspertami ds. turystyki. | OMK, międzysektorowa Eksperci zinwentaryzują metody i narzędzia, dzięki którym europejskie dziedzictwo kulturowe stanie się dostępne i interoperacyjne w stosunku do systemu promowania i marketingu turystycznego. | 2017-2018 Wytyczne dla decydentów |
(1) Grupa robocza ustanowiona w 2014 r. w ramach planu prac w dziedzinie kultury na lata 2011-2014. |
Priorytet D: Promowanie różnorodności kulturowej, kultury w stosunkach zewnętrznych UE i mobilności
Europejska agenda kultury: Różnorodność kulturowa i dialog międzykulturowy (3.1), kultura jako istotny element w stosunkach międzynarodowych (3.3)
Strategia "Europa 2020": Tr wały i sprzyjający włączeniu społecznemu wzrost gospodarczy (priorytety 2, 3), stosowanie instrumentów unijnej polityki zewnętrznej
Wykonawca działań | Tematy | Instrumenty i metody pracy (w tym międzysektorowe) | Zakładane wyniki i orientacyjne terminy |
Państwa członkowskie/Komisja | D1) Konwencja Unesco w sprawie ochrony i promowania różnorodności form wyrazu kulturowego Ocena wdrażania Konwencji Unesco z 2005 r. w sprawie ochrony i promowania różnorodności form wyrazu kulturowego na podstawie sprawozdania sporządzonego w imieniu UE w 2012 r (1). Rozważenie jej wpływu na umowy i protokoły w sprawie współpracy kulturalnej w umowach o wolnym handlu. Analiza stosowania konwencji, w szczególności w kontekście cyfrowym. | Działania podsumowujące | 2015 r. |
D2) Kultura w stosunkach zewnętrznych UE a) Kultura w politykach współpracy rozwojowej UE | |||
Państwa członkowskie | - Wspieranie włączania kultury w unijną agendę współpracy rozwojowej, instrumenty i programy realizowane z państwami trzecimi i ocena roli kultury w zrównoważonym rozwoju. | Ewentualne konkluzje Rady | 2015 r. |
Komisja/państwa członkowskie | - Programy w dziedzinie kultury istniejące w krajach objętych europejską polityką sąsiedztwa | Analiza Dyskusja i działania następcze na forum organu przygotowawczego Rady w obszarze kultury przy udziale Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (ESDZ) | 2015 r. |
Państwa członkowskie | b) Wzmocnienie strategicznego podejścia do kultury w stosunkach zewnętrznych UE | Wspólne nieformalne posiedzenia wysokich urzędników z ministerstw kultury i wysokich urzędników odpowiedzialnych za kulturę w ministerstwach spraw zagranicznych z ewentualnym udziałem Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (ESDZ) (2) | 2015-2018 |
Komisja/państwa członkowskie | c) Działania przygotowawcze dotyczące kultury w stosunkach zewnętrznych UE (3): dyskusje, analizy i działania następcze z udziałem organu przygotowawczego Rady w obszarze kultury i ESDZ. | Analizy i działania następcze | 2015-2018 |
Komisja | D3) Dialog międzykulturowy i mobilność | 2016 r., sprawozdanie na każdy temat | |
a) Dialog międzykulturowy | Posiedzenie podsumowujące | ||
b) Mobilność osób zawodowo zajmujących się kulturą, w tym przeszkody podatkowe dla mobilności artystów w kontekstach transgranicznych. Mile widziana będzie współpraca z ekspertami ds. podatkowych. | Posiedzenie podsumowujące | ||
c) Wzajemne udostępnianie zbiorów muzealnych | Posiedzenie podsumowujące | ||
d) Nielegalny handel przedmiotami kultury, w tym unijne zasady dotyczące przywozu przedmiotów kultury nielegalnie wywiezionych z państw trzecich. | Analiza | 2016 r. | |
Państwa członkowskie | D4) Kino: poprawa dystrybucji filmów europejskich | OMK | 2017-2018 |
Określenie uzupełniających się elementów polityk filmowych i instrumentów wsparcia na szczeblu regionalnym, krajowym i unijnym z myślą o poprawie dystrybucji filmów europejskich, w szczególności w środowisku cyfrowym. Mile widziana będzie współpraca z ekspertami ministerialnymi zajmującymi się polityką filmową i ekspertami z krajowych fundacji i instytucji filmowych. | Eksperci zidentyfikują dobre praktyki, uwzględniając wyniki Europejskiego Forum Filmowego (4). | Podręcznik dobrych praktyk. | |
(1) Przygotowywane co cztery lata w imieniu Unii Europejskiej sprawozdanie na temat środków ochrony i promowania różnorodności form wyrazu kulturowego w ramach konwencji Unesco z 2008 r. - dokument roboczy Komisji (SWD(2012) 129 final). (2) Posiedzenia będą organizowane na zasadzie dobrowolności przez rotacyjne prezydencje Rady. (3) http://cultureinexternalrelations.eu/wp-content/uploads/2013/05/Executive-Summary-ENG_13.06.2014.pdf (4) Europejskie Forum Filmowe to platforma ustrukturyzowanego dialogu powołana przez Komisję w komunikacie pt. "Film europejski w erze cyfrowej" (dok 10024/14). Pierwsze wyniki tego ustrukturyzowanego dialogu spodziewane są w 2016 r. |
ZAŁĄCZNIK II
Zasady członkostwa i funkcjonowania grup roboczych ustanawianych przez państwa członkowskie w ramach planu prac w dziedzinie kultury na lata 2015-2018
Zasady członkostwa i funkcjonowania grup roboczych ustanawianych przez państwa członkowskie w ramach planu prac w dziedzinie kultury na lata 2015-2018
Procedura prac
Składanie sprawozdań i informowanie
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.