Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji (SRB) - Ogłoszenie o naborze na dwa stanowiska członków SRB/dyrektorów ds. planowania i decyzji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (COM/2019/20035).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2019.115A.6

Akt nienormatywny
Wersja od: 29 kwietnia 2019 r.

Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji (SRB)
Ogłoszenie o naborze na dwa stanowiska członków SRB/dyrektorów ds. planowania i decyzji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji 1

(COM/2019/20035)

(2019/C 115 A/02)

(Dz.U.UE C z dnia 27 marca 2019 r.)

Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji

Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji (SRB) jest organem UE ściśle współpracującym z krajowymi organami ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji uczestniczących państw członkowskich, z którymi tworzy jednolity mechanizm restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (SRM). SRB współpracuje blisko z Komisją Europejską i Europejskim Bankiem Centralnym na rzecz zapewnienia stabilności finansowej. Zadaniem SRB jest zapewnienie uporządkowanej restrukturyzacji i likwidacji upadających banków, przy minimalnym wpływie na gospodarkę realną i finanse publiczne w uczestniczących państwach członkowskich oraz poza ich granicami. SRB powierzono szczególne zadania i obowiązki w zakresie przygotowania do restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz przeprowadzania tych procedur w odniesieniu do banków będących na progu upadłości lub zagrożonych upadłością. SRB jest również odpowiedzialna za zarządzanie jednolitym funduszem restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (SRF) ustanowionym na mocy rozporządzenia w sprawie SRM i mającym zapewnić dostępność średnioterminowego wsparcia finansowego podczas restrukturyzacji/uporządkowanej likwidacji banków. SRB jest samodzielnie finansującą się agencją Unii Europejskiej.

Wakaty

W porozumieniu z SRB Komisja Europejska organizuje nabór na stanowiska dwóch członków SRB/dyrektorów ds. planowania i decyzji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

Miejscem zatrudnienia będzie Bruksela (Belgia), gdzie SRB ma swoją siedzibę.

Wybrani kandydaci będą pełnić obowiązki (i) członków organów decyzyjnych SRB (SRB na sesji plenarnej i sesji wykonawczej) z prawem głosu; oraz (ii) dyrektorów ds. planowania i decyzji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w SRB. Jako członkowie SRB z prawem głosu na sesji plenarnej i na sesji wykonawczej będą oni aktywnie uczestniczyć w realizacji zadań i obowiązków SRB, zgodnie z mandatem określonym w rozporządzeniu w sprawie SRM.

Ponadto wybrani kandydaci, jako dyrektorzy ds. planowania i decyzji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, będą odpowiedzialni za dyrekcje ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. W szczególności, będą oni:

-
zarządzać bieżącą pracą właściwej dyrekcji oraz zapewniać jej sprawne i skuteczne funkcjonowanie, co będzie obejmować również bliską współpracę ze służbami zajmującymi się innymi obszarami działalności SRB, a w szczególności współpracę z trzema dyrekcjami ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji,
-
kierować przygotowaniami planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji podmiotów podlegających zakresowi kompetencji dyrekcji,
-
kierować przygotowaniami działań i, w stosownych przypadkach, decyzji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji podmiotów podlegających zakresowi kompetencji dyrekcji,
-
zarządzać współpracą z krajowymi organami ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji podlegającymi zakresowi kompetencji dyrekcji,
-
nadzorować ogólną współpracę z EBC, oraz zarządzać tą współpracą, w związku z pracami prowadzonymi przez wewnętrzne zespoły ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz wspólne zespoły nadzorcze,
-
brać udział w określaniu strategii i misji SRB jako członkowie kadry kierowniczej wyższego szczebla,
-
koordynować planowanie pracy na poziomie dyrekcji, wyznaczać cele oraz określać priorytety w ramach ogólnego planowania strategicznego SRB,
-
koordynować pracę działów wchodzących w skład dyrekcji, motywować i wspierać menedżerów średniego szczebla w osiąganiu wyznaczonych im celów i wykorzystywaniu swojego potencjału oraz potencjału podległych im pracowników,
-
dążyć do tego, by cele dyrekcji były osiągane w wyznaczonych terminach i zgodnie z normami w zakresie jakości, a także monitorować i oceniać postępy w realizacji tych celów,
-
zapewniać harmonijną współpracę i sprawną komunikację z pozostałymi członkami SRB/dyrektorami oraz dyrekcjami,
-
promować dobre praktyki w zakresie relacji z wewnętrznymi służbami dyrekcji i partnerami zewnętrznymi, oraz
-
nawiązywać i utrzymywać relacje z instytucjami i organami UE oraz wszelkimi innymi organami publicznymi lub prywatnymi w kwestiach wchodzących w zakres kompetencji poszczególnych dyrekcji.

Wybrani kandydaci mogą również zostać bezpośrednio poproszeni przez przewodniczącego SRB o wykonywanie innych zadań wchodzących w zakres zadań SRB.

Będą oni bezpośrednio podlegać przewodniczącemu SRB w zakresie swoich działań jako dyrektorzy ds. planowania i decyzji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

Kryteria kwalifikacyjne

Kandydaci zostaną zakwalifikowani do etapu naboru na podstawie następujących kryteriów formalnych, których spełnienie musi nastąpić przed upływem terminu składania zgłoszeń:

-
Obywatelstwo: kandydat musi posiadać obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej.
-
Dyplom lub stopień uniwersytecki:
-
kandydat musi posiadać poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, trwającym normalnie cztery lata lub dłużej, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów, lub
-
poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów, oraz przynajmniej roczne właściwe doświadczenie zawodowe, w przypadku gdy normalny okres trwania studiów wyższych wynosi przynajmniej trzy lata (to roczne doświadczenie nie może wchodzić w zakres doświadczenia zawodowego liczonego od momentu ukończenia studiów wyższych, o którym mowa poniżej).
-
Doświadczenie zawodowe: kandydat musi posiadać przynajmniej 20-letnie doświadczenie zawodowe, liczone od chwili ukończenia studiów wyższych i zdobyte po uzyskaniu wyżej wymienionych kwalifikacji, przy czym przynajmniej 10 lat tego doświadczenia powinno być zdobyte w dziedzinach związanych z nadzorem, restrukturyzacją lub uporządkowaną likwidacją instytucji finansowych i regulacją rynków finansowych 2 .
-
Doświadczenie na wyższych stanowiskach kierowniczych: kandydat musi posiadać przynajmniej 5-letnie doświadczenie zawodowe w kierowaniu organizacją zdobyte na stanowisku wykonawczym wysokiego szczebla 3 .
-
Znajomość języków: kandydat musi biegle władać jednym z języków urzędowych Unii Europejskiej 4  oraz znać na zadowalającym poziomie przynajmniej jeden inny język urzędowy.

Komisje selekcyjne mogą sprawdzać podczas rozmowy kwalifikacyjnej, czy kandydaci spełniają wymóg zadowalającej znajomości innego języka urzędowego. Oznacza to, że część rozmowy może zostać przeprowadzona w tym języku.

Nie ma żadnych ograniczeń wiekowych.

Kryteria naboru

Kandydaci powinni wykazać się:

-
dogłębną znajomością sektora bankowego i finansowego,
-
dużym doświadczeniem w co najmniej jednej z poniższych dziedzin: nadzór, restrukturyzacja lub uporządkowana likwidacja instytucji finansowych, regulacja rynków finansowych, w szczególności bankowych,
-
znajomością instytucji Unii Europejskiej i procesów decyzyjnych w UE, a także doświadczeniem związanym z działaniami SRB w kontekście procesów europejskich i międzynarodowych lub przynajmniej w sektorze prywatnym na poziomie międzynarodowym,
-
sukcesami w pracy na wyższym stanowisku kierowniczym obejmującej kierowanie dużymi zespołami specjalistów z różnych dziedzin (optymalnie - zespołami wielokulturowymi) oraz doświadczeniem w motywowaniu personelu do osiągania wyników na wysokim poziomie,
-
udokumentowaną zdolnością podejmowania i wdrażania decyzji, zarówno na poziomie strategicznym, jak i operacyjnym,
-
wybitnymi zdolnościami przywódczymi oraz doświadczeniem w pracy w środowisku międzykulturowym,
-
doskonałymi umiejętnościami w zakresie koordynacji i analizy oraz umiejętnością budowania solidnych relacji zawodowych z wysokiego szczebla przedstawicielami zainteresowanych stron,
-
dużym poczuciem odpowiedzialności, umiejętnością podejmowania inicjatywy oraz zdolnością opracowywania i wdrażania działań, szczególnie w przypadkach zarządzania w sytuacji kryzysowej,
-
doskonałymi umiejętnościami komunikacyjnymi i interpersonalnymi, jak również umiejętnościami w zakresie przedstawiania prezentacji, bardzo dobrą znajomością języka angielskiego, który jest językiem roboczym SRB.

Niezależność i oświadczenie o braku konfliktu interesów

Członkowie SRB na sesjach plenarnych i wykonawczych muszą działać niezależnie i wyłącznie w interesie Unii i nie mogą zwracać się o instrukcje do instytucji lub organów unijnych, rządu żadnego z państw członkowskich lub do innego podmiotu publicznego lub prywatnego, ani przyjmować takich instrukcji. Po mianowaniu członek SRB/dyrektor planowania i decyzji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji będzie zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy i nie może sprawować żadnych innych funkcji na poziomie krajowym, unijnym ani międzynarodowym.

Przed mianowaniem będzie on musiał złożyć następujące dokumenty:

-
oświadczenie, w którym zobowiąże się do działania w sposób niezależny i zgodnie z interesem publicznym, oraz
-
oświadczenie o braku konfliktu interesów, który mógłby zaważyć na jego niezależności.

W swoim zgłoszeniu kandydat musi potwierdzić gotowość do złożenia takich oświadczeń 5 . Po mianowaniu członek SRB będzie objęty kodeksem postępowania, a jako dyrektor planowania i decyzji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji będzie objęty regulaminem pracowniczym i warunkami zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej, w szczególności jego Tytułem II, oraz kodeksem etyki zawodowej i kodeksem dobrego postępowania administracyjnego obowiązującym personel SRB.

PROCEDURA NABORU I POWOŁANIE

1.
W porozumieniu z SRB Komisja Europejska powołuje komisję selekcyjną, która ocenia wszystkie kandydatury. Kandydaci w najwyższym stopniu spełniający wymagania na stanowisko członka SRB/dyrektora ds. planowania i decyzji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zostaną zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną z komisją selekcyjną.
2.
W następstwie rozmów kwalifikacyjnych, uwzględniając atuty kandydatów i kryteria naboru określone w ogłoszeniu, komisja selekcyjna sporządzi pierwszą listę kandydatów. Kandydaci ci mogą zostać zaproszeni na dalsze rozmowy kwalifikacyjne prowadzone przez Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania działający przy Komisji Europejskiej. Przed rozmową kandydaci zostaną poddani testom przeprowadzanym metodą oceny zintegrowanej przez zewnętrzne firmy rekrutacyjne.
3.
Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania sporządzi listę kandydatów, którzy zakwalifikowali się do następnego etapu. Zostaną oni zaproszeni na rozmowę z jednym lub kilkoma członkami Komisji Europejskiej.
4.
Na podstawie wyników procedury naboru i po zasięgnięciu opinii SRB na jej sesji plenarnej Komisja Europejska przygotowuje ostateczną listę odpowiednich kandydatów na stanowisko członka SRB/dyrektora ds. planowania i decyzji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Lista jest przekazywana Parlamentowi Europejskiemu do zatwierdzenia. Równocześnie podawana jest do wiadomości Rady Unii Europejskiej.
5.
Następnie Komisja Europejska przedstawia Parlamentowi Europejskiemu do zatwierdzenia wniosek dotyczący mianowania dwóch członków SRB/dyrektorów ds. planowania i decyzji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
6.
Po jego zatwierdzeniu Rada przyjmuje decyzję wykonawczą w sprawie mianowania dwóch członków SRB/ dyrektorów ds. planowania i decyzji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Rada stanowi większością kwalifikowaną. Kandydaci mogą zostać zaproszeni na dodatkowe rozmowy lub testy poza wymienionymi powyżej.

Ze względów praktycznych oraz w celu jak najszybszego zakończenia procedury naboru, w interesie kandydatów oraz instytucji, Komisja Europejska przeprowadza procedurę naboru wyłącznie w języku angielskim. Zadba ona o to, aby rodzimi użytkownicy tego języka nie odnieśli w związku z tym nadmiernej korzyści.

Niniejsze zaproszenie do zgłaszania kandydatur jest podstawą przedkładanego przez Komisję Europejską Parlamentowi Europejskiemu wniosku dotyczącego mianowania dwóch członków SRB/dyrektorów ds. planowania i decyzji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Umieszczenie nazwiska kandydata na liście przekazywanej Parlamentowi Europejskiemu lub we wniosku dotyczącym mianowania nie gwarantuje zatrudnienia. Uwaga: ostateczna lista kandydatów, po zatwierdzeniu jej przez Komisję Europejską, może zostać podana do wiadomości publicznej.

Polityka równych szans

Instytucje Unii Europejskiej stosują politykę równych szans i przyjmują zgłoszenia kandydatów niezależnie od płci, rasy, koloru skóry, pochodzenia etnicznego lub społecznego, cech genetycznych, języka, religii czy wyznania, przekonań politycznych lub wszelkich innych opinii, przynależności do mniejszości narodowej, majątku, urodzenia, niepełnosprawności, wieku lub orientacji seksualnej.

Warunki zatrudnienia

Każdy członek SRB/dyrektor ds. planowania i decyzji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji jest mianowany na pięcioletnią, nieodnawialną kadencję. Będzie on traktowany na równi z sekretarzem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w odniesieniu do uposażenia i wieku emerytalnego, jak określono w rozporządzeniu nr 422/67/EWG 6 . Jego wynagrodzenie będzie odpowiadać wynagrodzeniu w grupie zaszeregowania AD16, stopień 3, podlegającego zastosowaniu mnożnika w wysokości 101 % wynagrodzenia w odniesieniu do tej grupy zaszeregowania i stopnia 7 . Przepisy dotyczące maksymalnego wieku emerytalnego nie będą miały jednak zastosowania. W odniesieniu do wszystkich pozostałych warunków zatrudnienia stosuje się przez analogię regulamin pracowniczy i warunki zatrudnienia innych pracowników.

JAK WYSŁAĆ ZGŁOSZENIE?

Uwaga: przed dokonaniem zgłoszenia kandydaci powinni dokładnie sprawdzić, czy spełniają wszystkie kryteria kwalifikacyjne, w szczególności kryteria dotyczące wymaganego rodzaju dyplomu, doświadczenia zawodowego i kierowniczego oraz znajomości języków. Niespełnienie któregokolwiek z kryteriów kwalifikacyjnych oznacza automatycznie wykluczenie z procedury naboru. Kandydatury należy zgłaszać przez internet, na stronie: https://ec.europa.eu/dgs/human-resources/seniormanagementvacancies/. Należy zastosować się do podanych tam wskazówek dotyczących poszczególnych etapów procedury.

Aby móc dokonać zgłoszenia, należy stworzyć profil. W celu dokonania zgłoszenia należy załadować życiorys w formacie PDF oraz wypełnić list motywacyjny w trybie online (maks. 8 000 znaków). Kandydaci muszą również posiadać ważny adres poczty elektronicznej. Posłuży on do potwierdzenia rejestracji oraz pozostania w kontakcie z kandydatami w czasie procedury naboru. Należy w związku z tym informować Komisję Europejską o wszelkich zmianach adresu poczty elektronicznej. Po zakończeniu rejestracji kandydaci otrzymają wiadomość elektroniczną potwierdzającą, że ich zgłoszenie zostało zarejestrowane. Nieotrzymanie wiadomości potwierdzającej oznacza, że zgłoszenie nie zostało zarejestrowane!

Należy zwrócić uwagę, że nie ma możliwości śledzenia w internecie przebiegu procesu naboru. O wynikach procedury kandydaci zostaną poinformowani bezpośrednio. W celu uproszczenia procedury wszelkie informacje dla kandydatów dotyczące niniejszej procedury naboru będą przekazywane wyłącznie w języku angielskim.

Prośby o dodatkowe informacje lub zgłoszenia ewentualnych problemów technicznych należy kierować na adres: HR-MANAGEMENT-ONLINE@ec.europa.eu

Termin rejestracji kandydatów

Termin zgłaszania kandydatur upływa 17 maja 2019 r. Rejestracja elektroniczna zostanie zakończona o godz. 12.00 w południe czasu obowiązującego w Brukseli. Za dokonanie rejestracji w internecie we wskazanym terminie odpowiadają sami kandydaci. Zaleca się, aby kandydaci nie zwlekali z dokonywaniem zgłoszeń do ostatnich dni, ponieważ duże obciążenie łączy internetowych lub błąd połączenia internetowego może doprowadzić do przerwania rejestracji w internecie przed jej zakończeniem, co może wiązać się z koniecznością powtórzenia całego procesu. Możliwość rejestracji zostanie zablokowana po upływie terminu zgłoszeń. Zgłoszenia nadsyłane po upływie terminu nie będą przyjmowane. Komisja zastrzega sobie prawo do przedłużenia terminu rejestracji kandydatów na wymienione stanowisko poprzez odpowiednie ogłoszenie w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Ważne informacje dla kandydatów

Prace komisji selekcyjnych są tajne. Kandydatom nie wolno nawiązywać bezpośredniego ani pośredniego kontaktu z członkami komisji, ani też prosić o nawiązanie takiego kontaktu w ich imieniu.

Ochrona danych osobowych

Komisja zapewni przetwarzanie danych osobowych kandydatów w sposób zgodny z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych 8 .

1 Ogłoszenie zmienione przez sprostowanie z dnia 29 kwietnia 2019 r. (Dz.U.UE.C.2019.147A.2).
2 Doświadczenie zawodowe będzie liczone od chwili uzyskania przez kandydata minimalnych kwalifikacji uprawniających do wzięcia udziału w naborze na przedmiotowe stanowisko. Brana jest pod uwagę jedynie należycie udokumentowana działalność zawodowa (tj. praca za wynagrodzeniem lub na własny rachunek). Praca w niepełnym wymiarze godzin będzie uwzględniana stosownie do liczby godzin przepracowanych w pełnym wymiarze. Nie uwzględnia się okresów kształcenia lub szkolenia ani nieodpłatnych staży. Do lat doświadczenia zawodowego można zaliczyć stypendia, granty i studia doktoranckie w wysokości maksymalnie trzech lat.
3 W odniesieniu do każdego stanowiska kierowniczego kandydaci są szczególnie proszeni o podanie następujących informacji: 1) nazwy zajmowanych stanowisk i pełnionych funkcji, 2) liczba pracowników nadzorowanych na tych stanowiskach, 3) wielkość budżetów, którymi zarządzali, oraz 4) liczba szczebli organizacyjnych w hierarchii powyżej i poniżej ich stanowiska oraz liczba osób na równorzędnych stanowiskach.
7 Zobacz art. 66 rozporządzenia nr 31 (EWG), 11 (EWEA) ustanawiającego regulamin pracowniczy urzędników i warunki zatrudnienia innych pracowników Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej. http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:1962R0031:20140101:PL:PDF
8 Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.