Konkluzje na temat sportu jako siły napędowej innowacji i wzrostu gospodarczego.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2014.436.2

Akt nienormatywny
Wersja od: 5 grudnia 2014 r.

Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie na temat sportu jako siły napędowej innowacji i wzrostu gospodarczego

(2014/C 436/02)

(Dz.U.UE C z dnia 5 grudnia 2014 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ I PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH,

I.
PRZYPOMINAJĄC, ŻE
1.
W konkluzjach Rady z dnia 26 listopada 2013 r. w sprawie wpływu sportu na gospodarkę UE, a zwłaszcza na walkę z bezrobociem młodzieży i na zwiększanie włączenia społecznego, uznano potencjał sportu dla tworzenia miejsc pracy i wspierania rozwoju gospodarczego na szczeblu lokalnym oraz jego wpływ na inne sektory 1 .
2.
Rada w dniu 21 maja 2014 r. przyjęła drugi plan prac Unii Europejskiej w dziedzinie sportu na lata 2014-2017, w którym podkreślono, iż sport w znacznym stopniu wnosi wkład w realizację celów strategii "Europa 2020" ze względu na swój duży potencjał przyczyniania się do inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu i do tworzenia miejsc pracy, oraz uwzględniono w nim jako jedno z priorytetowych zagadnień płynące ze sportu korzyści dla gospodarki i innowacje 2 .
3.
Sport jest sektorem gospodarczym o istotnym znaczeniu dla Unii Europejskiej, gdyż generuje 1,76 % wartości dodanej brutto w UE 3 , a jego udział w gospodarkach krajowych jest porównywalny do udziału rolnictwa, leśnictwa i rybołówstwa razem wziętych. Niezależnie od tych bezpośrednich wyników, dzięki efektowi mnożnikowemu pośrednio generuje się dodatkowo 1,22 % wartości dodanej brutto w UE. W odniesieniu do rynku pracy zatrudnienie związane ze sportem stanowi 2,12 % całkowitego zatrudnienia w UE. Ponadto działalność gospodarcza powiązana z sektorem sportu okazała się być wyjątkowo odporna na skutki kryzysu gospodarczego 4 .
II.
UZNAJĄC, ŻE
4.
Sport, największy nieprowadzony przez rządy ruch w Europie, jest istotną siłą napędową innowacji. Wiedziony silną konkurencją, sport posiada inherentne zachęty pobudzające zawodników do ciągłej poprawy i doskonalenia swoich wyników.
5.
Wiele dyscyplin sportowych przyciąga spore środki finansowe dzięki sponsorom i sprzedaży praw medialnych, co z kolei umożliwia duże inwestycje w rozwój innowacyjnego sprzętu i materiałów dających przewagę poszczególnym zawodnikom czy drużynom.
6.
To połączenie silnej konkurencji i dostępności środków finansowych sprawiło, że branża sportowa charakteryzuje się ciągłymi i następującymi szybko po sobie falami innowacji. Dzięki innowacjom technologia sportowa przoduje w niektórych dziedzinach nauk stosowanych: technologii tkanin, mechanice ruchu ciała ludzkiego, nowych materiałach, czujnikach, siłownikach, projektowaniu zorientowanym na człowieka, i innych.
7.
Daje się również zauważyć, że innowacje w sporcie mogą wywierać istotne skutki na inne sektory gospodarki. Istnieją już dobre przykłady innowacji wywodzących się ze sportu, które znalazły zastosowanie w innych sektorach, przez co stały się dostępne dla większej liczby konsumentów. Można tu wymienić sektory produkcji, urządzeń elektronicznych, IT/oprogramowania, zdrowia i opieki zdrowotnej, żywności i napojów, turystyki, edukacji, rozrywki oraz sektor samochodowy.
8.
Sport jest sektorem w wysokim stopniu wykorzystującym badania i innowacje ze względu na rosnące zapotrzebowanie na coraz lepsze wyniki, zapobieganie kontuzjom, personalizowane projekty i masowe dostosowywanie oraz na potrzebę włączenia zrównoważoności do wszystkich ogniw łańcucha dostaw. Ponadto poprzez projektowanie i analizę sektor sportu wykorzystuje i integruje wiele dyscyplin naukowych, w tym materiałoznawstwo i inżynierię materiałową aerodynamikę, hydrodynamikę, termodynamikę, biomechanikę, elektronikę, informatykę i inne.
9.
Duże imprezy sportowe potencjalnie mogą oferować znaczny wkład w gospodarkę lokalną, regionalną i krajową. Mogą zatem służyć jako platforma wprowadzania i opracowywania nowych produktów i usług, w tym innowacji społecznych 5 .
III.
UZNAJĄ, ŻE
10.
Sport może się przyczynić do podejmowanych przez UE wysiłków na rzecz wyjścia z obecnych trudności gospodarczych, gdyż branża ta charakteryzuje się rozwojem i jest w dużym stopniu odporna na cykl koniunkturalny.
11.
Niedociągnięcia systemów badań i innowacji w UE mogą wstrzymywać potencjalny wzrost gospodarki, a sport mógłby stać się istotną siłą napędową pomagającą wypełnić lukę innowacyjną w UE.
12.
"Horyzont 2020", nowy program w zakresie badań naukowych i innowacji stanowiący realizację Unii innowacji (inicjatywy przewodniej w ramach strategii "Europa 2020", której celem jest zagwarantowanie konkurencyjności Europy na światowych rynkach), uznaje kluczowe znaczenie strategicznych inwestycji w technologie i zaawansowane technologicznie materiały 6 . Stanowi on zatem użyteczne narzędzie w dziedzinie sportu. Ponadto COSME, unijny program na rzecz konkurencyjności przedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw, może przyczynić się do tworzenia przedsiębiorstw i do wzrostu gospodarczego m.in. poprzez tworzenie klastrów i umiędzynarodowienie w dziedzinie sportu 7 .
13.
Klastry sportowe mogą zapewnić środowisko sprzyjające nie tylko promocji sportu i aktywności fizycznej, ale także wprowadzaniu innowacji do produktów i tworzeniu przedsiębiorstw 8 .
14.
Prawa własności intelektualnej w dziedzinie sportu stanowią dla niego istotne źródło przychodów. Naruszenia tych praw mogłyby spowodować spadek poziomu inwestycji w innowacje 9 .
15.
Pełniejsze zrozumienie implikacji - bezpośrednich i pośrednich - działalności powiązanej ze sportem dla europejskiej gospodarki może prowadzić do lepszego wykorzystania potencjału sportu dla wzrostu i zatrudnienia oraz wykorzystania go jako siły napędowej innowacji, a także do maksymalizacji efektów zewnętrznych wydatków i inwestycji w sport oraz do maksymalnego wykorzystania istniejącej infrastruktury sportowej dzięki podejściom innowacyjnym i racjonalnym pod względem kosztów.
16.
Środki mające na celu poprawę dostępu do rynków międzynarodowych również przyniosą korzyści unijnemu sektorowi sportu.
IV.
W ZWIĄZKU Z POWYŻSZYM, Z NALEŻYTYM POSZANOWANIEM ZASADY POMOCNICZOŚCI ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY:
17.
Promowały, w stosownych przypadkach, tworzenie i rozwój międzysektorowych i transgranicznych klastrów łączących administracje lokalne, uniwersytety, ośrodki badawcze, podmioty z sektorów przemysłu i sportu specjalizujące się w badaniach i rozwoju, transferze technologii i innowacyjnych rozwiązaniach dla sportu, by aktywnie przyczyniały się do ogólnego rozwoju gospodarczego, ułatwiając generowanie efektów zewnętrznych. Taka współpraca mogłaby być wspierana w szczególności w ramach programów transgranicznych finansowanych z europejskich funduszy strukturalnych.
18.
Zachęcały do podejmowania inicjatyw, które przyczyniłyby się do przyspieszenia wzrostu i lepszego zbadania potencjału innowacji, jaki branża sportowa może zaoferować gospodarce w ogóle, oraz do zwiększenia efektów zewnętrznych poprzez zachęcanie między innymi do transferu i stosowania innowacji technologicznych pochodzących z branży sportowej w innych sektorach gospodarki oraz ułatwianie takiego transferu. Mogłoby to ułatwić branży sportowej dostęp do szerszego wachlarza opcji finansowania, takich jak innowacyjne źródła finansowania i kapitał wysokiego ryzyka mające na celu zapewnienie samowystarczalności finansowej.
19.
Stymulowały i ułatwiały innowacje i dostęp do trwałych źródeł finansowania oraz stymulowały otoczenie biznesowe dla sektora sportu i sektorów związanych ze sportem.
20.
Upowszechniały informacje i w kontekście europejskim wymieniały między sobą dobre doświadczenia i wzorce postępowania co do sposobów tworzenia i wspierania strategicznych partnerstw między najważniejszymi zainteresowanymi stronami w rożnych dziedzinach; celem tych partnerstw ma być wzmocnienie roli sportu jako siły napędowej innowacji i wzrostu gospodarczego.
V.
ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, KOMISJI I ZAINTERESOWANYCH STRON Z SEKTORA SPORTU, BY W RAMACH SWOICH KOMPETENCJI:
21.
Stymulowały warunki tworzenia środowiska sprzyjającego rozwojowi innowacji technicznych w dziedzinie sportu i promowały sport jako źródło wzrostu i zatrudnienia w stosownych sektorach.
22.
Starały się opracowywać strategie i polityki międzysektorowe mające na celu generowanie badań i innowacji w dziedzinie sportu oraz badały możliwości promocji partnerstw publiczno-prywatnych w zakresie projektów dotyczących infrastruktury sportowej dzięki wymianie wzorców postępowania na szczeblu unijnym.
VI.
Z NALEŻYTYM POSZANOWANIEM ZASADY POMOCNICZOŚCI ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I KOMISJI, BY W RAMACH SWOICH KOMPETENCJI:
23.
Podnosiły świadomość potencjału sportu jako "nowego źródła wzrostu i zatrudnienia w Europie" dzięki informacjom i koordynacji na szczeblu krajowym i unijnym.
24.
Zachęcały do wykorzystywania - w stosownych przypadkach - unijnych instrumentów finansowych, w tym Horyzontu 2020, Erasmus+, Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) i unijnego programu na rzecz konkurencyjności przedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (COSME), by opracowywać innowacyjne rozwiązania dla gospodarczego wymiaru sektora sportu 10 i tym samym wywierać wpływ społeczno-gospodarczy w perspektywie długoterminowej, oraz oceniały, czy istnieje możliwość dalszej poprawy włączania badań i innowacji związanych ze sportem do istniejących unijnych programów finansowania.
VII.
ZWRACA SIĘ DO KOMISJI EUROPEJSKIEJ, ABY:
25.
Wspierała współpracę w ramach klastrów w sektorze sportu obejmujących różne państwa członkowskie, na przykład dzięki COSME 11 .
26.
Zbadała - w kontekście prac prowadzonych przez grupę ekspercką ds. wymiaru gospodarczego 12 - możliwość utworzenia bazy danych dotyczącej prowadzonych badań i zebrania wzorców postępowania dotyczących innowacji w sporcie oraz związków między sportem a wzrostem gospodarczym, mając na uwadze gromadzenie danych dotyczących pozytywnych doświadczeń w dziedzinie innowacyjnych i ekonomicznych aspektów sportu oraz dzielenie się nimi.
27.
Nadal gromadziła statystyki i prowadziła analizy znaczenia sportu dla gospodarki.
28.
Zorganizowała wielosektorowe spotkanie na wysokim szczeblu poświęcone wkładowi sportu w innowacje i wzrost gospodarczy, z uwzględnieniem efektów zewnętrznych wywieranych na szerzej pojętą gospodarkę w oparciu o konkretne działania transgraniczne, które można by propagować i przyjąć za podstawę stosownej oceny.
29.
W kontekście Europejskiego Tygodnia Sportu zachęcała do realizacji inicjatyw podejmowanych przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą i badawczą powiązaną ze sportem, by mogły wykazać się swymi postępami w tej dziedzinie.
30.
Włączała, w stosownych przypadkach, zagadnienia związane z przemysłem powiązanym ze sportem i innowacjami w dziedzinie sportu w kontekście kontaktów i stosunków dwustronnych z odpowiednimi krajami trzecimi, by wspomóc przemysł unijny w lepszym wykorzystywaniu przyszłych możliwości.
31.
Mając na uwadze pogłębienie efektów zewnętrznych sportu, wspierała inicjatywy ponadnarodowe (np. wymianę wzorców postępowania, opracowania, sieci, przedsięwzięcia) skupiające się na realizacji krajowych i międzynarodowych działań strategicznych mających na celu lepsze poznanie potencjału innowacyjnego sportu jako elementu szeroko pojętej gospodarki w ramach unijnych programów finansowania.
3 Badanie na temat udziału sportu we wzroście gospodarczym i zatrudnieniu w UE, listopad 2012 r. http://ec.europa.eu/sport/library/ studies/study-contribution-spors-economic-growth-final-rpt.pdf
5 Innowacje społeczne należy rozumieć jako nowe strategie, koncepcje, pomysły i organizacje wychodzące naprzeciw wszelkiego rodzaju potrzebom społecznym - od warunków zatrudnienia i kształcenia po rozwój społeczności lokalnych i kwestie zdrowia - które poszerzają zakres działania społeczeństwa obywatelskiego i je wzmacniają.
8 Klastry to grupy wyspecjalizowanych przedsiębiorstw i innych podmiotów innowacyjnych, które są usytuowane blisko siebie i prowadzą ścisłą współpracę. Klastry są istotne dla tworzenia miejsc pracy, gdyż 38 % miejsc pracy w UE jest oferowanych w takich regionalnych bazach.

http://ec.europa.eu/enterprise/initiatives/cluster/index_en.htm

9 W roku 2012 służby celne w UE zatrzymały sfałszowane buty sportowe o wartości ponad 36,5 mln EUR. Naruszenia praw własności intelektualnej obejmują, prócz samych towarów, nieuprawnione nadawanie utworów chronionych prawem autorskim zawartych w transmisjach telewizyjnych z imprez sportowych.
10 Przykładowo wykorzystanie narzędzi takich jak zamówienia publiczne w zakresie innowacji. Zamówienia publiczne na innowacyjne towary i usługi mogą być istotnym narzędziem, umożliwiającym władzom regionalnym poprawę skuteczności i efektywności usług publicznych oraz wychodzenie naprzeciw ich wyzwaniom i potrzebom. Innowacje wspomagają zwiększenie efektywności usług publicznych i mogą ułatwiać zapewnianie niezbędnych usług i kluczowych obiektów infrastruktury. Ponadto zmieniona dyrektywa o zamówieniach publicznych (dyrektywa o koncesjach 2014/23/UE, dyrektywa o zamówieniach publicznych 2014/24/UE oraz dyrektywa o zakładach użyteczności publicznej 2014/25/UE) zapewnia dodatkowe narzędzia, dzięki którym państwa członkowskie mogą realizować zamówienia publiczne w zakresie innowacji i spraw społecznych oraz zielone zamówienia publiczne.
12 Ustanowiona Planem prac Unii Europejskiej w dziedzinie sportu na lata 2014-2017.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.