Komunikat Komisji - Wytyczne na podstawie art. 33a ust. 3 dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych dotyczące zakresu sprawozdań państw członkowskich w sprawie środków na rzecz promowania i rozwijania umiejętności korzystania z mediów

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2023.66.3

Akt obowiązujący
Wersja od: 23 lutego 2023 r.

KOMUNIKAT KOMISJI
Wytyczne na podstawie art. 33a ust. 3 dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych dotyczące zakresu sprawozdań państw członkowskich w sprawie środków na rzecz promowania i rozwijania umiejętności korzystania z mediów
(2023/C 66/02)

I. WPROWADZENIE

Osoby cechujące się umiejętnością korzystania z mediów potrafią dokonywać świadomych wyborów, zdają sobie sprawę z charakteru treści i usług, a także są w stanie korzystać z całego zakresu możliwości stwarzanych przez różne technologie komunikacyjne. Umieją lepiej chronić siebie i swoją rodzinę przed szkodliwymi lub nielegalnymi treściami. Umiejętność korzystania z mediów może również służyć jako cenne narzędzie zwalczania rozprzestrzeniania dezinformacji, umożliwiając użytkownikom krytyczną ocenę źródła informacji, a tym samym wykrywanie fałszywych lub wprowadzających w błąd treści, jak określono w wytycznych Komisji dotyczących wzmocnienia kodeksu postępowania w zakresie zwalczania dezinformacji 1 . Umiejętność korzystania z mediów umożliwia zatem ludziom uczestnictwo w bardziej otwartej i świadomej debacie demokratycznej.

Krytyczny charakter umiejętności korzystania z mediów oraz potrzeba jej wzmocnienia zostały uznane w europejskim planie działania na rzecz demokracji 2  i w planie działania na rzecz mediów i sektora audiowizualnego (MAAP) 3 . Podnoszenie umiejętności i kompetencji cyfrowych na potrzeby transformacji cyfrowej, w tym umiejętności cyfrowych i umiejętności korzystania z mediów, jest jednym ze strategicznych priorytetów Planu działania w dziedzinie edukacji cyfrowej 4 .

W motywie 59 dyrektywy (UE) 2018/1808 uznano, że "umiejętność korzystania z mediów" oznacza umiejętności, wiedzę i rozumienie, które pozwalają skutecznie i bezpiecznie używać mediów. Aby ludzie mieli możliwość dotarcia do informacji oraz odpowiedzialnie i bezpiecznie wykorzystywali, krytycznie oceniali i tworzyli treści medialne, muszą posiąść zaawansowane umiejętności korzystania z mediów.

Umiejętność korzystania z mediów nie powinna być ograniczona do zdobywania wiedzy o narzędziach i technologiach, ale powinna mieć na celu wyposażanie ludzi w umiejętność krytycznego myślenia niezbędną do dokonywania ocen, analizowania złożonych realiów oraz odróżniania opinii od faktów. Konieczne jest zatem, aby państwa członkowskie, oprócz dostawców usług medialnych i dostawców platform udostępniania wideo oraz we współpracy ze wszystkimi zainteresowanymi stronami, promowały rozwój umiejętności korzystania z mediów we wszystkich grupach społecznych, wśród osób w każdym wieku i w odniesieniu do wszystkich mediów. Należy uważnie śledzić postępy w tym zakresie.

W dyrektywie o audiowizualnych usługach medialnych 5  (art. 33a ust. 1) określono nowe obowiązki państw członkowskich w zakresie promowania i stosowania środków mających na celu rozwijanie umiejętności korzystania z mediów.

Zgodnie z art. 33a ust. 2 dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych państwa członkowskie składają Komisji sprawozdanie z wykonania tego obowiązku do dnia 19 grudnia 2022 r., a następnie co trzy lata.

Zgodnie z art. 33a ust. 3 po zasięgnięciu opinii Komitetu Kontaktowego Komisja wydaje wytyczne co do zakresu takich sprawozdań.

W art. 28b dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych ustanowiono również obowiązki platform udostępniania wideo w zakresie umiejętności korzystania z mediów w kontekście ochrony użytkowników przed nielegalnymi i szkodliwymi treściami. Zgodnie z art. 28b ust. 3 lit. j) państwa członkowskie muszą zapewnić, aby wszyscy dostawcy platform udostępniania wideo podlegający ich jurysdykcji oferowali skuteczne środki i narzędzia kształtowania umiejętności korzystania z mediów oraz podnosili świadomość użytkowników odnośnie do tych środków i narzędzi.

Zgodnie z art. 28b ust. 5 Państwa członkowskie ustanawiają niezbędne mechanizmy oceny odpowiedniości wszelkich takich środków stosowanych przez dostawców platformy udostępniania wideo i powierzają ocenę tych środków krajowym władzom lub organom regulacyjnym.

Zgodnie z motywem 5 dyrektywy (UE 2018/1808) usługi mediów społecznościowych powinny być objęte tymi obowiązkami, jeżeli dostarczanie audycji i filmów wideo stworzonych przez użytkowników stanowi podstawową funkcjonalność tej usługi. Dostarczanie audycji i filmów wideo stworzonych przez użytkownika można uznać za podstawową funkcję usługi mediów społecznościowych, jeżeli treści audiowizualne nie są jedynie pomocnicze w stosunku do jej działalności lub nie stanowią jej niewielkiej części 6 .

Art. 30b ust. 3 lit. b) dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych stanowi, że Europejska Grupa Regulatorów ds. Audiowizualnych Usług Medialnych (ERGA) wymienia doświadczenia i sprawdzone rozwiązania dotyczące stosowania ram regulacyjnych w zakresie audiowizualnych usług medialnych, w tym dotyczące dostępności oraz umiejętności korzystania z mediów.

Kolejnym forum wymiany najlepszych praktyk w zakresie umiejętności korzystania z mediów i badania synergii jest grupa ekspertów Komisji ds. umiejętności korzystania z mediów (Media Literacy Expert Group - MLEG) 7 . Grupa ekspertów Komisji ds. zwalczania dezinformacji i promowania umiejętności cyfrowych poprzez kształcenie i szkolenie 8  również była ważnym forum wymiany informacji na temat skutecznych europejskich inicjatyw w dziedzinie kształcenia i szkolenia.

Zgodnie z art. 33a ust. 3 dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych niniejszy dokument ma na celu przedstawienie wytycznych dotyczących zakresu sprawozdań państw członkowskich w sprawie środków na rzecz promowania i rozwijania umiejętności korzystania z mediów. W uzupełnieniu ogólnych celów określonych w dyrektywie o audiowizualnych usługach medialnych wytyczne mają również pomóc państwom członkowskim w wymianie najlepszych praktyk w zakresie umiejętności korzystania z mediów. W trakcie wydawania wytycznych Komisja skonsultowała się z Komitetem Kontaktowym zgodnie z art. 33a ust. 3 dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych.

Wytyczne nie mają charakteru wiążącego. W zakresie, w jakim w wytycznych przedstawiono wykładnię dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych, stanowisko Komisji pozostaje bez uszczerbku dla wykładni Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

II. OKRES SPRAWOZDAWCZY I ZAINTERESOWANI UCZESTNICY RYNKU MEDIALNEGO

1. Okres sprawozdawczy

Art. 2 dyrektywy (UE) 2018/1808 zobowiązuje państwa członkowskie do transpozycji dyrektywy do dnia 19 września 2020 r. W związku z tym sprawozdania państw członkowskich powinny początkowo obejmować okres od września 2020 r. do października 2022 r 9 . Kolejne sprawozdania powinny obejmować odpowiednie trzyletnie okresy kończące się w październiku ostatniego roku danego okresu.

2. Zainteresowani uczestnicy rynku medialnego

Zgodnie z art. 33a ust. 1 i art. 28b ust. 3 dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych sprawozdania państw członkowskich powinny obejmować co najmniej środki mające na celu rozwój umiejętności korzystania z mediów dotyczące audiowizualnych usług medialnych i platform udostępniania wideo, zgodnie z definicją zawartą w dyrektywie.

III. STRUKTURA SPRAWOZDAŃ

1. Informacje ogólne

Sprawozdania powinny zawierać pięć sekcji (a. - e.; zob. poniżej). Pierwsze dwie sekcje (a. - b.) powinny zawierać co najmniej informacje w nich wskazane. Sekcje trzecia, czwarta i piąta (c., d. i e.) opierają się na podejściu dołożenia wszelkich starań w odniesieniu do opisu odpowiednich środków wskazanych w tych sekcjach. Państwa członkowskie mają również możliwość uwzględnienia wszelkich dodatkowych informacji, które uznają za istotne dla sprawozdania.

Każda sekcja sprawozdania powinna zawierać wykaz i, w miarę możliwości, krótki opis środków, ustaleń, działań i zmian. Krótki opis mógłby obejmować główne elementy, takie jak cele, docelowe podmioty lub grupy demograficzne, metody wykonywania oraz wyniki, jeżeli są dostępne. W miarę możliwości sprawozdania powinny również zawierać odniesienia do źródeł informacji, takich jak odpowiednie strony internetowe, nawet jeśli są one dostępne wyłącznie w językach narodowych.

2. Sekcje sprawozdań

a. Środki prawne lub środki z zakresu polityki

Państwa członkowskie powinny składać sprawozdania na temat środków ustawodawczych i innych środków o charakterze prawnym, które wprowadziły, oraz, w stosownych przypadkach, środków planowanych w celu promowania i rozwijania umiejętności korzystania z mediów. W szczególności powinny one informować o przepisach prawnych mających zastosowanie do audiowizualnych usług medialnych i dostawców platform udostępniania wideo, zgodnie z definicją zawartą w dyrektywie o audiowizualnych usługach medialnych, w tym w przypadkach, gdy takie przepisy są częścią szerszych ram umiejętności korzystania z mediów, na przykład obejmujących wszystkie usługi medialne lub wszystkie usługi społeczeństwa informacyjnego.

W miarę możliwości państwa członkowskie powinny również składać sprawozdania na temat szerszych środków z zakresu polityki, takich jak krajowe lub regionalne strategie i plany działania na rzecz promowania i rozwijania umiejętności korzystania z mediów.

W zakresie, w jakim obowiązujące przepisy prawne nakładają na dostawców audiowizualnych usług medialnych i dostawców platform udostępniania wideo obowiązek wdrożenia środków w zakresie umiejętności korzystania z mediów, państwa członkowskie powinny, w miarę możliwości, informować o takich środkach dostawców podlegających ich jurysdykcji. Jeżeli chodzi o platformy udostępniania wideo, państwa członkowskie powinny również informować o swoich ocenach stosowności środków w zakresie umiejętności korzystania z mediów, które to środki są wdrażane przez dostawców platform udostępniania wideo podlegających ich jurysdykcji, z uwzględnieniem zestawu narzędzi umiejętności korzystania z mediów 10 .

b. Środki organizacyjne

Państwa członkowskie powinny informować o wprowadzonych środkach i rozwiązaniach organizacyjnych umożliwiających wdrożenie obowiązków w zakresie umiejętności korzystania z mediów wynikających z dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych. W szczególności państwa członkowskie powinny wskazać, które organy lub władze, odpowiednio na szczeblu krajowym, regionalnym lub lokalnym, są odpowiedzialne za promowanie i rozwijanie umiejętności korzystania z mediów, a także nadzór nad przestrzeganiem ewentualnych obowiązków nałożonych na dostawców audiowizualnych

W miarę możliwości sprawozdania powinny również zawierać informacje na temat struktur współpracy zainteresowanych stron oraz różnych zainteresowanych stron współpracujących z organami i władzami państw członkowskich do celów ich działań w zakresie umiejętności korzystania z mediów.

c. Finansowanie publiczne i inne mechanizmy finansowania umiejętności korzystania z mediów

Państwa członkowskie powinny dołożyć wszelkich starań, aby opisać zakres i ramy czasowe publicznych środków finansowych przeznaczonych na promowanie i rozwijanie umiejętności korzystania z mediów. Należy uwzględnić co najmniej budżet na szczeblu krajowym. W sprawozdaniach można by pokrótce opisać instrumenty finansowania wykorzystywane do finansowania działań w zakresie umiejętności korzystania z mediów, w tym instrumenty mające na celu przyciągnięcie finansowania prywatnego.

d. Działania na rzecz zaangażowania i podnoszenia świadomości, w tym programy nauczania umiejętności korzystania z mediów

Państwa członkowskie powinny dołożyć wszelkich starań, aby informować o wszelkich prowadzonych przez siebie działaniach na rzecz zaangażowania lub podnoszenia świadomości w celu promowania i rozwijania umiejętności korzystania z mediów we wszystkich grupach wiekowych w ramach kształcenia formalnego i uczenia się przez całe życie. W miarę możliwości i w stosownych przypadkach państwa członkowskie mogą również odnosić się do odpowiednich działań w zakresie zaangażowania i podnoszenia świadomości prowadzonych przez uczestników rynku, instytucje naukowe lub organizacje pozarządowe. Mogą one obejmować Tygodnie Umiejętności Korzystania z Mediów, a także kampanie i działania szkoleniowe skierowane do konkretnych grup demograficznych, w tym młodych ludzi.

W związku z tym państwa członkowskie mogłyby zbadać możliwość ustanowienia ustrukturyzowanych środków komunikacji z krajowymi centrami Europejskiego Obserwatorium Mediów Cyfrowych (European Digital Media Observatory - EDMO) 11 , finansowanych przez Komisję Europejską. Cele krajowych centrów EDMO obejmują (i) współpracę z krajowymi organami ds. mediów w zakresie monitorowania polityki platform internetowych i ekosystemu mediów cyfrowych oraz (ii) organizowanie działań w zakresie umiejętności korzystania z mediów 12 .

W miarę możliwości państwa członkowskie mogłyby również informować o włączeniu środków mających na celu promowanie i rozwijanie umiejętności korzystania z mediów do formalnych programów nauczania, w formie osobnych lub przekrojowych tematów, na różnych poziomach (w stosownych przypadkach na poziomie podstawowym, średnim, wyższym lub na innym poziomie kształcenia i szkolenia) 13 . Mogłoby to również obejmować specjalne moduły poświęcone umiejętności korzystania z mediów skierowane do nauczycieli i szkoleniowców, w szczególności w zakresie kształcenia wstępnego nauczycieli lub ustawicznego rozwoju zawodowego, zgodnie z zaleceniem Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie ochrony małoletnich, godności ludzkiej oraz prawa do odpowiedzi w odniesieniu do konkurencyjności europejskiego przemysłu audiowizualnego i internetowych usług informacyjnych 14 .

Sprawozdania mogłyby odnosić się do odpowiednich dostępnych publicznie zasobów w zakresie umiejętności korzystania z mediów, takich jak specjalne portale internetowe, nawet jeśli są dostępne wyłącznie w językach narodowych.

e. Środki i metody oceny

Państwa członkowskie, które stosują lub chciałyby wprowadzić środki służące ocenie wpływu regionalnych lub krajowych inicjatyw medialnych promujących umiejętność korzystania z mediów, w tym wskaźniki pomiaru wyników służące do oceny wpływu środków i metod w zakresie umiejętności korzystania z mediów, zachęca się do wymienienia i opisania takich środków i ich wyników w przedkładanych sprawozdaniach 15 .

IV. UWAGI NATURY PROCEDURALNEJ

Jak przewidziano w art. 30b ust. 3 lit. b) dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych, ERGA musi wymieniać doświadczenia i sprawdzone rozwiązania dotyczące stosowania ram regulacyjnych w zakresie audiowizualnych usług medialnych, w tym dotyczące dostępności oraz umiejętności korzystania z mediów. Biorąc pod uwagę ten wymóg, Komisja zachęca krajowe organy regulacyjne do dalszej wymiany informacji i najlepszych praktyk w zakresie umiejętności korzystania z mediów w kontekście ERGA, w tym w odniesieniu do stosowania niniejszych wytycznych.

Aby promować świadomość i wymianę najlepszych praktyk, sprawozdania państw członkowskich zostaną opublikowane na stronie internetowej Komisji.

Sprawozdania te będą również przydatne w świetle celów w zakresie umiejętności cyfrowych, które są częścią programu polityki "Droga ku cyfrowej dekadzie" do 2030 r 16 ., i mogą zostać uwzględnione w strategicznych planach działania państw członkowskich dotyczących cyfrowej dekady.

DODATEK

Wzór sprawozdań państw członkowskich dotyczących umiejętności korzystania z mediów

W celu uporządkowania sprawozdań państw członkowskich dotyczących umiejętności korzystania z mediów proponuje się następujące pytania: Więcej informacji na temat tego, co można uwzględnić, znajduje się w sekcji 2 niniejszych wytycznych.

a.Środki prawne lub środki z zakresu polityki
-Jakie środki ustawodawcze i inne środki o charakterze prawnym mające zastosowanie do audiowizualnych usług medialnych i dostawców platform udostępniania wideo istnieją w Państwa kraju lub, w stosownych przypadkach, czy planuje się promowanie i rozwijanie umiejętności korzystania z mediów?
-Czy w Państwa kraju nałożono na dostawców audiowizualnych usług medialnych i dostawców platform udostępniania wideo obowiązek wdrożenia środków w zakresie umiejętności korzystania z mediów?
-Jakie szersze środki polityczne wprowadzono w Państwa kraju w celu promowania i rozwijania umiejętności korzystania z mediów?
-Jak oceniają Państwo stosowność środków w zakresie umiejętności korzystania z mediów wdrażanych przez dostawców platform udostępniania wideo podlegających jurysdykcji Państwa kraju, biorąc pod uwagę zestaw narzędzi w zakresie umiejętności korzystania z mediów?
b.Środki organizacyjne
-Które organy lub władze w Państwa kraju są odpowiedzialne za promowanie i rozwijanie umiejętności korzystania z mediów, a także nadzór nad przestrzeganiem ewentualnych obowiązków nałożonych na dostawców audiowizualnych usług medialnych i dostawców platform udostępniania wideo?
Jakie konkretne zadania zostały im powierzone?
-Czy mogą Państwo przedstawić informacje na temat struktury lub struktur współpracy zainteresowanych stron oraz różnych zainteresowanych stron współpracujących z organami i władzami w Państwa kraju do celów ich działań w zakresie umiejętności korzystania z mediów?
c.Finansowanie publiczne i inne mechanizmy finansowania umiejętności korzystania z mediów
-Czy mogą Państwo opisać zakres i ramy czasowe publicznych środków finansowych przydzielonych w Państwa kraju na promowanie i rozwijanie umiejętności korzystania z mediów oraz instrumenty finansowania wykorzystywane do finansowania działań w zakresie umiejętności korzystania z mediów, w tym wszelkie środki mające na celu przyciągnięcie finansowania prywatnego?
d.Działania na rzecz zaangażowania i podnoszenia świadomości, w tym programy nauczania umiejętności korzystania z mediów
-Jakie działania angażujące lub podnoszące świadomość są prowadzone w Państwa kraju i które z nich zostały przeprowadzone przez uczestników rynku, instytucje naukowe lub organizacje pozarządowe w celu promowania i rozwijania umiejętności korzystania z mediów?
-Czy Państwa kraj ustanowił ustrukturyzowane środki komunikacji z krajowymi centrami Europejskiego Obserwatorium Mediów Cyfrowych (EDMO) lub zbadał tę możliwość?
-Jakie środki wprowadzono w Państwa kraju w celu włączenia promowania i rozwoju umiejętności korzystania z mediów do formalnych programów nauczania na różnych poziomach, programów kształcenia zawodowego i ustawicznego nauczycieli i pedagogów, a także w celu publicznego udostępnienia odpowiednich zasobów w zakresie umiejętności korzystania z mediów?
e. Środki i metody oceny
- Czy Państwa kraj stosuje lub chciałby wprowadzić środki służące ocenie wpływu regionalnych lub krajowych inicjatyw medialnych, w tym wskaźniki pomiaru wyników w celu oceny wpływu środków i metod w zakresie umiejętności korzystania z mediów? Jeśli tak, proszę wymienić i opisać te środki i ich wyniki.
Informacje dodatkowe
- Czy istnieją jakieś dodatkowe informacje istotne w kontekście tego sprawozdania?
1 COM(2021) 262 final.
2 Komunikat Komisji w sprawie europejskiego planu działania na rzecz demokracji, COM(2020) 790 final.
3 Komunikat Komisji "Europejskie media w cyfrowej dekadzie: plan działania na rzecz wsparcia odbudowy i transformacji, COM(2020) 784 final.
4 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Plan działania w dziedzinie edukacji cyfrowej na lata 2021-2027": nowe podejście do kształcenia i szkolenia w epoce cyfrowej" COM/2020/624 final.
5 Do celów niniejszych wytycznych odniesienia do "dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych" należy rozumieć jako odniesienia do dyrektywy 2010/13/UE w sprawie koordynacji niektórych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących świadczenia audiowizualnych usług medialnych (dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych) Dz.U. L 95 z 15.4.2010, s. 1, zmienionej dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1808 z dnia 14 listopada 2018 r. (Dz.U. L 303 z 28.11.2018, str. 69). Dyrektywa jest dostępna pod adresem: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri= CELEX:32018L1808&from=SK
6 Zob. również Komunikat Komisji - Wytyczne w sprawie stosowania w praktyce kryterium zasadniczej funkcji w odniesieniu do definicji "usługi platformy udostępniania wideo" zgodnie z dyrektywą o audiowizualnych usługach medialnych (Dz.U. C 223 z 7.7.2020, s. 3).
7 MLEG spotyka się dwa razy w roku i oferuje interaktywną przestrzeń do dyskusji między przedstawicielami państw członkowskich, z udziałem zaproszonych ekspertów z europejskich i światowych społeczności zajmujących się umiejętnością korzystania z mediów. Zob. https://ec.europa.eu/transparency/expert-groups-register/screen/expert-groups/consult?do=groupDetail.groupDetail&grou pID=2541&lang=pl
8 Przyczyniając się do realizacji Planu działania w dziedzinie edukacji cyfrowej, grupa ekspertów opublikowała sprawozdanie końcowe ze swoich prac zawierające przegląd dobrych praktyk i zaleceń oraz wytycznych dla nauczycieli i pedagogów dotyczących zwalczania dezinformacji i promowania umiejętności cyfrowych poprzez kształcenie i szkolenie. Zob.: https://education.ec.europa.eu/focus- topics/digital-education/action-plan/action-7
9 Państwa członkowskie, mogą według uznania również zawrzeć odniesienia do środków lub działań wykraczających poza ten okres sprawozdawczy.
10 https://erga-online.eu/wp-content/uploads/2021/12/ERGA-AG3-2021-Report-on-Media-Literacy.pdf usług medialnych i dostawców platform udostępniania wideo. Powinny one również wskazywać, które konkretne zadania zostały powierzone tym organom lub władzom. W tym kontekście należy określić wszelkie zadania niezależnych organów regulacyjnych ds. mediów w dziedzinie umiejętności korzystania z mediów.
12 Obecnie 14 wybranych centrów krajowych stało się częścią sieci EDMO obejmującej wszystkie 27 państw członkowskich UE oraz Norwegię w EOG.
13 Dla celów tworzenia programów nauczania umiejętności korzystania z mediów, państwa członkowskie mogą uwzględnić ramy kompetencji cyfrowych dla obywateli https://ec.europa.eu/jrc/en/digcomp/digital-competence-framework, jak również Wytyczne dla nauczycieli i pedagogów dotyczące przeciwdziałania dezinformacji i upowszechniania umiejętności cyfrowych za pośrednictwem kształcenia i szkolenia, dostępne pod adresem https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/a224c235-4843-11ed-92ed- 01aa75ed71a1/language-pl
14 Zalecenie w sprawie ochrony małoletnich, godności ludzkiej oraz prawa do odpowiedzi w odniesieniu do konkurencyjności europejskiego przemysłu audiowizualnego oraz internetowych usług informacyjnych jest dostępne tutaj: EUR-Lex - 32006H0952 - PL - EUR- Lex (europa.eu).
15 Aby ocenić poziom umiejętności korzystania z mediów, państwa członkowskie mogą korzystać z istniejących ram oceny. Ramy te obejmują Study on Assessment criteria for Media Literacy Levels: A comprehensive view of the concept of media literacy and an understanding of how media literacy levels in Europe should be assessed ("Badanie dotyczące kryteriów oceny poziomów umiejętności korzystania z mediów: kompleksowy przegląd koncepcji umiejętności korzystania z mediów oraz zrozumienie, w jaki sposób należy oceniać poziom umiejętności korzystania z mediów w Europie") (https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/115550fe-a89f-4086-82e5- c7573e26c38a), Testing and Refining Criteria to Assess Media Literacy Levels in Europe ("Testowanie i udoskonalanie kryteriów oceny poziomu umiejętności korzystania z mediów w Europie") (https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/4cbb53b5-689c- 4996-b36b-e920df63cd40) oraz Global media and information literacy assessment framework: country readiness and competencies ("Globalne ramy oceny umiejętności korzystania z mediów i informacji: gotowość i kompetencje krajowe") opracowane przez UNESCO (https:// unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000224655).
16 Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2481 z dnia 14 grudnia 2022 r. ustanawiająca program polityki "Droga ku cyfrowej dekadzie" do 2030 r. (Dz.U L 323 z 19.12.2022, s. 4).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.