Komunikat - Wskazówki dotyczące wdrożenia decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 377/2013/UE wprowadzającej tymczasowe odstępstwo od dyrektywy 2003/87/WE ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie.
Dz.U.UE.C.2013.289.1
Akt obowiązujący(2013/C 289/01)
(Dz.U.UE C z dnia 4 października 2013 r.)
1.
WPROWADZENIE
WPROWADZENIE
Komisja przygotowała wytyczne zgodnie z art. 4 decyzji w celu osiągnięcia większej spójności w stosowaniu decyzji przez właściwe organy w państwach członkowskich, co pozwoli uniknąć ewentualnych nadużyć i zakłóceń konkurencji. Decyzja została przygotowana z wykorzystaniem informacji otrzymanych od państw członkowskich przy uwzględnieniu wniosków z dyskusji prowadzonych w ramach warsztatów wdrożeniowych w dniu 18 marca 2013 r., a także uwag zgłoszonych podczas spotkań III grupy roboczej Komitetu ds. Zmian Klimatu oraz pisemnych uwag otrzymanych od ekspertów z państw członkowskich. Należy zauważyć, że tylko Europejski Trybunał Sprawiedliwości może wydawać ostateczną wykładnię prawa Unii.
2.
ZASIĘG GEOGRAFICZNY ODSTĘPSTWA
ZASIĘG GEOGRAFICZNY ODSTĘPSTWA
2.1.
Loty, w przypadku których obowiązki przestrzegania wymogów pozostają niezmienione ("intra-flights")
Loty, w przypadku których obowiązki przestrzegania wymogów pozostają niezmienione ("intra-flights")
Zakres terytorialny EOG obejmuje również następujące regiony i terytoria najbardziej oddalone:
ES | Wyspy Kanaryjskie, Ceuta, Melilla |
FI | Wyspy Alandzkie |
FR | Gujana Francuska, Gwadelupa, Martynika, Réunion, Saint-Martin |
PT | Azory, Madera |
NO | Jan Mayen |
UK | Gilbraltar |
Port lotniczy Bazylea-Miluza-Fryburg (kody lotniska ICAO LFSB i LSZM) mieści się na terytorium Francji.
Obowiązek przestrzegania wymogów jest nadal egzekwowany również w odniesieniu do lotów, które łączą porty lotnicze w EOG z portami lotniczymi mieszczącymi się w Szwajcarii, Chorwacji oraz w krajach i terytoriach zamorskich państw EOG (zob. wykaz poniżej).
Podobnie obowiązki w ramach systemu EU ETS w dalszym ciągu egzekwowane są w odniesieniu do lotów łączących dowolny port lotniczy w EOG z portem lotniczym w jednym z następujących krajów i terytoriów:
Grenlandia | Wyspy Owcze |
Polinezja Francuska | Saint-Barthélemy |
Majotta | Saint-Pierre i Miquelon |
Nowa Kaledonia | Wallis i Futuna |
Aruba | Sint Eustatius |
Bonaire | Curaçao |
Saba | Sint Maarten |
Svalbard | |
Anguilla | Jersey |
Bermudy | Montserrat |
Brytyjskie Terytorium Antarktyczne | Wyspy Pitcairn, Henderson, Ducie i Oeno |
Brytyjskie Terytorium Oceanu Indyjskiego | Święta Helena |
Brytyjskie Wyspy Dziewicze | Wyspa Wniebowstąpienia i Tristan da Cunha |
Kajmany | Georgia Południowa i Sandwich Południowy |
Falklandy | Wyspy Turks i Caicos |
Baliwat Guernsey | Akrotiri |
Wyspa Man | Dhekelia |
Szwajcaria | |
Chorwacja |
To samo ma zastosowanie do lotów do i z instalacji morskich położonych poza wodami terytorialnymi, takich jak platformy do odwiertów i produkcji ropy naftowej i gazu.
Wszyscy operatorzy statków powietrznych, którzy obsługiwali "intra-flights" w latach 2010, 2011 lub 2012 muszą spełniać wszystkie zobowiązania w zakresie monitorowania, raportowania i weryfikacji związane
z tymi lotami. Operatorzy statków powietrznych, którzy obsługiwali "intra-flights" w 2012 r. muszą umorzyć uprawnienia (lub międzynarodowe jednostki emisji do pewnego pułapu) do dnia 30 kwietnia 2013 r. w odniesieniu do emisji z tych lotów.
2.2.
Loty, które mogą zostać objęte odstępstwem ("extra-flights")
Loty, które mogą zostać objęte odstępstwem ("extra-flights")
Loty wewnątrz krajów i terytoriów wymienionych w sekcji 2.1.2 oraz loty między tymi krajami i terytoriami oraz państwami trzecimi nie zostały włączone do pierwotnego zakresu systemu EU ETS i pozostają z niego wyłączone.
2.3.
Państwa bez portu lotniczego
Państwa bez portu lotniczego
AN | Andora |
LI | Liechtenstein |
MC | Monako |
SM | San Marino |
VA | Watykan |
3.
UPRAWNIENIA ZA 2012 R.
UPRAWNIENIA ZA 2012 R.
3.1.
Otwarcie rachunku
Otwarcie rachunku
3.2.
Wydawanie uprawnień do emisji lotniczych na 2012 r. dla operatorów statków powietrznych
Wydawanie uprawnień do emisji lotniczych na 2012 r. dla operatorów statków powietrznych
W przypadku gdy rachunek został otwarty po dniu 30 kwietnia 2013 r., administrujące państwo członkowskie ma wciąż możliwość wydania takiej liczby uprawnień, jaka została przyznana temu operatorowi statku powietrznego na 2012 r. Aby jednak zagwarantować, że warunki stosowania odstępstwa są nadal spełniane, operatorzy statków powietrznych mogą otrzymywać tylko bezpłatne uprawnienia do emisji lotniczych odpowiadające ich "intra-flights". Uprawnienia te będą uprawnieniami do emisji lotniczych trzeciego okresu (etap III) na mocy art. 13 dyrektywy i zostaną stworzone do tego celu. Komisja sprawdzi wszystkie przydziały w zwykły sposób.
3.3.
Zwrot bezpłatnych uprawnień do emisji lotniczych za 2012 r.
Zwrot bezpłatnych uprawnień do emisji lotniczych za 2012 r.
Warunki "tymczasowego odstępstwa" są następujące:
Wszelkie zwrócone uprawnienia powinny być uprawnieniami lotniczymi z 2012 r. Nie należy zwracać uprawnień do emisji lotniczych z 2013 r., uprawnień do emisji ogólnych, jednostek CER i ERU.
Termin zwrotu wyznaczono na dzień 27 maja 2013 r., czyli 30 dni od wejścia w życie decyzji o tymczasowym odstępstwie lub następnego dnia roboczego jeżeli termin przypada w dniu ustawowo wolnym od pracy.
Operatora statku powietrznego uznaje się za "uczestniczącego", jeżeli zwróci on odpowiednią liczbę uprawnień do emisji lotniczych z 2012 r. w terminie lub jeżeli nie otrzymał uprawnień do emisji lotniczych na 2012 r. w odniesieniu do swoich "extra-flights". Jeżeli uprawnienia do emisji lotniczych za 2012 r. otrzymano i nie zwrócono ich, operatorzy statków powietrznych, których to dotyczy, nie zostaną uznani za uczestniczących w odstępstwie.
Odpowiedź operatorów statków powietrznych na pierwsze skoordynowane pismo powinna zostać uznana jedynie za wskazówkę. Odpowiedzi nie należy wykorzystywać do ostatecznego ustalenia, czy operator statku powietrznego uczestniczy w odstępstwie.
Krajowi administratorzy powinni anulować całość zwróconych uprawnień do emisji lotniczych za 2012 r.
Krajowi administratorzy będą również musieli anulować wszelkie odpowiadające "extra-flights" uprawnienia za 2012 r., wobec których stosuje się odstępstwo i które zostały utworzone, lecz nie rozdzielone pomiędzy operatorów statków powietrznych.
Na podstawie wskaźników odniesienia obliczonych przez Komisję państwa członkowskie obliczyły bezpłatny przydział uprawnień do emisji lotniczych do 2020 r. i odpowiednio poinformowały operatorów statków powietrznych. Decyzje o przydziale zostały opublikowane zgodnie z wymogami dyrektywy w sprawie EU ETS.
Państwa członkowskie będą musiały opublikować zwroty bezpłatnych uprawnień do emisji lotniczych tylko dla tych "uczestniczących" operatorów statków powietrznych, którzy również otrzymali bezpłatny przydział uprawnień dla "extra-flights".
W związku z tym państwa członkowskie, które wydały tylko przydział dotyczący "intra-flights" będą musiały publikować ponownie obliczone przydziały na 2012 r. Jeżeli prowadzi to do zmiany lokalizacji publikacji, państwa członkowskie powinny informować Komisję o nowej lokalizacji opublikowanych decyzji dotyczących przydziałów oraz zwrotów.
4.
MONITOROWANIE, RAPORTOWANIE I WERYFIKACJA EMISJI ZA 2012 R. ORAZ UMARZANIE UPRAWNIEŃ
MONITOROWANIE, RAPORTOWANIE I WERYFIKACJA EMISJI ZA 2012 R. ORAZ UMARZANIE UPRAWNIEŃ
Jeżeli operator statku powietrznego przedłożył zweryfikowane sprawozdanie na temat wielkości emisji w odniesieniu do wszystkich lotów, a następnie został operatorem "uczestniczącym" w odniesieniu do swoich "extra-flights", właściwy organ (za pośrednictwem krajowego administratora) uaktualnia w rejestrze dane liczbowe dotyczące zweryfikowanych emisji za 2012 r.
Operator statku powietrznego musi także do dnia 30 kwietnia 2013 r. umorzyć pewną liczbę uprawnień do emisji równych odnośnym emisjom z 2012 r. Jeżeli operator statku powietrznego jest "uczestniczący", powinien on umorzyć uprawnienia wyłącznie w odniesieniu do "intra-flights" (do dnia 30 kwietnia 2013 r.), i zwrócić uprawnienia za 2012 r. wydane mu w odniesieniu do "extra-flights" (do dnia 27 maja 2013 r.). Jeżeli operator statku powietrznego nie jest "uczestniczący", powinien on umorzyć jednostki dla wszystkich "intra-flights" i "extra-flights" (do dnia 30 kwietnia 2013 r.) i nie powinien zwracać uprawnień do emisji lotniczych za 2012 r.
4.1.
"Uczestniczący" operatorzy statków powietrznych, którzy w 2012 r. obsługiwali wyłącznie "extra-flights"
"Uczestniczący" operatorzy statków powietrznych, którzy w 2012 r. obsługiwali wyłącznie "extra-flights"
Operatorzy statków powietrznych, którzy w 2012 r. obsługiwali wyłącznie "extra-flights" i już otworzyli rachunek posiadania operatora statków powietrznych w rejestrze Unii, powinni dopilnować, aby do dnia 31 marca 2013 r. do rejestru wpisana została zerowa emisja. Operatorzy statków powietrznych, którzy w 2012 r. obsługiwali wyłącznie "extra-flights" i jeszcze nie otworzyli rachunku posiadania operatora statków powietrznych w rejestrze Unii, nie muszą go otwierać w odniesieniu do cyklu stosowania za 2012 r.
Państwa członkowskie muszą sprawdzić, czy operator statku powietrznego obsługiwał w 2012 r. wyłącznie "extra-flights". Sprawozdanie na temat wielkości emisji nie jest wymagane.
4.2.
"Uczestniczący" operatorzy statków powietrznych, którzy w 2012 r. obsługiwali "intra-flights" i "extra-flights"
"Uczestniczący" operatorzy statków powietrznych, którzy w 2012 r. obsługiwali "intra-flights" i "extra-flights"
Wymagany jest rachunek posiadania operatora statków powietrznych w rejestrze Unii, jeżeli jeszcze nie został otwarty. Operatorzy powinni dopilnować, aby zweryfikowane emisje dla "intra-flights" zostały wpisane do rejestru do dnia 31 marca 2013 r.
Ponadto musieli oni przekazać zweryfikowany raport na temat wielkości emisji dla "intra-flights" do dnia 31 marca 2013 r. (lub w innym wcześniejszym terminie przewidzianym w przepisach krajowych) i umorzyć pewną liczbę uprawnień równą emisjom z 2012 r. ("intra-flights") do dnia 30 kwietnia 2013 r. Operatorzy statków powietrznych mogli wykorzystywać uprawnienia do emisji ogólnych, uprawnienia do emisji lotniczych i międzynarodowe jednostki emisji. W odniesieniu do emisji z 2012 r. operatorzy statków powietrznych mogli wykorzystywać jednostki CER i ERU do 15 % całkowitej liczby uprawnień, które mają obowiązek umorzyć.
4.3.
Uproszczone procedury i próg de minimis
Uproszczone procedury i próg de minimis
4.4.
Wprowadzanie zweryfikowanych emisji do rejestru Unii
Wprowadzanie zweryfikowanych emisji do rejestru Unii
"Emisje krajowe" obejmują emisje pochodzące z lotów, które rozpoczynają się i kończą w tym samym państwie członkowskim; nie jest to powiązane jedynie z administrującym państwem członkowskim (zob. wskazówki we wniosku o wpis do rejestru).
Obowiązek umorzenia uprawnień ma być oparty na sumie wartości w tych dwóch polach.
4.5.
Wykorzystanie jednostek międzynarodowych
Wykorzystanie jednostek międzynarodowych
Jednostki nie mogą zostać umorzone, zanim zweryfikowane emisje za odpowiedni rok kalendarzowy nie zostaną wprowadzone do rejestru.
Dla "uczestniczących" operatorów statków powietrznych limit 15 % oblicza się wyłącznie w stosunku do emisji z "intra-flights". W związku z tym państwa członkowskie muszą sprawdzać, czy co najmniej 85 % umorzonych jednostek stanowią uprawnienia. Jeżeli operator statku powietrznego umarza międzynarodowe jednostki emisji, które przekraczają jego uprawnienia, te międzynarodowe jednostki nie są brane pod uwagę do celów zapewnienia zgodności z przepisami.
5.
OCENA ZGODNOŚCI
OCENA ZGODNOŚCI
Tabela 1
Ocena zgodności dotycząca operatorów statków powietrznych, którzy w 2012 r. obsługiwali "intra-flights" i "extra-flights"
Bezpłatny przydział na 2012 r. | Zwrócone uprawnienia za 2012 r. w odniesieniu do "extra-flights" | Umorzone jednostki | Status zgodności |
Pełna | Tak | Tak, w odniesieniu do "intra-flights" | Nie wymaga się egzekwowania zobowiązań |
Pełna | Tak | Nie | Wymaga się egzekwowania zobowiązań w odniesieniu do "intra-flights" |
Pełna | Nie | Tylko w odniesieniu do "intra-flights" | Wymaga się egzekwowania zobowiązań w odniesieniu do "extra-flights" |
Pełna | Nie | Nie | Wymaga się egzekwowania zobowiązań w odniesieniu do wszystkich lotów |
Brak | Brak potrzeby | Tak | Nie wymaga się egzekwowania zobowiązań |
Brak | Brak potrzeby | Nie | Wymaga się egzekwowania zobowiązań w odniesieniu do "intra-flights" |
W odniesieniu do "intra-flights" | Brak potrzeby | Tak | Nie wymaga się egzekwowania zobowiązań |
W odniesieniu do "intra-flights" | Brak potrzeby | Nie | Wymaga się egzekwowania zobowiązań w odniesieniu do "intra-flights" |
Państwa członkowskie powinny brać pod uwagę obydwa rachunki (unijny rachunek usunięcia uprawnień, na który przechodzą umorzone uprawnienia i rachunek zwrotów) do oceny, czy wymagane jest egzekwowanie zobowiązań w odniesieniu do emisji z 2012 r. Liczba umorzonych i zwróconych uprawnień do emisji lotniczych musi być równa co najmniej liczbie uprawnień, które mają zostać zwrócone zgodnie z decyzją nr 377/2013/UE. Liczba umorzonych jednostek plus liczba zwróconych przydziałów musi być równa łącznej liczbie jednostek, które operator statku powietrznego był zobowiązany przekazać w odniesieniu do emisji z 2012 r.
Tabela 2
Ocena zgodności dotycząca "uczestniczących" operatorów statków powietrznych
Emisje z "intra-flights" w 2012 r. | Przydział dla "extra-flights", który należy zwrócić | Zwrócone uprawnienia do emisji lotniczych za 2012 r. | Umorzone jednostki | Status zgodności |
200 | 100 | 100 uprawnień do emisji lotniczych | 200 uprawnień do emisji ogólnych | Nie wymaga się egzekwowania zobowiązań |
200 | 100 | 200 uprawnień do emisji ogólnych | 100 uprawnień do emisji lotniczych | Nie wymaga się egzekwowania zobowiązań |
200 | 100 | 50 uprawnień do emisji lotniczych 50 uprawnień do emisji ogólnych | 150 uprawnień do emisji ogólnych 50 uprawnień do emisji lotniczych | Nie wymaga się egzekwowania zobowiązań |
6.
WYDANIE UPRAWNIEŃ DO EMISJI LOTNICZYCH NA 2013 R.
WYDANIE UPRAWNIEŃ DO EMISJI LOTNICZYCH NA 2013 R.
Harmonogram wydawania uprawnień na 2013 r. nie ma wpływu na operatorów statków powietrznych. Uprawnienia do emisji lotniczych wydane na 2013 r. - aby były zgodne z przepisami w odniesieniu do emisji z 2012 r. - nie mogą być umorzone przed dniem 30 kwietnia 2013 r.
7.
LICZBA UPRAWNIEŃ DO EMISJI LOTNICZYCH, KTÓRE MAJĄ BYĆ PRZEDMIOTEM AUKCJI I CZĘŚĆ UDZIAŁÓW WYSTAWIONYCH NA AUKCJĘ
LICZBA UPRAWNIEŃ DO EMISJI LOTNICZYCH, KTÓRE MAJĄ BYĆ PRZEDMIOTEM AUKCJI I CZĘŚĆ UDZIAŁÓW WYSTAWIONYCH NA AUKCJĘ
Kalendarze aukcji na 2013 r. dotyczące uprawnień do emisji lotniczych zostaną ustalone w późniejszym terminie.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.