Komunikat Komisji opublikowany zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie AT.40023 - Transgraniczny dostęp do telewizji kodowanej.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2016.141.13

Akt nieoceniany
Wersja od: 22 kwietnia 2016 r.

Komunikat Komisji opublikowany zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie AT.40023 - Transgraniczny dostęp do telewizji kodowanej

(2016/C 141/07)

(Dz.U.UE C z dnia 22 kwietnia 2016 r.)

1.

 Wprowadzenie

(1)
Zgodnie z art. 9 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu 1 Komisja może zdecydować - w przypadkach, w których zamierza przyjąć decyzję nakazującą zaprzestania naruszenia i gdy zainteresowane strony zaproponują zobowiązania uwzględniające zastrzeżenia wyrażone przez Komisję we wstępnej fazie rozpatrywania sprawy - o uczynieniu takich zobowiązań wiążącymi dla przedsiębiorstw. Decyzja taka może zostać przyjęta na czas określony i oznacza, że nie ma już dalszych podstaw do podejmowania działań przez Komisję.
(2)
Zgodnie z art. 27 ust. 4 wspomnianego rozporządzenia Komisja publikuje zwięzłe streszczenie sprawy i zasadniczą treść zobowiązań. Zainteresowane strony mogą przedłożyć swoje uwagi w terminie wyznaczonym przez Komisję.

2.

 Streszczenie sprawy

(3)
W dniu 23 lipca 2015 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń dotyczące, między innymi, postępowania przedsiębiorstw Paramount Pictures International Limited (jako następcy, w wyniku połączenia, firmy Viacom Global (Niderlandy) B.V.) ("PPIL") i Viacom Inc. ("Viacom") (razem zwanych "Paramount"). Pisemne przedstawienie zarzutów stanowi również zastrzeżenia wyrażone przez Komisję we wstępnej fazie rozpatrywania sprawy w rozumieniu art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003.
(4)
Zgodnie z pisemnym przedstawieniem zarzutów Paramount zawarł umowy licencyjne z nadawcą telewizji kodowanej, Sky UK Limited, obejmujące klauzule, które:
-
nakładają na przedsiębiorstwo Sky zakaz lub ograniczenie udostępniania jego detalicznych usług telewizji kodowanej w odpowiedzi na spontaniczne wnioski ze strony klientów mających miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium EOG, ale poza Zjednoczonym Królestwem i Republiką Irlandii, lub
-
wymagają, aby Paramount nałożył na nadawców mających siedzibę na terytorium EOG, ale poza Zjednoczonym Królestwem i Republiką Irlandii, zakaz lub ograniczenie udostępniania ich detalicznych usług telewizji kodowanej w odpowiedzi na spontaniczne wnioski ze strony klientów mających miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium EOG, ale poza Zjednoczonym Królestwem i Republiką Irlandii (oba rodzaje klauzul są określane jako "klauzule sporne").
(5)
Zgodnie ze wstępnym wnioskiem zawartym w pisemnym przedstawieniu zarzutów postępowanie przedsiębiorstwa Paramount stanowi naruszenie postanowień art. 101 TFUE i art. 53 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym ("Porozumienie EOG"), ponieważ: (i) klauzule mają na celu ograniczenie konkurencji w rozumieniu art. 101 ust. 1 TFUE i art. 53 ust. 1 Porozumienia EOG (ii) nie istnieją żadne okoliczności leżące w gospodarczym lub prawnym kontekście tych klauzul, które uzasadniałyby stwierdzenie, że nie mogą one naruszać konkurencji; oraz (iii) klauzule te nie spełniają warunków wyłączenia przewidzianych w art. 101 ust. 3 TFUE i art. 53 ust. 3 Porozumienia EOG.
(6)
Pisemne przedstawienie zarzutów dotyczy również postępowania, z jednej strony, przedsiębiorstwa Sky, oraz, z drugiej strony, przedsiębiorstw Disney, NBCUniversal, Sony, Twentieth Century Fox i Warner Bros. Komisja nadal bada zgodność postępowania przedsiębiorstw Disney, NBCUniversal, Sony, Twentieth Century Fox, Warner Bros i Sky z postanowieniami art. 101 TFUE oraz art. 53 porozumienia EOG (w tym postępowania przedsiębiorstwa Sky w odniesieniu do wyżej wymienionych klauzul w umowach licencyjnych między Paramount i Sky).

3.

 Zasadnicza treść zaproponowanych zobowiązań

(7)
Paramount nie zgadza się z zarzutami przedstawionymi w pisemnym przedstawieniu zarzutów. Zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 zaproponował jednak zobowiązania, które może podjąć, aby uwzględnić zastrzeżenia Komisji dotyczące konkurencji. Główne elementy tych zobowiązań byłyby następujące:
a)
Paramount nie powinien zawierać, odnawiać ani przedłużać Umowy Licencyjnej w Zakresie Telewizji Kodowanej Dotyczącej Produkcji 2 , która w odniesieniu do jakiegokolwiek obszaru na terytorium EOG, wprowadza (ponownie) jakiekolwiek Dodatkowe Zobowiązania. Są one zdefiniowane następująco:
-
rodzaje zobowiązań umownych określonych w pisemnym przedstawieniu zarzutów nakładające na nadawcę zakaz lub ograniczenie reagowania na spontaniczne wnioski ze strony klientów mających miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium EOG, ale poza obszarem objętym licencją tego nadawcy ("Zobowiązanie Nadawcy");
-
rodzaje zobowiązań umownych określonych w pisemnym przedstawieniu zarzutów, wymagające, aby Paramount nałożył na nadawców mających siedzibę na terytorium EOG, ale poza obszarem objętym licencją nadawcy, zakaz lub ograniczenie reagowania na spontaniczne wnioski ze strony klientów mających miejsce zamieszkania lub siedzibę na tym obszarze objętym licencją nadawcy ("Zobowiązanie Przedsiębiorstwa Paramount");
b)
Paramount nie powinien:
-
dążyć do wykonania postanowień lub wszczęcia postępowania przed sądem w związku z naruszeniem Zobowiązania Nadawcy zawartego w obowiązującej Umowie Licencyjnej w Zakresie Telewizji Kodowanej Dotyczącej Produkcji, ani
-
bezpośrednio lub pośrednio wypełniać lub egzekwować Zobowiązania Przedsiębiorstwa Paramount zawartego w obowiązującej Umowie Licencyjnej w Zakresie Telewizji Kodowanej Dotyczącej Produkcji.
(8)
Zobowiązania przedsiębiorstwa Paramount obejmowałyby zarówno linearne usługi telewizji kodowanej, jak również - w zakresie przewidzianym w umowie licencyjnej (lub oddzielnych umowach licencyjnych) z nadawcą - usługi subskrypcji usług wideo na żądanie ("SVOD").
(9)
Okres obowiązywania zobowiązań wynosiłby pięć lat od dnia, w którym Paramount otrzyma formalne powiadomienie o decyzji Komisji zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003.
(10)
Zobowiązania są publikowane w całości w angielskiej wersji językowej na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji:

http://ec.europa.eu/competition/index_pl.html

4.

 Zaproszenie do zgłaszania uwag

(11)
Po zbadaniu rynku Komisja zamierza przyjąć - na podstawie art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 - decyzję uznającą za wiążące zobowiązania streszczone powyżej i opublikowane na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji.
(12)
Zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 Komisja wzywa zainteresowane strony trzecie do zgłaszania uwag na temat zaproponowanych zobowiązań. Komisja musi otrzymać wspomniane uwagi nie później niż w terminie jednego miesiąca od daty niniejszej publikacji. Zainteresowane strony trzecie są również proszone o przedłożenie nieopatrzonej klauzulą poufności wersji swoich uwag, z której usunięto tajemnice handlowe oraz pozostałe informacje poufne oraz zastąpiono je nieopatrzonym klauzulą poufności streszczeniem lub słowami "tajemnica handlowa" lub "poufne".
(13)
Prosimy o przesyłanie uzasadnionych odpowiedzi i uwag, przedstawiających istotne fakty. Jeśli stwierdzą Państwo istnienie problemu dotyczącego dowolnej części proponowanych zobowiązań, prosimy o zasugerowanie możliwego rozwiązania.
(14)
Uwagi z dopiskiem zawierającym numer referencyjny sprawy - "AT.40023 - Transgraniczny dostęp do telewizji kodowanej" - można przesyłać do Komisji pocztą elektroniczną (na adres: COMP-GREFFE-ANTITRUST@ec.europa.eu), faksem (nr faksu: +32 22950128) lub listownie na poniższy adres:

European Commission

Directorate-General for Competition

Merger Registry

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

1 Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1. Ze skutkiem od dnia 1 grudnia 2009 r. art. 81 i 82 Traktatu WE stały się odpowiednio art. 101 i 102 TFUE. Treść tych dwóch grup postanowień jest zasadniczo identyczna. Dla celów niniejszego zawiadomienia odniesienia do art. 101 i 102 TFUE należy rozumieć, tam gdzie to stosowne, jako odniesienia do art. 81 i 82 Traktatu WE.
2 "Umowa Licencyjna w Zakresie Telewizji Kodowanej Dotycząca Produkcji" oznacza umowę, na podstawie której nadawca otrzymuje licencję (jako licencjobiorca) na wyprodukowane w przyszłości przez licencjodawcę określone filmy na zasadzie wyłączności (i która może obejmować inne treści audiowizualne) przez ograniczony okres, podczas którego nadawca może wyświetlać te filmy w telewizji kodowanej i, w zakresie przewidzianym w umowie licencyjnej (lub oddzielnych umowach licencyjnych) zawartej z takim nadawcą, na zasadzie SVOD.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.