Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji - Ogłoszenie o naborze na stanowisko - Członek Jednolitej Rady (dyrektor ds. planowania i decyzji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji) - (COM/2014/10362).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2014.217A.16

Akt nieoceniany
Wersja od: 10 lipca 2014 r.

JEDNOLITA RADA DS. RESTRUKTURYZACJI I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI

OGŁOSZENIE O NABORZE NA STANOWISKO

CZŁONEK JEDNOLITEJ RADY (DYREKTOR DS. PLANOWANIA I DECYZJI DOTYCZĄCYCH RESTRUKTURYZACJI I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI)

(COM/2014/10362) 1

(2014/C 217 A/04)

(Dz.U.UE C z dnia 10 lipca 2014 r.)

Jednolita Rada

Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji ("Jednolita Rada"), będąca częścią jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, stanowić będzie wraz z jednolitym mechanizmem nadzorczym jeden z głównych elementów powstającej w Europie nowej unii bankowej. Unia bankowa ma umożliwić sprawniejsze funkcjonowanie europejskich rynków bankowych i zlikwidowanie powiązań między bankami a finansami publicznymi.

Jednolity mechanizm restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji został stworzony, aby wyposażyć Europę w skuteczne i należycie funkcjonujące ramy dla restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji banków oraz zapewnić spójne stosowanie przepisów dotyczących tych procedur w strefie euro i innych państwach członkowskich uczestniczących w unii bankowej.

Jednolita Rada wykonywać będzie określone zadania na etapie przygotowań do restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz podczas faktycznego przeprowadzania tych procedur w odniesieniu do banków będących na progu upadłości lub zagrożonych upadłością. Utworzony zostanie jednolity fundusz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji banków, który podlegał będzie kontroli Jednolitej Rady. Fundusz zapewniał będzie dostępność średnioterminowego wsparcia finansowego podczas restrukturyzacji/uporządkowanej likwidacji instytucji kredytowej.

Wakat

Komisja Europejska organizuje nabór na trzy stanowiska członka Jednolitej Rady (Dyrektora ds. Planowania i Decyzji Dotyczących Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji). Miejscem zatrudnienia będzie Bruksela (Belgia), gdzie Jednolita Rada będzie miała swoją siedzibę.

Niniejsza procedura naboru jest uzależniona od przyjęcia i wejścia w życie rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Oczekuje się, że nastąpi to w trzecim kwartale 2014 r.

Członkowie Jednolitej Rady będą brali aktywny udział w jej pracach oraz uczestniczyli w sesjach plenarnych i wykonawczych, na których przysługiwało będzie im prawo głosu. Członkowie Jednolitej Rady regularnie przedstawiać będą przewodniczącemu sprawozdania na temat swoich działań.

Ponadto każda z trzech zatrudnionych osób będzie zarządzać jedną z trzech dyrekcji ds. planowania i decyzji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Do zadań członków Jednolitej Rady należeć będzie w szczególności:

-
stworzenie poszczególnych dyrekcji oraz zapewnienie, by funkcjonowały one sprawnie i skutecznie,
-
przewodzenie przygotowaniom planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji kredytowych, które podlegają zakresom kompetencji poszczególnych dyrekcji oraz kierowanie takimi przygotowaniami,
-
przewodzenie przygotowaniom decyzji w sprawie i działań w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji kredytowych, które podlegają zakresom kompetencji poszczególnych dyrekcji, oraz kierowanie takimi przygotowaniami i działaniami,
-
zarządzanie współpracą z krajowymi organami ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji,
-
udział w wytyczaniu kierunku przyszłych działań Jednolitej Rady - jako członkowie kadry kierowniczej wyższego szczebla,
-
koordynowanie planowania pracy na poziomie dyrekcji, wyznaczanie celów oraz określanie priorytetów w ramach ogólnego planowania strategicznego Jednolitej Rady,
-
koordynowanie pracy działów wchodzących w skład poszczególnych dyrekcji, motywowanie i wspieranie menedżerów średniego szczebla w osiąganiu wyznaczonych im celów i wykorzystywaniu swojego potencjału oraz potencjału podległych im pracowników,
-
gwarantowanie, by cele dyrekcji osiągane były w wyznaczonych terminach, zgodnie z normami w zakresie jakości, a także monitorowanie postępów w ich realizacji, ocena tych postępów i regularne informowanie o nich,
-
zapewnienie harmonijnej współpracy i sprawnej komunikacji z pozostałymi dyrektorami i dyrekcjami; promowanie kultury ukierunkowania na potrzeby klienta względem wewnętrznych i zewnętrznych klientów poszczególnych dyrekcji, oraz
-
nawiązywanie i rozwijanie relacji z instytucjami i organami UE oraz wszelkimi innymi organami publicznymi lub prywatnymi w kwestiach wchodzących w zakres kompetencji poszczególnych dyrekcji.

Kryteria kwalifikowalności

Kandydaci zostaną zakwalifikowani do udziału w procedurze naboru na podstawie następujących kryteriów formalnych, których spełnienie musi nastąpić przed upływem terminu składania podań:

-
obywatelstwo: są obywatelami jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej,
-
dyplom lub stopień uniwersytecki: posiadają
-
poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, trwającym normalnie cztery lata lub dłużej, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów, lub
-
poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów, oraz przynajmniej roczne właściwe doświadczenie zawodowe, w przypadku gdy normalny okres trwania studiów wyższych wynosi przynajmniej trzy lata (wspomniane roczne doświadczenie nie może wchodzić w zakres doświadczenia liczonego od chwili ukończenia studiów wyższych, o którym mowa poniżej),
-
doświadczenie zawodowe 2 : posiadają przynajmniej 20 lat doświadczenia zawodowego, liczonego od chwili ukończenia studiów wyższych i zdobytego po uzyskaniu wyżej wymienionych kwalifikacji,
-
doświadczenie zawodowe odpowiadające charakterowi przyszłych obowiązków: przynajmniej 5 z 20 lat doświadczenia zawodowego powinno zostać nabyte w dziedzinach związanych z nadzorem, restrukturyzacją lub uporządkowaną likwidacją instytucji finansowych i regulacją rynków finansowych,
-
doświadczenie na wyższych stanowiskach kierowniczych: posiadają przynajmniej pięć lat doświadczenia zawodowego w kierowaniu organizacją, zdobytego na stanowisku wykonawczym wysokiego szczebla 3 , oraz
-
znajomość języków: biegle władają jednym z języków urzędowych Unii Europejskiej oraz znają na odpowiednim poziomie przynajmniej jeden inny język urzędowy 4 .

Nie ma żadnych ograniczeń wiekowych.

Kryteria kwalifikacji

Kandydaci powinni wykazać się:

-
dogłębną znajomością sektorów bankowego i finansowego,
-
wyjątkowym doświadczeniem w jednej lub kilku następujących dziedzinach: nadzór, restrukturyzacja lub uporządkowana likwidacja instytucji finansowych, regulacja rynków finansowych,
-
znajomością instytucji unijnych, procesu decyzyjnego UE oraz innych procedur europejskich i międzynarodowych mających znaczenie w kontekście działalności Jednolitej Rady,
-
sukcesami w pracy na wyższym stanowisku kierowniczym obejmującej kierowanie dużymi zespołami specjalistów z różnych dziedzin oraz doświadczeniem w motywowaniu personelu do osiągania wyników na wysokim poziomie,
-
zdolnością do rozwijania i wdrażania wizji strategicznej,
-
nadzwyczajnym poczuciem odpowiedzialności i umiejętnością podejmowania inicjatyw,
-
udokumentowaną zdolnością podejmowania decyzji, zarówno na poziomie strategicznym, jak i operacyjnym,
-
doskonałymi umiejętnościami komunikacyjnymi i interpersonalnymi,
-
doskonałymi umiejętnościami negocjacyjnymi i umiejętnościami budowania opartych na zaufaniu relacji zawodowych z przedstawicielami zainteresowanych stron wysokiego szczebla, oraz
-
biegłą znajomością języka angielskiego i doskonałymi umiejętnościami prezentacji.

Niezależność i oświadczenie o ewentualnym konflikcie interesów

Członek Jednolitej Rady (dyrektor ds. planowania i decyzji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji) działa niezależnie i wyłącznie w interesie Unii i nie zwraca się o instrukcje do instytucji lub organów unijnych, rządu żadnego z państw członkowskich lub do innego podmiotu publicznego lub prywatnego, ani nie przyjmuje takich instrukcji.

Po mianowaniu zatrudniony jest on w pełnym wymiarze czasu pracy i nie może sprawować żadnych innych funkcji na poziomie krajowym, unijnym ani międzynarodowym.

Przed mianowaniem osoba wybrana na to stanowisko będzie musiała złożyć następujące dokumenty:

-
oświadczenie, w którym zobowiąże się do działania w sposób niezależny i zgodnie z interesem publicznym, oraz
-
oświadczenie o wszelkich interesach, które można by uznać za mające niekorzystny wpływ na jej niezależność. W swoim podaniu kandydat musi potwierdzić gotowość do złożenia takich oświadczeń.

PROCEDURA WYBORU I POWOŁANIE

1.
Komisja Europejska powołuje komisję selekcyjną, która ocenia wszystkie kandydatury. Kandydaci w najwyższym stopniu spełniający wymagania stanowiska członka Jednolitej Rady (dyrektora ds. planowania i decyzji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji) zostaną zaproszeni na rozmowę z komisją selekcyjną.
2.
W następstwie rozmów, uwzględniając osiągnięte wyniki i kryteria kwalifikacji określone w ogłoszeniu, komisja selekcyjna sporządzi pierwszą listę kandydatów. Kandydaci ci mogą zostać zaproszeni na dalsze rozmowy kwalifikacyjne, przeprowadzane przez działający w Komisji Europejskiej Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania. Przed rozmową kandydaci zostaną poddani testom przeprowadzanym metodą oceny zintegrowanej przez zewnętrzne firmy rekrutacyjne.
3.
W następstwie tych rozmów Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania sporządzi listę kandydatów, którzy zakwalifikowali się do następnego etapu. Kandydaci ci zostaną zaproszeni na rozmowę z jednym lub kilkoma członkami Komisji Europejskiej.
4.
Na podstawie wyników tego procesu wyboru Komisja Europejska sporządzi listę kandydatów kwalifikujących się na stanowisko członka Jednolitej Rady (dyrektora ds. planowania i decyzji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji). Lista ta przekazywana jest Parlamentowi Europejskiemu; równocześnie informuje się o niej Radę Unii Europejskiej.
5.
Następnie Komisja Europejska przedstawia Parlamentowi Europejskiemu do zatwierdzenia wniosek dotyczący mianowania członka Jednolitej Rady (dyrektora ds. planowania i decyzji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji).
6.
Po zatwierdzeniu tego wniosku Rada przyjmuje decyzję wykonawczą w sprawie mianowania członka Jednolitej Rady (dyrektora ds. planowania i decyzji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji). Rada stanowi większością kwalifikowaną.

Kandydaci mogą zostać zaproszeni na dodatkowe rozmowy lub testy poza wymienionymi powyżej.

Niniejsze zaproszenie do składania kandydatur posłuży Komisji do sporządzenia przedkładanego Parlamentowi Europejskiemu wniosku dotyczącego mianowania członka Jednolitej Rady (dyrektora ds. planowania i decyzji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji). Umieszczenie nazwiska kandydata na liście przekazywanej Parlamentowi Europejskiemu lub we wniosku dotyczącym mianowania nie gwarantuje zatrudnienia. Należy zwrócić uwagę, że lista wybranych kandydatów może zostać podana do wiadomości publicznej po zatwierdzeniu jej przez Komisję.

Polityka równych szans

Instytucje Unii Europejskiej stosują politykę równych szans i przyjmują zgłoszenia kandydatów niezależnie od płci, rasy, koloru skóry, pochodzenia etnicznego lub społecznego, cech genetycznych, języka, religii, przekonań politycznych lub wszelkich innych opinii, przynależności do mniejszości narodowej, majątku, urodzenia, niepełnosprawności, wieku lub orientacji seksualnej.

Warunki zatrudnienia

Członek Jednolitej Rady (dyrektor ds. planowania i decyzji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji) mianowany jest na pięcioletnią kadencję, która nie jest odnawialna.

Członek Jednolitej Rady (dyrektor ds. planowania i decyzji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji) będzie traktowany na równi z sekretarzem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w odniesieniu do uposażenia i wieku emerytalnego, jak określono w rozporządzeniu nr 422/67/EWG 5 . Jego wynagrodzenie będzie odpowiadać wynagrodzeniu w grupie zaszeregowania AD 16, stopień 3, podlegającego zastosowaniu mnożnika w wysokości 101 % wynagrodzenia w odniesieniu do tej grupy zaszeregowania i stopnia 6 . Przepisy dotyczące maksymalnego wieku emerytalnego nie będą miały zastosowania. W odniesieniu do wszystkich pozostałych warunków zatrudnienia stosuje się przez analogię regulamin pracowniczy i warunki zatrudnienia innych pracowników.

Miejscem zatrudnienia jest Bruksela (Belgia), gdzie Jednolita Rada będzie miała swoją siedzibę.

JAK ZGŁOSIĆ SIĘ DO UDZIAŁU W NABORZE?

Uwaga:

Ogłoszenie o naborze na trzy stanowiska członka Jednolitej Rady (dyrektora ds. planowania i decyzji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji) jest publikowane równocześnie z ogłoszeniami o naborze na stanowiska przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i członka Jednolitej Rady (dyrektora ds. strategii i koordynacji polityki). Osoby zainteresowane kandydowaniem na którekolwiek z tych stanowisk (przewodniczącego, wiceprzewodniczącego lub członka (dyrektora ds. strategii i koordynacji polityki) Jednolitej Rady) muszą złożyć osobne kandydatury.

Przed dokonaniem zgłoszenia kandydaci powinni dokładnie sprawdzić, czy spełniają wszystkie kryteria kwalifikacyjne, w szczególności kryteria dotyczące wymaganego rodzaju dyplomu oraz doświadczenia zawodowego i kierowniczego.

Kandydatury należy składać za pośrednictwem Internetu, na stronie:

https://ec.europa.eu/dgs/human-resources/seniormanagementvacancies/

gdzie należy stworzyć profil, a następnie postępować zgodnie z instrukcjami.

Aby zgłoszenie było ważne, należy dołączyć do niego życiorys w formacie WORD lub PDF oraz wypełnić w trybie on-line list motywacyjny w języku angielskim, francuskim lub niemieckim (maks. 8 000 znaków).

Kandydaci muszą również posiadać ważny adres poczty elektronicznej. Będzie on służył do potwierdzenia utworzenia konta oraz do powiadomienia o wyniku procedury wyboru. Należy informować Komisję Europejską o wszelkich zmianach adresu poczty elektronicznej.

Po zakończeniu rejestracji kandydat otrzyma numer identyfikacyjny. Numer ten należy zachować, bowiem będzie on wykorzystywany we wszelkich kontaktach w trakcie trwania procedury wyboru. Otrzymanie numeru oznacza, że wprowadzone przez kandydata dane zostały zarejestrowane, a rejestracja została zakończona.

Nieotrzymanie numeru oznacza, że zgłoszenie nie zostało zarejestrowane!

Należy zwrócić uwagę, że nie ma możliwości śledzenia w Internecie przebiegu procesu naboru. Kandydaci otrzymają bezpośrednio informacje o wynikach procedury.

W celu uproszczenia procedury wszelkie informacje dla kandydatów dotyczące niniejszej procedury naboru będą przekazywane wyłącznie w języku angielskim.

Zaleca się, by kandydaci nie zwlekali z dokonywaniem zgłoszeń do ostatnich dni, ponieważ duże obciążenie łączy internetowych lub błąd połączenia internetowego może spowodować problemy.

Wnioski o dodatkowe informacje i zgłoszenia problemów technicznych należy przesyłać pocztą elektroniczną na adres: HR-A2-MANAGEMENT-ONLINE@ec.europa.eu.

Osoby, które z powodu niepełnosprawności nie są w stanie dokonać rejestracji internetowej, mogą przesłać swoje zgłoszenie (życiorys i list motywacyjny) w wersji papierowej listem poleconym 7 z datą stempla pocztowego nie późniejszą niż termin zakończenia rejestracji kandydatów. W takim przypadku wszelka późniejsza korespondencja między Komisją Europejską a kandydatem odbywać się będzie drogą pocztową. Do zgłoszenia należy w takim przypadku załączyć zaświadczenie potwierdzające niepełnosprawność, wydane przez właściwy organ. Na osobnym arkuszu papieru należy także przedstawić propozycje ewentualnych udogodnień, które zdaniem kandydata mogą ułatwić mu uczestnictwo w procedurze naboru.

Termin

Termin zgłaszania kandydatur: 15 września 2014 r. Rejestracja elektroniczna zostanie zakończona o godz. 12.00 w południe czasu obowiązującego w Brukseli.

Komisja zastrzega sobie prawo do przedłużenia terminu rejestracji kandydatów na wymienione stanowisko wyłącznie poprzez odpowiednie ogłoszenie w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Ochrona danych osobowych

Komisja Europejska i Jednolita Rada zapewnią przetwarzanie danych osobowych kandydatów zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych 8 .

1 Ogłoszenie zmienione przez sprostowanie z dnia 4 września 2014 r. (Dz.U.UE.C.14.297A.4).
2 Doświadczenie zawodowe będzie liczone od chwili uzyskania przez kandydata minimalnych kwalifikacji uprawniających do wzięcia udziału w naborze na przedmiotowe stanowisko. Brana jest pod uwagę jedynie należycie udokumentowana działalność zawodowa (tj. praca za wynagrodzeniem lub na własny rachunek). Praca w niepełnym wymiarze godzin będzie uwzględniana stosownie do liczby godzin przepracowanych w pełnym wymiarze. Nie uwzględnia się okresów kształcenia lub szkolenia ani nieodpłatnych staży. Do lat doświadczenia zawodowego można zaliczyć stypendia, granty i studia doktoranckie w wysokości maksymalnie trzech lat.
3 W odniesieniu do każdego stanowiska kierowniczego kandydaci proszeni są o podanie następujących informacji: 1) nazwy zajmowanych stanowisk i pełnionych funkcji; 2) liczby pracowników, znajdujących się pod ich kierownictwem w czasie zajmowania przez nich tych stanowisk; 3) wielkości budżetu, którym zarządzali; oraz 4) liczby szczebli organizacyjnych w hierarchii powyżej i poniżej ich stanowiska oraz liczby osób na równorzędnych stanowiskach.
4 Rozporządzenie nr 1 w sprawie określenia systemu językowego Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej (Dz.U. 17 z 6.10.1958, s. 385/58).
6 Zob. art. 66 rozporządzenia nr 31 (EWG), 11 (EWEA) ustanawiającego regulamin pracowniczy urzędników i warunki zatrudnienia innych pracowników Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz.U. 45 z 14.6.1962, s. 1385).
7 Adres: European Commission, Directorate General Human Resources and Security, Unit for Executive Staff and CCA Secretariat, SC11 8/35, 1049 Bruxelles/Brussels, BELGIQUE/BELGIË.
8 Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.