Komunikat opublikowany na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie AT.39939 - Samsung - Stosowanie standardowych istotnych patentów UMTS.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2013.302.14

Akt nienormatywny
Wersja od: 18 października 2013 r.

Komunikat Komisji opublikowany na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie AT.39939 - Samsung - Stosowanie standardowych istotnych patentów UMTS

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2013/C 302/11)

(Dz.U.UE C z dnia 18 października 2013 r.)

1.

 WPROWADZENIE

1.
Zgodnie z art. 9 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu ("rozporządzenie (WE) nr 1/2003") 1 Komisja może zdecydować - w przypadkach gdy zamierza przyjąć decyzję nakazującą zakończenie naruszenia, a zainteresowane przedsiębiorstwa przedkładają zobowiązania mające na celu rozwiązanie wątpliwości wyrażonych przez Komisję w jej ocenie wstępnej - aby takie zobowiązania były dla przedsiębiorstw wiążące. Taka decyzja może zostać przyjęta na określony czas i stanowi, że nie ma już dalszych podstaw do podejmowania działań przez Komisję. Zgodnie z art. 27 ust. 4 tego samego rozporządzenia Komisja publikuje zwięzłe streszczenie sprawy i zasadniczą treść zobowiązań. Zainteresowane strony mogą przedłożyć swoje uwagi w ustalonym przez Komisję terminie.

2.

 STRESZCZENIE SPRAWY

2.
Dnia 21 grudnia 2012 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń zgodnie z art. 27 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 w związku z art. 10 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 773/2004 2 , którego adresatami były: Samsung Electronics Co., Ltd, Samsung Electronics France, Samsung Electronics GmbH, Samsung Electronics Holding GmbH oraz Samsung Electronics Italia SpA (wspólnie zwane dalej "Samsung"). Pisemne zgłoszenie zastrzeżeń stanowi również wstępną ocenę w rozumieniu art. 9 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003.
3.
Zgodnie z pisemnym zgłoszeniem zastrzeżeń Samsung ubiegał się o wydanie tymczasowych i stałych sądowych zakazów sprzedaży przed sądami w różnych państwach członkowskich na podstawie swych patentów niezbędnych do wdrożenia standardów (standard essential patents, "SEP") obejmujących technologię uniwersalnego systemu telefonii ruchomej (UMTS), na które, w trakcie ustalania tego standardu w Europejskim Instytucie Norm Telekomunikacyjnych (ETSI) 3 , Samsung zobowiązał się udzielać licencji na sprawiedliwych, rozsądnych i niedyskryminujących warunkach (FRAND).
4.
Zgodnie ze wstępnym wnioskiem pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń praktyki te, w wyjątkowych okolicznościach przedmiotowej sprawy 4 , stanowią nadużycie pozycji dominującej w rozumieniu art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) i art. 54 Porozumienia EOG.

3.

 ZASADNICZA TREŚĆ ZAPROPONOWANYCH ZOBOWIĄZAŃ

5.
Samsung nie zgadza się z zarzutami wyrażonymi w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń. Przedstawił on jednak zobowiązania zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 w odpowiedzi na stwierdzone przez Komisję problemy w zakresie konkurencji.
6.
Poniżej przedstawiono zasadnicze elementy zobowiązań Samsunga.
7.
Samsung zobowiązuje się nie ubiegać się o sądowy zakaz sprzedaży przed żadnym sądem w EOG za naruszenie jego patentów niezbędnych do wdrożenia standardów (włączając wszystkie patenty już istniejące i udzielone w przyszłości) stosowanych w smartfonach i tabletach (mobilne SEP) wobec potencjalnego licencjobiorcy, który zgodzi się na proponowaną procedurę negocjowania umowy licencyjnej mającą na celu określanie warunków FRAND jednostronnej umowy licencyjnej obejmującej mobilne SEP Samsunga lub - na wniosek Samsunga lub potencjalnego licencjobiorcy - umowy o wzajemnym licencjonowaniu obejmującej zarówno mobilne SEP Samsunga, jak i niektóre mobilne SEP potencjalnego licencjobiorcy.
8.
Zasady licencjonowania obejmują:
(i)
okres negocjacji do 12 miesięcy oraz
(ii)
określenie warunków FRAND przez osobę trzecią, jeśli po upływie okresu negocjacji nie uzgodniono porozumienia licencyjnego lub alternatywnego sposobu określenia warunków FRAND. Określenie warunków FRAND przez osobę trzecią będzie polegać na zastosowaniu do sporu postępowania polubownego lub rozstrzygnięcia sądowego w celu określenia warunków FRAND jednostronnej umowy licencyjnej lub umowy o wzajemnym licencjonowaniu.
9.
Zasady licencjonowania przedstawiono w dwóch załączonych zaproszeniach do negocjacji, które stanowią integralną część zobowiązań i są umowną podstawą stosowania zobowiązań w stosunkach między Samsungiem a potencjalnym licencjobiorcą.
10.
Zobowiązania umożliwiają również Samsungowi ubieganie się o sądowy zakaz sprzedaży wobec potencjalnego licencjobiorcy na podstawie mobilnych SEP Samsunga, w przypadkach gdy spełnione są łącznie dwa warunki:
(i)
potencjalny licencjobiorca ubiegał się o sądowy zakaz sprzedaży wobec Samsunga na podstawie niektórych z jego mobilnych SEP oraz
(ii)
Samsung podpisał i dostarczył odpowiednie zaproszenie (zaproszenia) do negocjacji umów licencyjnych na warunkach FRAND obejmujących jego własne mobilne SEP i niektóre mobilne SEP potencjalnego licencjobiorcy.
11.
Zobowiązania będą obowiązywać przez pięć lat od dnia, w którym Samsung otrzymuje formalne zawiadomienie o decyzji Komisji zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003. Samsung wyznaczy również pełnomocnika, który będzie monitorował przestrzeganie zobowiązań.
12.
Streszczone powyżej zobowiązania zostały w całości opublikowane w angielskiej wersji językowej na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji:

http://ec.europa.eu/competition/index_en.html

4.

 ZAPROSZENIE DO ZGŁASZANIA UWAG

13.
Komisja zamierza przyjąć decyzję na mocy art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003, ogłaszającą jako wiążące zobowiązania streszczone powyżej i opublikowane na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji.
14.
Zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 Komisja wzywa zainteresowane osoby trzecie do zgłaszania uwag na temat zaproponowanych zobowiązań. Komisja musi otrzymać takie uwagi nie później niż w terminie jednego miesiąca od daty niniejszej publikacji. Zainteresowane osoby trzecie są również proszone o przedłożenie nieopatrzonej klauzulą poufności wersji swoich uwag, z której usunięto tajemnice handlowe oraz pozostałe informacje poufne oraz zastąpiono je nieopatrzonym klauzulą poufności streszczeniem lub słowami "tajemnica handlowa" lub "poufne".
15.
Odpowiedzi i uwagi należy uzasadnić, przedstawiając istotne fakty. Jeśli stwierdzą Państwo istnienie problemu w stosunku do którejkolwiek części proponowanych zobowiązań, prosimy o zasugerowanie możliwego rozwiązania.
16.
Uwagi z dopiskiem zawierającym numer referencyjny AT.39939 - Samsung - Stosowanie standardowych istotnych patentów UMTS można przesyłać do Komisji pocztą elektroniczną (na adres: COMP-SAMSUNG@ec.europa.eu), faksem (+32 22950128) lub listownie na poniższy adres:

European Commission

Directorate-General for Competition

Antitrust Registry

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

1 Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1. Ze skutkiem od dnia 1 grudnia 2009 r. art. 81 i 82 Traktatu WE stały się odpowiednio art. 101 i 102 TFUE. Treść tych dwóch grup postanowień jest zasadniczo identyczna. Do celów niniejszego zawiadomienia odniesienia do art. 101 i 102 TFUE należy rozumieć, tam gdzie to stosowne, jako odniesienia do art. 81 i 82 Traktatu WE.
2 Dz.U. L 123 z 27.4.2004, s. 18.
3 Do celów pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń pojęcie "ETSI SEP" oznaczało patenty, które ich właściciel zgłosił jako istotne w kontekście wszelkich norm telefonii komórkowej, takich jak UMTS, W-CDMA, TDMA, CDMA, WLAN, GSM i GPRS.
4 W których Samsung zobowiązał się do licencjonowania przedmiotowych SEP na sprawiedliwych, rozsądnych i niedyskryminujących warunkach oraz w przypadku braku obiektywnego uzasadnienia (brak obiektywnego uzasadnienia w szczególności odnosi się do faktu, że potencjalny licencjobiorca nie sprzeciwia się zawarciu porozumienia na warunkach FRAND).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.