Komunikat Komisji - Zasady ramowe dotyczące pomocy państwa na działalność badawczą, rozwojową i innowacyjną.
Dz.U.UE.C.2014.198.1
Akt nieocenianyZasady ramowe dotyczące pomocy państwa na działalność badawczą, rozwojową i innowacyjną
(2014/C 198/01)
(Dz.U.UE C z dnia 27 czerwca 2014 r.)
WPROWADZENIE
1.
ZAKRES STOSOWANIA I DEFINICJE
ZAKRES STOSOWANIA I DEFINICJE
1.2. Środki objęte niniejszymi zasadami ramowymi
1.3. Definicje
2.
POMOC PAŃSTWA W ROZUMIENIU ART. 107 UST. 1 TRAKTATU
POMOC PAŃSTWA W ROZUMIENIU ART. 107 UST. 1 TRAKTATU
2.1.1. Finansowanie publiczne działalności niegospodarczej
2.1.2. Finansowanie publiczne działalności gospodarczej
2.2. Pośrednia pomoc państwa dla przedsiębiorstw udzielana za pośrednictwem organizacji prowadzących badania i szerzących wiedzę oraz infrastruktur badawczych otrzymujących finansowanie publiczne
2.2.1. Działalność badawcza prowadzona w imieniu przedsiębiorstw (badania na zlecenie lub usługi badawcze)
2.2.2. Współpraca z przedsiębiorstwami
2.3. Udzielanie zamówień publicznych na usługi badawcze i rozwojowe
3.
WSPÓLNE ZASADY OCENY
WSPÓLNE ZASADY OCENY
4.
OCENA ZGODNOŚCI POMOCY NA DZIAŁALNOŚĆ BADAWCZĄ, ROZWOJOWĄ I INNOWACYJNĄ
OCENA ZGODNOŚCI POMOCY NA DZIAŁALNOŚĆ BADAWCZĄ, ROZWOJOWĄ I INNOWACYJNĄ
4.1.1. Warunki ogólne
4.1.2. Dodatkowe warunki dotyczące pomocy indywidualnej
4.2. Potrzeba interwencji państwa
4.2.1. Warunki ogólne
Jednak nie wszystkie korzyści płynące z badań, rozwoju i innowacji są efektami zewnętrznymi, a sama obecność efektów zewnętrznych nie oznacza, że pomoc państwa jest automatycznie zgodna z rynkiem wewnętrznym. Na ogół konsumenci są gotowi zapłacić za korzyści płynące bezpośrednio z nowych produktów i usług, a przedsiębiorstwa mogą czerpać korzyści ze swoich inwestycji poprzez inne istniejące instrumenty, np. prawa własności intelektualnej. Jednak w niektórych przypadkach środki te są niedoskonałe i pozostawiają po sobie niedoskonałość rynku, którą pomoc państwa może usunąć. Na przykład w przypadku badań podstawowych często twierdzi się, że uniemożliwienie innym uzyskania dostępu do wyników niektórych działań może być trudne, przez co wyniki te mogą zyskać charakter dobra publicznego. Z drugiej strony, bardziej szczegółową wiedzę dotyczącą produkcji często można skutecznie chronić, np. przez patenty, umożliwiając twórcy uzyskanie większego zwrotu z wynalazku,
W niektórych przypadkach niedoskonałość i asymetria informacji mogą też utrudniać dostęp do finansowania. Jednak niedoskonałość informacji i występowanie ryzyka nie stanowią automatycznego uzasadnienia konieczności udzielenia pomocy państwa. Brak finansowania projektów, w których zwrot z inwestycji prywatnych jest niższy, może równie dobrze być znakiem wydajności rynku. Ponadto ryzyko występuje w każdej działalności gospodarczej i samo w sobie nie jest niedoskonałością rynku. Jednak w kontekście asymetrii informacji ryzyko może potęgować problemy związane z finansowaniem,
4.2.2. Dodatkowe warunki dotyczące pomocy indywidualnej
4.3. Odpowiedniość środka pomocy
4.3.1. Odpowiedniość różnych instrumentów polityki
4.3.2. Odpowiedniość różnych instrumentów pomocy
4.4. Efekt zachęty
4.4.1. Warunki ogólne
4.4.2. Dodatkowe warunki dotyczące pomocy indywidualnej
4.5. Proporcjonalność pomocy
4.5.1. Warunki ogólne
4.5.1.1. Maksymalna intensywność pomocy
4.5.1.2. Zaliczki zwrotne
4.5.1.3. Środki fiskalne
4.5.1.4. Kumulacja pomocy
4.5.2. Dodatkowe warunki dotyczące pomocy indywidualnej
Małe przedsiębiorstwo | Średnie przedsiębiorstwo | Duże przedsiębiorstwo | |
Pomoc na realizację projektów badawczo-rozwojowych | |||
Badania podstawowe | 100 % | 100 % | 100 % |
Badania stosowane | 80 % | 70 % | 60 % |
- pomoc uzależniona od skutecznej współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami (w przypadku dużych przedsiębiorstw - współpracy transgranicznej lub współpracy z co najmniej jednym MŚP) lub współpracy pomiędzy przedsiębiorstwem i organizacją prowadzącą badania, lub - pomoc uzależniona od szerokiego upowszechnienia wyników | 90 % | 80 % | 70 % |
Pomoc na budowę lub modernizację infrastruktury badawczej | 60 % | 60 % | 60 % |
4.6. Uniknięcie nadmiernego negatywnego wpływu na konkurencję i wymianę handlową
4.6.1. Uwagi ogólne
4.6.1.1. Skutki dla rynków produktowych
(i) Zakłócenia procesów konkurencyjnego wejścia na rynek i wyjścia z rynku
(ii) Zakłócenia dynamicznych zachęt
(iii) Tworzenie lub utrzymanie władzy rynkowej
4.6.1.2. Wpływ na wymianę handlową i wybór lokalizacji
4.6.1.3. Wyraźne skutki negatywne
4.6.2. Programy pomocy
4.6.3. Dodatkowe warunki dotyczące pomocy indywidualnej
4.6.3.1. Zakłócenia na rynkach produktowych
(i) Zakłócenia dynamicznych zachęt
(ii) Tworzenie lub utrzymanie władzy rynkowej
(iii) Utrzymywanie niewydajnych struktur rynkowych
4.6.3.2. Skutki związane z lokalizacją
4.7. Przejrzystość
5.
OCENA
OCENA
6.
SPRAWOZDANIA I MONITOROWANIE
SPRAWOZDANIA I MONITOROWANIE
7.
STOSOWANIE
STOSOWANIE
8.
ZMIANY
ZMIANY
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I
Koszty kwalifikowalne
Koszty kwalifikowalne
Pomoc na realizację projektów badawczo-rozwojowych | a) Koszty personelu: badaczy, techników i pozostałych pracowników pomocniczych w zakresie, w jakim są oni zatrudnieni przy danym projekcie badawczym. b) Koszty aparatury i sprzętu w zakresie i przez okres, w jakim są one wykorzystywane na potrzeby projektu. Jeśli aparatura i sprzęt nie są wykorzystywane na potrzeby projektu przez cały okres ich użytkowania, za koszty kwalifikowalne uznaje się tylko koszty amortyzacji odpowiadające okresowi realizacji projektu obliczone na podstawie dobrych praktyk księgowych. c) Koszty budynków i gruntów w zakresie i przez okres, w jakim są one wykorzystywane na potrzeby projektu. Jeżeli chodzi o budynki, za koszty kwalifikowalne uznaje się tylko koszty amortyzacji odpowiadające okresowi realizacji projektu obliczone na podstawie dobrych praktyk księgowych. W przypadku gruntów kosztami kwalifikowalnymi są koszty przekazania na zasadach handlowych lub faktycznie poniesione koszty kapitałowe. d) Koszty badań wykonywanych na podstawie umowy, wiedzy i patentów zakupionych lub użytkowanych na podstawie licencji udzielonej przez źródła zewnętrzne na warunkach pełnej konkurencji oraz koszty doradztwa i równorzędnych usług wykorzystywanych wyłącznie na potrzeby projektu. e) Dodatkowe koszty ogólne ponoszone bezpośrednio w wyniku realizacji projektu. f) Pozostałe koszty operacyjne, w tym koszty materiałów i podobnych produktów ponoszone bezpośrednio w wyniku realizacji projektu. |
Pomoc na studia wykonalności | Koszty studium. |
Pomoc na budowę lub modernizację infrastruktury badawczej | Koszty inwestycji w rzeczowe aktywa trwałe oraz wartości niematerialne i prawne. |
Pomoc dla MŚP na wspieranie innowacyjności | a) Koszty uzyskania, walidacji i obrony patentów i innych wartości niematerialnych i prawnych. b) Koszty oddelegowania wysoko wykwalifikowanego personelu z organizacji prowadzącej badania i szerzącej wiedzę bądź z dużego przedsiębiorstwa, który to personel zajmuje się działalnością badawczą, rozwojową i innowacyjną na nowo utworzonych u beneficjenta pomocy stanowiskach i nie zastępuje innego personelu. c) Koszty usług doradczych w zakresie innowacji i usług wsparcia innowacji. |
Pomoc na innowacje procesowe i organizacyjne | Koszty personelu; koszty aparatury, sprzętu, budynków i gruntów w zakresie i przez okres, w jakim są one wykorzystywane na potrzeby projektu; koszty badań wykonywanych na podstawie umowy, wiedzy i patentów zakupionych lub użytkowanych na podstawie licencji udzielonej przez źródła zewnętrzne w warunkach pełnej konkurencji; dodatkowe koszty ogólne i inne koszty operacyjne, w tym koszty materiałów i podobnych produktów, ponoszone bezpośrednio w wyniku realizacji projektu. |
Pomoc dla klastrów innowacyjnych | |
Pomoc inwestycyjna | Koszty inwestycji w rzeczowe aktywa trwałe oraz wartości niematerialne i prawne. |
Pomoc operacyjna | Koszty personelu i koszty administracyjne (w tym koszty ogólne) dotyczące: a) aktywizacji klastra w celu ułatwienia współpracy, dzielenia się informacjami oraz świadczenia lub kierowania specjalistycznych i dopasowanych usług wsparcia dla biznesu; b) marketingu klastra w celu zwiększenia udziału nowych przedsiębiorstw lub organizacji oraz aby zwiększyć widoczność klastra; c) zarządzania zapleczem klastra; oraz d) organizacji programów szkoleniowych, warsztatów i konferencji w celu wsparcia dzielenia się wiedzą, tworzenia sieci kontaktów i współpracy transnarodowej. |
ZAŁĄCZNIK II
Maksymalne intensywności pomocy
Maksymalne intensywności pomocy
Małe przedsiębiorstwo | Średnie przedsiębiorstwo | Duże przedsiębiorstwo | |
Pomoc na realizację projektów badawczo-rozwojowych | |||
Badania podstawowe | 100 % | 100 % | 100 % |
Badania przemysłowe | 70 % | 60 % | 50 % |
- pomoc uzależniona od skutecznej współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami (w przypadku dużych przedsiębiorstw - współpracy transgranicznej lub współpracy z co najmniej jednym MŚP) lub współpracy pomiędzy przedsiębiorstwem i organizacją prowadzącą badania, lub - pomoc uzależniona od szerokiego upowszechnienia wyników | 80 % | 75 % | 65 % |
Eksperymentalne prace rozwojowe | 45 % | 35 % | 25 % |
- pomoc uzależniona od skutecznej współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami (w przypadku dużych przedsiębiorstw - współpracy transgranicznej lub współpracy z co najmniej jednym MŚP) lub współpracy pomiędzy przedsiębiorstwem i organizacją prowadzącą badania, lub - pomoc uzależniona od szerokiego upowszechnienia wyników | 60 % | 50 % | 40 % |
Pomoc na studia wykonalności | 70 % | 60 % | 50 % |
Pomoc na budowę lub modernizację infrastruktury badawczej | 50 % | 50 % | 50 % |
Pomoc dla MŚP na wspieranie innowacyjności | 50 % | 50 % | - |
Pomoc na innowacje procesowe i organizacyjne | 50 % | 50 % | 15 % |
Pomoc dla klastrów innowacyjnych | |||
Pomoc inwestycyjna - w regionach objętych pomocą spełniających warunki art. 107 ust. 3 lit. c) Traktatu - w regionach objętych pomocą spełniających warunki art. 107 ust. 3 lit. a) Traktatu | 50 % 55 % 65 % | 50 % 55 % 65 % | 50 % 55 % 65 % |
Pomoc operacyjna | 50 % | 50 % | 50 % |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.