Rozporządzenie 2016/1388 ustanawiające kodeks sieci dotyczący przyłączenia odbioru
Dz.U.UE.L.2016.223.10
Akt obowiązującyROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2016/1388
z dnia 17 sierpnia 2016 r.
ustanawiające kodeks sieci dotyczący przyłączenia odbioru
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 714/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie warunków dostępu do sieci w odniesieniu do transgranicznej wymiany energii elektrycznej i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1228/2003 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 11, a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Szybkie ukończenie budowy w pełni funkcjonującego i wzajemnie połączonego wewnętrznego rynku energii ma zasadnicze znaczenie dla utrzymania bezpieczeństwa dostaw energii, zwiększenia konkurencyjności oraz zapewnienia wszystkim konsumentom możliwości nabywania energii po przystępnych cenach.
(2) Rozporządzenie (WE) nr 714/2009 ustanawia niedyskryminacyjne przepisy dotyczące dostępu do sieci w odniesieniu do transgranicznej wymiany energii elektrycznej w celu zapewnienia właściwego funkcjonowania rynku wewnętrznego energii elektrycznej. W art. 5 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/72/WE 2 zobowiązano ponadto państwa członkowskie lub - w przypadku gdy państwa członkowskie tak postanowiły - organy regulacyjne do zapewnienia m.in. opracowania obiektywnych i niedyskryminujących przepisów technicznych ustalających minimalne wymogi dotyczące projektu technicznego i eksploatacji na potrzeby przyłączenia do systemu. Jeśli wymogi te stanowią jednocześnie warunki przyłączenia do sieci krajowych, art. 37 ust. 6 tej dyrektywy nakłada na organy regulacyjne odpowiedzialność za ustalenie lub zatwierdzenie przynajmniej metod stosowanych do ich wyliczania lub ustalania. W celu zapewnienia bezpieczeństwa wzajemnie połączonego systemu przesyłowego niezbędne jest ustalenie jednolitego rozumienia wymogów dotyczących przyłączenia do sieci instalacji odbiorczych i systemów dystrybucyjnych, w tym zamkniętych systemów dystrybucyjnych. Wspomniane wymogi, które przyczyniają się do zachowania, utrzymywania i przywracania bezpieczeństwa systemu w celu ułatwienia właściwego funkcjonowania rynku wewnętrznego energii elektrycznej między obszarami synchronicznymi oraz w ich obrębie, a także osiągnięcia efektywności kosztowej, należy postrzegać jako kwestie o charakterze transgranicznym związane z siecią oraz integracją rynku.
(3) Należy określić zharmonizowane zasady dotyczące przyłączania instalacji odbiorczych i systemów dystrybucyjnych do sieci, aby zapewnić jasne ramy prawne dla połączeń sieciowych, ułatwić obrót energią elektryczną w całej Unii, zapewnić bezpieczeństwo systemu, ułatwić integrację odnawialnych źródeł energii, zwiększyć konkurencję i umożliwić bardziej efektywne wykorzystanie sieci i zasobów z korzyścią dla konsumentów.
(4) Bezpieczeństwa systemu nie można zapewnić bez uwzględnienia zdolności technicznych wszystkich użytkowników. Do tej pory za zapewnienie zdolności technicznych odpowiadały przede wszystkim instalacje wytwarzające energię. W przyszłości jednak bardziej znaczącą rolę w tym względzie będą odgrywać instalacje odbiorcze. Istotnymi warunkami bezpieczeństwa systemu są regularna koordynacja na poziomie sieci przesyłowych i dystrybucyjnych oraz odpowiednie działanie przyłączonych do tych sieci urządzeń, które powinny posiadać wystarczającą odporność, aby eliminować zakłócenia oraz pomagać w zapobieganiu poważnym przerwom lub ułatwiać przywracanie działania systemu po jego załamaniu.
(5) Przy ustalaniu lub zatwierdzaniu taryf przesyłowych lub dystrybucyjnych bądź metod taryfikacji, lub też przy zatwierdzaniu warunków przyłączenia i dostępu do sieci krajowych zgodnie z art. 37 ust. 1 i 6 dyrektywy 2009/72/WE oraz z art. 14 rozporządzenia (WE) nr 714/2009, organy regulacyjne powinny uwzględniać uzasadnione koszty rzeczywiście ponoszone przez operatorów systemów w związku ze stosowaniem niniejszego rozporządzenia.
(6) Poszczególne synchroniczne systemy elektroenergetyczne w Unii mają różne właściwości, które należy wziąć pod uwagę przy ustalaniu wymogów dla przyłączenia odbioru. Właściwe jest zatem uwzględnienie specyfiki regionalnej podczas ustanawiania przepisów dotyczących przyłączenia ich do sieci, zgodnie z wymogami art. 8 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 714/2009.
(7) Ze względu na konieczność zagwarantowania pewności prawa wymogi określone w niniejszym rozporządzeniu powinny mieć zastosowanie do nowych instalacji odbiorczych przyłączonych do systemu przesyłowego, nowych instalacji dystrybucyjnych przyłączonych do systemu przesyłowego, nowych systemów dystrybucyjnych oraz nowych jednostek odbiorczych wykorzystywanych przez instalację odbiorczą lub zamknięty system dystrybucyjny do świadczenia usług regulacji zapotrzebowania na rzecz właściwych operatorów systemów i właściwych operatorów systemów przesyłowych ("OSP"). Wymogi określone w niniejszym rozporządzeniu nie powinny mieć zastosowania do istniejących instalacji odbiorczych przyłączonych do systemu przesyłowego, istniejących instalacji dystrybucyjnych przyłączonych do systemu przesyłowego, istniejących systemów dystrybucyjnych ani do istniejących jednostek odbiorczych, które są lub mogą być wykorzystywane przez instalację odbiorczą lub zamknięty system dystrybucyjny do świadczenia usług regulacji zapotrzebowania na rzecz właściwych operatorów systemów i właściwych OSP. Wymogi określone w niniejszym rozporządzeniu nie powinny mieć również zastosowania do nowych lub istniejących instalacji odbiorczych na poziomie dystrybucji, chyba że służą one do świadczenia usług regulacji zapotrzebowania na rzecz właściwych operatorów systemów i właściwych OSP. Wymogi określone w niniejszym rozporządzeniu powinny jednak mieć zastosowanie, jeżeli na podstawie ewolucji wymogów systemu i pełnej analizy kosztów i korzyści postanowi tak właściwy organ regulacyjny lub państwo członkowskie, lub w przypadku przeprowadzenia znaczącej modernizacji bądź wymiany sprzętu w istniejącej instalacji odbiorczej przyłączonej do systemu przesyłowego, istniejącej instalacji dystrybucyjnej przyłączonej do systemu przesyłowego, istniejącym systemie dystrybucyjnym lub istniejącej jednostce odbiorczej w ramach instalacji odbiorczej lub zamkniętego systemu dystrybucyjnego przyłączonego pod napięciem powyżej 1 000 V, która to modernizacja lub wymiana ma wpływ na ich zdolności techniczne.
(8) Regulacja zapotrzebowania jest ważnym instrumentem służącym zwiększeniu elastyczności wewnętrznego rynku energii i ułatwiającym optymalne wykorzystanie sieci. Powinna ona opierać się na działaniach odbiorców lub ich zgodzie na podejmowanie działań w ich imieniu przez osobę trzecią. Właściciel instalacji odbiorczej lub operator zamkniętego systemu dystrybucyjnego ("OZSD") może oferować usługi regulacji zapotrzebowania uczestnikom rynku oraz operatorom systemów do celów bezpieczeństwa sieci. W tym drugim przypadku właściciel instalacji odbiorczej lub operator zamkniętego systemu dystrybucyjnego powinien zapewnić spełnienie wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu przez nowe jednostki odbiorcze wykorzystywane do świadczenia tych usług, czy to indywidualnie, czy też łącznie w ramach zagregowanego odbioru za pośrednictwem osoby trzeciej. W tym kontekście kluczową rolę w łączeniu zdolności regulacji zapotrzebowania mają do odegrania osoby trzecie, na których może spoczywać obowiązek zapewnienia tych usług i odpowiedzialność za ich rzetelność w przypadkach, w których właściciel instalacji odbiorczej lub operator zamkniętego systemu dystrybucyjnego przekazał im te obowiązki. 3
(9) Wymogi powinny opierać się na zasadach niedyskryminacji i przejrzystości, jak również na zasadzie równowagi między najwyższą sprawnością ogólną i najniższym łącznym kosztem dla wszystkich zainteresowanych stron. OSP i operatorzy systemów dystrybucyjnych ("OSD"), w tym OZSD, mogą brać pod uwagę wspomniane elementy przy określaniu wymogów zgodnie z przepisami niniejszego rozporządzenia, uznając jednocześnie, że progi służące określeniu, czy system jest systemem przesyłowym czy też systemem dystrybucyjnym, są ustalane na poziomie krajowym.
(10) Wymogi mające zastosowanie do instalacji odbiorczej przyłączonej do systemu przesyłowego powinny określać zdolności na jego przyłączach oraz niezbędne odpowiedzi automatyczne i wymianę danych. Wymogi te mają na celu zapewnienie zdolności systemu przesyłowego do pracy oraz zdolności do wykorzystania wbudowanej odpowiedzi wytwarzania i odpowiedzi odbioru sieci w różnych zakresach pracy systemu i w sytuacjach krytycznych.
(11) Wymogi mające zastosowanie do systemu dystrybucyjnego przyłączonego do systemu przesyłowego lub do innego systemu dystrybucyjnego powinny określać zakresy pracy tych systemów oraz niezbędne odpowiedzi automatyczne i wymianę danych. Wymogi te powinny zapewniać skuteczny rozwój i zdolność systemu przesyłowego do pracy oraz zdolność do wykorzystania wbudowanej odpowiedzi wytwarzania i odpowiedzi odbioru sieci w różnych zakresach pracy systemu i w sytuacjach krytycznych.
(12) Wymogi mające zastosowanie do jednostki odbiorczej wykorzystywanej przez instalację odbiorczą lub zamknięty system dystrybucyjny do świadczenia usług regulacji zapotrzebowania na rzecz właściwych operatorów systemów i właściwych OSP powinny zapewniać zdolność do wykorzystania odpowiedzi odbioru w zakresach pracy systemu, minimalizując w ten sposób występowanie sytuacji krytycznych.
(13) Koszty i obciążenia administracyjne zawiązane z zapewnianiem odpowiedzi odbioru powinny mieścić się w rozsądnych granicach, zwłaszcza w odniesieniu do odbiorców krajowych, którzy będą odgrywać coraz ważniejszą rolę w przekształceniach w kierunku społeczeństwa niskoemisyjnego, którego rozwój nie powinien być niepotrzebnie obciążany zadaniami administracyjnymi.
(14) Ze względu na swój transgraniczny wpływ niniejsze rozporządzenie powinno zmierzać do ustanowienia tych samych wymogów w zakresie częstotliwości dla wszystkich poziomów napięcia, co najmniej w obrębie poszczególnych obszarów synchronicznych. Jest to konieczne, ponieważ w ramach obszaru synchronicznego zmiana częstotliwości w jednym państwie członkowskim będzie bezpośrednio wpływać na częstotliwość we wszystkich państwach członkowskich i może powodować uszkodzenia urządzeń.
(15) Zakresy napięcia powinny być koordynowane w ramach wzajemnie połączonych systemów, ponieważ mają kluczowe znaczenie dla bezpiecznego planowania i działania systemu energetycznego w ramach obszaru synchronicznego. Odłączenia spowodowane zakłóceniami napięcia mają wpływ na sąsiednie systemy. Brak określenia zakresów napięcia mógłby doprowadzić do powszechnej niepewności przy planowaniu i podczas pracy systemu, jeśli chodzi o pracę poza normalnymi warunkami eksploatacji.
(16) Należy wprowadzić odpowiednie i proporcjonalne testy zgodności, tak aby operatorzy systemów mogli zapewnić bezpieczeństwo eksploatacji. Zgodnie z art. 37 ust. 1 lit. b) dyrektywy 2009/72/WE organy regulacyjne są odpowiedzialne za zapewnienie dopełnienia przez operatorów systemów obowiązków wynikających z niniejszego rozporządzenia.
(17) W celu zapewnienia pełnej integracji rynku organy regulacyjne, państwa członkowskie oraz operatorzy systemów powinni zagwarantować możliwie najszersze zharmonizowanie wymogów dotyczących przyłączenia do sieci w procesie opracowywania i zatwierdzania tych wymogów. Przy opracowywaniu wymogów dotyczących przyłączenia należy w szczególności uwzględnić ugruntowane normy techniczne.
(18) Operatorzy systemów nie powinni określać wymogów technicznych dla urządzeń, które to wymogi utrudniałyby swobodny przepływ towarów w ramach rynku wewnętrznego. Jeśli operatorzy systemów wprowadzają specyfikacje techniczne, których wynikiem są wymogi dotyczące wprowadzania do obrotu urządzeń, dane państwo członkowskie powinno postępować zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 8 i 9 dyrektywy 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 4 .
(19) W niniejszym rozporządzeniu należy ustanowić procedurę dotyczącą przyznawania odstępstw od jego przepisów w celu uwzględnienia warunków lokalnych w wyjątkowych sytuacjach, na przykład gdy zastosowanie się do przedmiotowych przepisów mogłoby zagrozić stabilności sieci lokalnej lub gdy bezpieczna eksploatacja instalacji odbiorczej przyłączonej do systemu przesyłowego, instalacji dystrybucyjnej przyłączonej do systemu przesyłowego, systemu dystrybucyjnego lub jednostki odbiorczej wykorzystywanej przez instalację odbiorczą lub zamknięty system dystrybucyjny do świadczenia usług regulacji zapotrzebowania na rzecz właściwych operatorów systemów i właściwych OSP może wymagać warunków eksploatacji, które nie są zgodne z niniejszym rozporządzeniem.
(20) Właściciele instalacji odbiorczych i właściwi operatorzy systemów powinni mieć możliwość proponowania odstępstw dla określonych klas instalacji odbiorczych przyłączonych do systemu przesyłowego, instalacji dystrybucyjnych przyłączonych do systemu przesyłowego, systemów dystrybucyjnych i jednostek odbiorczych wykorzystywanych przez instalację odbiorczą lub zamknięty system dystrybucyjny do świadczenia usług regulacji zapotrzebowania na rzecz właściwych operatorów systemów i właściwych OSP, pod warunkiem uzyskania zatwierdzenia od właściwego organu regulacyjnego lub innego organu właściwego w danym państwie członkowskim.
(21) Zgodnie z art. 28 dyrektywy 2009/72/WE, państwa członkowskie mogą w pewnych okolicznościach postanowić o zaklasyfikowaniu systemu dystrybuującego energię elektryczną jako zamkniętego systemu dystrybucyjnego. Przepisy niniejszego rozporządzenia powinny mieć zastosowanie do zamkniętych systemów dystrybucyjnych jedynie wówczas, gdy państwa członkowskie postanowiły tak zgodnie z art. 28 dyrektywy 2009/72/WE.
(22) Niniejsze rozporządzenie, które przyjęto na podstawie rozporządzenia (WE) nr 714/2009, uzupełnia to rozporządzenie i stanowi jego integralną część. Odniesienia do rozporządzenia (WE) nr 714/2009 w innych aktach prawnych należy rozumieć jako odniesienia także do niniejszego rozporządzenia.
(23) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 23 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 714/2009,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
TYTUŁ I
PRZEPISY OGÓLNE
PRZEPISY OGÓLNE
Przedmiot
Definicje
Do celów niniejszego rozporządzenia zastosowanie mają definicje zawarte w art. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/27/UE 5 , w art. 2 rozporządzenia (WE) nr 714/2009, w art. 2 rozporządzenia Komisji (UE) 2015/1222 6 , w art. 2 rozporządzenia Komisji (UE) 2016/631 7 , w art. 2 rozporządzenia Komisji (UE) nr 543/2013 8 oraz w art. 2 dyrektywy 2009/72/WE.
Dodatkowo zastosowanie mają następujące definicje:
Zakres stosowania
Właściwy operator systemu odmawia zgody na przyłączenie nowej instalacji odbiorczej przyłączonej do systemu przesyłowego, nowego instalacji dystrybucyjnej przyłączonej do systemu przesyłowego lub nowego systemu dystrybucyjnego, jeśli nie spełniają one wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu i nie są objęte odstępstwem przyznanym przez organ regulacyjny lub, w stosownych przypadkach, przez inny organ właściwy w danym państwie członkowskim zgodnie z art. 50. Właściwy operator systemu powiadamia właściciela instalacji odbiorczej, OSD lub OZSD oraz - o ile organ regulacyjny nie określił inaczej - organ regulacyjny o przedmiotowej odmowie w formie pisemnego uzasadnionego oświadczenia.
W oparciu o wyniki monitorowania przestrzegania wymogów zgodnie z tytułem III właściwy OSP odrzuca usługi regulacji zapotrzebowania podlegające przepisom art. 27-30 oferowane przez nowe jednostki odbiorcze niespełniające wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu.
Zastosowanie do istniejących instalacji odbiorczych przyłączonych do systemu przesyłowego, istniejących instalacji dystrybucyjnych przyłączonych do systemu przesyłowego, istniejących systemów dystrybucyjnych i istniejących jednostek odbiorczych wykorzystywanych do świadczenia usług regulacji zapotrzebowania
W powiadomieniu przekazywanym właściwemu operatorowi systemu i właściwemu OSP przez właściciela instalacji odbiorczej, OSD lub OZSD podaje się co najmniej tytuł umowy, datę jej podpisania i datę wejścia w życie oraz specyfikację głównego urządzenia odbiorczego lub jednostki odbiorczej, które mają zostać zbudowane, zmontowane lub zakupione.
Państwo członkowskie może postanowić, że w określonych okolicznościach organ regulacyjny może ustalić, czy instalację odbiorczą przyłączoną do systemu przesyłowego, instalację dystrybucyjną przyłączoną do systemu przesyłowego, system dystrybucyjny lub jednostkę odbiorczą należy uznać za istniejące czy za nowe.
W tym celu przeprowadza się, zgodnie z art. 48 i 49, rzetelną i przejrzystą ilościową analizę kosztów i korzyści. W analizie tej określa się:
Zastosowanie do szczytowo-pompowych modułów wytwarzania energii i zakładów przemysłowych
Aspekty regulacyjne
Większa liczba OSP
Zwrot kosztów
Konsultacje publiczne
Minimalny okres trwania konsultacji wynosi jeden miesiąc.
Zaangażowanie zainteresowanych stron
Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (Agencja), w ścisłej współpracy z europejską siecią operatorów systemów przesyłowych energii elektrycznej (ENTSO energii elektrycznej), umożliwia zaangażowanie zainteresowanych stron w zakresie wymogów dotyczących przyłączania do sieci instalacji odbiorczych przyłączonych do systemu przesyłowego, instalacji dystrybucyjnych przyłączonych do systemu przesyłowego, systemów dystrybucyjnych i jednostek odbiorczych wykorzystywanych przez instalację odbiorczą lub zamknięty system dystrybucyjny do świadczenia usług regulacji zapotrzebowania właściwym operatorom systemów i właściwym OSP, a także innych aspektów wdrażania niniejszego rozporządzenia. Powyższe obejmuje regularne spotkania z zainteresowanymi stronami w celu zidentyfikowania problemów i zaproponowania ulepszeń, w szczególności w odniesieniu do wymogów dotyczących przyłączania do sieci instalacji odbiorczych przyłączonych do systemu przesyłowego, instalacji dystrybucyjnych przyłączonych do systemu przesyłowego, systemów dystrybucyjnych i jednostek odbiorczych wykorzystywanych przez instalację odbiorczą lub zamknięty system dystrybucyjny do świadczenia usług regulacji zapotrzebowania na rzecz właściwych operatorów systemów i właściwych OSP.
Obowiązki w zakresie poufności
TYTUŁ II
PRZYŁĄCZENIE INSTALACJI ODBIORCZYCH PRZYŁĄCZONYCH DO SYSTEMU PRZESYŁOWEGO, INSTALACJI DYSTRYBUCYJNYCH PRZYŁĄCZONYCH DO SYSTEMU PRZESYŁOWEGO ORAZ SYSTEMÓW DYSTRYBUCYJNYCH
PRZYŁĄCZENIE INSTALACJI ODBIORCZYCH PRZYŁĄCZONYCH DO SYSTEMU PRZESYŁOWEGO, INSTALACJI DYSTRYBUCYJNYCH PRZYŁĄCZONYCH DO SYSTEMU PRZESYŁOWEGO ORAZ SYSTEMÓW DYSTRYBUCYJNYCH
ROZDZIAŁ 1
Wymogi ogólne
Wymogi ogólne
Ogólne wymogi dotyczące częstotliwości
Ogólne wymogi dotyczące napięcia
Wymogi dotyczące prądu zwarciowego
Wymogi dotyczące mocy biernej
z wyjątkiem sytuacji, w których właściwy OSP i operator systemu dystrybucyjnego przyłączonego do systemu przesyłowego wykażą korzyści techniczne albo finansowe dla systemu w drodze wspólnej analizy;
Wymogi dotyczące zabezpieczeń
Wymogi dotyczące układu sterowania i regulacji 19
Wymiana informacji
Odłączenie odbioru i ponowne przyłączenie odbioru
Jakość zasilania
Właściciele instalacji odbiorczych przyłączonych do systemu przesyłowego i operatorzy systemów dystrybucyjnych przyłączonych do systemu przesyłowego gwarantują, że ich przyłączenie do sieci nie spowoduje zakłócenia ani wahania napięcia zasilania w sieci w punkcie przyłączenia. Poziom zakłócenia nie może przekraczać poziomu przydzielonego im przez właściwego OSP. OSP koordynują swoje wymogi dotyczące jakości zasilania z wymogami sąsiednich OSP.
Modele symulacyjne
ROZDZIAŁ 2
Procedura pozwolenia na użytkowanie
Procedura pozwolenia na użytkowanie
Przepisy ogólne
Pozwolenie na podanie napięcia
Tymczasowe pozwolenie na użytkowanie
Ostateczne pozwolenie na użytkowanie
Jeżeli wniosek o przyznanie odstępstwa zostaje odrzucony, właściwy OSP ma prawo odmówić zezwolenia na eksploatację instalacji odbiorczej przyłączonej do systemu przesyłowego, instalacji dystrybucyjnej przyłączonej do systemu przesyłowego lub systemu dystrybucyjnego przyłączonego do systemu przesyłowego do czasu, aż właściciel instalacji odbiorczej przyłączonej do systemu przesyłowego lub operator systemu dystrybucyjnego przyłączonego do systemu przesyłowego oraz właściwy OSP usuną niezgodność, a właściwy OSP uzna, że instalacja odbiorcza przyłączona do systemu przesyłowego, instalacja dystrybucyjna przyłączona do systemu przesyłowego lub system dystrybucyjny przyłączony do systemu przesyłowego spełniają wymogi przepisów niniejszego rozporządzenia.
Jeżeli właściwy OSP oraz właściciel instalacji odbiorczej przyłączonej do systemu przesyłowego lub operator systemu dystrybucyjnego przyłączonego do systemu przesyłowego nie usuną niezgodności w rozsądnym terminie, ale w każdym razie nie później niż sześć miesięcy od powiadomienia o odrzuceniu wniosku o przyznanie odstępstwa, każda ze stron może skierować sprawę do rozpatrzenia przez organ regulacyjny.
Ograniczone pozwolenie na użytkowanie (LON)
Dłuższy termin na poinformowanie właściwego OSP może zostać uzgodniony z właścicielem instalacji odbiorczej przyłączonej do systemu przesyłowego lub operatorem systemu dystrybucyjnego przyłączonego do systemu przesyłowego, w zależności od charakteru zmian.
TYTUŁ III
PRZYŁĄCZENIE JEDNOSTEK ODBIORCZYCH WYKORZYSTYWANYCH PRZEZ INSTALACJĘ ODBIORCZĄ LUB ZAMKNIĘTY SYSTEM DYSTRYBUCYJNY DO ŚWIADCZENIA USŁUG REGULACJI ZAPOTRZEBOWANIA NA RZECZ OPERATORÓW SYSTEMÓW
PRZYŁĄCZENIE JEDNOSTEK ODBIORCZYCH WYKORZYSTYWANYCH PRZEZ INSTALACJĘ ODBIORCZĄ LUB ZAMKNIĘTY SYSTEM DYSTRYBUCYJNY DO ŚWIADCZENIA USŁUG REGULACJI ZAPOTRZEBOWANIA NA RZECZ OPERATORÓW SYSTEMÓW
ROZDZIAŁ 1
Wymogi ogólne
Wymogi ogólne
Przepisy ogólne
Szczegółowe przepisy dotyczące jednostek odbiorczych umożliwiających regulację mocy czynnej, regulację mocy biernej i zarządzanie ograniczeniami przesyłu w ramach odpowiedzi odbioru
Szczegółowe przepisy dotyczące jednostek odbiorczych umożliwiających regulację częstotliwości systemu w ramach odpowiedzi odbioru
Maksymalne odchylenie częstotliwości od wartości nominalnej wynoszącej 50,00 Hz, w przypadku którego uruchamiana jest odpowiedź, musi być określone przez właściwego OSP w porozumieniu z OSP w obszarze synchronicznym. W przypadku jednostek odbiorczych przyłączonych pod napięciem poniżej 110 kV, przedmiotowe specyfikacje muszą - przed zatwierdzeniem zgodnie z art. 6 - zostać skonsultowane z właściwymi zainteresowanymi stronami zgodnie z art. 9 ust. 1.
Pobór mocy jest zwiększany lub zmniejszany dla częstotliwości systemu, odpowiednio, powyżej lub poniżej strefy nieczułości wartości nominalnej (50,00 Hz);
Szczegółowe przepisy dotyczące jednostek odbiorczych umożliwiających bardzo szybką regulację mocy czynnej w ramach odpowiedzi odbioru
ROZDZIAŁ 2
Procedura pozwolenia na użytkowanie
Procedura pozwolenia na użytkowanie
Przepisy ogólne
Procedury dla jednostek odbiorczych w ramach instalacji odbiorczej lub zamkniętego systemu dystrybucyjnego przyłączonych pod napięciem 1 000 V lub niższym
Procedury dla jednostek odbiorczych w ramach instalacji odbiorczej lub zamkniętego systemu dystrybucyjnego przyłączonych pod napięciem powyżej 1 000 V
TYTUŁ IV
ZAPEWNIENIE ZGODNOŚCI
ZAPEWNIENIE ZGODNOŚCI
ROZDZIAŁ 1
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
Zakres odpowiedzialności właściciela instalacji odbiorczej, operatora systemu dystrybucyjnego i operatora zamkniętego systemu dystrybucyjnego
Osoby trzecie traktuje się jako pojedynczych użytkowników z prawem do sporządzania stosownej dokumentacji oraz wykazywania zgodności swoich zgrupowanych instalacji odbiorczych lub zgrupowanych zamkniętych systemów dystrybucyjnych z przepisami niniejszego rozporządzenia. Instalacje odbiorcze i zamknięte systemy dystrybucyjne świadczące usługi regulacji zapotrzebowania na rzecz właściwych operatorów systemów i właściwych OSP mogą działać zbiorczo poprzez osoby trzecie.
Zadania właściwego operatora systemu
Zgodność jednostki odbiorczej wykorzystywanej przez instalację odbiorczą lub zamknięty system dystrybucyjny do świadczenia usług regulacji zapotrzebowania na rzecz właściwych OSP jest oceniana wspólnie przez właściwego OSP i właściwego operatora systemu, a w stosownych przypadkach w porozumieniu z osobą trzecią uczestniczącą w zagregowanym odbiorze.
Właściciel instalacji odbiorczej, OSD lub OZSD są informowani o wyniku tych testów i symulacji zgodności.
ROZDZIAŁ 2
Testy zgodności
Testy zgodności
Wspólne przepisy dotyczące testów zgodności
Testy zgodności w zakresie odłączenia oraz ponownego przyłączenia instalacji dystrybucyjnych przyłączonych do systemu przesyłowego
Testy zgodności w zakresie wymiany informacji z instalacjami dystrybucyjnymi przyłączonymi do systemu przesyłowego
Testy zgodności w zakresie odłączenia oraz ponownego przyłączenia instalacji odbiorczych przyłączonych do systemu przesyłowego
Testy zgodności w zakresie wymiany informacji z instalacjami odbiorczymi przyłączonymi do systemu przesyłowego
Testy zgodności dla jednostek odbiorczych umożliwiających regulację mocy czynnej, regulację mocy biernej i zarządzanie ograniczeniami przesyłu w ramach odpowiedzi odbioru
ROZDZIAŁ 3
Symulacje zgodności
Symulacje zgodności
Wspólne przepisy dotyczące symulacji zgodności
Symulacje zgodności dotyczące instalacji dystrybucyjnych przyłączonych do systemu przesyłowego
Symulacje zgodności dotyczące instalacji odbiorczych przyłączonych do systemu przesyłowego
Symulacje zgodności dotyczące jednostek odbiorczych umożliwiających bardzo szybką regulację mocy czynnej w ramach odpowiedzi odbioru
ROZDZIAŁ 4
Monitorowanie przestrzegania wymogów
Monitorowanie przestrzegania wymogów
Monitorowanie przestrzegania wymogów odnoszących się do instalacji dystrybucyjnych przyłączonych do systemu przesyłowego
W odniesieniu do monitorowania przestrzegania wymogów w zakresie mocy biernej mających zastosowanie do instalacji dystrybucyjnych przyłączonych do systemu przesyłowego:
Monitorowanie przestrzegania wymogów odnoszących się do instalacji odbiorczych przyłączonych do systemu przesyłowego
W odniesieniu do monitorowania przestrzegania wymogów w zakresie mocy biernej mających zastosowanie do instalacji odbiorczych przyłączonych do systemu przesyłowego:
TYTUŁ V
ZASTOSOWANIA I ODSTĘPSTWA
ZASTOSOWANIA I ODSTĘPSTWA
ROZDZIAŁ 1
Analiza kosztów i korzyści
Analiza kosztów i korzyści
Określenie kosztów i korzyści wynikających z zastosowania wymogów do istniejących instalacji odbiorczych przyłączonych do systemu przesyłowego, istniejących instalacji dystrybucyjnych przyłączonych do systemu przesyłowego, istniejących systemów dystrybucyjnych i istniejących jednostek odbiorczych
Zasady dotyczące analizy kosztów i korzyści
ROZDZIAŁ 2
Odstępstwa
Odstępstwa
Uprawnienie do przyznawania odstępstw
Przepisy ogólne
Wniosek o odstępstwo składany przez właściciela instalacji odbiorczej, operatora systemu dystrybucyjnego lub operatora zamkniętego systemu dystrybucyjnego
Wniosek o przyznanie odstępstwa składany przez właściwego operatora systemu lub właściwego OS 50
Właściwy operator systemu przedstawia wszelkie dodatkowe informacje wymagane przez organ regulacyjny w terminie dwóch miesięcy od daty wniosku. Jeżeli właściwy operator systemu nie dostarczy wymaganych dodatkowych informacji w tym terminie, wniosek o przyznanie odstępstwa uważa się za wycofany, chyba że przed upływem terminu:
Rejestr odstępstw od wymogów niniejszego rozporządzenia
Monitorowanie odstępstw
TYTUŁ VI
NIEWIĄŻĄCE WYTYCZNE ORAZ MONITOROWANIE WDROŻENIA
NIEWIĄŻĄCE WYTYCZNE ORAZ MONITOROWANIE WDROŻENIA
Niewiążące wytyczne dotyczące wdrożenia
Monitorowanie
Na podstawie wniosku ze strony organu regulacyjnego OSD przekazują OSP informacje, o których mowa w ust. 2, chyba że organy regulacyjne, Agencja lub ENTSO energii elektrycznej otrzymali już te informacje w związku ze swoimi odpowiednimi zadaniami dotyczącymi monitorowania wdrożenia, przy czym celem jest uniknięcie dublowania informacji.
TYTUŁ VII
PRZEPISY KOŃCOWE
PRZEPISY KOŃCOWE
Zmiana umów oraz warunków ogólnych
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Nie naruszając przepisów art. 4 ust. 2 lit. b), art. 6, art. 51, art. 56 i art. 57, stosowanie wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu rozpoczyna się trzy lata po jego publikacji.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I
Zakresy częstotliwości i okresy, o których mowa w art. 12 ust. 1
Zakresy częstotliwości i okresy, o których mowa w art. 12 ust. 1
Obszar synchroniczny | Zakres częstotliwości | Okres czasu pracy |
Europa kontynentalna | 47,5 Hz - 48,5 Hz | określa każdy OSP, ale nie mniej niż 30 minut |
48,5 Hz - 49,0 Hz | określa każdy OSP, ale nie mniej niż okres wyznaczony dla częstotliwości 47,5 Hz - 48,5 Hz | |
49,0 Hz - 51,0 Hz | nieograniczony | |
51,0 Hz - 51,5 Hz | 30 minut | |
nordycki | 47,5 Hz - 48,5 Hz | 30 minut |
48,5 Hz - 49,0 Hz | określa każdy OSP, ale nie mniej niż 30 minut | |
49,0 Hz - 51,0 Hz | nieograniczony | |
51,0 Hz - 51,5 Hz | 30 minut | |
Wielka Brytania | 47,0 Hz - 47,5 Hz | 20 sekund |
47,5 Hz - 48,5 Hz | 90 minut | |
48,5 Hz - 49,0 Hz | określa każdy OSP, ale nie mniej niż 90 minut | |
49,0 Hz - 51,0 Hz | nieograniczony | |
51,0 Hz - 51,5 Hz | 90 minut | |
51,5 Hz - 52,0 Hz | 15 minut | |
Irlandia i Irlandia Północna | 47,5 Hz - 48,5 Hz | 90 minut |
48,5 Hz - 49,0 Hz | określa każdy OSP, ale nie mniej niż 90 minut | |
49,0 Hz - 51,0 Hz | nieograniczony | |
51,0 Hz - 51,5 Hz | 90 minut | |
bałtycki | 47,5 Hz - 48,5 Hz | określa każdy OSP, ale nie mniej niż 30 minut |
48,5 Hz - 49,0 Hz | określa każdy OSP, ale nie mniej niż okres wyznaczony dla częstotliwości 47,5 Hz - 48,5 Hz | |
49,0 Hz - 51,0 Hz | nieograniczony | |
51,0 Hz - 51,5 Hz | określa każdy OSP, ale nie mniej niż 30 minut |
ZAŁĄCZNIK II
Zakresy napięcia i okresy, o których mowa w art. 13 ust. 1
Zakresy napięcia i okresy, o których mowa w art. 13 ust. 1
Obszar synchroniczny | Zakres napięcia | Okres czasu pracy |
Europa kontynentalna | 0,90 pu - 1,118 pu | nieograniczony |
1,118 pu - 1,15 pu | określa każdy OSP, ale nie mniej niż 20 minut i nie więcej niż 60 minut | |
nordycki | 0,90 pu - 1,05 pu | nieograniczony |
1,05 pu - 1,10 pu | 60 minut | |
Wielka Brytania | 0,90 pu - 1,10 pu | nieograniczony |
Irlandia i Irlandia Północna | 0,90 pu - 1,118 pu | nieograniczony |
bałtycki | 0,90 pu - 1,118 pu | nieograniczony |
1,118 pu - 1,15 pu | 20 minut |
Obszar synchroniczny | Zakres napięcia | Okres czasu pracy |
Europa kontynentalna | 0,90 pu - 1,05 pu | nieograniczony |
1,05 pu - 1,10 pu | określa każdy OSP, ale nie mniej niż 20 minut i nie więcej niż 60 minut | |
nordycki | 0,90 pu - 1,05 pu | nieograniczony |
1,05 pu - 1,10 pu | określa każdy OSP, ale nie więcej niż 60 minut | |
Wielka Brytania | 0,90 pu - 1,05 pu | nieograniczony |
1,05 pu - 1,10 pu | 15 minut | |
Irlandia i Irlandia Północna | 0,90 pu - 1,05 pu | nieograniczony |
bałtycki | 0,90 pu - 1,097 pu | nieograniczony |
1,097 pu - 1,15 pu | 20 minut |
Tabela przedstawia minimalne czasy, w których instalacja odbiorcza przyłączona do systemu przesyłowego, instalacja dystrybucyjna przyłączona do systemu przesyłowego lub system dystrybucyjny przyłączony do systemu przesyłowego musi mieć zdolność do pracy bez odłączenia od sieci przy napięciach odbiegających od napięcia referencyjnego 1 pu w punkcie przyłączenia, jeżeli wartości napięcia bazowego dla jednostek względnych wynoszą od 300 kV do 400 kV (włącznie).
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.