Rozporządzenie 488/2005 dotyczące honorariów i opłat pobieranych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego
Dz.U.UE.L.2005.81.7
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 488/2005
z dnia 21 marca 2005 r.
dotyczące honorariów i opłat pobieranych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 lipca 2002 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego(1), w szczególności jego art. 53 ust. 1,
po konsultacji z zarządem Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Przychody Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego, zwanej dalej Agencją, składają się z wpływów ze Wspólnoty i z europejskich państw trzecich, będących stroną umów, o których mowa w art. 55 rozporządzenia (WE) nr 1592/2002, opłat wnoszonych przez składających wniosek o certyfikaty i zezwolenia wydawane, zachowywane i zmieniane przez Agencję, honorariów z tytułu publikacji, rozstrzygania odwołań, kształcenia oraz wszelkich innych usług świadczonych przez Agencję.
(2) Musi być utrzymana równowaga pomiędzy przychodami i wydatkami Agencji.
(3) Honoraria i opłaty określone w niniejszym rozporządzeniu powinny być wyłącznie wymagane i pobierane przez Agencję, w euro. Powinny one zostać ustalone w sposób przejrzysty, sprawiedliwy i jednolity.
(4) Opłaty pobierane przez Agencję nie powinny negatywnie wpływać na konkurencyjność przedmiotowego przemysłu europejskiego. Ponadto powinny opierać się na podstawach uwzględniających w należyty sposób zdolność wnoszenia wkładów przez małe przedsiębiorstwa. Dodatkowo usytuowanie geograficzne przedsiębiorstw na terytoriach Państw Członkowskich nie może być czynnikiem dyskryminującym.
(5) Wnioskodawca powinien zostać poinformowany, w miarę możliwości, o przewidywalnej kwocie do zapłaty za usługę, która będzie świadczona na jego rzecz, a także o zasadach płatności przed rozpoczęciem wykonywania danej usługi. Kryteria służące za podstawę określenia tej kwoty powinny być zrozumiałe, jednolite i publiczne. W przypadku, gdy niemożliwe jest określenie tej kwoty z góry, wnioskodawca powinien być o tym poinformowany przed rozpoczęciem wykonywania usługi. W takim przypadku jasno sformułowane procedury oceny kwoty, jaką należy zapłacić w miarę wykonywania usługi, powinny zostać ustalone przed jej wykonaniem.
(6) Kwota, jaką musi zapłacić wnioskodawca, zależy od złożoności zadania wykonanego przez Agencję oraz obciążeń związanych z jego wykonaniem.
(7) Przemysł powinien korzystać z dobrej przejrzystości finansowej i móc przewidzieć koszty opłat, jakie będzie musiał ponieść. Jednocześnie musi być zachowana równowaga między ogólną sumą wydatków poniesionych przez Agencję w celu przeprowadzenia procedur certyfikacyjnych oraz ogólną sumą wpływów z opłat przez nią pobieranych. Należy zezwolić zatem na przeprowadzenie rocznej rewizji stawek opłat, na podstawie wyników budżetowych i prognoz Agencji.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu powołanego w art. 54 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1592/2002,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
ROZDZIAŁ I
PRZEPISY OGÓLNE
PRZEPISY OGÓLNE
Niniejsze rozporządzenie stosuje się do honorariów i opłat pobieranych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego, zwaną dalej Agencją, w zamian za świadczone przez nią usługi, w tym za dostawę towarów.
Określa ono w szczególności przypadki, w których należne są honoraria i opłaty, określone w art. 48 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1592/2002, a także wysokość tych honorariów i opłat oraz zasady płatności.
Dla celów niniejszego rozporządzenia:
a) "honoraria" oznaczają kwoty pobierane przez Agencję i należne od wnioskodawców, korzystających z usług świadczonych przez Agencję, innych niż procedury certyfikacyjne;
b) "opłaty" oznaczają kwoty pobierane przez Agencję i należne od składających wniosek o wydanie, zachowanie lub zmianę certyfikatów i zezwoleń określonych w art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1592/2002, wydawanych, zachowywanych i zmienianych przez Agencję;
c) "procedury certyfikacyjne" oznaczają wszystkie działania prowadzone przez Agencję bezpośrednio lub pośrednio w celu wydawania, zachowywania lub zmieniania certyfikatów i zezwoleń określonych w art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1592/2002;
d) "wnioskodawca" oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną ubiegającą się o możliwość skorzystania z usługi świadczonej przez Agencję, w tym zachowanie lub zmianę certyfikatu lub zezwolenia;
e) "koszty bezpośrednie" oznaczają koszty pracy personelu bezpośrednio zaangażowanego w procedury certyfikacyjne, jak i koszty transportu tego personelu w ramach procedur certyfikacyjnych;
f) "koszty szczegółowe" oznaczają koszty zakwaterowania, wyżywienia, koszty nieprzewidziane i diety za przejazdy przydzielone personelowi w ramach procedur certyfikacyjnych;
g) 1 "koszty pośrednie" oznaczają część kosztów związanych z ogólną infrastrukturą, organizacją i zarządzaniem, poniesionych przez Agencję z tytułu prowadzenia procedur certyfikacyjnych innych niż koszty bezpośrednie i szczególne, w tym tych będących rezultatem rozwoju części materiałów regulaminowych;
h) "koszt rzeczywisty" oznacza wydatki rzeczywiście poniesione przez Agencję;
i) "materiały regulaminowe" oznaczają wszelką dokumentację opracowaną przez Agencję na podstawie art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1592/2002.
ROZDZIAŁ II
HONORARIA
HONORARIA
Honoraria pobierane są przez Agencję za wszelkie usługi świadczone przez nią wnioskodawcom, w tym za dostawę towarów, z wyjątkiem:
a) procedur certyfikacyjnych;
b) przekazania dokumentów i informacji, w jakiejkolwiek formie, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady (1);
c) dokumentów dostępnych bezpłatnie na stronie internetowej Agencji.
Agencja pobiera również honoraria w przypadku wniesienia odwołania od jednej z jej decyzji zgodnie z art. 35 rozporządzenia (WE) nr 1592/2002.
Honoraria są należne od wnioskodawcy lub, w danym przypadku, od wnoszącego odwołanie.
Są one wymagalne w euro.
Honoraria są pobierane przed wykonaniem usługi lub, w odpowiednim przypadku, przed rozpoczęciem postępowania odwoławczego, chyba że w umowie zastrzeżono inaczej.
ROZDZIAŁ III
OPŁATY
OPŁATY
W tym celu:
a) opłaty pobierane przez Agencję w zamian za procedury certyfikacyjne lokowane są na oddzielnym rachunku i stanowią przedmiot oddzielnej księgowości;
b) Agencja ustala księgowość analityczną przychodów i wydatków. Klucz przydziału określa, dla każdego wydatku umieszczonego w klasyfikacji budżetowej, proporcje wydatków związanych z procedurami certyfikacyjnymi.
Kwoty i współczynniki zawarte w załączniku są publikowane w urzędowej publikacji Agencji.
W skład opłat wchodzi jeden lub kilka następujących elementów:
a) część stała, której wysokość zależy od złożoności zadania wykonanego przez Agencję; załącznik zawiera różne wartości części stałej i współczynników, które na nie wpływają;
b) część zmienna, proporcjonalna do obciążeń związanych z wykonaniem zadania, wyrażona w liczbie godzin mnożonej przez stawkę godzinową obliczaną zgodnie z art. 9 ust. 2; kwota stawki godzinowej jest sprecyzowana w załączniku;
c) kwota równa kosztom szczegółowym związanym z procedurą certyfikacji, w całości odzyskanym po ich koszcie rzeczywistym.
1. Opłaty ustalane są w następujący sposób:
Σ R = x D
gdzie:
Σ R = roczne wpływy z opłat pobieranych przez Agencję
D = wydatki roczne wpisane do budżetu Agencji
x = odsetek wydatków rocznych ponoszonych bezpośrednio lub pośrednio w wyniku procedur certyfikacji.
2. Podczas okresu przejściowego, określonego w art. 53 ust. 4 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1592/2002, część wkładu określonego w art. 48 ust. 1 lit. a wymienionego rozporządzenia może zostać wykorzystana, jeśli zaistnieje taka potrzeba, do pokrycia kosztów poniesionych przez Agencję na procedury certyfikacyjne. W tym przypadku, podczas niniejszego okresu, opłaty ustalane są w sposób następujący:
Σ R = x D - Cp
gdzie:
Cp = część wkładu określonego w art. 48 ust. 1 lit. a rozporządzenia (WE) nr 1592/2002 wykorzystana w celu sfinansowania procedur certyfikacyjnych prowadzonych przez Agencję.
Począwszy od 1 stycznia 2008 r. najpóźniej, Cp=0.
1. Wysokość opłat zależy od złożoności procedury certyfikacyjnej i od obciążeń związanych z jej wykonaniem. Określa się ją według następującego wzoru:
R = F + (nh * t) + S
gdzie:
R = należna opłata
F = część stała, zależna od charakteru wykonywanej procedury (patrz: załącznik)
nh = liczba zafakturowanych godzin (tam, gdzie ma zastosowanie, patrz: załącznik)
t = stawka godzinowa (tam, gdzie ma zastosowanie, patrz: załącznik)
S = koszty szczegółowe.
2. Stawka godzinowa (t) zależna jest od rocznego całościowego kosztu pracy personelu Agencji bezpośrednio zaangażowanego w procedury certyfikacyjne. Oblicza się ją według następującego wzoru:
t = Cs/N
gdzie:
Cs = roczny całościowy koszt pracy (pensje, składki emerytalne i składki na ubezpieczenie społeczne) personelu Agencji bezpośrednio zaangażowanego w procedury certyfikacyjne
N = roczna suma godzin pracy personelu Agencji bezpośrednio zaangażowanego w procedury certyfikacyjne.
Nie naruszając art. 9, w przypadku, gdy procedura certyfikacyjna toczy się, w całości lub w części, poza terytoriami Państw Członkowskich, koszty transportu poza te tereny są zawarte w opłacie, jaką poniesie wnioskodawca. Dla tej procedury, lub części procedury, wysokość należnej opłaty określana jest według następującego wzoru:
R = F + (nh * t) + S + V
gdzie:
R = należna opłata
F = część stała, zależna od charakteru wykonywanej procedury (patrz: załącznik)
nh = liczba zafakturowanych godzin (tam, gdzie ma zastosowanie, patrz: załącznik)
t = stawka godzinowa (tam, gdzie ma zastosowanie, patrz: załącznik)
S = koszty szczegółowe
V = dodatkowe koszty transportu.
Dodatkowe koszty transportu, ponoszone przez wnioskodawcę, zawierają rzeczywiste koszty transportu poza terytoria Państw Członkowskich oraz czas spędzony w podróży przez specjalistów, wliczany do stawki godzinowej.
Na żądanie wnioskodawcy, jeśli dyrektor wykonawczy wyrazi na to zgodę, procedura certyfikacyjna może być prowadzona w sposób szczególny.
W tym przypadku, procedura certyfikacyjna prowadzona jest w sposób następujący:
a) przydziela się kategorie personelu, które nie byłyby normalnie do tego przydzielone przez Agencję, gdyby stosowała się ona do swoich zwyczajowych procedur, i/lub
b) przydziela się takie zasoby ludzkie, dzięki którym procedura zostanie wykonana w terminach krótszych od tych przeznaczonych na wykonanie zwyczajowych procedur Agencji.
W takim przypadku, podwyższa się odpowiednio opłatę pobieraną w celu całkowitego wyrównania kosztów poniesionych przez Agencję w odpowiedzi na to szczególne żądanie.
ROZDZIAŁ IV
PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE
PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE
Począwszy od dnia 1 czerwca 2005 r., opłaty są wymagane i pobierane wyłącznie przez Agencję.
Państwa Członkowskie nie pobierają opłat za procedury certyfikacyjne nawet, jeśli je wykonują w imieniu Agencji.
Agencja zwraca Państwom Członkowskim koszty poniesione za procedury certyfikacyjne, które wykonują w imieniu Agencji.
Za procedury certyfikacyjne wykonywane przez Państwa Członkowskie w imieniu Agencji, które mają miejsce w dniu 1 czerwca 2005 r., opłaty pobierane są przez Agencję w sposób niedopuszczający do jakiejkolwiek podwójnej płatności ze strony wnioskodawcy.
Dla celów wdrożenia niniejszego rozporządzenia i najpóźniej na 30 dni przed dniem stosowania art. 1-13, Agencja potwierdza w piśmie przedłożonym Komisji, że jest w stanie podjąć się zadań, które nakłada na nią niniejsze rozporządzenie, w szczególności zaś obliczania oraz fakturowania kwot opłat należnych od wnioskodawców oraz zwracania kosztów Państwom Członkowskim.
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Artykuł 1-13 stosuje się począwszy od dnia 1 czerwca 2005 r.
Sporządzono w Brukseli, dnia 21 marca 2005 r.
W imieniu Komisji | |
Jacques BARROT | |
Wiceprzewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 240 z 7.9.2002, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1701/2003 (Dz.U. L 243 z 27.9.2003, str. 5).
(1) Dz.U. L 145 z 31.5.2001, str. 43.
ZAŁĄCZNIK 3
Nota wyjaśniająca
Nota wyjaśniająca
– Do celów niniejszego załącznika:
– "wartość sprzętu", określona w tabelach i, iii, iv oraz v, odnosi się do odpowiedniej ceny katalogowej producenta;
– "wartość działalności", określona w tabelach vi, viii, x oraz xiii, oznacza: {liczbę czynnych pracowników technicznych organizacji, ściśle związanych z działalnością podlegającą zatwierdzeniu}*{100*1 400 godzin = 140 000 euro/czynnego pracownika} chyba, że wnioskodawca przedstawi dowody, że należy zastosować inną stawkę godzinową;
– liczba czynnych pracowników nie zależy od liczby poszczególnych miejsc objętych zatwierdzeniem; należy ją rozumieć jako obejmującą podwykonawców; podaje ją wnioskodawca;
– obliczając wartość działalności, nie bierze się pod uwagę kadry administracyjnej organizacji wnioskodawcy;
– obliczając wartość działalności wnioskodawcy, nie bierze się pod uwagę (związanych z tą działalnością) kadr technicznych i administracyjnych podwykonawcy, pod warunkiem, że podwykonawca otrzymał już bezpośrednio swoje własne zatwierdzenie.
– od wnioskodawców i posiadaczy zatwierdzeń wydanych przez Agencję wymaga się przedstawienia podpisanego certyfikatu od upoważnionego urzędnika zainteresowanej organizacji, aby Agencja ustaliła odpowiedni rodzaj opłaty.
i) Certyfikaty typu i ograniczone certyfikaty typu oraz certyfikaty równoważne (o których mowa w podczęściach B i O załącznika do rozporządzenia Komisji (WE) nr 1702/2003(1))
– W przypadku każdego wniosku, wymagane jest wniesienie opłaty stałej A, w kwocie określonej w tabeli, pomnożonej przez współczynnik wskazany dla danego produktu.
– W przypadku produktów, które w tabeli zostały podcieniowane, wymagane jest również wniesienie opłaty za czas pracy agentów EABL, według stawki godzinowej określonej w tabeli.
– Niniejsza tabela obejmuje pochodne i znaczące zmiany, o których mowa w części 21 podczęść D załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1702/2003 (w szczególności w pkt. 21A.101), obejmujące zmiany geometrii i/lub zespołów napędowych statków powietrznych.
– W przypadku usług związanych z działaniami prowadzonymi przez Agencję bezpośrednio lub pośrednio w celu wydawania, zachowywania lub zmiany certyfikatów i zezwoleń określonych w art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1592/2002 wymagane jest wniesienie opłaty zgodnie z przepisami rozdziału II niniejszego rozporządzenia.
Opłata stała A | 21 000 EUR | |
Stawka godzinowa | 99 EUR |
Kategoria produktu | Wyszczególnienie | Współczynnik opłaty stałej |
CS-25 | samoloty duże | 8 |
- CS-25(D) | - ich pochodne i znaczące zmiany | 4 |
CS-23.A | statki powietrzne określone w CS-23 art. 1.a.2 (statki powietrzne do komunikacji lokalnej) | 6 |
- CS-23.A(D) | - ich pochodne i znaczące zmiany | 3 |
CS-23.B | statki powietrzne określone w CS-23 art. 1.a.1, o maksymalnej masie startowej od 2 000 do 5 670 kg | 0,5 |
- CS-23.B(D) | - ich pochodne i znaczące zmiany | 0,25 |
CS-29 | wiropłaty duże | 5 |
- CS-29(D) | - ich pochodne i znaczące zmiany | 2,5 |
CS-27 | wiropłaty małe | 0,8 |
- CS-27(D) | - ich pochodne i znaczące zmiany | 0,4 |
CS-E.T.A | silniki turbinowe o startowej sile ciągu równej lub większej niż 25 000 niutonów lub o mocy użytecznej równej lub większej niż 2 000 kilowatów | 5,25 |
- CS-E.T.A(D) | - ich pochodne i znaczące zmiany | 1,55 |
CS-E.T.B | silniki turbinowe o startowej sile ciągu mniejszej niż 25 000 niutonów lub o mocy użytecznej mniejszej niż 2 000 kilowatów | 2 |
- CS-E.T.B(D) | - ich pochodne i znaczące zmiany | 0,55 |
CS-E.NT | silniki nieturbinowe | 0,1 |
- CS-E.NT(D) | - ich pochodne i znaczące zmiany | 0,03 |
CS-23.C | statki powietrzne określone w CS-23 art. 1.a.1, o maksymalnej masie startowej mniejszej niż 2 000 kg | 0,2 |
- CS-23.C(D) | - ich pochodne i znaczące zmiany | 0,1 |
CS-22 | szybowce i motoszybowce | 0,2 |
CS-VLA | bardzo lekkie statki powietrzne | 0,2 |
CS-VLR | bardzo lekkie wiropłaty | 0,25 |
CS-APU | pomocnicze źródło zasilania | 0,15 |
CS-P.A | do użytkowania na statkach powietrznych certyfikowanych zgodnie z CS-25 (lub równorzędnych) | 0,2 |
- CS-P.A(D) | - ich pochodne i znaczące zmiany | 0,1 |
CS-P.B | do użytkowania na statkach powietrznych certyfikowanych zgodnie z CS-23, CS-VLA i CS-22 (lub równorzędnych) | 0,05 |
- CS-P.B(D) | - ich pochodne i znaczące zmiany | 0,025 |
CS-22.J | do użytkowania na statkach powietrznych certyfikowanych zgodnie z CS-22 | 0,04 |
- CS-22.J(D) | - ich pochodne i znaczące zmiany | 0,02 |
CS-22.H | silniki nieturbinowe | 0,07 |
CS-22.H(D) | - ich pochodne i znaczące zmiany | 0,05 |
CS-balloons | jeszcze niedostępne | 0,1 |
CS-airships | jeszcze niedostępne | 0,5 |
CS-34 | dodatkowa opłata stała nie jest pobierana w przypadku wniosków przedkładanych wraz z pierwotnym certyfikatem typu - opłata za dodatkowe godziny jest pobierana tylko wtedy, gdy jest to konieczne | |
CS-36 | dodatkowa opłata stała nie jest pobierana w przypadku wniosków przekładanych wraz z pierwotnym certyfikatem typu - opłata za dodatkowe godziny jest pobierana tylko wtedy, gdy jest to konieczne | |
CS-AWO | działania pocertyfikacyjne, certyfikacja na loty w każdych warunkach meteorologicznych jest traktowana jak zmiana certyfikatu typu |
CS-ETSO.A | wartość sprzętu powyżej 20 000 EUR | 0,045 |
CS-ETSO.B | wartość sprzętu od 2 000 do 20 000 EUR | 0,025 |
CS-ETSO.C | wartość sprzętu poniżej 2 000 EUR | 0,01 |
ii) Uzupełniające certyfikaty typu (o których mowa w podczęści E załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1702/2003)
– W przypadku każdego wniosku, wymagane jest wniesienie opłaty stałej B, w kwocie określonej w tabeli, pomnożonej przez współczynnik wskazany dla danego produktu.
– W przypadku produktów, które w tabeli zostały podcieniowane, wymagane jest również wniesienie opłaty za czas pracy agentów EABL, według stawki godzinowej określonej w tabeli.
– W przypadku uzupełniających certyfikatów typu, obejmujących zmiany geometrii i/lub zespołów napędowych statków powietrznych, zastosowanie ma odpowiednia opłata za wydanie certyfikatu typu lub ograniczonego certyfikatu typu, w wysokości określonej w pkt i) powyżej.
Opłata stała B | 680 EUR | |
Stawka godzinowa | 99 EUR |
Kategoria produktu | Komentarze | Współczynnik opłaty stałej | ||
CS-25 | Samoloty duże | - | ||
istotne | 5 | |||
nieistotne | 4 | |||
nieistotne o zwykłej budowie | 2 | |||
CS-23.A | Statki powietrzne określone w CS-23 art. 1.a.2 (statki powietrzne do komunikacji lokalnej) | - | ||
istotne | 5 | |||
nieistotne | 4 | |||
CS-23.B | Statki powietrzne określone w CS-23 art. 1.a.1 o maksymalnej masie startowej od 2.000 do 5.670 kg | - | ||
istotne | 3 | |||
nieistotne | 2 | |||
CS-29 | Wiropłaty duże | - | ||
istotne | 4 | |||
nieistotne | 4 | |||
CS-27 | Wiropłaty małe | 0,5 | ||
CS-E.T.A | Silniki turbinowe o startowej sile ciągu równej lub większej niż 25.000 N lub o mocy użytecznej równej lub większej niż 2.000 kW | - | ||
istotne | 1 | |||
nieistotne | 1 | |||
CS-E.T.B | Silniki turbinowe o startowej sile ciągu mniejszej niż 25.000 N lub o mocy użytecznej mniejszej niż 2.000 kilowatów | 0,5 | ||
CS-E.NT | Silniki nieturbinowe | 0,2 | ||
CS-23.C | Statki powietrzne określone w CS-23 art. 1.a.1 o maksymalnej masie startowej mniejszej niż 2.000 kg | 1 | ||
CS-22 | szybowce i motoszybowce | 0,2 | ||
CS-VLA | bardzo lekkie statki powietrzne | 0,2 | ||
CS-VLR | bardzo lekkie wiropłaty | 0,2 | ||
CS-APU | pomocnicze źródło zasilania | 0,25 | ||
CS-P.A | do użytkowania na statkach powietrznych certyfikowanych zgodnie z CS-25 (lub równorzędnych) | 0,25 | ||
CS-P.B | do użytkowania na statkach powietrznych certyfikowanych zgodnie z CS-23, CS-VLA i CS-22 (lub równorzędnych) | 0,15 | ||
CS-22.J | do użytkowania na statkach powietrznych certyfikowanych zgodnie z CS-22 | 0,15 | ||
CS-22.H | silniki nieturbinowe | 0,15 | ||
CS-balloons | jeszcze niedostępne | 0,2 | ||
CS-airships | jeszcze niedostępne | 0,5 |
iii) Poważne zmiany i poważne naprawy (o których mowa w podczęściach D i M załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1702/2003)
– W przypadku każdego wniosku, wymagane jest wniesienie opłaty stałej C, w kwocie określonej w tabeli, pomnożonej przez współczynnik wskazany dla danego produktu.
– W przypadku produktów, które w tabeli zostały podcieniowane, wymagane jest również wniesienie opłaty za czas pracy agentów EABL, według stawki godzinowej określonej w tabeli.
– W przypadku istotnych poważnych zmian, o których mowa w części 21 podczęść D załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1702/2003 (w szczególności w pkt. 21A.101), obejmujących zmiany geometrii i/lub zespołów napędowych statków powietrznych, wymagane jest wniesienie opłaty za wydanie odpowiedniego certyfikatu typu/ograniczonego certyfikatu typu, w wysokości określonej w tabeli i) powyżej.
– Opłaty określone w niniejszej tabeli nie maja zastosowania do poważnych napraw dokonywanych przez organizacje projektujące zgodnie z częścią 21 podczęść D pkt. 21A.263 c) 5 załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1702/2003.
Opłata stała C | 385 EUR | |
Stawka godzinowa | 99 EUR | |
Kategoria produktu | Wyszczególnienie | Współczynnik opłaty stałej |
CS-25 | samoloty duże - "wymagające badań technicznych o szerokim zakresie" | 5 |
samoloty duże - "wymagające badań technicznych o ograniczonym zakresie" | 4 | |
CS-23.A | statki powietrzne określone w CS-23 art. 1.a.2 (statki powietrzne do komunikacji lokalnej) | 5 |
CS-23.B | statki powietrzne określone w CS-23 art. 1.a.1, o maksymalnej masie startowej od 2 000 do 5 670 kg | 3 |
CS-29 | wiropłaty duże | 4 |
CS-27 | wiropłaty małe | 0,5 |
CS-E.T.A | silniki turbinowe o startowej sile ciągu równej lub większej niż 25 000 niutonów lub o mocy użytecznej równej lub większej niż 2 000 kilowatów | 1 |
CS-E.T.B | silniki turbinowe o startowej sile ciągu mniejszej niż 25 000 niutonów lub mocy o użytecznej mniejszej niż 2 000 kilowatów | 0,5 |
CS-E.NT | silniki nieturbinowe | 0,2 |
CS-23.C | statki powietrzne określone w CS-23 art. 1.a.1, o maksymalnej masie startowej mniejszej niż 2.000 kg | 1 |
CS-22 | szybowce i motoszybowce | 0,3 |
CS-VLA | bardzo lekkie statki powietrzne | 0,3 |
CS-VLR | bardzo lekkie wiropłaty | 0,3 |
CS-APU | pomocnicze źródło zasilania | 0,4 |
CS-P.A | do użytkowania na statkach powietrznych certyfikowanych zgodnie z CS-25 (lub równorzędnych) | 0,4 |
CS-P.B | do użytkowania na statkach powietrznych certyfikowanych zgodnie z CS-23, CS-VLA i CS-22 (lub równorzędnych) | 0,3 |
CS-22.J | Do użytkowania na statkach powietrznych certyfikowanych zgodnie z CS-22 | 0,3 |
CS-22.H | silniki nieturbinowe | 0,3 |
CS-balloons | jeszcze niedostępne | 0,3 |
CS-airships | jeszcze niedostępne | 0,5 |
CS-ETSO.A | wartość sprzętu powyżej 20 000 EUR | 0,4 |
CS-ETSO.B | wartość sprzętu od 2 000 do 20 000 EUR | 0,3 |
CS-ETSO.C | wartość sprzętu poniżej 2 000 EUR | 0,25 |
iv) Drobne zmiany i drobne naprawy (o których mowa w podczęściach D i M załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1702/2003)
– W przypadku wniosków, wymagane jest wniesienie opłaty stałej D, w kwocie określonej w tabeli, pomnożonej przez współczynnik wskazany dla danego produktu.
– Opłaty określone w niniejszej tabeli nie mają zastosowania do drobnych zmian i drobnych napraw dokonywanych przez organizacje projektujące zgodnie z częścią 21 podczęść D pkt 21A.263 c) 2 załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1702/2003.
Opłata stała D | 375 EUR | |
Kategoria produktu | Wyszczególnienie | Współczynnik opłaty stałej |
CS-25 | samoloty duże | 2 |
CS-23.A | statki powietrzne określone w CS-23 art. 1.a.2 (statki powietrzne do komunikacji lokalnej) | 2 |
CS-23.B | statki powietrzne określone w CS-23 art. 1.a.1, o maksymalnej masie startowej od 2 000 do 5 670 kg | 1 |
CS-23.C | statki powietrzne określone w CS-23 art. 1.a.1, o maksymalnej masie startowej mniejszej niż 2.000 kg | 0 |
CS-22 | szybowce i motoszybowce | 0 |
CS-VLA | bardzo lekkie statki powietrzne | 0 |
CS-29 | wiropłaty duże | 2 |
CS-27 | wiropłaty małe | 1,5 |
CS-VLR | bardzo lekkie wiropłaty | 0 |
CS-APU | pomocnicze źródło zasilania | 1 |
CS-P.A | do użytkowania na statkach powietrznych certyfikowanych zgodnie z CS-25 (lub równorzędnych) | 0 |
CS-P.B | do użytkowania na statkach powietrznych certyfikowanych zgodnie z CS-23, CS-VLA i CS-22 (lub równorzędnych) | 0 |
CS-22.J | do użytkowania na statkach powietrznych certyfikowanych zgodnie z CS-22 | 0 |
CS-E.T.A | silniki turbinowe o startowej sile ciągu równej lub większej niż 25 000 niutonów lub o mocy użytecznej równej lub większej niż 2 000 kilowatów | 1 |
CS-E.T.B | silniki turbinowe o startowej sile ciągu mniejszej niż 25 000 N lub o mocy użytecznej mniejszej niż 2 000 kilowatów | 1 |
CS-E.NT/CS-22H | wszystkie silniki nieturbinowe | 0 |
CS-balloons | jeszcze niedostępne | 0 |
CS-airships | jeszcze niedostępne | 0 |
CS-ETSO.A | wartość sprzętu powyżej 20 000 EUR | 0 |
CS-ETSO.B | wartość sprzętu od 2 000 do 20 000 EUR | 0 |
CS-ETSO.C | wartość sprzętu poniżej 2 000 EUR | 0 |
v) Opłaty roczne pobierane od posiadaczy certyfikatów typu i ograniczonych certyfikatów typu, wydanych przez EABL, oraz innych certyfikatów typu, uznanych za zatwierdzone na mocy rozporządzenia (WE) nr 1592/2002
– Opłata roczna jest pobierana od wszystkich obecnych posiadaczy certyfikatów typu, ograniczonych certyfikatów typu i zezwoleń ETSO, wydanych przez Agencję.
– Opłata ma na celu pokrycie kosztów, które Agencja ponosi w związku z zapewnianiem zachowania ważności wydanych przez siebie certyfikatów, w tym z badaniem aspektów nieprzerwanej zdatności do lotu, niezwiązanych ze zmianami i naprawami dokonywanymi po otrzymaniu certyfikatu.
– Opłata jest pobierana w każdym roku. Po raz pierwszy jest ona pobierana na początku roku kalendarzowego następującego po roku pierwotnej certyfikacji, za produkty certyfikowane po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia. W przypadku innych certyfikatów, opłata jest stosowana po raz pierwszy z chwilą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, a następnie co roku.
– Poziom opłaty, którą należy wnieść jest określony w tabeli powyżej, wraz z odpowiednią kategorią produktu:
Kategoria produktu(1) | Certyfikat typu państwa członkowskiego UE będącego państwem pochodzenia produktów projektowych| (w EUR) | Certyfikat typu państwa trzeciego będącego państwem pochodzenia produktów projektowych (w EUR) | Ograniczony certyfikat typu państwa członkowskiego UE będącego państwem pochodzenia produktów projektowych (w EUR) | Ograniczony certyfikat typu państwa trzeciego będącego państwem pochodzenia produktów projektowych (w EUR) |
CS-25 (samoloty duże o maksymalnej masie startowej większej niż 50 ton) | 480.000 | 160.000 | 30.000 | 10.000 |
CS-25 (samoloty duże o maksymalnej masie startowej od 22 do 50 ton) | 200.000 | 66.000 | 12.500 | 4.167 |
CS-25 (samoloty duże o maksymalnej masie startowej mniejszej niż 22 tony) | 100.000 | 33.000 | 6.250 | 2.083 |
CS-23.A | 12.000 | 4.000 | 3.000 | 1.000 |
CS-23.B | 2.000 | 667 | 500 | 167 |
CS-23.C | 1.000 | 333 | 250 | 100 |
CS-22 | 450 | 150 | 112,50 | 100 |
CS-VLA | 450 | 150 | 112,50 | 100 |
CS-29 | 75.000 | 25.000 | 6.250 | 2.083 |
CS-27 | 20.000 | 6.667 | 5.000 | 1.667 |
CS-VLR | 1.000 | 333 | 250 | 100 |
CS-APU | 800 | 267 | 200 | 100 |
CS-P.A | 1.500 | 500 | 375 | 125 |
CS-P.B | 400 | 133 | 100 | 100 |
CS-22.J | 150 | 100 | 100 | 100 |
CS-E.T.A | 90.000 | 30.000 | 7.500 | 2.500 |
CS-E.T.B | 15.000 | 5.000 | 3.750 | 1.250 |
CS-E.NT | 1.000 | 333 | 250 | 100 |
CS-22.H | 200 | 100 | 100 | 100 |
CS-balony | 300 | 100 | 100 | 100 |
CS-sterowce | 500 | 167 | 125 | 100 |
CS-34 | 0 | 0 | 0 | 0 |
CS-36 | 0 | 0 | 0 | 0 |
CS-AWO | 0 | 0 | 0 | 0 |
______
(1) W przypadku wersji samolotu cargo współczynnik 0,85 jest stosowany do opłaty określonej w odniesieniu do wersji pasażerskiej.
Typ sprzętu | Zezwolenie dla części i urządzeń państwa członkowskiego UE będącego państwem pochodzenia produktów projektowych (w EUR) | Zezwolenie dla części i urządzeń państwa trzeciego UE będącego państwem pochodzenia produktów projektowych (w EUR) |
CS-ETSO A (wartość sprzętu powyżej 20.000 EUR) | 2.000 | 666 |
CS-ETSO.B (wartość sprzętu od 2.000 do 20.000 EUR) | 1.000 | 333 |
CS-ETSO.C (wartość sprzętu poniżej 2.000 EUR) | 500 | 200 |
– W przypadku posiadaczy certyfikatów typu i/lub ograniczonych certyfikatów typu, obejmujących szereg produktów tej samej kategorii, obniżka opłaty rocznej jest stosowana do drugiego i kolejnych certyfikatów typu produktu tej samej kategorii, według wartości procentowej określonej w tabeli poniżej:
Produkt tej samej kategorii | Obniżka opłaty za wydanie certyfikatu typu |
Pierwszy | 0% |
Drugi | 10 % |
Trzeci | 20 % |
Czwarty | 30 % |
Piąty | 40 % |
Szósty | 50 % |
Siódmy | 60 % |
Ósmy | 70 % |
Dziewiąty | 80 % |
Dziesiąty | 90 % |
11-sty i kolejne produkty | 100 % |
– W przypadku, gdy na całym świecie, zarejestrowanych jest nadal mniej niż 50 egzemplarzy danego statku powietrznego, opłata za prowadzenie działań związanych z ciągłą zdatnością do lotu jest pobierana według stawki godzinowej, do poziomu opłaty pobieranej w przypadku odpowiedniej kategorii produktu przeznaczonego dla statków powietrznych, w wysokości określonej w tabeli poniżej. W przypadku produktów, części i wyposażenia, niestanowiących statków powietrznych, ograniczenie dotyczy liczby statków powietrznych, na których pokładzie zainstalowane są odpowiednio, odnośny produkt, odnośna część lub odnośne wyposażenie.
Stawka godzinowa | 99 EUR |
vi) Zatwierdzanie organizacji projektujących (o którym mowa w podczęści J załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1702/2003)
1. Zasady ogólne
a) Opłaty są pobierane za wydawanie zatwierdzeń organizacji projektujących i sprawowanie nad nimi nadzoru.
b) Agencja pobiera dodatkowe opłaty godzinowe (według stawki określonej w tabeli) w celu pokrycia dodatkowych kosztów zatwierdzania i nadzorowania organizacji posiadających bazę projektową w więcej niż jednym miejscu.
2. Opłata za rozpatrzenie wniosku
a) W przypadku każdego nowego wniosku o zatwierdzenie organizacji projektującej jest wymagane wniesienie opłaty stałej E, w kwocie określonej w tabeli, pomnożonej przez współczynnik wskazany dla odpowiedniego rodzaju opłaty pobieranej od zainteresowanej organizacji.
b) W przypadku nowych zatwierdzeń i sprawowania nadzoru, opłaty godzinowe (według stawki określonej w tabeli) mają również zastosowanie do wniosków, których zbadanie prowadzi do stwierdzenia nieprawidłowości poziomu 1 i/lub więcej niż trzech nieprawidłowości poziomu 2 rocznie, zgodnie z częścią 21.A.258 załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1702/2003. Opłaty godzinowe są pobierane w celu pokrycia kosztów późniejszego badania tych nieprawidłowości przez Agencję.
3. Opłata za sprawowanie nadzoru
a) Od zatwierdzonych organizacji projektujących jest pobierana opłata za sprawowanie nadzoru, w wysokości równej kwocie opłaty stałej E, pomnożonej przez współczynnik wskazany w odniesieniu do odpowiedniego rodzaju opłaty pobieranej od zainteresowanej organizacji.
b) Opłata za sprawowanie nadzoru jest płatna co każde trzy lata, w formie trzech równych rat rocznych. W przypadku istniejących zatwierdzeń, pierwsza rata jest płatna z chwilą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia. W przypadku późniejszych zatwierdzeń, pierwsza rata jest pobierana niezwłocznie po przyznaniu zatwierdzenia.
c) Opłata za sprawowanie nadzoru obejmuje zmiany istniejących zatwierdzeń, bez uszczerbku dla pkt. 2b) powyżej.
Opłata stała E | 12.000 EUR |
Stawka godzinowa | 99 EUR |
Rodzaj opłaty według wartości działalności podlegającej zatwierdzeniu (w EUR) | Współczynnik |
Poniżej 500.001 | 0,1 |
od 500.001 do 700.000 | 0,2 |
od 700.001 do 1.200.000 | 0,5 |
od 1.200.001 do 2.800.000 | 1 |
od 2.800.001 do 4.200.000 | 1,5 |
od 4.200.001 do 5.000.000 | 2,5 |
od 5.000.001 do 7.000.000 | 3 |
od 7.000.001 do 9.800.000 | 3,5 |
od 9.800.001 do 14.000.000 | 4,8 |
od 14.000.001 do 50.000.000 | 7 |
od 50.000.001 do 140.000.000 | 12,8 |
od 140.000.001 do 250.000.000 | 18 |
od 250.000.001 do 500.000.000 | 50 |
od 500.000.001 do 750.000.000 | 200 |
ponad 750.000.000 | 600 |
vii) Wykazanie zdolności projektowej w drodze procedury alternatywnej (o którym mowa w podczęści B pkt. 21.A.14 b) załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1702/2003)
– Opłata za certyfikację zdolności projektowej w drodze procedury alternatywnej jest pobierana według stawki godzinowej określonej poniżej.
Stawka godzinowa | 99 EUR |
viii) Zatwierdzanie organizacji produkujących (o którym mowa w podczęści G załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1702/2003)
1. Zasady ogólne
a) Opłaty są pobierane za wydawanie zatwierdzeń organizacji produkujących i za sprawowanie nad nimi nadzoru.
b) Agencja pobiera dodatkowe opłaty godzinowe (według stawki określonej w tabeli) w celu pokrycia dodatkowych kosztów zatwierdzania i nadzorowania organizacji posiadających bazę produkcyjną w więcej niż jednym miejscu. W przypadku złożonych organizacji międzynarodowych, posiadających wiele miejsc produkcji w więcej niż dwóch Państwach Członkowskich, odpowiedni współczynnik jest mnożony przez dwa w celu pokrycia dodatkowych kosztów prowadzenia działań w zakresie nadzoru wielonarodowego.
2. Opłata za rozpatrzenie wniosku
a) W przypadku każdego nowego wniosku o zatwierdzenie organizacji produkującej wymagane jest wniesienie opłaty stałej F, w kwocie określonej w tabeli, pomnożonej przez współczynnik wskazany w odniesieniu do odpowiedniego rodzaju opłaty pobieranej od zainteresowanej organizacji.
b) W przypadku nowych zatwierdzeń i sprawowania nadzoru, opłaty godzinowe (według stawki określonej w tabeli) mają zastosowanie również do wniosków, których zbadanie prowadzi do stwierdzenia nieprawidłowości poziomu 1 i/lub więcej niż trzech nieprawidłowości poziomu 2 rocznie, zgodnie z częścią 21.A.158 załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1702/2003. Opłaty godzinowe są pobierane w celu pokrycia kosztów późniejszego badania tych nieprawidłowości przez Agencję.
3. Opłata za sprawowanie nadzoru
a) Od zatwierdzonych organizacji produkujących jest pobierana opłata za sprawowanie nadzoru, w wysokości równej kwocie opłaty stałej F, pomnożonej przez współczynnik wskazany w odniesieniu do odpowiedniego rodzaju opłaty pobieranej od zainteresowanej organizacji.
b) Opłata za sprawowanie nadzoru jest płatna co każde dwa lata, w formie dwóch równych rat rocznych. W przypadku istniejących zatwierdzeń, pierwsza rata jest płatna z chwilą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia. W przypadku późniejszych zatwierdzeń, pierwsza rata jest pobierana natychmiast po przyznaniu zatwierdzenia.
c) Opłata za sprawowanie nadzoru obejmuje zmiany istniejących zatwierdzeń, bez uszczerbku dla 2b) powyżej.
Opłata stała F | 12 000 EUR |
Stawka godzinowa | 99 EUR |
Rodzaj opłaty, według wartości działalności podlegającej zatwierdzeniu (w EUR) | Współczynnik opłaty stałej |
mniej niż 500 001 | 0,1 |
od 500 001 do 700 000 | 0,25 |
od 700 001 do 1 400 000 | 0,5 |
od 1 400 001 do 2 800 000 | 1,25 |
od 2 800 001 do 5 000 000 | 2 |
od 5 000 001 do 7 000 000 | 4 |
od 7 000 001 do 14 000 000 | 6 |
od 14 000 001 do 21 000 000 | 8 |
od 21 000 001 do 42 000 000 | 12 |
od 42 000 001 do 70 000 000 | 16 |
od 70 000 001 do 84 000 000 | 20 |
od 84 000 001 do 105 000 000 | 25 |
od 105 000 001 do 140 000 000 | 30 |
od 140 000 001 do 420 000 000 | 40 |
od 420 000 001 do 700 000 000 | 55 |
od 700 000 001 do 1 400 000 000 | 65 |
od 1 400 000 001 do 2 100 000 000 | 75 |
ponad 2 100 000 000 | 120 |
ix) Produkcja bez zatwierdzenia (o której mowa w podczęści F załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1702/2003)
– Opłaty za certyfikację produkcji bez zatwierdzenia są pobierane według stawki godzinowej określonej poniżej.
Stawka godzinowa | 99 EUR |
x) Zatwierdzanie organizacji obsługujących (o którym mowa w załączniku I podczęść F i załączniku II do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2042/2003)
1. Zasady ogólne
a) Opłaty są pobierane za wydawanie zatwierdzeń organizacji obsługujących i za sprawowanie nad nimi nadzoru.
b) Agencja pobiera dodatkowe opłaty godzinowe (według stawki określonej w tabeli) w celu pokrycia dodatkowych kosztów zatwierdzania i nadzorowania organizacji posiadających bazę obsługową w więcej niż jednym miejscu.
2. Opłata za rozpatrzenie wniosku
a) W przypadku każdego nowego wniosku o zatwierdzenie organizacji obsługującej wymagane jest wniesienie opłaty stałej G, w kwocie określonej w tabeli, pomnożonej przez współczynnik wskazany w odniesieniu do odpowiedniego rodzaju opłaty pobieranej od zainteresowanej organizacji.
b) W przypadku nowych zatwierdzeń i sprawowania nadzoru, opłaty godzinowe (według stawki określonej w tabeli) mają zastosowanie również do wniosków, których zbadanie prowadzi do stwierdzenia nieprawidłowości poziomu 1 i/lub więcej niż trzech nieprawidłowości poziomu 2 rocznie, zgodnie z częścią M.A.619 załącznika I lub częścią 145.B.50 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 2042/2003(2). Opłaty godzinowe są pobierane w celu pokrycia kosztów późniejszego badania tych nieprawidłowości przez Agencję.
3. Opłata za sprawowanie nadzoru
a) Od zatwierdzonych organizacji obsługujących jest pobierana opłata za sprawowanie nadzoru, w wysokości równej kwocie opłaty stałej G, pomnożonej przez współczynnik wskazany w odniesieniu do odpowiedniego rodzaju opłaty pobieranej od zainteresowanej organizacji.
b) Opłata za sprawowanie nadzoru jest płatna co każde dwa lata, w formie dwóch równych rat rocznych. W przypadku istniejących zatwierdzeń, pierwsza rata jest płatna z chwilą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia. W przypadku późniejszych zatwierdzeń, pierwsza rata jest pobierana niezwłocznie po przyznaniu zatwierdzenia.
c) Opłata za sprawowanie nadzoru obejmuje zmiany istniejących zatwierdzeń, bez uszczerbku dla 2b) powyżej.
Opłata stała G | 12 000 EUR |
Stawka godzinowa | 99 EUR |
Rodzaj opłaty według wartości działalności podlegającej zatwierdzeniu (w EUR) | Współczynnik |
Poniżej 500.001 | 0,5 |
od 500.001 do 700.000 | 0,75 |
od 700.001 do 1.400.000 | 1 |
od 1.400.001 do 2.800.000 | 1,75 |
od 2.800.001 do 5.000.000 | 2,5 |
od 5.000.001 do 7.000.000 | 4 |
od 7.000.001 do 14.000.000 | 6 |
od 14.000.001 do 21.000.000 | 8 |
od 21.000.001 do 42.000.000 | 8,5 |
od 42.000.001 do 70.000.000 | 9 |
od 70.000.001 do 84.000.000 | 9,5 |
od 84.000.001 do 105.000.000 | 10 |
ponad 105.000.000 | 10,5 |
xi) Zatwierdzanie organizacji zarządzających nieprzerwaną zdatnością do lotu (o którym mowa w części M podczęść G załącznika do rozporządzenia (WE) nr 2042/2003)
– Opłaty są pobierane za wydawanie zatwierdzeń organizacji zarządzających nieprzerwaną zdatnością do lotu i za sprawowanie nad nimi nadzoru. Pobierane opłaty stałe są takie same jak opłaty za zatwierdzenie organizacji obsługującej, określone w tabeli x, z uwzględnieniem zastosowania dodatkowego współczynnika 1,5.
– Odniesienia do nieprawidłowości, zawarte w tabeli x, należy, przez analogię, rozumieć jako odniesienia określone w części M.A.716 załącznika do rozporządzenia (WE) nr 2042/2003.
xii) Opłaty za akceptację zatwierdzeń równoważnych z zatwierdzeniami części 145 i 147, zgodnie z odpowiednimi porozumieniami dwustronnymi
– W przypadku każdego nowego zatwierdzenia wymagane jest wniesienie opłaty stałej H, w wysokości określonej w tabeli.
– Opłata za odnowę, w wysokości równej kwocie opłaty stałej I, określonej w tabeli, jest płatna co każde dwa lata.
Nowe zatwierdzenia
opłata stała H | 1 500 EUR |
Odnowy istniejących zatwierdzeń
opłata stała I | 1 200 EUR |
xiii) Zatwierdzanie organizacji prowadzących szkolenia w zakresie obsługi (o którym mowa w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 2042/2003)
1. Zasady ogólne
a) Opłaty są pobierane za wydawanie zatwierdzeń organizacji prowadzących szkolenia w zakresie obsługi i za sprawowanie nad nimi nadzoru.
b) Agencja pobiera dodatkowe opłaty godzinowe (według stawki określonej w tabeli) w celu pokrycia dodatkowych kosztów zatwierdzania i nadzorowania organizacji posiadających bazę niezbędną do prowadzenia szkoleń w zakresie obsługi w więcej niż jednym miejscu.
2. Opłata za rozpatrzenie wniosku
a) W przypadku każdego nowego wniosku o zatwierdzenie organizacji prowadzącej szkolenia w zakresie obsługi wymagane jest wniesienie opłaty stałej J, w kwocie określonej w tabeli, pomnożonej przez współczynnik wskazany w odniesieniu do odpowiedniego rodzaju opłaty pobieranej od zainteresowanej organizacji.
b) W przypadku nowych zatwierdzeń i sprawowania nadzoru, opłaty godzinowe (według stawki określonej w tabeli) mają zastosowanie również do wniosków, których zbadanie prowadzi do stwierdzenia nieprawidłowości poziomu 1 i/lub więcej niż trzech nieprawidłowości poziomu 2 rocznie, zgodnie z częścią 147.B.130 załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 2042/2003. Opłaty godzinowe są pobierane w celu pokrycia kosztów późniejszego badania tych nieprawidłowości przez Agencję.
3. Opłata za sprawowanie nadzoru
a) Od zatwierdzonych organizacji prowadzących szkolenia w zakresie obsługi są pobierane opłaty za sprawowanie nadzoru, w wysokości równej kwocie opłaty stałej J, pomnożonej przez współczynnik wskazany w odniesieniu do odpowiedniego rodzaju opłaty pobieranej od zainteresowanej organizacji.
b) Opłata za sprawowanie nadzoru jest płatna co każde dwa lata, w formie dwóch równych rat rocznych. W przypadku istniejących zatwierdzeń, pierwsza rata jest płatna z chwilą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia. W przypadku późniejszych zatwierdzeń, pierwsza rata jest pobierana niezwłocznie po przyznaniu zatwierdzenia.
c) Opłata za sprawowanie nadzoru obejmuje zmiany istniejących zatwierdzeń, bez uszczerbku dla 2b) powyżej.
Opłata stała J | 12 000 EUR |
Stawka godzinowa | 99 EUR |
Rodzaj opłaty według wartości działalności podlegającej zatwierdzeniu (w EUR) | Współczynnik |
Poniżej 500.001 | 0,5 |
od 500.001 do 700.000 | 0,75 |
od 700.001 do 1.400.000 | 1 |
od 1.400.001 do 2.800.000 | 1,75 |
od 2.800.001 do 5.000.000 | 2,5 |
od 5.000.001 do 7.000.000 | 4 |
od 7.000.001 do 14.000.000 | 6 |
od 14.000.001 and 21.000.000 | 8 |
od 21.000.001 do 42.000.000 | 9,5 |
od 42.000.001 do 84.000.000 | 10 |
ponad 84.000.000 | 10,5 |
xiv) Odwołania
– Honoraria są pobierane za rozstrzyganie odwołań, zgodnie z art. 35 rozporządzenia (WE) nr 1592/2002.
– W przypadku każdego wniosku o odwołanie wymagane jest wniesienie honorarium w formie ryczałtu K, w kwocie określonej w tabeli, pomnożonej przez współczynnik wskazany w odniesieniu do odpowiedniego rodzaju honorarium pobieranego od zainteresowanej osoby lub organizacji.
– W przypadku, w którym odwołanie skutkuje uchyleniem decyzji Agencji, wpłacone honorarium podlega zwrotowi.
– Organizacja musi przedstawić podpisany certyfikat od upoważnionego urzędnika zainteresowanej organizacji, aby Agencja ustaliła odpowiedni rodzaj honorarium.
Honorarium w formie ryczałtu K | 10 000 EUR |
Rodzaj honorarium pobieranego od osób fizycznych | Współczynnik honorarium w formie ryczałtu |
0,1 |
Rodzaj honorarium pobieranego od organizacji, według obrotu finansowego apelującego (w EUR) | Współczynnik honorarium w formie ryczałtu |
mniej niż 100 001 | 0,25 |
od 100 001 do 1 200 000 | 0,5 |
od 1 200 001 do 2 500 000 | 0,75 |
od 2 500 001 do 5 000 000 | 1 |
od 5 000 001 do 50 000 000 | 2,5 |
od 50 000 001 do 500 000 000 | 5 |
od 500 000 001 do 1 000 000 000 | 7,5 |
ponad 1 000 000 000 | 10 |
______
(1) Rozporządzenie (WE) nr 1702/2003 z dnia 24 września 2003 r. ustanawiające zasady wykonawcze dla certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i wyposażenia w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dla certyfikacji organizacji projektujących i produkujących (Dz.U. L 243 z 27.9.2003, str. 6).
(2) Rozporządzenie (WE) nr 2042/2003 z dnia 20 listopada 2003 r.w sprawie nieprzerwanej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zezwoleń udzielanych instytucjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania (Dz.U. L 315 z 28.11.2003, str. 1).
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.