Konkluzje Rady w sprawie zmienionego unijnego wykazu jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2019.114.2

Akt obowiązujący
Wersja od: 6 października 2020 r.

Konkluzje Rady w sprawie zmienionego unijnego wykazu jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych

(2019/C 114/02)

(Dz.U.UE C z dnia 26 marca 2019 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ:

1.
PRZYWOŁUJE konkluzje Rady z dnia 25 maja 2016 r. w sprawie strategii zewnętrznej na rzecz efektywnego opodatkowania i w sprawie środków przeciwdziałających nadużyciom konwencji podatkowych, konkluzje Rady z dnia 8 listopada 2016 r. w sprawie kryteriów i procesu prowadzącego do ustanowienia unijnego wykazu jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych oraz konkluzje Rady z dnia 5 grudnia 2017 r. w sprawie unijnego wykazu jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych;
2.
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE prace, które Grupa ds. Kodeksu Postępowania (opodatkowanie działalności gospodarczej), zwana dalej Grupą ds. Kodeksu Postępowania, przeprowadziła, z pomocą Sekretariatu Generalnego Rady i przy wsparciu technicznym ze strony służb Komisji Europejskiej, w zakresie monitorowania realizacji zobowiązań podjętych przez jurysdykcje w celu wdrożenia zasad dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych oraz w zakresie podsumowania rezultatów prac na odpowiednich forach OECD;
3.
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE fakt, że jurysdykcje nawiązały otwarte i konstruktywne kontakty z Grupą ds. Kodeksu Postępowania i zaradziły brakom, które wskazano w dziedzinie przejrzystości podatkowej, sprawiedliwego opodatkowania i wdrożenia standardów dotyczących przeciwdziałania BEPS, poprzez wprowadzenie niezbędnych środków w uzgodnionym terminie;
4.
Jednocześnie WYRAŻA ŻAL, że kilka jurysdykcji nie wprowadziło do końca 2018 r. wszystkich środków, do których się zobowiązały, zaś pewne jurysdykcje nie podjęły zobowiązania do wdrożenia żadnych lub niektórych zasad dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych, których - jak ustalono - nie przestrzegają;
5.
ZATWIERDZA w związku z tym zmieniony unijny wykaz jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przedstawiony w załączniku I;
6.
JEST ZDANIA, że podane przez niektóre jurysdykcje powody niepełnego wdrożenia wszystkich środków, co do których podjęły zobowiązania, mimo rzeczywistych wysiłków, można w pewnych przypadkach uznać za zasadne, i dlatego ZGADZA SIĘ, że termin wywiązania się przez nie z tych zobowiązań należy wydłużyć, jak to przedstawiono w załączniku II;
7.
W szczególności WYRAŻA OPINIĘ, że:
1)
niektórym krajom rozwijającym się należy przyznać więcej czasu na zreformowanie ich szkodliwych preferencyjnych systemów podatkowych obejmujących działalność wytwórczą i podobne działania charakteryzujące się niską mobilnością, biorąc pod uwagę poważniejszy gospodarczy wpływ takich reform na te kraje;
2)
w stosunku do jurysdykcji, które mają do czynienia z faktycznymi problemami natury instytucjonalnej lub konstytucyjnej, które to problemy uniemożliwiły im wywiązanie się ze zobowiązań w 2018 r., także należy racjonalnie wydłużyć termin na ukończenie przeprowadzanych przez nie reform, o ile dana jurysdykcja przedstawi odpowiedni projekt przepisów;
3)
jurysdykcjom, które dowiodły, że istnieje ryzyko sporów związane ze zniesieniem pewnych szkodliwych preferencyjnych systemów podatkowych, należy przyznać wydłużony okres w związku z zasadą praw nabytych;
4)
jurysdykcjom, które w świetle oceny częściowo spełniły wymogi wymiany informacji na wniosek i które oczekują na dodatkową weryfikację ze strony Światowego Forum, należy wydłużyć termin do momentu, gdy dostępny będzie zmieniona ocena;
8.
WYRAŻA zadowolenie, że wiele jurysdykcji na mocy kryterium 2.2 wprowadziło w 2018 r. wymagane reformy, a zatem zostały usunięte z załącznika II, jednak ZWRACA SIĘ do Grupy ds. Kodeksu Postępowania, by każdego roku monitorowała prawidłowe wdrażanie ich przepisów ustawodawczych i wykonawczych;
9.
PRZYZNAJE, że by określić wymogi w zakresie dopuszczalnej istoty ekonomicznej transakcji w odniesieniu do funduszy zbiorowego inwestowania na mocy kryterium 2.2, konieczne będą dalsze prace, i ZWRACA SIĘ do grupy, by kontynuowała dialog i przedstawiła odnośnym jurysdykcjom kolejne wskazówki techniczne do połowy 2019 r.;
10.
Z ZANIEPOKOJENIEM ODNOTOWUJE, że niektóre jurysdykcje zastąpiły szkodliwe preferencyjne systemy podatkowe środkami o podobnych skutkach, WYRAŻA ŻAL, że jedna z tych jurysdykcji nie podjęła dostatecznego zobowiązania do zmiany lub zniesienia tych środków do końca 2019 r., oraz PODKREŚLA, nie będą akceptowane żadne kolejne przypadki zastępowania środkami o podobnych skutkach ani opóźnienia, gdy na początku 2020 r. przeprowadzana będzie ocena tego, czy wymagane zobowiązania zostały wdrożone;
11.
ODNOTOWUJE, że Grupa ds. Kodeksu Postępowania będzie nadal starała się przekonywać do podejmowania zobowiązań jurysdykcje, które jeszcze nie zobowiązały się do zaradzenia stwierdzonym brakom;
12.
ODNOTOWUJE, że Grupa ds. Kodeksu Postępowania będzie nadal monitorować skuteczne wdrożenie do końca 2019 r. zobowiązań podjętych przez kraje rozwijające się nieposiadające centrum finansowego w odniesieniu do przejrzystości podatkowej i wdrożenia minimalnych standardów dotyczących przeciwdziałania BEPS, a także wdrożenie odnośnych standardów w zakresie przejrzystości i minimalnych standardów dotyczących przeciwdziałania BEPS przez jurysdykcje, które nie mogą lub nie chcą dołączyć do Światowego Forum lub otwartych ram OECD w zakresie BEPS;
13.
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE prace Grupy ds. Kodeksu Postępowania nad przeglądem nowo wskazanych systemów preferencyjnych w ramach niektórych jurysdykcji i nad monitorowaniem zobowiązań podjętych przez te jurysdykcje na rzecz usunięcia szkodliwych elementów tych systemów;
14.
PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI stan realizacji podjętych przez jurysdykcje współpracujące zobowiązań na rzecz wdrożenia zasad dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych, jak przedstawiono w załączniku II;
15.
ZWRACA SIĘ do Grupy ds. Kodeksu Postępowania i jej przewodniczącego, by z pomocą Sekretariatu Generalnego Rady i przy wsparciu technicznym ze strony służb Komisji nadal utrzymywali kontakty i prowadzili dialogi z odnośnymi jurysdykcjami, w tym w odniesieniu do zakończenia stosowania ogólnego podejścia "dwa spośród trzech" na koniec czerwca 2019 r.;
16.
Przywołując pkt 11 konkluzji Rady z dnia 5 grudnia 2017 r. w sprawie unijnego wykazu jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych, POTWIERDZA, że Grupa ds. Kodeksu Postępowania powinna rekomendować Radzie, by aktualizowała - w dowolnym momencie, a co najmniej raz w roku - unijny wykaz przedstawiony w załączniku I, a także tekst przedstawiający aktualną sytuację zamieszczony w załączniku II w oparciu o ewentualne nowo podjęte zobowiązania lub o realizację tych zobowiązań; ale począwszy od 2020 r. takie aktualizacje unijnego wykazu powinny mieć miejsce nie częściej niż dwa razy w roku, w stosownych przypadkach pozostawiając przy tym w państwom członkowskim dostateczną ilość czasu na zmianę przepisów krajowych;
17.
PRZYPOMINA o uzgodnionym w 2018 r. rozszerzeniu geograficznego zakresu przeglądu dokonywanego przez UE na inne jurysdykcje i ZACHĘCA Grupę ds. Kodeksu Postępowania do przyjrzenia się danym gospodarczym wykorzystanym do wyboru jurysdykcji w 2020 r., z myślą o stosowaniu od 2021 r.;
18.
POTWIERDZA rozpoczęcie stosowania kryterium 3.2 (wdrożenie sprawozdawczości w podziale na kraje - standard minimalny CbCR) i PONOWNIE ZACHĘCA Grupę ds. Kodeksu Postępowania, by sfinalizowała dyskusje nad przyszłym kryterium 1.4 (przejrzystość w zakresie własności rzeczywistej);
19.
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE fakt, że Komisja Europejska uwzględnia załącznik I do niniejszych konkluzji Rady przy realizacji unijnych operacji finansowych i inwestycyjnych, a także w ramach porozumień co do skoordynowanych środków ochronnych w dziedzinie niepodatkowej w stosunku do jurysdykcji niechętnych współpracy wypracowanych od czasu przyjęcia konkluzji Rady z dnia 5 grudnia 2017 r. 1 ;
20.
Jednocześnie PONOWNIE ZACHĘCA Grupę ds. Kodeksu Postępowania do sfinalizowania dyskusji na temat dalszych skoordynowanych środków ochronnych, bez uszczerbku dla obowiązków państw członkowskich na mocy prawa unijnego i międzynarodowego;
21.
WZYWA instytucje UE i państwa członkowskie UE, stosownie do sytuacji, by uwzględniały zmieniony unijny wykaz jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przedstawiony w załączniku I w polityce zagranicznej, stosunkach gospodarczych i współpracy na rzecz rozwoju z odnośnymi państwami trzecimi, tak by dążyć do wypracowania kompleksowego podejścia, jeżeli chodzi o kwestię zgodności z kryteriami, bez uszczerbku dla odpowiednich sfer kompetencji państw członkowskich i Unii wynikających z Traktatów;
22.
PRZYPOMINA, że Grupa ds. Kodeksu Postępowania powinna, z pomocą Sekretariatu Generalnego Rady i przy wsparciu technicznym ze strony służb Komisji Europejskiej, nadal prowadzić i nadzorować unijne działania w zakresie przeglądu, umieszczania w wykazie i monitorowania, w koordynacji z Grupą Roboczą Wysokiego Szczebla do Spraw Podatkowych.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I  2

Unijny wykaz jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych

1.
Samoa Amerykańskie

Samoa Amerykańskie nie stosuje żadnej automatycznej wymiany informacji finansowych, nie podpisało ani nie ratyfikowało, nawet poprzez jurysdykcję, której jest terytorium zależnym, wielostronnej konwencji OECD o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych, ze zmianami, nie zobowiązało się do stosowania minimalnych standardów dotyczących BEPS ani nie zobowiązało się, że zajmie się tymi kwestiami.

2.
Anguilla

Od Światowego Forum Przejrzystości i Wymiany Informacji do Celów Podatkowych Anguilla nie otrzymała nawet oceny "w dużej mierze spełnia" (ang. largely compliant) w odniesieniu do wymiany informacji na wniosek ani nie rozwiązała jeszcze tej kwestii.

3.
Barbados

Od Światowego Forum Przejrzystości i Wymiany Informacji do Celów Podatkowych Barbados nie otrzymało nawet oceny "w dużej mierze spełnia" (ang. largely compliant) w odniesieniu do wymiany informacji na wniosek ani nie rozwiązała jeszcze tej kwestii.

4.
Fidżi

Fidżi nie jest członkiem Światowego Forum Przejrzystości i Wymiany Informacji do Celów Podatkowych, nie podpisało ani nie ratyfikowało wielostronnej konwencji OECD o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych, ze zmianami, stosuje szkodliwe preferencyjne systemy podatkowe, nie przystąpiło do otwartych ram w zakresie BEPS, nie wdrożyło minimalnego standardu dotyczącego przeciwdziałania BEPS, ani nie rozwiązało jeszcze tych kwestii.

5.
Guam

Guam nie stosuje żadnej automatycznej wymiany informacji finansowych, nie podpisał ani nie ratyfikował, nawet poprzez jurysdykcję, której jest terytorium zależnym, wielostronnej konwencji OECD o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych, ze zmianami, nie zobowiązał się do stosowania minimalnych standardów dotyczących BEPS ani do tego, że zajmie się tymi kwestiami.

6.
Palau

Palau nie prowadzi żadnej automatycznej wymiany informacji finansowych, nie podpisał ani nie ratyfikował wielostronnej konwencji OECD o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych, ze zmianami, ani nie rozwiązał jeszcze tych kwestii.

7.
Panama

Od Światowego Forum Przejrzystości i Wymiany Informacji do Celów Podatkowych Panama nie otrzymała nawet oceny "w dużej mierze spełnia" (ang. largely compliant) w odniesieniu do wymiany informacji na wniosek ani nie rozwiązała jeszcze tej kwestii.

8.
Samoa

Samoa stosuje szkodliwy preferencyjny system podatkowy i nie rozwiązało jeszcze tej kwestii.

Ponadto Samoa zobowiązało się do spełnienia kryterium 3.1 do końca 2018 r., jednak nie rozwiązało jeszcze tej kwestii.

9.
Seszele

Seszele stosują szkodliwe preferencyjne systemy podatkowe i nie rozwiązały jeszcze tych kwestii.

Ponadto od Światowego Forum Przejrzystości i Wymiany Informacji do Celów Podatkowych Seszele nie otrzymały nawet oceny "w dużej mierze spełnia" (ang. largely compliant) w odniesieniu do wymiany informacji na wniosek ani nie rozwiązała jeszcze tej kwestii.

10.
Trynidad i Tobago

Trynidad i Tobago nie prowadzi żadnej automatycznej wymiany informacji finansowych, otrzymał od Światowego Forum Przejrzystości i Wymiany Informacji do Celów Podatkowych ocenę "nie spełnia" (ang. non compliant) w odniesieniu do wymiany informacji na wniosek, nie podpisał ani nie ratyfikował wielostronnej konwencji OECD o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych, ze zmianami, stosuje szkodliwe preferencyjne systemy podatkowe, i nie rozwiązał jeszcze tych kwestii.

11.
Wyspy Dziewicze Stanów Zjednoczonych

Wyspy Dziewicze Stanów Zjednoczonych nie stosują żadnej automatycznej wymiany informacji finansowych, nie podpisały ani nie ratyfikowały, nawet poprzez jurysdykcję, której są terytorium zależnym, wielostronnej konwencji OECD o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych, ze zmianami, stosują szkodliwe preferencyjne systemy podatkowe, nie zobowiązały się do stosowania minimalnych standardów dotyczących BEPS ani do tego, że zajmą się tymi kwestiami.

12.
Vanuatu

Od Światowego Forum Przejrzystości i Wymiany Informacji do Celów Podatkowych Vanuatu nie otrzymało nawet oceny "w dużej mierze spełnia" (ang. largely compliant) w odniesieniu do wymiany informacji na wniosek, wspiera struktury typu offshore i uzgodnienia mające przyciągać zyski, które nie odzwierciedlają rzeczywistej istoty ekonomicznej transakcji, i nie rozwiązało jeszcze tych kwestii.

ZAŁĄCZNIK  II  3

Aktualny stan współpracy z UE w odniesieniu do zobowiązań podjętych przez jurysdykcje współpracujące w celu wdrożenia zasad dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych

1.
Przejrzystość
1.1.
Zobowiązanie do wdrożenia automatycznej wymiany informacji albo poprzez podpisanie wielostronnej umowy między właściwymi organami, albo poprzez umowy dwustronne

Następującej jurysdykcji, która ma poczynić wymierne postępy w skutecznym wprowadzaniu w życie automatycznej wymiany informacji ze wszystkimi państwami członkowskimi UE, przyznano na osiągnięcie tego celu czas do dnia 31 grudnia 2020 r.:

Turcja

1.2.
Członkostwo w Światowym Forum Przejrzystości i Wymiany Informacji do Celów Podatkowych i satysfakcjonująca ocena odnośnie do wymiany informacji na wniosek

Następująca jurysdykcja, która zobowiązała się uzyskać wystarczającą ocenę do końca 2018 r., oczekuje na dodatkową weryfikację ze strony Światowego Forum Przejrzystości i Wymiany Informacji do Celów Podatkowych:

Turcja

Następujący kraj rozwijający się nieposiadający centrum finansowego, który zobowiązał się uzyskać wystarczającą ocenę do końca 2019 r., oczekuje na dodatkową weryfikację ze strony Światowego Forum Przejrzystości i Wymiany Informacji do Celów Podatkowych:

Botswana

1.3.
Podpisanie i ratyfikacja wielostronnej konwencji OECD o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych lub sieci umów obejmującej wszystkie państwa członkowskie UE

Następującym krajom rozwijającym się nieposiadającym centrum finansowego, które poczyniły istotne postępy, jeśli chodzi o wypełnianie swoich zobowiązań, przyznano czas do dnia 31 grudnia 2020 r. na podpisanie wielostronnej konwencji OECD o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych i do dnia 31 grudnia 2021 r. na jej ratyfikację:

Botswana, Eswatini, Jordania, Malediwy, Namibia, Tajlandia

2.
Sprawiedliwe opodatkowanie
2.1.
Istnienie szkodliwych systemów podatkowych

Następującej jurysdykcji, która zobowiązała się do zmiany lub zniesienia systemu zwolnień dla zagranicznych źródeł dochodów do końca 2019 r., przyjęła wystarczające zmiany zgodnie ze swoimi zobowiązaniami i zobowiązała się, że zajmie się pozostałą kwestią do dnia 31 grudnia 2020 r.:

Saint Lucia

Następującym jurysdykcjom, które zobowiązały się do zmiany lub zniesienia swoich szkodliwych systemów podatkowych do końca 2109 r., lecz którym działanie to uniemożliwiły opóźnienia proceduralne w ramach Forum OECD ds. Szkodliwych Praktyk Podatkowych, przyznano czas do końca 2020 r. na dostosowanie ich przepisów:

Australia, Maroko

Następującej jurysdykcji, która zobowiązała się do zmiany lub zniesienia swoich szkodliwych systemów podatkowych obejmujących działalność wytwórczą i podobne działania charakteryzujące się niską mobilnością do końca 2019 r. i wykazała wymierne postępy w zainicjowaniu tych reform w 2019 r., przyznano czas do dnia 31 grudnia 2020 r. na dostosowanie swoich przepisów:

Namibia

Następujące jurysdykcje zobowiązały się zmienić lub znieść szkodliwe systemy podatkowe do końca 2020 r.:

Jordania

1 Rozporządzenie (UE) 2017/2402 w sprawie ogólnych ram dla sekurytyzacji, rozporządzenie (UE) 2017/2396 w sprawie Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych oraz Europejskiego Centrum Doradztwa Inwestycyjnego, decyzja (UE) 2018/412 w sprawie udzielenia gwarancji UE dla Europejskiego Banku Inwestycyjnego na pokrycie strat poniesionych w związku z działaniami z zakresu finansowania wspierającymi projekty inwestycyjne poza granicami Unii oraz rozporządzenie (UE, Euratom) 2018/1046 w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii.
2 Załącznik I:

- zmieniony przez informację z dnia 22 maja 2019 r. (Dz.U.UE.C.2019.176.2) zmieniającą nin. informację z dniem 22 maja 2019 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

- zmieniony przez informację z dnia 21 czerwca 2019 r. (Dz.U.UE.C.2019.210.8) zmieniającą nin. informację z dniem 21 czerwca 2019 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

- zmieniony przez informację z dnia 12 marca 2019 r. (Dz.U.UE.C.2019.351.7) zmieniającą nin. informację z dniem 17 października 2019 r.

- zmieniony przez informację z dnia 6 października 2020 r. (Dz.U.UE.C.2020.331.3) zmieniającej nin. informację z dniem 6 października 2020 r.

3 Załącznik II:

- zmieniony przez informację z dnia 22 maja 2019 r. (Dz.U.UE.C.2019.176.2) zmieniającą nin. informację z dniem 22 maja 2019 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

- zmieniony przez informację z dnia 21 czerwca 2019 r. (Dz.U.UE.C.2019.210.8) zmieniającą nin. informację z dniem 21 czerwca 2019 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

- zmieniony przez informację z dnia 12 marca 2019 r. (Dz.U.UE.C.2019.351.7) zmieniającą nin. informację z dniem 17 października 2019 r.

- zmieniony przez informację z dnia 11 grudnia 2019 r. (Dz.U.UE.C.2019.416.9) zmieniającą nin. informację z dniem 11 grudnia 2019 r.

- zmieniony przez informację z dnia 6 października 2020 r. (Dz.U.UE.C.2020.331.3) zmieniającej nin. informację z dniem 6 października 2020 r.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.