Komunikat w sprawie wyników analizy ryzyka i strategii ograniczania ryzyka stwarzanego przez następujące substancje: kadm i tlenek kadmu.
Dz.U.UE.C.2008.149.6
Akt nienormatywny(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2008/C 149/03)
(Dz.U.UE C z dnia 14 czerwca 2008 r.)
Rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 z dnia 23 marca 1993 r. w sprawie oceny i kontroli ryzyk stwarzanych przez istniejące substancje(1) przewiduje przekazywanie danych, określanie priorytetów, ocenę ryzyka oraz - w razie konieczności - opracowywanie strategii mających na celu ograniczanie ryzyka stwarzanego przez istniejące substancje.
W ramach rozporządzenia (EWG) nr 793/93 następujące substancje zostały określone jako substancje priorytetowe wymagające oceny zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 143/97(2) dotyczącym trzeciego wykazu substancji priorytetowych, jak przewidziano w rozporządzeniu (EWG) nr 793/93:
– kadm,
– tlenek kadmu.
Państwo członkowskie wyznaczone jako sprawozdawca na mocy powyższych rozporządzeń zakończyły działania związane z oceną ryzyka dla człowieka i środowiska naturalnego stwarzanego przez wymienione substancje zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1488/94 z dnia 28 czerwca 1994 r. ustanawiającym zasady oceny ryzyka dla człowieka i środowiska naturalnego ze strony istniejących substancji(3) oraz zaproponowało strategię ograniczenia ryzyka zgodnie z rozporządzeniem (EWG) nr 793/93.
Przeprowadzono konsultacje z Komitetem Naukowym ds. Toksyczności, Ekotoksyczności i Środowiska (SCTEE), który wydał opinie na temat ocen ryzyka przeprowadzanych przez sprawozdawców. Opinie te zostały opublikowane na stronach internetowych tych komitetów.
Artykuł 11 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 793/93 stanowi, że wyniki oceny ryzyka, jak i zalecana strategia ograniczania ryzyka przyjmowane są na poziomie wspólnotowym i publikowane przez Komisję. W niniejszym komunikacie i w towarzyszącym mu zaleceniu Komisji 2008/446/WE(4) (odniesienie do zalecenia) przedstawiono wyniki oceny ryzyka(5) oraz strategie ograniczania ryzyka stwarzanego przez wyżej wymienione substancje.
Wyniki oceny ryzyka oraz strategie ograniczenia ryzyka przewidziane w niniejszym komunikacie są zgodne z opinią komitetu powołanego na mocy art. 15 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 793/93.
______
(1) Dz.U. L 84 z 5.4.1993, str. 1.
(2) Dz.U. L 25 z 28.1.1997, str. 13.
(3) Dz.U. L 161 z 29.6.1994, str. 3.
(4) Dz.U. L 156 z 14.6.2008.
(5) Kompleksowe sprawozdanie z oceny ryzyka, jak również jego streszczenie jest dostępne na stronie internetowej Europejskiego Biura ds. Chemikaliów:
ZAŁĄCZNIK
CZĘŚĆ 1
NR CAS: 7440-43-9 | NR Einecs: 231-152-8 | |
Nazwa Einecs: | Kadm | |
Nazwa IUPAC: | Kadm | |
Sprawozdawca: | Belgia | |
Klasyfikacja(1): | Rakotw. Kat. 2; R45 | |
Muta. Kat. 3; R68 | ||
Repr. Kat. 3; R62-63 | ||
T; R48/23/25 | ||
T+; R26 | ||
N; R50-53 | ||
Ocena ryzyka oparta jest na bieżących praktykach związanych z cyklem życia substancji produkowanej we Wspólnocie Europejskiej lub przywożonej do niej, zgodnie z opisem przedstawionym w ocenie ryzyka przedłożonej Komisji przez państwo członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy(2). | ||
W wyniku oceny ryzyka ustalono na podstawie dostępnych informacji, że we Wspólnocie Europejskiej wyżej wymieniona substancja stosowana jest głównie w produkcji baterii niklowo-kadmowych, ale również jako substancja wyjściowa dla wielu innych związków kadmu (głównie pigmentów i stabilizatorów). Jest także stosowana w powłokach i w obróbce powierzchni (galwanizacja) oraz w składnikach stopów. Kadm może znajdować się w zanieczyszczeniach i może dojść do narażenia w trakcie wielu czynności związanych z wykorzystaniem metali żelaznych i nieżelaznych (np. odlewanie, topienie i przetapianie). W zakładach pracy, gdzie produkuje się lub wykorzystuje kadm, pracownicy mogą być narażeni poprzez drogi oddechowe na kadm w postaci pyłu i/lub opary tlenku kadmu powstające przy ogrzewaniu metalu. Narażenie przez skórę może mieć miejsce poprzez kontakt z pyłem kadmowym lub w trakcie czynności konserwacyjnych. | ||
W odniesieniu do ogółu społeczeństwa niezwiązanego zawodowo z przemysłem kadmowym, kadm (w postaci generycznej, niekoniecznie w postaci metalu) dostaje się do organizmu poprzez spożycie żywności skażonej kadmem. Palenie tytoniu jest znaczącym dodatkowym źródłem narażenia na kadm poprzez drogi oddechowe. | ||
Narażenie środowiskowe na kadm oblicza się na podstawie wszystkich znanych bieżących antropogenicznych emisji kadmu, tzn. kadmu, który jest uwalniany przez producentów i przetwórców kadmu/tlenku kadmu oraz kadmu ze źródeł rozproszonych takich, jak nawozy, produkcja stali, spalanie oleju i węgla, transport, spalanie odpadów, składowiska odpadów, etc. Ocena narażenia miejscowego opiera się na emisjach uwolnionych przez producentów i przetwórców kadmu/tlenku kadmu i obejmuje przewidywalne regionalne stężenie w środowisku. Ocena regionalnego i kontynentalnego narażenia opiera się na wszystkich antropogenicznych emisjach kadmu, włącznie z emisjami rozproszonymi, i odzwierciedla stężenie, będące wynikiem 60 lat rozproszonych emisji. Rzeczywiste stężenie kadmu w środowisku (stężenie w otoczeniu) obejmuje również naturalne pochodzenie kadmu (ze źródeł geologicznych lub z procesów naturalnych) oraz kadm wprowadzony w przeszłości do środowiska przez człowieka (zanieczyszczenia historyczne). |
A. Zdrowie człowieka
Substancja nie została wystarczająco przebadana pod kątem możliwych skutków neurotoksycznych, w szczególności na rozwijającym się mózgu. Potrzebne byłyby dalsze informacje epidemiologiczne oraz doświadczalne, aby dokładniej określić rodzaj skutków, narażenie oraz mechanizm działania związany z neurotoksycznością. Jednak z uwagi na fakt, że substancję zidentyfikowano jako bezprogowy czynnik rakotwórczy, wymaga ona środków kontroli, na które dalsze informacje na temat ostatecznej toksyczności rozwojowej nie mają wpływu.
Wnioski płynące z oceny ryzyka dla
PRACOWNIKÓW
wskazują na potrzebę podjęcia szczególnych środków mających na celu ograniczenie ryzyka. Powyższy wniosek został wyciągnięty z powodu:
– obaw związanych z ostrą toksycznością w następstwie narażenia przez drogi oddechowe mogącego wystąpić w trakcie produkcji kadmu, tworzenia stopów oraz lutowania i spawania,
– obaw związanych z oddziaływaniem na płodność i organy rozrodcze w następstwie narażenia przez drogi oddechowe w trakcie produkcji kadmu jako metalu, produkcji i recyklingu baterii, produkcji pigmentów, tworzenia stopów i lutowania twardego,
– obaw związanych z podrażnieniem dróg oddechowych, toksycznością wielu dawek dla nerek i kości, genotoksycznością oraz rakotwórczością w następstwie narażenia przez drogi oddechowe w trakcie wszelkich zastosowań przemysłowych, ponieważ substancję uznano za bezprogowy czynnik rakotwórczy.
Wnioski płynące z oceny ryzyka dla
KONSUMENTÓW
wskazują na potrzebę podjęcia szczególnych środków mających na celu ograniczenie ryzyka. Powyższy wniosek został wyciągnięty z powodu:
– obaw związanych z ostrym oddziaływaniem na drogi oddechowe w następstwie narażenia przez drogi oddechowe mogącego wystąpić w trakcie stosowania pałeczek do lutowania zawierających kadm (do samodzielnego użytku),
– obaw związanych z genotoksycznością i rakotwórczością niezależnie od rodzaju narażenia, ponieważ substancję uznano za bezprogowy czynnik rakotwórczy, w trakcie noszenia (importowanej) biżuterii i/lub stosowania pałeczek do lutowania zawierających kadm (do samodzielnego użytku).
Wnioski płynące z oceny ryzyka dla
LUDZI NARAŻONYCH POPRZEZ ŚRODOWISKO
wskazują na potrzebę podjęcia szczególnych środków mających na celu ograniczenie ryzyka. Powyższy wniosek został wyciągnięty z powodu:
– obaw związanych z toksycznością dla dróg oddechowych w następstwie narażenia (głównie przez drogi oddechowe), które może wystąpić w bliskiej odległości od źródeł,
– obaw związanych z toksycznością wielu dawek dla nerek i kości w następstwie narażenia środowiskowego u ludzi palących tytoń i/lub z ubytkiem żelaza w ustroju i/lub żyjących w bliskiej odległości od źródeł,
– obaw związanych z genotoksycznością i rakotwórczością w następstwie narażenia środowiskowego we wszystkich scenariuszach narażenia, ponieważ substancję uznano za bezprogowy czynnik rakotwórczy.
Wnioski płynące z oceny ryzyka dla
ZDROWIA LUDZKIEGO (właściwości fizykochemiczne)
wskazują na brak w chwili obecnej potrzeby dalszych informacji i/lub badań lub środków mających na celu ograniczenie ryzyka poza tymi, które są obecnie stosowane. Powyższy wniosek został wyciągnięty, ponieważ ryzyko wynikające z właściwości fizykochemicznych substancji jest małe, biorąc pod uwagę poziom kontroli produkcji i stosowania.
B. Środowisko
Wnioski płynące z oceny ryzyka dla
EKOSYSTEMU WODNEGO WŁĄCZNIE Z OSADEM
wskazują na potrzebę podjęcia szczególnych środków mających na celu ograniczenie ryzyka. Powyższy wniosek został wyciągnięty z powodu:
– obaw o miejscowy ekosystem wodny w pięciu miejscach produkcji kadmu (jedno miejsce produkcji kadmu jako metalu) lub jego przetwarzania (dwa miejsca produkujące pigmenty, galwanizacja i stopy),
– obaw o miejscowy ekosystem wodny w jednym miejscu prowadzenia recyklingu,
– obaw o składowisko, skąd odpady są wymywane bezpośrednio do wód powierzchniowych ze stężeniem kadmu na poziomie 50 μg/l,
– obaw o wody w Zjednoczonym Królestwie i Walonii (Belgia) na podstawie średnich regionalnych 90tego percentyla stężenia kadmu zmierzonego w rzekach i jeziorach,
– obaw o organizmy żyjące w osadach pod względem galwanizacji kadmem i sektora stopów kadmowych,
– obaw o organizmy żyjące w osadach w czterech miejscach (jedno miejsce produkcji kadmu jako metalu, dwa miejsca produkcji pigmentów zawierających kadm i jedno miejsce prowadzenie recyklingu kadmu) oraz w czterech scenariuszach usuwania (jedna spalarnia odpadów komunalnych, 3 składowiska odpadów komunalnych), jeżeli do poprawy przyswajalności używa się najniższego regionalnego 10tego percentyla regionów UE (niemieckie dane dotyczące trzech systemów rzecznych) z bazy danych lotnych siarczków kwasu.
Wnioski płynące z oceny ryzyka dla
EKOSYSTEMU LĄDOWEGO
wskazują na potrzebę podjęcia szczególnych środków mających na celu ograniczenie ryzyka. Powyższy wniosek został wyciągnięty z powodu:
– obaw o miejsca galwanizacji kadmem i produkcji stopów,
– obaw o jeden region (Zjednoczone Królestwo) na podstawie 90tego percentyla stężenia kadmu zmierzonego w glebach europejskich.
Wnioski płynące z oceny ryzyka dla
ATMOSFERY
Nie wyciągnięto żadnych wniosków, ponieważ:
nie scharakteryzowano ryzyka dla atmosfery.
Wnioski płynące z oceny ryzyka dla
MIKROORGANIZMÓW W OCZYSZCZALNIACH ŚCIEKÓW
wskazują na potrzebę podjęcia szczególnych środków mających na celu ograniczenie ryzyka. Powyższy wniosek został wyciągnięty z powodu:
– obaw o zakładowe i pozazakładowe oczyszczalnie ścieków przemysłu galwanizacji i stopów,
– obaw o mikroorganizmy w oczyszczalniach ścieków w odniesieniu do jednego zakładu przeprowadzającego recykling baterii niklowo-kadmowych, który dokonuje zrzutów ścieków do oczyszczalni ścieków znajdującej się poza terenem zakładu.
Wnioski płynące z oceny ryzyka dla
ZATRUCIAWTÓRNEGO
wskazują na potrzebę podjęcia szczególnych środków mających na celu ograniczenie ryzyka. Powyższy wniosek został wyciągnięty z powodu:
– obaw o jeden region (Zjednoczone Królestwo) na podstawie 90tego percentyla stężenia kadmu zmierzonego w glebach europejskich.
STRATEGIA OGRANICZANIA RYZYKA
dla PRACOWNIKÓW
Uznaje się ogólnie, że prawodawstwo dotyczące ochrony pracowników obowiązujące obecnie na poziomie wspólnotowym, w szczególności dyrektywa Rady 2004/37/WE(3) (czynniki rakotwórcze i mutageny), stanowi odpowiednie ramy dla zmniejszenia ryzyka stwarzanego przez omawianą substancję w zakresie, w jakim jest to niezbędne i w związku z tym stosuje się je.
W ramach powyższego zaleca się:
– ustanowienie na poziomie Wspólnoty dopuszczalnych wartości narażenia zawodowego oraz dopuszczalnej wartości biologicznej dla kadmu zgodnie odpowiednio z dyrektywą 98/24/WE(4) lub dyrektywą 2004/37/WE.
dla KONSUMENTÓW
– uwzględnić na poziomie Wspólnoty ograniczenia dotyczące wprowadzania do obrotu i stosowania zawarte w dyrektywie Rady 76/769/EWG(5) (dyrektywa w sprawie wprowadzania do obrotu i stosowania niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych) w odniesieniu do pałeczek do lutowania twardego i biżuterii zawierającej kadm, która jest przeznaczona do noszenia bezpośrednio na skórze.
dla LUDZI NARAŻONYCH POPRZEZ ŚRODOWISKO
– rozważyć przegląd maksymalnych zawartości kadmu w środkach spożywczych ustanowionych w rozporządzeniu (WE) nr 1881/2006(6) ustalającym najwyższe dopuszczalne poziomy niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych,
– rozważyć ustanowienie maksymalnej zawartości kadmu w mieszankach/liściach tytoniu zgodnie z dyrektywą Rady 2001/37/WE(7) (dyrektywa w sprawie wyrobów tytoniowych),
– rozważyć na poziomie Wspólnoty możliwość ustanowienia maksymalnego stężenia kadmu w nawozach uwzględniając różnorodność warunków w całej Wspólnocie.
CZĘŚĆ 2
NR CAS: 1306-19-0 | NR Einecs: 215-146-2 | |
Wzór cząsteczkowy: | CdO | |
Nazwa Einecs: | Tlenek kadmu | |
Nazwa IUPAC: | Tlenek kadmu | |
Sprawozdawca: | Belgia | |
Klasyfikacja(8): | Rakotw. Kat. 2; R45 | |
Kat. 3; R68 | ||
Kat. 3; R62-63 | ||
T; R48/23/25 | ||
T+; R26 | ||
T+; R26 | ||
N; R50-53 | ||
Ocena ryzyka oparta jest na bieżących praktykach związanych z cyklem życia substancji produkowanej we Wspólnocie Europejskiej lub przywożonej do niej, zgodnie z opisem przedstawionym w ocenie ryzyka przedłożonej Komisji przez państwo członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy. | ||
W wyniku oceny ryzyka ustalono na podstawie dostępnych informacji, że we Wspólnocie Europejskiej wyżej wymieniona substancja stosowana jest głównie w produkcji baterii niklowo-kadmowych, ale również jako substancja wyjściowa dla wielu innych związków kadmu (głównie pigmentów i stabilizatorów). Tlenek kadmu może znajdować się w zanieczyszczeniach i może dojść do narażenia w trakcie wielu czynności związanych z wykorzystaniem metali żelaznych lub nieżelaznych (np. odlewanie, topienie i przetapianie). W zakładach pracy, gdzie produkuje się lub wykorzystuje tlenek kadmu, pracownicy mogą być narażeni poprzez drogi oddechowe na tlenek kadmu w postaci pyłu lub oparów. Narażenie przez skórę może mieć miejsce poprzez kontakt z pyłem tlenku kadmu lub w trakcie czynności konserwacyjnych. W odniesieniu do ogółu społeczeństwa niezwiązanego zawodowo z przemysłem kadmowym, kadm (w postaci generycznej, niekoniecznie w postaci tlenku kadmu) dostaje się do organizmu poprzez spożycie żywności skażonej kadmem. Palenie tytoniu jest znaczącym dodatkowym źródłem narażenia na kadm (głównie tlenek kadmu) poprzez drogi oddechowe. | ||
Narażenie środowiskowe na kadm oblicza się na podstawie wszystkich znanych bieżących antropogenicznych emisji kadmu, tzn. kadmu, który jest uwalniany przez producentów i przetwórców kadmu/tlenku kadmu oraz kadmu ze źródeł rozproszonych takich, jak nawozy, produkcja stali, spalanie oleju i węgla, transport, spalanie odpadów, składowiska odpadów, etc. Ocena narażenia miejscowego opiera się na emisjach dokonanych przez producentów i przetwórców kadmu/tlenku kadmu i obejmuje przewidywalne regionalne stężenie w środowisku. Ocena regionalnego i kontynentalnego narażenia opiera się na wszystkich antropogenicznych emisjach kadmu, włącznie z emisjami rozproszonymi, i odzwierciedla stężenie, będące wynikiem 60 lat rozproszonych emisji. Rzeczywiste stężenie kadmu w środowisku (stężenie w otoczeniu) obejmuje również naturalne pochodzenie kadmu (ze źródeł geologicznych lub z procesów naturalnych) oraz kadm wprowadzony w przeszłości do środowiska przez człowieka (zanieczyszczenia historyczne). |
A. Zdrowie człowieka
Substancja nie została wystarczająco przebadana pod kątem możliwych skutków neurotoksycznych, w szczególności na rozwijającym się mózgu. Potrzebne byłyby dalsze informacje epidemiologiczne oraz doświadczalne, aby dokładniej określić rodzaj skutków, narażenie oraz mechanizm działania związany z neurotoksycznością. Jednak ze względu na fakt, że substancję zidentyfikowano jako bezprogowy czynnik rakotwórczy, wymaga ona środków kontroli, na które dalsze informacje na temat ostatecznej toksyczności rozwojowej nie mają wpływu.
Wnioski płynące z oceny ryzyka dla
PRACOWNIKÓW
wskazują na potrzebę podjęcia szczególnych środków mających na celu ograniczenie ryzyka. Powyższy wniosek został wyciągnięty z powodu:
– obaw związanych z ostrą toksycznością w następstwie narażenia przez drogi oddechowe mogącego wystąpić w trakcie produkcji tlenku kadmu,
– obaw związanych z oddziaływaniem na płodność i organy rozrodcze w następstwie narażenia przez drogi oddechowe w trakcie produkcji tlenku kadmu, produkcji i recyklingu baterii, produkcji barwników,
– obaw związanych z podrażnieniem dróg oddechowych, toksycznością wielu dawek dla nerek i kości, genotoksycznością oraz rakotwórczością w następstwie narażenia przez drogi oddechowe w trakcie wszelkich zastosowań przemysłowych, ponieważ substancję uznano za bezprogowy czynnik rakotwórczy.
Wnioski płynące z oceny ryzyka dla
KONSUMENTÓW
wskazują na brak w chwili obecnej potrzeby dalszych informacji i/lub badań lub środków mających na celu ograniczenie ryzyka poza tymi, które są obecnie stosowane. Powyższy wniosek został wyciągnięty, ponieważ:
– wśród scenariuszy analizowanych w ocenie ryzyka, tlenek kadmu wykorzystuje się wyłącznie do produkcji baterii niklowo-kadmowych, i narażenie konsumentów w tym przypadku traktuje się jako nieistniejące bądź znikome.
Wnioski płynące z oceny ryzyka dla
LUDZI NARAŻONYCH POPRZEZ ŚRODOWISKO
wskazują na potrzebę podjęcia szczególnych środków mających na celu ograniczenie ryzyka. Powyższy wniosek został wyciągnięty z powodu:
– obaw związanych z toksycznością dla dróg oddechowych w następstwie narażenia (głównie przez drogi oddechowe), które może wystąpić w bliskiej odległości od źródeł,
– obaw związanych z toksycznością wielu dawek dla nerek i kości w następstwie narażenia środowiskowego u ludzi palących tytoń i/lub z ubytkiem żelaza w ustroju i/lub żyjących w bliskiej odległości od źródeł,
– obaw związanych z genotoksycznością i rakotwórczością w następstwie narażenia środowiskowego we wszystkich scenariuszach narażenia, ponieważ substancję uznano za bezprogowy czynnik rakotwórczy.
Wnioski płynące z oceny ryzyka dla
ZDROWIA LUDZKIEGO (właściwości fizykochemiczne)
wskazują na brak w chwili obecnej potrzeby dalszych informacji i/lub badań lub środków mających na celu ograniczenie ryzyka poza tymi, które są obecnie stosowane.
Powyższy wniosek został wyciągnięty, ponieważ:
– biorąc pod uwagę poziom kontroli produkcji i stosowania, ryzyko wynikające z właściwości fizykochemicznych substancji jest małe.
B. Środowisko
Wnioski płynące z oceny ryzyka dla
EKOSYSTEMU WODNEGO WŁĄCZNIE Z OSADEM
wskazują na potrzebę podjęcia szczególnych środków mających na celu ograniczenie ryzyka. Powyższy wniosek został wyciągnięty z powodu:
– obaw o miejscowy ekosystem wodny w pięciu miejscach produkcji kadmu (jedno miejsce produkcji kadmu jako metalu) lub jego przetwarzania (dwa miejsca produkujące pigmenty, galwanizacja i stopy),
– obaw o miejscowy ekosystem wodny w jednym miejscu prowadzenia recyklingu,
– obaw o składowisko, skąd odpady są wymywane bezpośrednio do wód powierzchniowych ze stężeniem kadmu na poziomie 50 μg/l,
– obaw o wody w Zjednoczonym Królestwie i Walonii (Belgia) na podstawie średnich regionalnych 90tego percentyla stężenia kadmu zmierzonego w rzekach i jeziorach,
– obaw o organizmy żyjące w osadach związanych z galwanizacją kadmem i sektorem stopów kadmowych,
– obaw o organizmy żyjące w osadach w czterech miejscach (jedno miejsce produkcji kadmu jako metalu, dwa miejsca produkcji pigmentów zawierających kadm i jedno miejsce prowadzące recykling kadmu) oraz w czterech scenariuszach usuwania (jedna spalarnia odpadów komunalnych, 3 składowiska odpadów komunalnych), jeżeli do poprawy przyswajalności używa się najniższego regionalnego 10tego percentyla regionów UE (niemieckie dane dotyczące trzech systemów rzecznych) z bazy danych lotnych siarczków kwasu.
Wnioski płynące z oceny ryzyka dla
EKOSYSTEMU LĄDOWEGO
wskazują na potrzebę podjęcia szczególnych środków mających na celu ograniczenie ryzyka. Powyższy wniosek został wyciągnięty z powodu:
– obaw o miejsca galwanizacji kadmem i produkcji stopów,
– obaw o jeden region (Zjednoczone Królestwo) na podstawie 90tego percentyla stężenia kadmu zmierzonego w glebach europejskich.
Wnioski płynące z oceny ryzyka dla
ATMOSFERY
Nie wyciągnięto żadnych wniosków, ponieważ: nie scharakteryzowano ryzyka dla atmosfery.
Wnioski płynące z oceny ryzyka dla
MIKROORGANIZMÓW W OCZYSZCZALNIACH ŚCIEKÓW
wskazują na potrzebę podjęcia szczególnych środków mających na celu ograniczenie ryzyka. Powyższy wniosek został wyciągnięty z powodu:
– obaw o oczyszczalnie ścieków i tereny poza nimi związanych z przemysłem galwanizacji i stopów,
– obaw o mikroorganizmy w oczyszczalniach ścieków w odniesieniu do jednego zakładu przeprowadzającego recykling baterii niklowo-kadmowych, który dokonuje zrzutów ścieków do oczyszczalni ścieków znajdującej się poza terenem zakładu.
Wnioski płynące z oceny ryzyka dla
ZATRUCIAWTÓRNEGO
wskazują na potrzebę podjęcia szczególnych środków mających na celu ograniczenie ryzyka. Powyższy wniosek został wyciągnięty z powodu:
– obaw o jeden region (Zjednoczone Królestwo) na podstawie 90tego percentyla stężenia kadmu zmierzonego w glebach europejskich.
STRATEGIA OGRANICZANIA RYZYKA
dla PRACOWNIKÓW
Uznaje się ogólnie, że prawodawstwo dotyczące ochrony pracowników obowiązujące obecnie na poziomie wspólnotowym, w szczególności dyrektywa 2004/37/WE(9) (czynniki rakotwórcze i mutageny), stanowi odpowiednie ramy dla zmniejszenia ryzyka stwarzanego przez omawianą substancję w zakresie, w jakim jest to niezbędne i w związku z tym stosuje się je.
W ramach powyższego zaleca się:
– ustanowienie na poziomie Wspólnoty dopuszczalnych wartości narażenia zawodowego oraz dopuszczalnej wartości biologicznej dla tlenku kadmu zgodnie odpowiednio z dyrektywą 98/24/WE(10) lub dyrektywą 2004/37/WE.
dla LUDZI NARAŻONYCH POPRZEZ ŚRODOWISKO
– rozważyć przegląd maksymalnych zawartości tlenku kadmu w środkach spożywczych ustanowionych w rozporządzeniu (WE) nr 1881/2006(11) ustalającym najwyższe dopuszczalne poziomy niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych,
– rozważyć ustanowienie maksymalnej zawartości kadmu w mieszankach/liściach tytoniu zgodnie z dyrektywą 2001/37/WE(12) (dyrektywa w sprawie wyrobów tytoniowych),
– rozważyć na poziomie Wspólnoty możliwość ustanowienia maksymalnego stężenia tlenku kadmu w nawozach uwzględniając różnorodność warunków w całej Wspólnocie.
(1) Dyrektywa Komisji 2004/73/WE z dnia 29 kwietnia 2004 r. dostosowująca po raz dwudziesty dziewiąty do postępu technicznego dyrektywę Rady 67/548/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania substancji niebezpiecznych ustanawia klasyfikację substancji (Dz.U. L 152 z 30.4.2004, str. 1 sprostowane w Dz.U. L 216 z 16.6.2004, str. 3).
(2) Kompleksowe sprawozdanie z oceny ryzyka jest dostępne na stronie internetowej Europejskiego Biura ds. Chemikaliów:
http://ecb.jrc.it/existing-substances/
(3) Dz.U. L 158 z 30.4.2004.
(4) Dz.U. L 131 z 5.5.1998, str. 11.
(5) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 201.
(6) Dz.U. L 394 z 20.12.2006, str. 5.
(7) Dz.U. L 194 z 18.7.2001.
(8) Dyrektywa Komisji 2004/73/WE z dnia 29 kwietnia 2004 r. dostosowująca po raz dwudziesty dziewiąty do postępu technicznego dyrektywę Rady 67/548/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania substancji niebezpiecznych ustanawia klasyfikację substancji (Dz.U. L 152 z 30.4.2004, str. 1 sprostowane w Dz.U. L 216 z 16.6.2004, str. 3).
(9) Dz.U. L 158 z 30.4.2004.
(10) Dz.U. L 131 z 5.5.1998, str. 11.
(11) Dz.U. L 394 z 20.12.2006, str. 5.
(12) Dz.U. L 194 z 18.7.2001.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.