Komunikat Komisji na podstawie art. 9 ust. 3 dyrektywy Rady 96/67/WE w sprawie dostępu do rynku usług obsługi naziemnej w portach lotniczych Wspólnoty - Powiadomienie Republiki Estońskiej dotyczące zastosowania do Międzynarodowego Portu Lotniczego Tallinn art. 9 ust. 1 lit. b) dyrektywy Rady 96/67/WE w sprawie dostępu do rynku usług obsługi naziemnej w portach lotniczych Wspólnoty.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2017.98.3

Akt nieoceniany
Wersja od: 29 marca 2017 r.

Komunikat Komisji na podstawie art. 9 ust. 3 dyrektywy Rady 96/67/WE w sprawie dostępu do rynku usług obsługi naziemnej w portach lotniczych Wspólnoty
Powiadomienie Republiki Estońskiej dotyczące zastosowania do Międzynarodowego Portu Lotniczego Tallinn art. 9 ust. 1 lit. b) dyrektywy Rady 96/67/WE w sprawie dostępu do rynku usług obsługi naziemnej w portach lotniczych Wspólnoty
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2017/C 98/04)

(Dz.U.UE C z dnia 29 marca 2017 r.)

Zgodnie z art. 9 ust. 3 dyrektywy Rady 96/67/WE z dnia 15 października 1996 r. w sprawie dostępu do rynku usług obsługi naziemnej w portach lotniczych Wspólnoty 1  (zwanej dalej "dyrektywą 96/67/WE") w dniu 14 lutego 2017 r. Komisja otrzymała powiadomienie o decyzji przyjętej przez Ministerstwo Gospodarki i Łączności rządu Republiki Estońskiej, przyznającej Międzynarodowemu Portowi Lotniczemu w Tallinnie (Tallinn Airport Ltd) poniższe odstępstwo:

-
zastrzeżenie dla zarządzającego portem lotniczym (Tallinn Airport Ltd) wyłącznego prawa do świadczenia osobom trzecim w Międzynarodowym Porcie Lotniczym w Tallinnie - za pośrednictwem jednostki zależnej Tallinn Airport GH Ltd, w której posiada on 100 % udziałów - następujących kategorii usług, o których mowa w pkt 3 i 5 załącznika do dyrektywy 96/67/WE: obsługa bagażu i obsługa ramp. Jeżeli chodzi o tę ostatnią kategorię, przedmiotowe odstępstwo nie obejmuje jednak usług transportu do statku powietrznego, załadowania na statek powietrzny i wyładowania ze statku powietrznego żywności i napojów, w przypadku których rynek jest otwarty.

Przedmiotowe odstępstwo, którego podstawę stanowi art. 9 ust. 1 lit. b) dyrektywy 96/67/WE, przyznaje się na okres dwóch lat, począwszy od dnia 15 maja 2017 r. do dnia 14 maja 2019 r. W ramach swojej decyzji dotyczącej odstępstwa, która została zgłoszona Komisji, władze estońskie zdecydowały o przedłużeniu okresu obowiązywania pierwotnego odstępstwa na okres kolejnych dwóch lat, tj. od dnia 15 maja 2019 r. do dnia 14 maja 2021 r., zgodnie z art. 9 ust. 6 dyrektywy 96/67/WE.

Republika Estońska przyznaje przedmiotowe odstępstwo głównie z następujących względów: obecne ograniczenia dotyczące dostępnej przestrzeni i przepustowości w porcie lotniczym Tallinn sprawiają, że nie jest możliwe wprowadzenie dodatkowego podmiotu świadczącego usługi obsługi naziemnej w odniesieniu do kategorii usług, o których mowa powyżej (z wyłączeniem transportu do statku powietrznego, załadowania na statek powietrzny i wyładowania ze statku powietrznego żywności i napojów) w trakcie prac budowlanych, które umożliwią pełne otwarcie rynku usług obsługi ramp i obsługi bagażu. W szczególności:

-
Umiejscowienie i wielkość obecnej sortowni bagażu uniemożliwia udostępnienie przestrzeni dodatkowym podmiotom świadczącym usługi obsługi bagażu. W szczególności przestrzeń działania jest ograniczona i wąska, a obecny dostawca usług ma trudności z manewrowaniem wózkami, zwłaszcza w okresach szczytowego obciążenia. Umiejscowienie obecnej sortowni uniemożliwia jej rozszerzenie na inne obszary, co oznacza, że otwarcie rynku dla drugiego podmiotu świadczącego usługi obsługi bagażu wymaga przeprowadzenia znacznych prac w zakresie budowy nowej infrastruktury w strefie zewnętrznej.
-
Brak jest dostępnej przestrzeni w pobliżu miejsca postojowego statku powietrznego, co uniemożliwia zapewnienie miejsca postojowego dla dodatkowego wyposażenia drugiego podmiotu świadczącego usługi obsługi ramp. Obecne miejsca postojowe przeznaczone dla urządzeń obsługi naziemnej i wózków bagażowych na stanowiskach znajdujących się na płycie postojowej oraz pod terminalem pasażerskim są już w pełni wykorzystywane. Zarządzanie obecnymi ograniczeniami przestrzeni stanowi wyzwanie dla obecnego dostawcy usług, szczególnie w sezonie zimowym, gdy na ograniczonej powierzchni postojowej parkują również pojazdy do usuwania i wywozu śniegu. Brak jest ponadto specjalnych hangarów lub garaży służących do parkowania sprzętu. Ze względu na brak przestrzeni fizycznej umożliwiającej zwiększenie ilości miejsc parkingowych w pobliżu drugiego terminalu pasażerskiego, przyjęcie drugiego podmiotu świadczącego usługi obsługi naziemnej nie jest obecnie możliwe i wymaga przeprowadzenia znacznych prac w zakresie budowy nowej infrastruktury.

Władze estońskie przedstawiły środki w celu przezwyciężenia wspomnianych wyżej ograniczeń przestrzeni. Port lotniczy Tallinn jest obecnie w trakcie rozbudowy portu. Przygotowane zostały plany inwestycyjne na nadchodzące lata uwzględniające ograniczenie do minimum niedogodności dla pasażerów w trakcie prowadzenia prac budowlanych dzięki zapewnieniu ciągłości usług, co będzie niezbędne w związku z przewidywanym zwiększeniem liczby pasażerów, zwłaszcza podczas najbliższej estońskiej prezydencji w UE. Wygaśnięcie odstępstwa w 2021 r. zbiegnie się w czasie z planowanym zakończeniem okresu budowy, umożliwiając otwarcie rynku.

Zgodnie z art. 9 ust. 3 dyrektywy 96/67/WE Komisja zaprasza zainteresowane strony do przekazywania swoich uwag w terminie 15 dni od daty opublikowania niniejszego komunikatu na adres:

Komisja Europejska

Dyrekcja Generalna ds. Mobilności i Transportu (dział E1 Polityka w dziedzinie lotnictwa)

Biuro: DM24 05/76

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

E-mail: filip.cornelis@ec.europa.eu

1 Dz.U. L 272 z 25.10.1996, s. 36.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.