Decyzja 2014/393/UE uchylająca decyzję 2010/283/UE w sprawie istnienia nadmiernego deficytu w Belgii

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2014.186.72

Akt indywidualny
Wersja od: 26 czerwca 2014 r.

DECYZJA RADY
z dnia 20 czerwca 2014 r.
uchylająca decyzję 2010/283/UE w sprawie istnienia nadmiernego deficytu w Belgii

(2014/393/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 26 czerwca 2014 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 126 ust. 12, uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej, a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 2 grudnia 2009 r., na podstawie zalecenia Komisji, Rada stwierdziła w decyzji 2010/283/UE 1 istnienie nadmiernego deficytu w Belgii. Rada odnotowała, że na 2009 r. założono deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych na poziomie 5,9 % PKB, przekraczający tym samym określoną w Traktacie wartość referencyjną wynoszącą 3 % PKB, natomiast dług brutto sektora instytucji rządowych i samorządowych miał osiągnąć poziom 97,6 % PKB w 2009 r., przekraczając tym samym określoną w Traktacie wartość referencyjną wynoszącą 60 % PKB. Deficyt i dług sektora instytucji rządowych i samorządowych w 2009 r. skorygowano następnie do poziomu, odpowiednio, 5,6 % PKB i 95,7 % PKB.

(2) W dniu 2 grudnia 2009 r., zgodnie z art. 126 ust. 7 Traktatu oraz art. 3 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1467/97 2 , Rada, na podstawie zalecenia Komisji, skierowała do Belgii zalecenie, wzywając do zlikwidowania nadmiernego deficytu najpóźniej do końca 2012 r. To zalecenie Rady podano do publicznej wiadomości.

(3) W dniu 21 czerwca 2013 r., na podstawie zalecenia Komisji, Rada zdecydowała na podstawie art. 126 ust. 8 Traktatu, że Belgia nie podjęła skutecznych działań zgodnie z zaleceniem Rady z dnia 2 grudnia 2009 r. w celu likwidacji nadmiernego deficytu do 2012 r. i w związku z tym podjęła decyzję o wezwaniu Belgii, na podstawie art. 126 ust. 9 Traktatu, do przyjęcia środków zmierzających do zlikwidowania nadmiernego deficytu do 2013 r. Belgii wyznaczono termin do dnia 15 września na przedstawienie sprawozdania ze środków podjętych w celu zastosowania się do tej decyzji zgodnie z art. 5 ust. 1a rozporządzenia (WE) nr 1467/97. W dniu 15 listopada 2013 r. Komisja stwierdziła, że Belgia podjęła skuteczne działania i że w chwili obecnej nie ma potrzeby podejmowania dalszych kroków w ramach procedury nadmiernego deficytu.

(4) Zgodnie z art. 4 Protokołu w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu, załączonego do Traktatów, Komisja dostarcza dane na potrzeby zastosowania tej procedury. W ramach stosowania tego protokołu państwa członkowskie przedkładają dane na temat deficytu i długu sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz inne związane z tym zmienne dwa razy w roku, mianowicie przed dniem 1 kwietnia oraz przed dniem 1 października, zgodnie z art. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 479/2009 3 .

(5) Rozważając uchylenie decyzji w sprawie istnienia nadmiernego deficytu, Rada podejmuje decyzję na podstawie zgłoszonych danych. Ponadto decyzja w sprawie istnienia nadmiernego deficytu powinna zostać uchylona tylko wówczas, gdy prognozy Komisji wskazują, że deficyt nie przekroczy w okresie objętym prognozą określonej w Traktacie wartości referencyjnej wynoszącej 3 % PKB 4 .

(6) Na podstawie danych dostarczonych przez Komisję (Eurostat) zgodnie z art. 14 rozporządzenia (WE) nr 479/2009, po przekazaniu przez Belgię zgłoszenia przed dniem 1 kwietnia 2014 r. oraz w oparciu o program stabilności na 2014 r. i prognozę służb Komisji z wiosny 2014 r. uzasadnione są następujące wnioski:

- Po osiągnięciu w 2009 r. najwyższego poziomu, tj. 5,6 % PKB, z czego około 0,7 % było spowodowane czynnikami jednorazowymi, w 2013 r., zgodnie z decyzją Rady 2013/370/UE 5 , deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych w Belgii obniżył się do 2,6 % PKB. Spadek ten wynikał głównie ze znacznej konsolidacji budżetowej, a także poprawy warunków koniunkturalnych.

- W przedłożonym przez rząd Belgii w dniu 30 kwietnia 2014 r. programie stabilności na lata 2014-2017 przewiduje się, że deficyt spadnie do poziomu 2,15 % PKB w 2014 r., a w 2015 r. do 1,4 % PKB. Według prognozy służb Komisji z wiosny 2014 r., przy założeniu kontynuacji dotychczasowej polityki, w 2014 r. deficyt wyniesie 2,6 % PKB, a w 2015 r. 2,8 % PKB. Oczekuje się zatem, że w okresie objętym prognozą deficyt utrzyma się na poziomie niższym od określonej w Traktacie wartości referencyjnej wynoszącej 3 % PKB.

- Przewiduje się, że po poprawie o 0,7 % PKB w 2013 r. - przy założeniu kontynuacji dotychczasowej polityki - saldo strukturalne, tj. saldo sektora instytucji rządowych i samorządowych w ujęciu uwzględniającym zmiany cykliczne, po skorygowaniu o działania jednorazowe i tymczasowe, w 2014 r. utrzyma się na niezmienionym poziomie, a w 2015 r. nieznacznie się pogorszy. W tym kontekście wydaje się, że pojawia się obecnie luka na poziomie 0,5 % PKB w stosunku do wymaganej korekty salda strukturalnego zmierzającej do osiągnięcia średniookresowego celu budżetowego w 2014 r., co oznacza, że istnieje konieczność wzmocnienia środków budżetowych w celu zapewnienia pełnej zgodności z funkcją zapobiegawczą paktu stabilności i wzrostu ze względu na wyłaniające się ryzyko znacznego odstępstwa od wymaganej ścieżki dostosowania i nieprzestrzegania docelowej wysokości długu.

- W latach 2009-2013 relacja długu do PKB wzrosła o 5 punktów procentowych, tj. do poziomu 101,5 %, co było częściowo spowodowane wkładem Belgii w pomoc finansową na rzecz państw strefy euro. Przewiduje się, że w latach 2014-2015 dług brutto sektora instytucji rządowych i samorządowych utrzyma się na podobnym poziomie.

(7) Począwszy od roku 2014, czyli roku następującego po roku, w którym nastąpiła korekta nadmiernego deficytu, Belgia podlega funkcji zapobiegawczej paktu stabilności i wzrostu i powinna w odpowiednim tempie osiągać postępy w realizacji swojego średniookresowego celu budżetowego, przestrzegając przy tym docelowej wielkości wydatków, a także dokonywać odpowiednich postępów w spełnianiu kryterium długu zgodnie z art. 2 ust. 1a rozporządzenia (WE) nr 1467/97.

(8) Zgodnie z art. 126 ust. 12 Traktatu decyzję Rady w sprawie istnienia nadmiernego deficytu należy uchylić, kiedy nadmierny deficyt w danym państwie członkowskim zostanie, w ocenie Rady, skorygowany.

(9) W ocenie Rady nadmierny deficyt w Belgii został skorygowany, a zatem należy uchylić decyzję 2010/283/UE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Z całościowej oceny wynika, że nadmierny deficyt w Belgii został skorygowany.

Artykuł  2

Decyzja 2010/283/UE traci moc.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Belgii.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 20 czerwca 2014 r.

W imieniu Rady

G. A. HARDOUVELIS

Przewodniczący

1 Decyzja Rady 2010/283/UE z dnia 2 grudnia 2009 r. w sprawie istnienia nadmiernego deficytu w Belgii (Dz.U. L 125 z 21.5.2010, s. 34).
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1467/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu (Dz.U. L 209 z 2.8.1997, s. 6).
3 Rozporządzenie Rady (WE) nr 479/2009 z dnia 25 maja 2009 r. o stosowaniu Protokołu w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (Dz.U. L 145 z 10.6.2009, s. 1).
4 Zgodnie z dokumentem pt. "Szczegółowe zasady wdrażania paktu stabilności i wzrostu oraz wytyczne dotyczące formy i treści programów stabilności i konwergencji" z dnia 3 września 2012 r. Zob. http://ec.europa.eu/economy_finance/economic_governance/sgp/pdf/coc/code_of_conduct_en.pdf
5 Decyzja Rady 2013/370/UE z dnia 21 czerwca 2013 r. wzywająca Belgię do zastosowania środków służących ograniczeniu deficytu uznanemu za niezbędne w celu likwidacji nadmiernego deficytu (Dz.U. L 190 z 11.7.2013, s. 87).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.