Konkluzje Rady w sprawie inteligentnej pracy z młodzieżą.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2017.418.2

Akt nienormatywny
Wersja od: 7 grudnia 2017 r.

Konkluzje Rady w sprawie inteligentnej pracy z młodzieżą

(2017/C 418/02)

(Dz.U.UE C z dnia 7 grudnia 2017 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

ODNOTOWUJE:

1.
Polityczne tło przedmiotowej sprawy, przedstawione w załączniku do niniejszych konkluzji.
2.
Bieżący plan prac Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2016-2018, który ma pomóc zająć się wyzwaniami i możliwościami ery cyfrowej w kontekście polityki młodzieżowej, pracy z młodzieżą i młodych ludzi.
3.
Zalecenia polityczne grupy eksperckiej ds. zagrożeń, szans i skutków cyfryzacji dla młodzieży, pracy z młodzieżą i polityki młodzieżowej.

UZNAJĄC, ŻE:

4.
Media i technologie cyfrowe zyskują coraz większe miejsce w codziennym życiu i stają się jednym z filarów innowacji i rozwoju w społeczeństwie. Wyraźnie widać, że młodzi ludzie należą do inspiratorów zmiany społecznej, między innymi dlatego, że aktywnie te media i technologie wykorzystują.
5.
Rozwój technologiczny stwarza olbrzymi potencjał wzmocnienia pozycji młodzieży, gdyż zapewnia dostęp do informacji, poszerza możliwość zwiększania swoich zdolności i kompetencji, a także daje szansę kontaktów i interakcji z innymi, ale też wyrażania opinii, bycia kreatywnym, korzystania ze swoich praw oraz aktywności obywatelskiej.
6.
Większe uwzględnianie rozwoju technologicznego przy wzmacnianiu pozycji młodzieży jest ważne także dla perspektyw przyszłego rynku pracy i perspektyw zawodowych młodzieży.
7.
Rozwój technologii pozwala na inteligentne rozwiązania, analizy oparte na bogatym zasobie danych oraz przynosi innowacje w metodach i podejściach do pracy z młodzieżą, a tym samym wspiera planowanie, realizację, ocenę, eksponowanie i przejrzystość tej pracy i polityki młodzieżowej.
8.
Realizacja pozytywnego potencjału mediów i technologii cyfrowych zależy od szeregu warunków wstępnych i kompetencji. Na przykład ograniczony dostęp do technologii, otoczenia cyfrowego oraz stosownego wsparcia i szkolenia skutkuje nawet pogłębianiem się rozdźwięku cyfrowego w społeczeństwie. Jeżeli chodzi o kompetencje, zarówno dla młodzieży, jak i dla osób z nią pracujących ważne są umiejętność korzystania z informacji i danych, komunikacja i współpraca, bezpieczeństwo oraz rozwiązywanie problemów w otoczeniu cyfrowym.
9.
Ważne są inteligentne, przemyślane i dobrze ukierunkowane działania, które pozwolą rozwinąć stosowne kompetencje i stworzyć bezpieczne narzędzia do zapobiegania zagrożeniom ery cyfrowej i do ich kontrolowania; chodzi np. o negatywne skutki nadmiernego spędzania czasu przy ekranie, uzależnienie od internetu, cybernękanie, sexting, rozpowszechnianie fałszywych informacji, propagandę, mowę nienawiści, przemoc internetową i radykalizację prowadzącą do przemocy, zagrożenia dla prywatności, w tym niedozwolone wykorzystywanie i nadużywanie danych, oraz inne formy potencjalnych szkód. Praca z młodzieżą i polityka młodzieżowa mogą odegrać zasadniczą rolę w uwrażliwianiu młodych ludzi i podnoszeniu ich kompetencji, zwłaszcza młodych ludzi o mniejszych szansach, ich rodzin, osób pracujących z młodzieżą, liderów młodzieżowych i innych interesariuszy wspierających młodzież.
10.
Era cyfrowa niesie ze sobą złożone wyzwania i możliwości. Jako zjawisko społeczne nie jest jeszcze do końca rozpoznana i wymaga wypracowania odpowiednich reakcji. Aby wspierać działania państw członkowskich na rzecz młodzieży - od szczebla lokalnego po krajowy - i wnosić wartość dodaną, ważna jest współpraca w tej dziedzinie w Unii Europejskiej, a zwłaszcza wymiana sprawdzonych rozwiązań.

ROZUMIEJĄC:

11.
"Inteligentną pracę z młodzieżą" jako innowacyjne kształtowanie pracy z młodzieżą, obejmujące praktykę cyfrowej pracy z młodzieżą 1  oraz komponent badawczy, jakościowy i polityczny.

PODKREŚLA, ŻE:

12.
Inteligentna praca z młodzieżą ma na celu zbadać interakcje młodych ludzi i pracy z młodzieżą z mediami i technologiami cyfrowymi, po to by wspierać i wzmacniać wynikające z tych interakcji pozytywne możliwości.
13.
Inteligentna praca z młodzieżą opiera się na etyce, istniejących zasadach, wiedzy, praktykach, metodach i innych zasobach pracy z młodzieżą i wykorzystuje pełny potencjał rozwoju technologicznego w społeczeństwie cyfrowym.
14.
Inteligentna praca z młodzieżą oznacza używanie mediów i technologii cyfrowych oraz podejmowanie ich problemu, by:
a)
konstruktywnie wykorzystując nowe przestrzenie i formy pracy z młodzieżą, poszerzać szanse wszystkich młodych ludzi na informacje, dostęp do pracy z młodzieżą, zaangażowanie, uczenie się pozaformalne i nieformalne;
b)
wspierać motywację, potencjał i budowanie kompetencji osób pracujących z młodzieżą i liderów młodzieżowych, aby mogli rozwijać i wdrażać inteligentną pracę z młodzieżą;
c)
efektywniej wykorzystując rozwój i technologie oparte na danych do analizy danych, pozwolić lepiej zrozumieć młodzież i pracę z młodzieżą oraz wspierać jakość pracy z młodzieżą i polityki młodzieżowej.
15.
Inteligentna praca z młodzieżą bazuje na potrzebach młodych ludzi, osób pracujących z młodzieżą, liderów młodzieżowych i innych interesariuszy wspierających młodzież. Uwzględnia też szerszy kontekst społeczny, w tym globalizację, tworzenie sieci kontaktów, e-rozwiązania itp., zapewniając możliwość eksperymentowania, refleksji i wyciągania wniosków z tych doświadczeń.
16.
Rozwój inteligentnej pracy z młodzieżą powinien bazować na aktywnym angażowaniu samych młodych ludzi, tak by mogli oni jak najlepiej zastosować już posiadane kompetencje cyfrowe oraz nabywać dodatkowych, a przy tym korzystać też ze stosownego wsparcia rówieśników.
17.
Inteligentna praca z młodzieżą musi respektować prywatność i bezpieczeństwo wszystkich młodych ludzi oraz chronić ich prawa.

ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I KOMISJI, BY W RAMACH SWOICH KOMPETENCJI:

18.
W stosownym przypadku i w stosowny sposób stworzyły warunki do inteligentnej pracy z młodzieżą, w tym:
a)
rozwinęły i wdrożyły inteligentną pracę z młodzieżą w ramach pracy z młodzieżą i celów polityki młodzieżowej, instrumentów strategicznych i finansowych;
b)
zidentyfikowały i podjęły problem rozdźwięku cyfrowego i nierówności cyfrowych w dostępie do rozwoju technologicznego z punktu widzenia młodych ludzi, zwłaszcza młodych ludzi o mniejszych szansach, osób pracujących z młodzieżą, liderów młodzieżowych i innych interesariuszy wspierających młodzież;
c)
wspierały rozwijanie kompetencji istotnych dla inteligentnej pracy z młodzieżą wśród młodych ludzi, osób pracujących z młodzieżą i liderów młodzieżowych, a także innych interesariuszy wspierających młodzież, w tym:
-
w sprawach takich jak umiejętność korzystania z informacji i z danych, komunikacja i współpraca poprzez media i technologie cyfrowe, bezpieczeństwo w otoczeniu cyfrowym itp.;
-
poprzez różne podejścia do nauczania i uczenia się we wszystkich możliwych formach i na wszystkich możliwych poziomach, np. włączając inteligentną pracę z młodzieżą do stosownych programów szkoleń, standardów zawodowych i wytycznych w sprawie pracy z młodzieżą itp.;
d)
wymieniały się przykładami sprawdzonych rozwiązań w używaniu mediów i technologii cyfrowych.
19.
Rozwinęły infrastrukturę cyfrową sprzyjającą kontaktom oraz partnerstwa międzysektorowe, w tym z sektorem edukacji, innowacji, badań i rozwoju, startupami i szeroko pojętym sektorem przedsiębiorstw. Należy przy tym starać się o synergię wobec strategii jednolitego rynku cyfrowego, strategii badań i innowacji na rzecz inteligentnej specjalizacji, istniejących struktur, usług publicznych i prywatnych oraz programów takich jak Erasmus+ i Horyzont 2020.
20.
Kontynuowały współpracę, by zapewnić realizację niniejszych konkluzji w kontekście obecnych prac nad strategicznymi perspektywami europejskiej współpracy na rzecz młodzieży po roku 2018.
21.
W latach 2017-2018 zorganizowały międzynarodowe wydarzenie, podczas którego zainteresowane państwa członkowskie będą mogły dokładniej zastanowić się nad perspektywami inteligentnej pracy z młodzieżą.

ZAŁĄCZNIK

Przyjmując niniejsze konkluzje, Rada przypomina w szczególności o poniższym:

1.
Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów pt. "Strategia jednolitego rynku cyfrowego dla Europy" (2015)
2.
Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów pt. "Nowy europejski program na rzecz umiejętności. Wspólne działania na rzecz wzmocnienia kapitału ludzkiego, zwiększania szans na zatrudnienie i konkurencyjności" (2016)
3.
Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów pt. "Europejska strategia na rzecz lepszego internetu dla dzieci" (2012)
4.
Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie promowania nowych podejść w pracy z młodzieżą w celu odkrywania i rozwijania potencjału młodych ludzi (2016/C 467/03)
5.
Konkluzje Rady w sprawie maksymalizowania potencjału polityki młodzieżowej na rzecz realizacji celów strategii "Europa 2020" (2013/C 224/02)
6.
Konkluzje Rady w sprawie strategicznych perspektyw europejskiej współpracy na rzecz młodzieży po roku 2018 (8035/17)
7.
Deklaracja w sprawie promowania - poprzez edukację - postaw obywatelskich oraz wspólnych wartości, którymi są wolność, tolerancja i niedyskryminacja (2015). (Paryż, 17 marca)
8.
Deklaracja z 2. Europejskiej Konwencji w sprawie Pracy z Młodzieżą pt. Making a world of difference (Bruksela 27- 30 kwietnia 2015 r.)
9.
Partnerstwo UE - Rada Europy na rzecz młodzieży. Sympozjum o aktywności młodzieży w świecie cyfrowym (Budapeszt 14-16 września 2015 r.). Kluczowe przesłania uczestników
10.
EU Kids Online - międzynarodowa sieć badawcza
11.
Komisja Europejska (2017). DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use (Ramy kompetencji cyfrowych dla obywateli, w tym osiem poziomów biegłości i przykłady użycia)
12.
Komisja Europejska (2016). Koalicja na rzecz umiejętności cyfrowych i zatrudnienia
13.
Komisja Europejska (2017). Europe's Digital Progress Report (Sprawozdanie z postępów Europy w cyfryzacji)
14.
Komisja Europejska (2017). Biała księga w sprawie przyszłości Europy. Refleksje i scenariusze dla UE-27 do 2025 r. (1 marca 2017) COM(2017) 2025 final
15.
Grupa ekspercka ds. zagrożeń, szans i skutków cyfryzacji dla młodzieży, pracy z młodzieżą i polityki młodzieżowej (2017). Mandat i zalecenia polityczne w sprawie rozwoju cyfrowej pracy z młodzieżą
16.
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE)
17.
Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie na temat pracy z młodzieżą (2010/C 327/01)
18.
Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie planu prac Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2016-2018 (2015/C 417/01)
19.
Zalecenie Komitetu Ministrów dla państw członkowskich CM/Rec(2017)4 w sprawie pracy z młodzieżą
20.
Platforma Inteligentnej Specjalizacji (Komisja Europejska).
1 Grupa ekspercka ds. zagrożeń, szans i skutków cyfryzacji dla młodzieży, pracy z młodzieżą i polityki młodzieżowej: cyfrowa praca z młodzieżą oznacza proaktywne używanie mediów i technologii cyfrowych w pracy z młodzieżą lub podejmowanie ich problemu. Cyfrowa praca z młodzieżą nie jest metodą takiej pracy, ale może być uwzględniana we wszelkich jej kontekstach (otwarta praca z młodzieżą, informacje i doradztwo dla młodzieży, kluby młodzieżowe, środowiskowa praca z młodzieżą itp.). Cyfrowa praca z młodzieżą ma te same cele co praca z młodzieżą w ogóle, a używanie mediów i technologii cyfrowych w pracy z młodzieżą zawsze powinno służyć tym celom. Cyfrowa praca z młodzieżą może się odbywać w formie bezpośrednich spotkań, w otoczeniu internetowym bądź łączyć obie te formy. Media i technologie cyfrowe mogą być narzędziem, działaniem lub przedmiotem pracy z młodzieżą.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.