Irlandzkie procedury krajowe dotyczące przydziału ograniczonych praw przewozowych.
Dz.U.UE.C.2009.157.11
Akt nienormatywny(2009/C 157/07)
(Dz.U.UE C z dnia 10 lipca 2009 r.)
Zgodnie z art. 6 rozporządzenia (WE) nr 847/2004 w sprawie negocjacji i wykonania umów dotyczących usług lotniczych między państwami członkowskimi a państwami trzecimi, Komisja Europejska publikuje następującą procedurę krajową dotyczącą rozdziału praw przewozowych między kwalifikujących się wspólnotowych przewoźników lotniczych, w przypadkach gdy prawa te ograniczone są umowami o komunikacji lotniczej z państwami trzecimi.
CELE OGÓLNE
Ogólnym zadaniem ministerstwa transportu (Department of Transport) w zakresie przydziału ograniczonych praw przewozowych jest ułatwianie i sprzyjanie uruchamianiu możliwie najszerszej gamy niezawodnych, regularnych i konkurencyjnych przewozów lotniczych z korzyścią dla turystyki, handlu i przemysłu w Irlandii.
Dokładniej mówiąc, celem ministerstwa jest maksymalizacja korzyści dla konsumentów, utrzymanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa i promocja gospodarczego rozwoju regionów.
1. Informacje i wnioski o prawa przewozowe
– Wydział ds. usług lotniczych i ochrony lotnictwa w ministerstwie transportu (Aviation Services & Security Division of the Department of Transport) publikować będzie na stronie internetowej ministerstwa wykaz planowanych negocjacji dwustronnych z krajami trzecimi.
– Wyniki tych negocjacji będą publikowane na stronie internetowej ministerstwa.
– Zaproszenie do wyrażenia zainteresowania przydziałem praw przewozowych na podstawie nowych lub zmienionych umów dwustronnych z krajami trzecimi będzie ogłaszane na stronie internetowej ministerstwa. Wyrażenie zainteresowania należy zgłosić w ciągu 30 dni od publikacji zaproszenia.
– W przypadku gdy wyrażone zainteresowanie przekroczy dostępne prawa przewozowe, ministerstwo uruchomi procedurę przydziału ograniczonych praw przewozowych.
2. Procedura przydziału
Proces decyzyjny w sprawie przydziału ograniczonych praw przewozowych lub ich wyznaczenia na podstawie restrykcyjnych umów dwustronnych opiera się na wstępnych oświadczeniach pisemnych i stanowiskach kwalifikujących się wspólnotowych przewoźników występujących o przydział. Pisemne wnioski należy składać na standardowym formularzu, który zostanie udostępniony na stronie internetowej ministerstwa. Standardowy formularz będzie oparty o kryteria kwalifikacji określone w pkt 3.1 i 3.2 poniżej.
Komitet przydzielający prawa
Komitet oceni każdy wniosek. Zadaniem komitetu będzie porównanie konkurencyjnych wniosków w celu stwierdzenia, w sposób możliwie najbardziej obiektywny, który z wniosków ma największy potencjał, aby zapewnić najkorzystniejsze usługi irlandzkim konsumentom, turystom i przedsiębiorcom.
W razie konieczności komitet skonsultuje się z irlandzkim urzędem lotnictwa cywilnego lub komisją ds. regulacji lotnictwa w celu zasięgnięcia rady co do kwestii technicznych, za które organy te odpowiadają.
3. Ustalono dwuetapowy system przydziału:
1) Wstępna kwalifikacja
2) Ocena każdego wniosku na podstawie kryteriów kwalifikacji
3.1. Wstępna kwalifikacja
Przewoźnicy muszą przekonać komitet przydzielający prawa, że:
– mają siedzibę w Irlandii
– otrzymali koncesję na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1008/2008 z dnia 24 września 2008 r. w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty (wersja przekształcona)(1)
– skuteczny nadzór regulacyjny nad przedsiębiorstwem lotniczym sprawuje i utrzymuje państwo członkowskie Wspólnoty Europejskiej odpowiedzialne za wydanie przedsiębiorstwu certyfikatu przewoźnika lotniczego.
3.2. Szczegółowe kryteria oceny
Każdy przypadek oceniany będzie przez komitet przydzielający prawa na podstawie następujących trzech kategorii kryteriów:
a) proponowany poziom jakości usług
Opis usługi
Ocena biznesplanu i prognoz ruchu
Możliwości techniczne, handlowe i finansowe w zakresie świadczenia usług i zapewnienia ciągłości działalności
Rodzaj przewozów (połączenia regularne lub nieregularne, wspólna obsługa połączeń, połączenia bezpośrednie-niebezpośrednie)
Częstotliwość połączeń
Dostępność usług dla określonych regionów
Rodzaj statków powietrznych i ich konfiguracja
Okres obsługi, proponowana data uruchomienia połączeń
Sezonowość
b) Cena
Polityka cenowa i struktura taryfowa
Polityka cenowa w zależności od kategorii/sezonu
c) Marketing usług
Plan marketingowy/podejście/porozumienia z innymi przewoźnikami
Cele dotyczące liczby pasażerów
Dystrybucja/dostęp konsumentów do usług (wyłącznie rezerwacje internetowe/sprzedaż biletów itd.)
d) Termin ustawowy
Komitet oceni każdy wniosek i przygotuje zalecenie dla ministra w ciągu dwóch miesięcy od daty otrzymania wniosku. Decyzja zostanie opublikowana na stronie internetowej ministerstwa.
e) Odwołanie
Minister, na pisemny wniosek przewoźnika poszkodowanego w wyniku decyzji komitetu, powołuje zespół odwoławczy. Zespół odwoławczy będzie się składać z trzech osób wyznaczonych przez ministra. Zespół odwoławczy wyda decyzję w ciągu dwóch miesięcy od daty otrzymania odwołania. Decyzjom towarzyszyć będzie uzasadnienie i zostaną one opublikowane na stronie internetowej ministerstwa.
4. Okres obowiązywania i przeniesienie przyznanych praw przewozowych
– Ograniczone prawa przewozowe mogą zostać przydzielone na czas określony (maksymalnie trzech lat), zgodnie z zaproszeniem do wyrażenia zainteresowania.
– Ograniczonych praw przewozowych nie można przenosić na osoby trzecie.
5. Kontrola i cofnięcie praw
– Prawa przewozowe będą podlegały kontroli ze strony wydziału ds. regulacji lotnictwa i współpracy międzynarodowej (Aviation Regulation and International Relations Division).
– Prawa powinny zostać bezzwłocznie przyjęte i wykorzystywane zgodnie ze złożonym wnioskiem.
– Ograniczone prawa przewozowe zostają cofnięte w razie zaistnienia jednej z następujących okoliczności:
– jeśli nie zostaną wykorzystane w określonym terminie
– jeśli nie zostanie zapewniony odpowiedni poziom usług
– koncesja przewoźnika zostanie cofnięta lub zawieszona
– ograniczone prawa przewozowe nie były wykorzystywane lub w pełni wykorzystywane przez okres sześciu miesięcy, chyba że przewoźnik jest w stanie wykazać, iż przerwa spowodowana była nadzwyczajnymi okolicznościami pozostającymi poza jego kontrolą.
– W przypadku cofnięcia praw przewozowych, zostaną one ponownie przyznane zgodnie z przedstawioną procedurą.
– Konkurencyjne przedsiębiorstwa lotnicze będą mogły kwestionować efektywne wykorzystanie praw lotniczych przez przedsiębiorstwa lotnicze, którym zostały one przyznane. W takiej sytuacji konkurencyjne przedsiębiorstwo lotnicze powinno dokonać pisemnego zgłoszenia do wydziału ds. usług lotniczych i ochrony lotnictwa w ministerstwie transportu (Aviation Services and Security Division, Department of Transport), wskazując w jaki sposób proponowane przez nie usługi charakteryzowałaby wyraźnie wyższa jakość w stosunku do istniejących usług.
– Jeśli chodzi o prawa przyznane przed wejściem w życie rozporządzenia, mogą one zostać zakwestionowane przez konkurencyjne przedsiębiorstwa lotnicze po upływie trzyletniego okresu przejściowego, zanim istniejące prawa podlegać będą (ponownemu) przydziałowi.
______
(1) Dz.U. L 293 z 31.10.2008, s. 3.