Komunikat Komisji - Zatwierdzenie treści projektu rozporządzenia Komisji w sprawie stosowania art. 101 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do niektórych kategorii porozumień specjalizacyjnych
Dz.U.UE.C.2022.120.1
Akt nienormatywnyKOMUNIKAT KOMISJI
Zatwierdzenie treści projektu rozporządzenia Komisji w sprawie stosowania art. 101 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do niektórych kategorii porozumień specjalizacyjnych
(2022/C 120/01)
Projekt rozporządzenia Komisji stanowi załącznik do niniejszego komunikatu.
Projekt rozporządzenia Komisji jest otwarty do konsultacji publicznych pod następującym adresem:
ZAŁĄCZNIK
PROJEKT ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) .../...
PROJEKT ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) .../...
w sprawie stosowania art. 101 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do niektórych kategorii porozumień specjalizacyjnych
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (EWG) nr 2821/71 Rady z dnia 20 grudnia 1971 r. w sprawie stosowania art. 85 ust. 3 Traktatu do kategorii porozumień, decyzji i praktyk uzgodnionych 1 ,
po opublikowaniu projektu niniejszego rozporządzenia,
po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (EWG) nr 2821/71 upoważnia Komisję do stosowania art. 101 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej * * w drodze rozporządzenia do niektórych kategorii porozumień, decyzji i praktyk uzgodnionych, wchodzących w zakres stosowania art. 101 ust. 1 Traktatu, mających na celu specjalizację, włączając w to porozumienia niezbędne do jej osiągnięcia.
(2) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1218/2010 2 zdefiniowano kategorie porozumień specjalizacyjnych, które zdaniem Komisji zasadniczo spełniają warunki zawarte w art. 101 ust. 3 Traktatu. W związku z ogólnie pozytywnymi doświadczeniami zgromadzonymi podczas stosowania tego rozporządzenia, które wygasa dnia 31 grudnia 2022 r., oraz w świetle wyników procedury przeglądu należy przyjąć nowe rozporządzenie w sprawie wyłączeń grupowych.
(3) Niniejsze rozporządzenie powinno spełnić dwa wymogi: (i) zapewnić skuteczną ochronę konkurencji oraz (ii) zagwarantować przedsiębiorstwom odpowiedni poziom pewności prawa. Aby osiągnąć te cele, należy wziąć pod uwagę potrzebę jak największego uproszczenia nadzoru administracyjnego i ram prawnych.
(4) Na potrzeby stosowania art. 101 ust. 3 Traktatu można zasadniczo przyjąć, że poniżej pewnego poziomu władzy rynkowej pozytywne skutki porozumień specjalizacyjnych są większe niż ich negatywny wpływ na konkurencję.
(5) Na potrzeby stosowania art. 101 ust. 3 Traktatu w drodze rozporządzenia nie jest konieczne określanie, jakie porozumienia mogą wchodzić w zakres stosowania art. 101 ust. 1 Traktatu. Przy indywidualnej ocenie porozumień na mocy art. 101 ust. 1 Traktatu należy uwzględnić kilka czynników, w szczególności strukturę rynku właściwego.
(6) Przywilej wyłączenia przewidziany w niniejszym rozporządzeniu powinien być ograniczony do porozumień, w przypadku których można z wystarczającą pewnością założyć, że spełniają one warunki, o których mowa w art. 101 ust. 3 Traktatu.
(7) Największe szanse na to, że porozumienia specjalizacyjne przyczynią się do poprawy produkcji towarów lub przygotowywania usług lub dystrybucji tych towarów lub usług będą wówczas, gdy strony wniosą uzupełniające się umiejętności, aktywa lub działania, ponieważ będą mogły koncentrować się na wytwarzaniu tych produktów lub przygotowywaniu tych usług, a przez to działać skuteczniej i oferować produkty po niższej cenie. Zakładając istnienie skutecznej konkurencji, konsumenci najprawdopodobniej w znacznym stopniu skorzystają z pozytywnych skutków takiej sytuacji.
(8) Korzyści takie mogą wynikać z:
a) porozumień, na mocy których strona lub strony całkowicie lub częściowo rezygnują z produkcji określonych towarów lub przygotowywania określonych usług na korzyść innej strony lub stron ("specjalizacja jednostronna");
b) porozumień, na mocy których każda ze stron całkowicie lub częściowo rezygnuje z produkcji określonych, ale różnych towarów lub przygotowywania określonych usług na korzyść innej strony lub stron ("specjalizacja wzajemna"), oraz
c) porozumień, na mocy których co najmniej dwie strony zobowiązują się wspólnie wytwarzać niektóre towary lub przygotowywać niektóre usługi ("wspólna produkcja").
(9) Stosowanie niniejszego rozporządzenia do usług dotyczy przygotowywania usług (a nie świadczenia usług). Przygotowywanie usług odnosi się do działań poprzedzających świadczenie usług na rzecz klientów (np. współpracy przy tworzeniu platformy, za pośrednictwem której świadczona będzie usługa). Świadczenie usług nie wchodzi w zakres niniejszego rozporządzenia z wyjątkiem sytuacji, w których w ramach dystrybucji strony świadczą usługi przygotowane i dostarczają produkty wytworzone w ramach porozumienia specjalizacyjnego.
(10) Zastosowanie niniejszego rozporządzenia do porozumień o specjalizacji jednostronnej i wzajemnej powinno być ograniczone do sytuacji, w których strony działają na tym samym rynku produktowym. Niekoniecznie jednak muszą one działać na tym samym rynku geograficznym. Ponadto pojęcia specjalizacji jednostronnej i wzajemnej nie wymagają od stron ograniczenia zdolności produkcyjnej - wystarczy, że ograniczą one wielkość swojej produkcji.
(11) Aby specjalizacja przyniosła korzyści, nie pociągając za sobą całkowitego opuszczenia przez jedną ze stron rynku niższego szczebla niż produkcja, porozumienia o specjalizacji jednostronnej i wzajemnej powinny wchodzić w zakres stosowania niniejszego rozporządzenia tylko wtedy, gdy obejmują zobowiązania do dostaw i zakupów. Zobowiązania do dostaw i zakupów mogą mieć charakter wyłączny, ale nie jest to konieczne.
(12) Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie do porozumień o wspólnej produkcji zawieranych przez strony, które działają już na tym samym rynku produktowym, ale także przez strony, które dopiero chcą wejść na dany rynek produktowy dzięki porozumieniu o wspólnej produkcji. Ponadto pojęcie porozumienia o wspólnej produkcji nie wymaga, aby strony ograniczyły swoją indywidualną działalność w zakresie wytwarzania towarów lub przygotowywania usług wykraczających poza zakres przewidywanego wspólnego porozumienia.
(13) Można zakładać, że jeżeli udział stron we właściwym rynku produktów będących przedmiotem porozumienia specjalizacyjnego nie przekracza określonego poziomu, takie porozumienia zasadniczo niosą ze sobą korzyści gospodarcze w postaci korzyści skali lub zakresu lub też lepszych technologii produkcji, umożliwiając również konsumentom odniesienie słusznej części wynikających z tego korzyści.
(14) W przypadku gdy produkty objęte porozumieniem specjalizacyjnym są produktami pośrednimi, które strona lub strony całkowicie lub częściowo wykorzystują jako produkty wejściowe do własnych produktów rynku niższego szczebla, które następnie sprzedają na rynku, wyłączenie przysługujące na mocy niniejszego rozporządzenia powinno zależeć również od tego, czy udział stron we właściwym rynku takich produktów rynku niższego szczebla nie przekracza określonego poziomu. W takim przypadku uwzględnienie jedynie udziału stron w rynku na poziomie produktów pośrednich prowadziłoby do przeoczenia potencjalnego ryzyka zamknięcia dostępu konkurentów do produktów wejściowych na poziomie produktów rynku niższego szczebla lub podniesienia cen na takie produkty.
(15) Nie zakłada się, że w przypadku przekroczenia określonego w niniejszym rozporządzeniu progu udziału w rynku lub niespełnienia innych warunków, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu, porozumienia specjalizacyjne zostają objęte postanowieniami art. 101 ust. 1 Traktatu albo nie spełniają warunków art. 101 ust. 3 Traktatu. W takich przypadkach konieczne jest przeprowadzenie indywidualnej oceny porozumienia specjalizacyjnego w oparciu o art. 101 Traktatu.
(16) Niniejsze rozporządzenie nie powinno wyłączać porozumień zawierających ograniczenia, które nie są niezbędne do osiągnięcia pozytywnych skutków płynących z porozumienia specjalizacyjnego. Co do zasady porozumienia zawierające pewne rodzaje poważnych ograniczeń konkurencji polegających na ustalaniu cen pobieranych od osób trzecich, ograniczaniu produkcji lub sprzedaży oraz podziale rynków lub konsumentów powinny być wykluczone z przywileju wyłączenia ustanowionego niniejszym rozporządzeniem bez względu na udział stron w rynku.
(17) Dzięki ograniczeniu udziału w rynku, nieobejmowaniu wyłączeniem niektórych porozumień oraz warunkom przewidzianym w niniejszym rozporządzeniu zasadniczo zadbano o to, by porozumienia, do których stosuje się wyłączenie grupowe, nie dawały stronom możliwości wyeliminowania konkurencji w odniesieniu do istotnej części danych produktów lub usług.
(18) Przywilej wynikający z niniejszego rozporządzenia może zostać wycofany na podstawie art. 29 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 3 .
(19) W celu ułatwienia zawierania porozumień specjalizacyjnych, które mogą wpływać na strukturę stron, okres obowiązywania niniejszego rozporządzenia powinien wynosić 12 lat,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
TYTUŁ I
DEFINICJE
DEFINICJE
Definicje
"Przedsiębiorstwa powiązane" oznaczają:
TYTUŁ II
WYŁĄCZENIE
WYŁĄCZENIE
Wyłączenie
TYTUŁ III
PROGI
PROGI
Progi udziału w rynku
Stosowanie progów udziału w rynku
Do celów stosowania progów udziału w rynku przewidzianych w art. 3 stosuje się następujące zasady:
TYTUŁ IV
NAJPOWAŻNIEJSZE OGRANICZENIA
NAJPOWAŻNIEJSZE OGRANICZENIA
Najpoważniejsze ograniczenia
Wyłączenie przewidziane w art. 2 nie ma zastosowania do porozumień specjalizacyjnych, które, bezpośrednio lub pośrednio, samodzielnie lub w powiązaniu z innymi czynnikami, na które strony mają wpływ, mają na celu jedną z poniższych sytuacji:
z wyjątkiem ustalania cen stosowanych wobec bezpośrednich klientów w kontekście wspólnej dystrybucji;
z wyjątkiem:
TYTUŁ V
PROCEDURA WYCOFANIA
PROCEDURA WYCOFANIA
Wycofanie w indywidualnych przypadkach przez Komisję Europejską
Wycofanie w indywidualnych przypadkach przez organ ochrony konkurencji państwa członkowskiego
TYTUŁ VI
PRZEPISY KOŃCOWE
PRZEPISY KOŃCOWE
Okres przejściowy
Zakaz ustanowiony w art. 101 ust. 1 Traktatu nie ma zastosowania w okresie od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. w odniesieniu do porozumień będących w mocy dnia 31 grudnia 2022 r., które nie spełniają warunków wyłączenia przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu, ale spełniają warunki wyłączenia przewidziane w rozporządzeniu (WE) nr 1218/2010.
Okres obowiązywania
Sporządzono w Brukseli dnia [...] r.
W imieniu Komisji | |
Przewodnicząca Ursula | |
VON DER LEYEN |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.