Konkluzje Rady w sprawie następnych kroków w dziedzinie zwalczania oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe w ramach podejścia "Jedno zdrowie".

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2016.269.26

Akt nieoceniany
Wersja od: 23 lipca 2016 r.

Konkluzje Rady w sprawie następnych kroków w dziedzinie zwalczania oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe w ramach podejścia "Jedno zdrowie"

(2016/C 269/05)

(Dz.U.UE C z dnia 23 lipca 2016 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

1.
PRZYWOŁUJE zalecenie Rady z dnia 15 listopada 2001 r. w sprawie rozważnego stosowania środków przeciwdrobnoustrojowych w leczeniu ludzi 1 oraz sprawozdania Komisji dla Rady z grudnia 2005 r. i kwietnia 2010 r. w sprawie realizacji tego zalecenia 2 , a także zalecenie Rady z dnia 9 czerwca 2009 r. w sprawie bezpieczeństwa pacjentów, w tym profilaktyki i kontroli zakażeń związanych z opieką zdrowotną 3 oraz sprawozdania Komisji dla Rady z listopada 2012 r. i czerwca 2014 r. w sprawie realizacji tego zalecenia 4 .
2.
PRZYWOŁUJE Konkluzje Rady z dnia 10 czerwca 2008 r. w sprawie oporności na antybiotyki (AMR) 5 , konkluzje Rady z dnia 1 grudnia 2009 r. w sprawie innowacyjnych zachęt do opracowywania skutecznych antybiotyków 6 , konkluzje Rady z dnia 22 czerwca 2012 r. pt. "Skutki oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe dla sektora medycznego i weterynaryjnego - perspektywa »Jedno zdrowie«" 7 oraz konkluzje Rady z dnia 1 grudnia 2014 r. w sprawie bezpieczeństwa pacjentów i jakości opieki, w tym profilaktyki zakażeń związanych z opieką zdrowotną i oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe oraz kontroli tych zjawisk 8 .
3.
PRZYWOŁUJE rezolucję Parlamentu Europejskiego z dnia 12 maja 2011 r. w sprawie oporności na antybiotyki 9 , rezolucję Parlamentu Europejskiego z dnia 27 października 2011 r. w sprawie zagrożenia zdrowia publicznego w wyniku oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe 10 , rezolucję Parlamentu Europejskiego z dnia 11 grudnia 2012 r. w sprawie wyzwań związanych z drobnoustrojami - rosnące zagrożenia związane z opornością na środki przeciw-drobnoustrojowe 11 oraz rezolucję z dnia 19 maja 2015 r. w sprawie bezpieczniejszej opieki zdrowotnej w Europie: zwiększenie bezpieczeństwa pacjenta i przeciwdziałanie oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe 12
4.
PRZYWOŁUJE wspólnotową strategię z 2001 r. w sprawie zwalczania oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe 13 oraz komunikat Komisji Europejskiej z dnia 15 listopada 2011 r. w sprawie planu działania na rzecz zwalczania rosnącego zagrożenia związanego z opornością na środki przeciwdrobnoustrojowe 14 i wyniki oceny pięcioletniego planu działania Komisji Europejskiej.
5.
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE globalny plan działania na rzecz zwalczania oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe 15 opracowany przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) z udziałem Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) i Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (OIE), przyjęty jednogłośnie w maju 2015 r. przez 68. Światowe Zgromadzenie Zdrowia, wzywający wszystkie państwa członkowskie Światowej Organizacji Zdrowia do wdrożenia do połowy 2017 r. krajowych planów działania dotyczących zwalczania oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe.
6.
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE rezolucję w sprawie oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe przyjętą w czerwcu 2015 r. przez 39. konferencję FAO oraz rezolucję w sprawie zwalczania oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe i promowania rozważnego stosowania środków przeciwdrobnoustrojowych u zwierząt przyjętą w maju 2015 r. podczas światowego zgromadzenia delegatów OIE.
7.
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE przedstawioną przez Komisję Kodeksu Żywnościowego 16 inicjatywę dotyczącą potrzeby przeglądu i aktualizacji norm, kodeksów i wytycznych dotyczących AMR.
8.
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE inne inicjatywy międzynarodowe i regionalne, takie jak deklarację Grupy G7 w sprawie oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe 17 oraz decyzję o umieszczeniu oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe w programie prac Grupy G20.
9.
PRZYPOMINA, że w odniesieniu do zdrowia ludzkiego działanie Unii zostało określone w art. 168 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
10.
PRZYPOMINA, że oporność na środki przeciwdrobnoustrojowe jest transgranicznym zagrożeniem zdrowia, które nie może w wystarczający sposób zostać usunięte przez tylko jedno państwo członkowskie i nie może zostać ograniczone do jednego obszaru geograficznego lub państwa członkowskiego, a co za tym idzie wymaga intensywnej współpracy i koordynacji między państwami członkowskimi, jak określono w decyzji nr 1082/2013/UE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 października 2013 r. w sprawie poważnych transgranicznych zagrożeń zdrowia 18 .
11.
PRZYPOMINA, że w sektorze weterynaryjnym wprowadzono już i nadal wprowadza się na poziomie UE szereg środków ustawodawczych i nieustawodawczych służących koordynacji i zapewnieniu wspólnego podejścia UE ograniczającego ryzyko wystąpienia oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe. Są to zwłaszcza środki określone w: rozporządzeniu (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2003 r. w sprawie dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt 19 zakazującym stosowania antybiotyków jako stymulatorów wzrostu, decyzji wykonawczej Komisji 2013/652/UE z dnia 12 listopada 2013 r. w sprawie monitorowania i sprawozdawczości w zakresie oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe u bakterii zoonotycznych i komensalnych 20 , decyzjach Komisji dotyczących procedur wyjaśniających przeprowadzanych na podstawie dyrektywy 2001/82/WE, a prowadzących do zmiany pozwoleń na dopuszczenie do obrotu dla produktów zawierających środki przeciwdrobnoustrojowe o krytycznym znaczeniu, by odzwierciedlić konkretne działania zapobiegające wystąpieniu oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe, a także w wytycznych dotyczących rozważnego stosowania środków przeciwdrobnoustrojowych w medycynie weterynaryjnej (2015/C 299/04) 21 .
12.
ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE prace Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) i Banku Światowego w dziedzinie ekonomicznych skutków oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe.
13.
WYRAŻA ZANIEPOKOJENIE danymi przedstawionymi przez OECD, w których szacuje się, że każdego roku oporność na środki przeciwdrobnoustrojowe może być przyczyną 700 000 zgonów w skali globalnej. W porównaniu z sytuacją, gdy nie występowała oporność na środki przeciwdrobnoustrojowe, skutki ekonomiczne związane z aktualną skalą oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe mogą osiągnąć w państwach OECD ok. 0,03 % PKB w 2020 r., 0,07 % w 2030 r. i 0,16 % w 2050 r. Doprowadziłoby to do łącznych strat sięgających 2,9 biliona USD do 2050 r. 22 .
14.
UZNAJE opinie naukowe i sprawozdania dotyczące oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe opublikowane przez Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (ECDC), Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) i Europejską Agencję Leków (EMA).
15.
UZNAJE, że ze względu na złożoność tego problemu, jego wymiar transgraniczny i wysokie obciążenie ekonomiczne, skutki oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe sięgają dalej niż poważne konsekwencji dla zdrowia ludzi i zwierząt i stały się globalnym zagrożeniem dla zdrowia publicznego oddziałującym na całe społeczeństwo i wymagającym pilnego i skoordynowanego działania międzysektorowego, opartego w stosownych przypadkach na zasadzie ostrożności 23 .
16.
PODKREŚLA, że do stymulowania opracowywania nowych środków przeciwdrobnoustrojowych, terapii alternatywnych i (szybkich) testów diagnostycznych potrzebne są koordynacja i współpraca na szczeblu UE i globalnym w zakresie zachęt i programów badawczych oraz DOCENIA prace przeprowadzone między innymi przez Inicjatywę w zakresie Leków Innowacyjnych (IMI) w ramach projektu DRIVE-AB (Sprzyjanie reinwestycjom w badania i rozwój oraz odpowiedzialne stosowanie antybiotyków), propozycje zespołu Antimicrobial Resistance Review 24 oraz inicjatywa w zakresie wspólnego planowania badań nad opornością na środki przeciwdrobnoustrojowe 25 .
17.
PODKREŚLA, że ściślejsza współpraca między państwami członkowskimi oraz z Komisją i przemysłem farmaceutycznym ma kluczowe znaczenie w kontekście ograniczonej dostępności, w tym ewentualnego wycofania z rynku środków przeciwdrobnoustrojowych, które to okoliczności mogą doprowadzić do braku środków przeciwdrobnoustrojowych i nieodpowiedniej terapii zastępczej.
18.
ZWRACA UWAGĘ, że aby dokonywać postępów w zwalczaniu oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe, nowy plan działania UE powinien zawierać wymierne (jasno określone ilościowe lub jakościowe) cele, poziomy odniesienia i skuteczne środki służące osiągnięciu tych celów.
19.
ZWRACA UWAGĘ, że sukces w zwalczaniu oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe zależy w dużym stopniu od zaangażowania i gotowości rządów do podjęcia działań, aby zapewnić realizację inicjatyw w ramach podejścia "Jedno zdrowie" angażujących wszystkie odnośne sektory; zależy również od woli współpracy państw członkowskich UE na forum UE oraz na szczeblu międzynarodowym.
20.
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE ministerialną konferencję w ramach podejścia "Jedno zdrowie" poświęconą oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe 26 , która odbyła się w Amsterdamie w dniach 9 i 10 lutego 2016 r.; podczas tej konferencji wyrażono wolę rozwiązania problemu oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe za pomocą podejścia "Jedno zdrowie", w tym między innymi za pomocą wzmocnionej współpracy między państwami członkowskimi w zakresie oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe w ramach sieci UE "Jedno zdrowie". Sieć UE "Jedno zdrowie" nie będzie nową strukturą zarządzania, a jej prace będą się toczyły poprzez wspólne posiedzenia istniejących grup lub organów funkcjonujących w dziedzinie zdrowia ludzkiego, żywności i weterynarii, takich jak grupa robocza ds. oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe oraz Komitet ds. Bezpieczeństwa Zdrowia. Sieć UE "Jedno zdrowie" będzie regularnie wykorzystywana do omawiania kwestii związanych z opornością na środki przeciwdrobnoustrojowe z perspektywy podejścia "Jedno zdrowie", tj. wymiany między państwami członkowskimi informacji na temat postępów w realizacji krajowych planów działania w zakresie zwalczania oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe oraz opracowywania i wdrażania planu działania UE.
21.
WZYWA PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE DO:
1.
wdrożenia do połowy 2017 r. krajowych planów działania w zakresie zwalczania oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe opartych na podejściu "Jedno zdrowie" oraz zgodnie z celami globalnego planu działania WHO. Krajowy plan działania, dostosowany do warunków krajowych, powinien:
a)
zapewniać, by środki i działania w poszczególnych dziedzinach uwzględniały istotne w kontekście zdrowia publicznego kwestie związane z opornością na środki przeciwdrobnoustrojowe;
b)
zostać opracowany i wdrożony we współpracy z wszystkimi odnośnymi ministerstwami i zainteresowanymi stronami w sektorze publicznym i prywatnym;
c)
zawierać mierzalne cele w zakresie zmniejszenia liczby zakażeń u ludzi i zwierząt, stosowania środków przeciwdrobnoustrojowych u ludzi i w medycynie weterynaryjnej oraz w zakresie oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe we wszystkich obszarach. Cele te mogą być jakościowe lub ilościowe i powinny być realizowane za pomocą skutecznych środków dostosowanych do sytuacji w poszczególnych państwach członkowskich;
d)
zawierać środki służące ograniczeniu ryzyka oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe oraz wzmacniać rozważne stosowanie środków przeciwdrobnoustrojowych w medycynie weterynaryjnej zgodnie z unijnymi 27 i krajowymi wytycznymi, z uwzględnieniem działań służących unikaniu rutynowego profilaktycznego stosowania weterynaryjnych środków przeciwdrobnoustrojowych oraz działań mających na celu ograniczenie stosowania u zwierząt środków przeciwdrobnoustrojowych o krytycznym znaczeniu dla zdrowia ludzkiego (np. stosowanie na podstawie oznaczenia wrażliwości na środki przeciwdrobnoustrojowe);
e)
zawierać środki służące ograniczeniu ryzyka wystąpienia oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe oraz poprawiać rozważne stosowanie środków przeciwdrobnoustrojowych w medycynie ludzkiej, z uwzględnieniem działań mających na celu poprawę praktyk przepisywania leków oraz rozważnego stosowania środków przeciwdrobnoustrojowych o krytycznym znaczeniu dla zdrowia ludzkiego (np. stosowanie na podstawie oznaczenia wrażliwości na środki przeciwdrobnoustrojowe);
f)
zawierać mechanizm wdrażania krajowych planów działania i monitorowania ich postępów, w tym sposób dalszego wzmacniania nadzoru i poprawy jakości i porównywalności zgłaszanych do ECDC, EFSA i EMA danych dotyczących stosowania środków przeciwdrobnoustrojowych oraz dotyczących oporności u ludzi, zwierząt, w łańcuchu żywnościowym oraz w miarę możliwości w środowisku;
g)
określać, w jaki sposób w danym państwie członkowskim zostanie zorganizowane i będzie zapewniane egzekwowanie przepisów dotyczących oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe;
h)
w stosownych przypadkach uwzględniać programy edukacyjne i ukierunkowane kampanie mające na celu budowanie świadomości wśród konsumentów, hodowców zwierząt i odpowiednich specjalistów;
2.
w ramach sieci UE "Jedno zdrowie" przedstawiały swoje krajowe plany działania i dzieliły się najlepszymi praktykami, omawiały opcje polityczne, sposoby lepszego koordynowania działań i przekazywania sobie nawzajem aktualnych informacji na temat postępów w realizacji planów działania;
3.
wspierały dialog z przemysłem farmaceutycznym, aby utrzymać na rynku istniejące skuteczne środki przeciwdrobnoustrojowe stosowane w medycynie ludzkiej i weterynaryjnej, a także szukały alternatywnych rozwiązań w celu zapewnienia dostępności tych środków przeciwdrobnoustrojowych na rynku;
4.
włączyły się w aktualną inicjatywę w zakresie wspólnego planowania badań nad opornością na środki przeciwdrobnoustrojowe lub zintensyfikowały swój udział w tej inicjatywie 28 ;
5.
propagowały i ułatwiały wdrażanie środków w celu zapobiegania zakażeniom u zwierząt, takich jak stosowanie szczepionek i środków bioasekuracji, by ograniczyć presję wywieraną przez zakażenia i wynikającą z niej konieczność stosowania antybiotyków;
6.
propagowały stosowanie narzędzi diagnostycznych, tym szybkich testów, i ich upowszechnianie w dziedzinie medycyny ludzkiej i weterynaryjnej jako środka poprawy praktyki przepisywania środków przeciwdrobnoustrojowych.
22.
WZYWA PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE I KOMISJĘ DO:
1.
wspólnego opracowania - z poszanowaniem kompetencji państw członkowskich - nowego i kompleksowego planu działania UE w zakresie oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe w oparciu o podejście "Jedno zdrowie", z uwzględnieniem oceny obecnego planu działania, dyskusji przeprowadzonych podczas ministerialnej konferencji UE w ramach podejścia "Jedno zdrowie" poświęconej oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe, która odbyła się w dniu 10 lutego 2016 r., oraz globalnego planu działania WHO. Nowy plan działania UE powinien obejmować następujące środki i mierzalne 29 cele:
a)
środki na rzecz zapobiegania zakażeniom i zapewnienia rozważnego stosowania środków przeciwdrobnoustrojowych w medycynie ludzkiej i weterynaryjnej;
b)
środki na rzecz zwalczania nielegalnych praktyk w zakresie stosowania środków przeciwdrobnoustrojowych w medycynie ludzkiej i weterynaryjnej i handlu nimi;
c)
dostosowanie na szczeblu UE nadzoru w zakresie oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe u ludzi, w dziedzinie żywności, u zwierząt i w środowisku;
d)
doprowadzenie do zmniejszenia, w okresie nowego planu działania UE, oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe u ludzi, u zwierząt i w środowisku w UE;
e)
doprowadzenie do zmniejszenia, w okresie nowego planu działania UE, różnic między państwami członkowskimi w stosowaniu środków przeciwdrobnoustrojowych zarówno u ludzi, jak i u zwierząt; państwa członkowskie o względnie niskim wskaźniku stosowania środków przeciwdrobnoustrojowych również powinny dalej dążyć do rozważnego stosowania środków przeciwdrobnoustrojowych;
f)
doprowadzenie do zmniejszenia, w okresie nowego planu działania UE, wskaźnika zakażeń związanych z opieką zdrowotną w UE;
g)
opracowanie wskaźników pozwalających ocenić postępy dokonane w zakresie radzenia sobie z opornością na środki przeciwdrobnoustrojowe oraz w zakresie realizacji planu działania UE.
2.
wzmocnienie koordynacji i współpracy między państwami członkowskimi, między państwami członkowskimi a Komisją oraz między sektorami medycyny ludzkiej, weterynaryjnej, sektorem żywności, środowiska, badań i innymi odpowiednimi sektorami oraz aktywny udział we wspólnych dyskusjach sieci UE "Jedno zdrowie" określonej w pkt 20;
3.
w ramach sieci "Jedno zdrowie" - analiza opracowania, postępów i realizacji planu działania UE;
4.
dążenie do wprowadzenia ambitnych środków ustawodawczych, które będą podejmowały kwestię ryzyka związanego z opornością na środki przeciwdrobnoustrojowe w kontekście zdrowia publicznego w tych obszarach, w których jest to możliwe, np. w dziedzinie weterynaryjnych produktów leczniczych oraz pasz leczniczych;
5.
opracowanie wytycznych Unii Europejskiej dotyczących rozważnego stosowania środków przeciwdrobnoustrojowych w medycynie ludzkiej w celu wspierania krajowych wytycznych i zaleceń;
6.
ustanowienie dobrowolnego systemu oceny wzajemnej dla państw, w którym przedstawiciele jednego lub kilku państw członkowskich będą oceniali nawzajem krajowe plany działania, zastanawiali się nad opcjami politycznymi oraz przedstawiali zalecenia pozwalające państwom członkowskim na ulepszenie wprowadzonych środków. Taki system oceny wzajemnej dla państw ma być uzupełnieniem innych istniejących narzędzi oceny lub działań w zakresie audytu (np. ECDC, Dyrekcja ds. Audytów i Analiz w Zakresie Zdrowia i Żywności 30 lub WHO);
7.
zapewnienie, by UE prezentowała wspólne podejście w światowych dyskusjach dotyczących oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe, zwłaszcza w odniesieniu do realizacji globalnego planu działania WHO, rezolucji FAO i OIE dotyczących oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe oraz w odniesieniu do wdrażania i aktualizacji międzyrządowych norm dotyczących oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe publikowanych przez Kodeks Żywnościowy i OIE;
8.
w ramach sieci "Jedno zdrowie" w odniesieniu do oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe - dostosowanie programów badań strategicznych w ramach istniejących inicjatyw UE w dziedzinie badań naukowych i rozwoju dotyczących nowych antybiotyków, alternatyw i diagnostyki oraz ustalanie priorytetów w oparciu potrzeby społeczne w dziedzinie zdrowia publicznego, zdrowia zwierząt oraz środowiska, z uwzględnieniem analizy luk w tej dziedzinie;
9.
aktywny udział w inicjatywach i propozycjach dotyczących wdrażania nowych modeli biznesowych pozwalających wprowadzać na rynek nowe antybiotyki, w tym modeli, w których koszty inwestycji lub dochody z nich nie będą połączone z wolumenem sprzedaży;
10.
zachęcanie wszystkich zainteresowanych partnerów, w tym krajowych organów regulacyjnych, do rozpoczęcia na istniejących już odpowiednich forach (np. w ramach sieci "Jedno zdrowie") procesu refleksji nad ramami regulacyjnymi dotyczącymi antybiotyków, aby pobudzić działania badawczo-rozwojowe i uprościć procedurę udzielania pozwoleń na wprowadzanie do obrotu nowych środków przeciwdrobnoustrojowych;
11.
zachęcanie do stosowania alternatywnych opcji leczenia i profilaktyki, w tym szczepionek, oraz opracowywanie i stosowanie przystępnych testów diagnostycznych w medycynie ludzkiej i weterynaryjnej;
12.
wspieranie, w ścisłej współpracy między państwami członkowskimi a Komisją, wniosku o umieszczenie oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe w porządku obrad Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych we wrześniu 2016 r. - do czego upoważniają globalny plan działania WHO i rezolucje FAO dotyczące oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe - aby zwrócić uwagę na tę kwestię na najwyższym szczeblu politycznym, angażując wszystkich przywódców państw i wszystkie odpowiednie organizacje ONZ, a także dążąc do ambitnych wyników.
23.
WZYWA KOMISJĘ DO:
1.
wspierania państw członkowskich w opracowywaniu, ocenie i realizacji krajowych planów działania w zakresie zwalczania oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe, w tym wspierania wzmocnienia systemów monitorowania i nadzoru oraz rozważenia wsparcia finansowego w istniejących ramach, i ułatwiania tych działań;
2.
ułatwiania i wspierania regularnych spotkań sieci UE "Jedno zdrowie" w odniesieniu do oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe, jak określono w pkt 20;
3.
składania Radzie przynajmniej raz w roku sprawozdania z działalności sieci "Jedno zdrowie", w tym rozwoju sytuacji w obszarze wdrażania planu działania UE na rzecz zwalczania oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe;
4.
ustanowienia zharmonizowanego podejścia w celu zapobiegania wystąpieniu i rozprzestrzenianiu się nowych rodzajów oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe w produkcji zwierzęcej i w łańcuchu żywnościowym, które mogą mieć potencjalny wpływ na zdrowie publiczne (np. oporność na karbapenemy);
5.
priorytetowego przygotowania aktów szczegółowych na mocy rozporządzenia w sprawie przenośnych chorób zwierząt ("prawo o zdrowiu zwierząt") 31 z uwzględnieniem środków zapobiegania zakażeniom, dobrych praktyk zarządzania w produkcji zwierzęcej i zharmonizowanych systemów nadzoru nad poszczególnymi zwierzęcymi czynnikami chorobotwórczymi;
6.
aktywnego promowania i obrony w dyskusjach i porozumieniach wielostronnych i dwustronnych między UE i jej partnerami norm i polityk UE dotyczących oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe, a w szczególności:
a)
znaczenia, jakie mają: profilaktyka zakażeń, rozważne stosowanie środków przeciwdrobnoustrojowych i zwiększanie świadomości zagrożeń związanych z opornością na środki przeciwdrobnoustrojowe w medycynie ludzkiej i weterynaryjnej;
b)
zakazu stosowania antybiotyków jako stymulatorów wzrostu w hodowli zwierząt;
c)
unikania rutynowego profilaktycznego stosowania środków przeciwdrobnoustrojowych w praktyce weterynaryjnej;
d)
ograniczeń w stosowaniu w praktyce weterynaryjnej środków przeciwdrobnoustrojowych, które nie posiadają zezwolenia lub których stosowanie zostało w UE ograniczone ze względu na fakt, że mają one krytyczne znaczenie w profilaktyce i leczeniu chorób zagrażających życiu ludzi;
e)
wymogów UE dotyczących przywozu żywych zwierząt i ich produktów;
f)
koncepcji zasady ostrożności 32 .
7.
promowania badań nad skutkami ekonomicznymi w sferze zdrowia ludzkiego i zdrowia zwierząt w celu oceny kosztów oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe.
1 Dz.U. L 34 z 5.2.2002, s. 13.
2 5427/06 [COM(2005) 684 final] oraz 8493/10 [COM(2010) 141 final].
3 Dz.U. C 151 z 3.7.2009, s. 1.
4 COM(2012) 658 i COM(2014) 371.
5 9637/08.
6 Dz.U. C 302 z 12.12.2009 s. 10.
7 Dz.U. C 211 z 18.7.2012, s. 2.
8 Dz.U. C 438 z 6.12.2014, s. 7.
9 P7_TA(2011)0238.
10 P7_TA(2011)0473.
11 2012/2041 (INI).
12 2014/2207(INI).
13 COM(2001) 333 final, część I.
14 16939/11 [COM(2011) 748].
16 CAC 39-CL2015/21.
18 Dz.U. L 293 z 5.11.2013, s. 1.
19 Dz.U. L 268 z 18.10.2003, s. 29.
20 Dz.U. L 303 z 14.11.2013, s. 26.
21 Dz.U. C 299 z 11.9.2015, s. 7.
22 http://www.oecd.org/els/health-systems/Antimicrobial-Resistance-in-G7-Countries-and-Beyond.pdf. Uwaga: w angielskiej wersji cytowanego raportu słowo "trillion" oznacza 1012.
23 Komunikat Komisji w sprawie zasady ostrożności (COM(2000) 1 final z dnia 2 lutego 2000 r.).
24 Kierownictwo: J. O'Neill (http://amr-review.org/).
27 Wytyczne Komisji dotyczące rozważnego stosowania środków przeciwdrobnoustrojowych w medycynie weterynaryjnej (2015/C 299/04) http://ec.europa.eu/health/antimicrobial_resistance/docs/2015_prudent_use_guidelines_en.pdf
29 Zob. pkt 18.
30 Dyrekcja ds. Audytów i Analiz w Zakresie Zdrowia i Żywności Dyrekcji Generalnej ds. Zdrowia i Bezpieczeństwa Żywności w Komisji Europejskiej, wcześniej "Biuro ds. Żywności i Weterynarii".
31 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") (Dz.U. L 84 z 31.3.2016, s. 1).
32 Zob. także pkt 15.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.