Konkluzje w sprawie europejskiego partnerstwa na rzecz międzynarodowej współpracy naukowo-technicznej.
Dz.U.UE.C.2009.18.11
Akt nienormatywny(2009/C 18/05)
(Dz.U.UE C z dnia 24 stycznia 2009 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
PRZYWOŁUJĄC ogólny kontekst tworzenia europejskiej przestrzeni badawczej (EPB), w szczególności zieloną księgę Komisji z dnia 4 kwietnia 2007 r.(1), konkluzje prezydencji Rady Europejskiej z dnia 14 grudnia 2007 r. i konkluzje Rady w sprawie zapoczątkowania "procesu lublańskiego - ku pełnemu urzeczywistnieniu europejskiej przestrzeni badawczej" (30 maja 2008 r.)(2), w którym "szerokie otwarcie europejskiej przestrzeni badawczej na świat" stanowi jedną z pięciu inicjatyw określonych w tym zakresie, oraz ODNOSZĄC SIĘ do swojego dokumentu w sprawie wizji europejskiej przestrzeni badawczej w roku 2020 (2 grudnia 2008 r.)(3);
MAJĄC NA UWADZE, że przyspieszenie globalizacji stwarza możliwości zwiększenia doskonałości naukowej i osiągnięcia celu trwałego rozwoju, a w szczególności, że stawienie czoła istotnym wyzwaniom globalnym (zarówno tym już określonym, takim jak zmiana klimatu, ubóstwo, choroby zakaźne, zagrożenia energetyczne, zaopatrzenie w wodę, bezpieczeństwo żywnościowe, bezpieczeństwo ludności, zachowanie różnorodności biologicznej, bezpieczeństwo sieci i wykluczenie cyfrowe, jak i wyzwaniom, których można się spodziewać) wymaga zacieśnienia współpracy naukowo-technicznej na szczeblu światowym;
MAJĄC NA UWADZE fakt, że 7. program ramowy w zakresie badań i rozwoju technologicznego umożliwia uczestnictwo państw trzecich i obejmuje liczne nowe instrumenty zachęcające do współpracy międzynarodowej;
MAJĄC NA UWADZE fakt obowiązywania bardzo wielu umów dwustronnych i wielostronnych w dziedzinie współpracy naukowo-technicznej zawartych między Wspólnotami Europejskimi a państwami trzecimi, a także między państwami członkowskimi a państwami trzecimi, i MAJĄC NA UWADZE fakt, że w chwili obecnej nie istnieje na szczeblu europejskim żadna strategia, która umożliwiałaby koordynację w zakresie wymiany istotnych informacji na temat działań wynikających z tych różnych umów i która, w razie potrzeby, zapewniałaby odpowiedni poziom koordynacji tych działań;
UWZGLĘDNIAJĄC aspiracje Europy - wyrażone w dokumencie zatytułowanym "Wizja 2020 dla europejskiej przestrzeni badawczej" - by wobec najważniejszych partnerów i na stosownych forach międzynarodowych móc prezentować jednolite stanowisko w dziedzinie nauki i techniki;
UWZGLĘDNIAJĄC fakt, że podstawą działań w zakresie międzynarodowej współpracy naukowo-technicznej powinny być zasady i praktyki opierające się na wzajemności i sprawiedliwym traktowaniu oraz wzajemnych korzyściach, a także na odpowiedniej ochronie własności intelektualnej;
UWZGLĘDNIAJĄC fakt, że działania w zakresie współpracy naukowo-technicznej odgrywają istotną rolę w rozwoju i propagowaniu wiedzy oraz dzieleniu się nią na całym świecie i są uprzywilejowanym sposobem propagowania mobilności badaczy i przepływu kadr;
1. UWAŻA, że realizację celów ogólnych Unii Europejskiej można ułatwić dzięki strategicznym ramom odpowiedniej koordynacji różnych działań w zakresie współpracy naukowo-technicznej Unii Europejskiej z państwami trzecimi, określając przy tym zróżnicowane priorytety w zależności od poziomu rozwoju naukowego i gospodarczego oraz cechy poszczególnych sektorów w tych krajach;
2. Z zadowoleniem PRZYJMUJE komunikat Komisji pt. "Strategiczne ramy europejskie na rzecz międzynarodowej współpracy naukowo-technicznej"(4), służący przede wszystkim wzmocnieniu zaplecza naukowo-technicznego Unii Europejskiej, zwiększeniu konkurencyjności jej przemysłu oraz przyczynieniu się do rozwiązania problemów globalnych (w ramach "globalnej odpowiedzialności");
3. PODKREŚLA, że strategia ta ma na celu zapewnienie większej spójności i synergii różnych działań w zakresie międzynarodowej współpracy naukowo-technicznej prowadzonych w Europie przez państwa członkowskie i Wspólnotę Europejską, w poszanowaniu zasady pomocniczości;
4. WZYWA państwa członkowskie - co dotyczy również, w stosownych przypadkach, państw stowarzyszonych z 7. programem ramowym - by wspierały dialog na szczeblu europejskim z myślą o koordynacji swoich polityk i działań w zakresie międzynarodowej współpracy naukowo-technicznej oraz by wspierały porozumienie wszystkich zainteresowanymi stron, z uwzględnieniem przemysłu, w celu określenia możliwości, a w stosownych przypadkach - przeszkód w rozwoju działań w zakresie współpracy naukowo-technicznej między Unią Europejską a resztą świata;
5. WZYWA państwa członkowskie i Komisję do utworzenia europejskiego partnerstwa na rzecz międzynarodowej współpracy naukowo-technicznej w celu realizacji tej strategii europejskiej, z założenia opartej na porozumieniu i elastycznym mechanizmie wymiany informacji z myślą o określeniu wspólnych priorytetów, które mogłyby posłużyć za podstawę skoordynowanych lub wspólnych inicjatyw; i WZYWA państwa członkowskie i Komisję do skoordynowania działań i stanowisk w dziedzinach stanowiących element tej strategii wobec państw trzecich i na forach międzynarodowych, włączając w to, w stosownych przypadkach, kraje stowarzyszone z 7. programem ramowym;
6. W tym kontekście WZYWA państwa członkowskie i Komisję do współpracy w ramach struktury specjalnie do tego celu wyłonionej z Komitetu Badań Naukowo-Technicznych (CREST) (zwanej dalej strategicznym forum ds. międzynarodowej współpracy naukowo-technicznej)w celu prowadzenia europejskiego partnerstwa na rzecz współpracy naukowo-technicznej, zgodnie z mandatem zamieszczonym w załączniku;
7. WZYWA państwa członkowskie i Komisję, by w pełni przyczyniły się do powodzenia tego partnerstwa przez udostępnienie temu forum stosownych informacji i dzielenie się doświadczeniami z prowadzonych przez siebie stosownych działań współpracy, w tym przekazanie wyników przeglądu i oceny wpływu współpracy naukowo-technicznej z państwami trzecimi;
8. W ramach partnerstwa WZYWA państwa członkowskie i Komisję do lepszej koordynacji i usprawnienia ich działań w zakresie współpracy naukowo-technicznej z innymi regionami świata, zwłaszcza przez wzmocnienie lub utworzenie regionalnych platform prowadzenia dialogu z innymi regionami świata, aby wspólnie określać przyszłe priorytety i działania w dziedzinie współpracy naukowo-technicznej.
9. WZYWA Komisję, by zadbała o jeszcze większą siłę oddziaływania umów o współpracy naukowo-technicznej, czuwała nad prawidłowym stosowaniem zasad wzajemności, sprawiedliwego traktowania i wzajemnych korzyści zapisanych w umowach o współpracy zawartych między Wspólnotą Europejską a państwami trzecimi w dziedzinie naukowotechnicznej; oraz WZYWA państwa członkowskie do propagowania w ramach ich działań w zakresie współpracy naukowo-technicznej z państwami trzecimi - w stosownych przypadkach - zasad i praktyk określonych w zasadach postępowania dotyczących zarządzania własnością intelektualną podczas transferu wiedzy(5), Europejskiej karcie naukowca i Kodeksie postępowania przy rekrutacji pracowników naukowych(6);
10. PODKREŚLA, że konieczne jest zapewnienie niezbędnej spójności i komplementarności europejskich i krajowych instrumentów wsparcia badań oraz instrumentów wsparcia rozwoju zdolności naukowo-technicznych, oraz WZYWA w szczególności Komisję do wzmocnienia powiązań między programami ramowymi w zakresie badań i rozwoju technologicznego, instrumentem pomocy przedakcesyjnej (IPA), Europejskim Funduszem Rozwoju (EFR), instrumentem finansowania współpracy na rzecz rozwoju i Europejskim Instrumentem Sąsiedztwa i Partnerstwa (ENPI), a także wszelkimi innymi stosownymi mechanizmami;
11. W tym kontekście PRZYPOMINA o już podjętych działaniach służących propagowaniu współpracy między państwami członkowskimi a krajami rozwijającymi się, zwłaszcza o partnerstwie strategicznym między UE a Afryką i w tym duchu UZNAJE badanie możliwości dalszej współpracy z krajami rozwijającymi się za część ogólnej strategii w dziedzinie współpracy naukowo-technicznej;
12. UWAŻA, że elementem ogólnych przewidzianych w procesie lublańskim działań na rzecz usprawnienia zarządzania w ramach europejskiej przestrzeni badawczej powinna być analiza wszystkich szczególnych procedur służących realizacji strategii współpracy międzynarodowej w ramach europejskiej przestrzeni badawczej.
______
(1) Dok. 8322/07 [COM(2007) 161].
(2) Dok. 10231/08.
(3) Dok. 16767/08.
(4) Dok. 13498/08 [COM(2008) 588].
(5) Zob. rezolucja Rady (30 maja 2008 r.), dok. 10323/08.
(6) Dz.U. L 75 z 22.3.2005.