Instrument Pomocy dla Uchodźców w Turcji zmiana decyzji Komisji C(2015) 9500 w odniesieniu do wkładu na rzecz Instrumentu Pomocy dla Uchodźców w Turcji.
Dz.U.UE.C.2018.278.3
Akt jednorazowyDECYZJA KOMISJI
z dnia 24 lipca 2018 r.
w sprawie Instrumentu Pomocy dla Uchodźców w Turcji zmieniająca decyzję Komisji C(2015) 9500 w odniesieniu do wkładu na rzecz Instrumentu Pomocy dla Uchodźców w Turcji
(Dz.U.UE C z dnia 8 sierpnia 2018 r.)
UZASADNIENIE
Przyjęcie decyzji Komisji w sprawie Instrumentu Pomocy dla Uchodźców w Turcji zmieniającej decyzję Komisji C(2015) 9500 w odniesieniu do wkładu na rzecz Instrumentu Pomocy dla Uchodźców w Turcji
Instrument Pomocy dla Uchodźców w Turcji ustanowiono w 2015 r. jako jednoznaczny dowód zobowiązania UE do wspierania uchodźców w Turcji. Instrument zakłada wsparcie zarówno humanitarne, jak i pozahumanitarne dla Turcji, która jest państwem przyjmującym dla uchodźców. Pierwsza transza finansowania w ramach instrumentu wyniosła 3 mld EUR na lata 2016-2017.
Uruchomienie pierwszej transzy Instrumentu Pomocy dla Uchodźców w Turcji ("instrument") zakończyło się powodzeniem. Od wydania oświadczenia UE-Turcja w marcu 2016 r. w ciągu 21 miesięcy zaprogramowano, zaciągnięto zobowiązania i podpisano umowy na całą pulę środków w wysokości 3 mld EUR. Drugie sprawozdanie roczne w sprawie instrumentu 1 zawiera szczegółowe informacje o realizacji łącznie 72 projektów i o osiągniętych rezultatach. W sprawozdaniu potwierdzono uzyskanie wymiernych wyników, m.in. udzielanie comiesięcznego wsparcia dochodu blisko 1,2 mln uchodźców znajdującym się w najtrudniejszej sytuacji w postaci przelewów gotówkowych raz w miesiącu w ramach siatki bezpieczeństwa socjalnego; organizowanie kursów języka tureckiego dla 312 000 dzieci będących uchodźcami i zapewnienie materiałów edukacyjnych dla 500 000 studentów; i udzielenie konsultacji lekarskich blisko 764 000 uchodźców w ramach podstawowej opieki zdrowotnej, a także wykonanie szczepień wśród 217 000 dzieci syryjskich będących uchodźcami. Zarządzanie instrumentem umożliwiło również partnerskie podejście między UE i państwami członkowskimi, a wspólne zarządzanie nie byłoby możliwe w przypadku finansowania pochodzącego wyłącznie z budżetu unijnego.
Kontynuowanie działań, które okazały się skuteczne, leży w żywotnym interesie UE. Niniejsza decyzja Komisji ma na celu zapewnienie dalszego cennego działania instrumentu zgodnie z oświadczeniem UE-Turcja.
W oświadczeniu potwierdzono, że do końca 2018 r. UE uruchomi dodatkowe 3 mld EUR na rzecz instrumentu, o ile spełnione zostaną stosowne warunki. By zapewnić ciągłość projektów realizowanych w ramach instrumentu oraz niezakłócone wsparcie dla uchodźców i osób kwalifikujących się do objęcia ich ochroną uzupełniającą, konieczna jest zatem decyzja w sprawie dodatkowego finansowania. W związku z tym Komisja przyjmuje decyzję w sprawie drugiej transzy w wysokości 3 mld EUR na rzecz instrumentu Pomocy dla Uchodźców w Turcji. W latach 2016-2017 w ramach instrumentu dysponowano budżetem, na który składały się środki pochodzące z budżetu unijnego (1 mld EUR) oraz wkłady państw członkowskich (2 mld EUR) jako zewnętrzne dochody przeznaczone na określony cel. W decyzji z dnia 14 marca 2018 r. 2 Komisja zastosowała dla drugiej transzy ten sam podział środków: z budżetu unijnego i z wkładów państw członkowskich. W następstwie dalszej dyskusji Komisja postanowiła przeznaczyć 2 mld EUR z budżetu unijnego w latach 2018-2019. Natomiast państwa członkowskie wniosą wkład w wysokości 1 mld EUR jako zewnętrzne dochody przeznaczone na określony cel. Dnia 18 lipca aktualizowano wspólne porozumienie, które określa zasady uruchamiania wkładów państw członkowskich.
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 210 ust. 2 oraz art. 214 ust. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Punkt 6 oświadczenia UE-Turcja z dnia 18 marca 2016 r. ("oświadczenie") stanowi, że Unia uruchomi finansowanie Instrumentu Pomocy dla Uchodźców w Turcji ("instrument") w dodatkowej kwocie 3 000 000 000 EUR do końca 2018 r., gdy wyczerpią się początkowo przyznane w ramach tego instrumentu środki w wysokości 3 000 000 000 EUR i spełnione zostaną odpowiednie warunki.
(2) W dniu 3 lutego 2016 r. przedstawiciele rządów państw członkowskich opracowali "Wspólne porozumienie państw członkowskich UE i Komisji ustanawiające ramy zarządzania i warunkowości dla Instrumentu Pomocy dla Uchodźców w Turcji" ("wspólne porozumienie"). Wspólne porozumienie aktualizowano dnia 18 lipca 2018 r.
(3) Wkłady finansowe w pierwszą transzę pochodziły z budżetu Unii (1 000 000 000 EUR) i od państw członkowskich (2 000 000 000 EUR).
(4) Komisja powinna przeznaczyć na drugą transzę środki w wysokości 2 000 000 000 EUR z budżetu Unii. Państwa członkowskie wniosą wkład w wysokości 1 000 000 000 EUR.
(5) Sukcesywne udzielanie pomocy uwarunkowane jest dalszym wykonaniem porozumienia między Unią Europejską a Republiką Turcji w sprawie zacieśnienia współpracy w zakresie udzielania wsparcia osobom objętym ochroną czasową i zarządzania migracjami, by w drodze skoordynowanych działań rozwiązać kryzys.
(6) Poszczególne wkłady finansowe państw członkowskich powinny zostać ujęte w budżecie Unii jako zewnętrzne dochody przeznaczone na określony cel zgodnie z art. 21 ust. 2 lit. b) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 3 . Komisja, ponosząca wyłączną odpowiedzialność za wykonanie budżetu Unii zgodnie z art. 317 Traktatu, powinna uzyskać, w imieniu Unii, zaświadczenia dotyczące wkładu finansowego od państw członkowskich. Każde zaświadczenie dotyczące wkładu finansowego wyrażone w euro skutkuje tym, że Komisja może udostępnić odpowiednie środki na zobowiązania po otrzymaniu takiego zaświadczenia zgodnie z art. 7 ust. 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1268/2012 4 . Indywidualne zaświadczenia dotyczące wkładu finansowego muszą być oparte na pojedynczym wzorze umożliwiającym w stosownych przypadkach dostosowanie do konkretnych potrzeb.
(7) Decyzje dotyczące udzielania pomocy humanitarnej i działania w tym zakresie będą wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1257/96 5 oraz z poszanowaniem zasad określonych w Konsensusie europejskim w sprawie pomocy humanitarnej 6 .
(8) Z powyższych powodów konieczna jest stosowna zmiana decyzji Komisji C(2015) 9500 7 ,
STANOWI, CO NASTĘPUJE: