Hiszpańska procedura krajowa dotycząca przyznawania ograniczonych praw przewozowych.
Dz.U.UE.C.2012.341.7
Akt nienormatywny(2012/C 341/05)
(Dz.U.UE C z dnia 9 listopada 2012 r.)
Zgodnie z art. 6 rozporządzenia (WE) nr 847/2004 w sprawie negocjacji i wykonania umów dotyczących usług lotniczych między państwami członkowskimi a państwami trzecimi Komisja Europejska ogłasza następującą procedurę krajową podziału ograniczonych praw przewozowych na podstawie umów dotyczących usług lotniczych z państwami trzecimi między wspólnotowych przewoźników lotniczych, kwalifikujących się do korzystania z tych praw.
MINISTERSTWO INFRASTRUKTURY
Dekret Królewski nr 1678/2011 z dnia 18 listopada 2011 r. regulujący informacje na temat praw przewozowych wynikających z umów z państwami trzecimi, których stroną jest Hiszpania, oraz tryb ich wykonywania.
Przejawem otwarcia rynków transportu lotniczego były tradycyjnie dwustronne umowy zawierane między państwami, w których przyznawane są prawa przewozowe. Mimo to w Unii Europejskiej panuje tendencja do stopniowego zastępowania umów dwustronnych z państwami trzecimi umowami wielostronnymi, negocjowanymi wspólnie w ramach Unii Europejskiej z państwami trzecimi.
Wszystkie te umowy dotyczące usług lotniczych otwierają nowe możliwości przed przewoźnikami lotniczymi, pozwalając im na obsługę nowych tras lub zwiększenie liczby operacji na tych już istniejących. Jednocześnie przyczyniają się do lepszego poznawania się oraz do wzmacniania więzi społecznych, kulturalnych i ekonomicznych.
Uwzględniając znaczenie, jakie dla branży lotniczej mają umowy tego typu, ustanowiono mechanizmy służące zapewnieniu tej branży dokładnych informacji na temat umów podpisanych przez Hiszpanię, jak również na temat praw przewozowych wynikających z tych umów. Należy jednak uregulować minimalne, obowiązkowe warunki, na jakich informacje te powinny być udzielane, zwiększając przejrzystość systemu i wzmacniając bezpieczeństwo prawne wszystkich zainteresowanych stron.
Zaleca się jednocześnie zastosowanie specjalnej procedury przyznawania praw przewozowych, która byłaby dostosowana do postanowień ogólnych ustawy nr 30/1992 z dnia 26 listopada 1992 r. o ustroju prawnym administracji publicznej i powszechnym postępowaniu administracyjnym do specyfiki branży lotniczej oraz do przyznawanych praw.
Taka przejrzysta i niedyskryminująca procedura ma zastosowanie do przyznawania wszystkich praw przewozowych uzyskanych na podstawie umów dotyczących usług lotniczych, których stroną jest Hiszpania, a które ustanawiają ograniczenia dotyczące korzystania z praw przewozowych lub liczby przewoźników lotniczych. Opracowano więc procedurę przewidzianą w artykule 5 rozporządzenia (WE) nr 847/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie negocjacji i wykonania umów dotyczących usług lotniczych między państwami członkowskimi a państwami trzecimi, dostosowując ją do umów wielostronnych, które ustanawiają taki sam rodzaj ograniczeń.
Niezależnie od powyższego w sytuacjach, w których dostępne prawa przewozowe są wystarczające na pokrycie zapotrzebowania ze strony przewoźników lotniczych, upraszcza się etap wszczynania procedury przyznawania praw, gdyż nie ogłasza się zaproszeń do konkursu ofert, a przyznanie praw przewozowych jednemu przewoźnikowi nie narusza praw pozostałych zainteresowanych. W takich wypadkach nie ma konieczności dokonywania oceny projektów, która oznaczałaby wykluczenie tych, które uzyskają gorsze oceny, ponieważ wystarczy stwierdzenie wykonalności projektu oraz tego, że nie zachodzą okoliczności stanowiące podstawę do odmowy przyznania wnioskowanych praw przewozowych.
W odniesieniu do praw przewozowych wynikających z tych umów, w których nie ustanowiono żadnych ograniczeń dotyczących korzystania z nich lub też ograniczeń liczby przewoźników lotniczych, którzy mogą z nich korzystać, a jest to większość umów wielostronnych negocjowanych wspólnie w ramach Unii Europejskiej, przewiduje się, że będzie mógł z nich korzystać dowolny przewoźnik lotniczy, który spełni szczegółowe wymogi określone każdorazowo w umowie, pod warunkiem że będzie posiadać zezwolenie na realizację swojego programu operacji wydane przez Państwową Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego. Mimo to prawa przewozowe będą podlegać kontroli ze strony Dyrekcji Generalnej Lotnictwa Cywilnego, która może je uchylić w razie wystąpienia okoliczności jednoznacznie przewidzianych w umowie i w niniejszym Dekrecie Królewskim.
Wobec powyższego, na wniosek Ministra Infrastruktury, po uzyskaniu aprobaty Wicepremiera ds. Polityki Regionalnej i Ministra Polityki Regionalnej i Administracji Publicznej, w porozumieniu z Radą Stanu i po podjęciu uchwały przez Radę Ministrów podczas posiedzenia w dniu 18 listopada 2011 r.,
ZARZĄDZAM:
ROZDZIAŁ I
PRZEPISY OGÓLNE
PRZEPISY OGÓLNE
Przedmiot
Przedmiotem niniejszego Dekretu Królewskiego jest ustanowienie obowiązków informacyjnych w odniesieniu do praw przewozowych wynikających z umów dotyczących usług lotniczych podpisanych z państwami trzecimi, których stroną jest Hiszpania, i uregulowanie trybu ich przyznawania, wykonywania i kontrolowania.
Zakres stosowania i kompetencja
ROZDZIAŁ II
INFORMACJA NA TEMAT PRAW PRZEWOZOWYCH
INFORMACJA NA TEMAT PRAW PRZEWOZOWYCH
Obowiązki informacyjne odnoszące się do umów dotyczących usług lotniczych
W żadnym wypadku nie uzna się, że ogłoszenie tej informacji narusza poufność planów handlowych przewoźnika lotniczego, jeżeli ogłoszenie jest zgodne z kryteriami lub przepisami ustanowionymi na poziomie wspólnotowym.
Konsultacje z przewoźnikami lotniczymi
Dyrekcja Generalna Lotnictwa Cywilnego, w dowolnym momencie poprzedzającym negocjacje w sprawie usług lotniczych, może wystąpić do przewoźników lotniczych o udzielenie informacji na temat tych praw przewozowych, którymi są zainteresowani.
Informacje te może uzyskać bezpośrednio od przewoźników lotniczych lub za pośrednictwem najbardziej reprezentatywnych hiszpańskich stowarzyszeń przewoźników lotniczych.
ROZDZIAŁ III
TRYB PRZYZNAWANIA PRAW PRZEWOZOWYCH NA RYNKACH Z OGRANICZENIAMI
TRYB PRZYZNAWANIA PRAW PRZEWOZOWYCH NA RYNKACH Z OGRANICZENIAMI
Procedura przyznawania praw przewozowych
Procedura uregulowana w tym rozdziale ma zastosowanie do przyznawania praw przewozowych uzyskanych na podstawie umów dotyczących usług lotniczych podpisanych z państwami trzecimi, których stroną jest Hiszpania, jeżeli umowy te przewidują ograniczenia w korzystaniu z praw przewozowych, jak również do sytuacji, w których ograniczenia te zostaną z jakiegokolwiek powodu zniesione.
Dla celów poprzedniego akapitu uznaje się, że umowy dotyczące usług lotniczych przewidują ograniczenia w korzystaniu z praw przewozowych zarówno w przypadku istnienia ograniczeń dotyczących liczby praw, jak i wówczas, kiedy przewidują ograniczenia liczby przewoźników lotniczych, którzy kwalifikują się do korzystania z praw przewozowych.
Kwalifikowalność
Wszczęcie procedury przyznawania praw przewozowych
Zainteresowani przewoźnicy lotniczy mogą zawiadomić Dyrekcję Generalną Lotnictwa Cywilnego o swoim zainteresowaniu wszczęciem procedury.
Warunki dodatkowe, których dotyczy poprzedni paragraf, mają charakter obiektywny i w żadnym wypadku nie oznaczają dla uprawnionych przewoźników lotniczych ograniczeń w dostępie do praw przewozowych.
Uwzględniając interes ogólny, Dyrektor Generalny Lotnictwa Cywilnego może podjąć decyzję o ogłoszeniu uchwały o wszczęciu procedury w hiszpańskim Dzienniku Urzędowym, jak również, w stosownych przypadkach, w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Warunki dotyczące wniosku
Wniosek skierowany do Dyrektora Generalnego Lotnictwa Cywilnego musi być sporządzony w języku określonym w art. 36 ust. 1 ustawy nr 30/1992 z dnia 26 listopada 1992 r.
Usunięcie braków w złożonym projekcie operacyjnym będzie ograniczać się do uzupełnienia minimalnej zawartości przewidzianej w ust. 2, z zastrzeżeniem, że nie będzie dopuszczalne sformułowanie nowej wersji wniosku poddanego pod ocenę ani wprowadzanie poprawek do złożonego projektu operacyjnego.
Prowadzenie postępowania i poufność
Jeżeli zastrzeżenie poufności dotyczy danych, które w uzasadniony sposób zostaną uznane za nieistotne dla potrzeb postępowania, organ prowadzący postępowanie, po uprzednim wysłuchaniu przewoźnika lotniczego, który złożył dany projekt operacyjny, określa, które informacje zakwalifikowane jako poufne mogą poznać inni przewoźnicy lotniczy uczestniczący w postępowaniu.
Propozycja decyzji
Po przeprowadzeniu tej weryfikacji oraz po wysłuchaniu przewoźników lotniczych uczestniczących w procedurze organ prowadzący postępowanie sporządza propozycję decyzji, chyba że można zrezygnować z przeprowadzania tej czynności na podstawie art. 84 ust. 4 ustawy nr 30/1992 z dnia 26 listopada 1992 r.
W propozycji decyzji można odstąpić od przyznania dostępnych praw przewozowych w trybie przewidzianym w art. 13 ust. 2.
Jeżeli przy sporządzaniu propozycji decyzji wykorzysta się możliwość przewidzianą w niniejszym ustępie, informacja o tym zostaje przekazana wszystkim przewoźnikom lotniczym wymienionym w wykazie, aby w nieprzekraczalnym terminie dziesięciu dni każdy z nich zaakceptował wykonywanie praw przewozowych, które przysługiwałyby mu zgodnie z propozycją decyzji i zawartymi w niej warunkami, również wtedy, gdy prawa przewozowe zostałyby mu przyznane w wyniku ich nieprzyjęcia przez innych, wyżej sklasyfikowanych przewoźników.
Jeżeli którykolwiek z konkurentów zrezygnuje z dalszego ubiegania się o przyznanie praw przewozowych po przedstawieniu propozycji decyzji, prawa te przyznaje się temu wnioskodawcy lub wnioskodawcom, którym przysługiwałyby one zgodnie z zasadą pierwszeństwa.
Skuteczność uporządkowanego wykazu zgodnego z zasadą pierwszeństwa i obejmującego wszystkie wnioski na zasadach określonych w niniejszym ustępie wpisuje się w procedurę, którą kończy wydanie decyzji zgodnie z przepisami art. 13.
Propozycja decyzji nie przyznaje żadnych praw podmiotom zainteresowanym.
Ocena projektów operacyjnych
W skład komisji technicznej wchodzi trzech członków powołanych przez jej przewodniczącego spośród personelu legitymującego się wystarczającymi kwalifikacjami technicznymi, zatrudnionego przez Biuro Sekretarza Stanu ds. Transportu lub podlegające mu organy zarządzające.
Sekretarzem komisji jest jej członek najniższy rangą, z najkrótszym stażem pracy i najmłodszy wiekiem, według tej kolejności.
Ustanowienie i działanie komisji technicznej jest wspierane zasobami ludzkimi i materialnymi Dyrekcji Generalnej Lotnictwa Cywilnego i, w stosownych przypadkach, w odniesieniu do jej składu - zasobami ludzkimi Biura Sekretarza Stanu lub podlegających mu organów zarządzających, o ile nie pociąga to za sobą zwiększenia wydatków pochodzących ze środków publicznych.
Komisja techniczna może się ukonstytuować i podejmować uchwały z wykorzystaniem środków elektronicznych zgodnie z pierwszym rozporządzeniem dodatkowym do ustawy nr 11/2007 z dnia 22 czerwca 2007 r. o dostępie elektronicznym obywateli do usług publicznych.
Kryteria oceny projektów operacyjnych
Komisja techniczna opracowuje swój raport techniczny z oceny i przyznania praw przewozowych na podstawie następujących kryteriów:
Zakończenie procedury
Ponadto decyzja musi wskazywać wnioskodawcę lub wnioskodawców, którym przyznaje się prawa przewozowe, jak również, w stosownych przypadkach, jednoznaczne odrzucenie pozostałych wniosków oraz, w trybie przewidzianym w art. 10 ust. 1, wynik oceny projektów operacyjnych, które uczestniczyły w procedurze.
Dyrektor Generalny Lotnictwa Cywilnego może uzasadnić decyzję przez odesłanie do raportu technicznego przewidzianego w art. 11 ust. 4 lub do propozycji decyzji.
W nieprzekraczalnym terminie sześciu miesięcy, licząc od daty decyzji orzekającej o nieprzyznaniu części lub wszystkich praw przewozowych, Dyrekcja Generalna Lotnictwa Cywilnego ogłasza nową procedurę przyznawania zgodnie z art. 7, z zastrzeżeniem, że przyczyną takiej decyzji nie jest brak lub niedostateczna liczba wniosków.
Jednakże jeżeli po upływie powyższego terminu nie zostanie wydana jednoznaczna decyzja, zainteresowane strony mogą uznać, że ich żądania zostały odrzucone w drodze milczenia administracji zgodnie z art. 44 ust. 1 ustawy nr 30/1992 z dnia 26 listopada 1992 r. i mogą się wówczas odwołać od domniemanej decyzji zgodnie z poprzednim ustępem, które to odwołanie należy wnieść w terminie trzech miesięcy, licząc od dnia następującego po tym, w którym milczenie administracji wywołało skutek.
Bieg terminu na podjęcie decyzji ulegnie zawieszeniu, kiedy zainteresowani zostaną wezwani do uzupełnienia braków lub dostarczenia dokumentów, lub innych elementów niezbędnych do wydania decyzji, na okres między wezwaniem do usunięcia niedociągnięć a rzeczywistym wykonaniem żądania zawartego w wezwaniu przez adresata zgodnie z art. 42 ust. 5 lit. a) ustawy nr 30/1992 z dnia 26 listopada 1992 r.
Państwowa Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego nie zatwierdza programów dotyczących świadczenia usług lotniczych, jeżeli nie zostanie należycie potwierdzone, że Dyrekcja Generalna Lotnictwa Cywilnego przyznała odnośne prawa przewozowe.
ROZDZIAŁ IV
KONTROLA, UCHYLENIE I PRZENIESIENIE PRZYZNANYCH PRAW PRZEWOZOWYCH NA RYNKACH Z OGRANICZENIAMI
KONTROLA, UCHYLENIE I PRZENIESIENIE PRZYZNANYCH PRAW PRZEWOZOWYCH NA RYNKACH Z OGRANICZENIAMI
Obowiązki przewoźników lotniczych dotyczące korzystania z praw przewozowych
Kontrola wykonywania obowiązków przez przewoźników lotniczych
W związku z powyższym może ona żądać udostępnienia wszelkich danych lub raportów, które uzna za konieczne, zarówno od innych organów i podmiotów Ministerstwa Infrastruktury, jak i podmiotów posiadających własną osobowość prawną i środki techniczne, podległych Administracji Państwowej.
Uchylenie
Rezygnacja
W dowolnym momencie przewoźnicy lotniczy, którzy uzyskali prawa przewozowe w trybie przewidzianym w rozdziale III, mogą zrezygnować z dalszego korzystania z tychże praw, zawiadamiając o tym Dyrekcję Generalną Lotnictwa Cywilnego z wyprzedzeniem co najmniej trzech miesięcy w stosunku do przewidywanej daty zakończenia operacji.
Przeniesienie praw przewozowych
Dyrekcja Generalna Lotnictwa Cywilnego może wyrazić zgodę na przeniesienie praw przewozowych uzyskanych w trybie przewidzianym w rozdziale III na rzecz przewoźnika, który łączy się z innym przewoźnikiem lub jest przez niego przejmowany, pod warunkiem spełnienia warunków początkowych dotyczących przyznania praw oraz tego, że przeniesienie nie wpłynie negatywnie na dokonaną ocenę zgodnie z art. 12 lit. e).
Przewoźnik lotniczy składający wniosek o przeniesienie praw przewozowych jest zobowiązany do załączenia do tego wniosku informacji o wszelkich procedurach lub dochodzeniach wszczętych przez organy właściwe w sprawach ochrony konkurencji na skutek dokonanego połączenia lub przejęcia.
ROZDZIAŁ V
PRAWA PRZEWOZOWE NA RYNKACH, NA KTÓRYCH NIE ISTNIEJĄ OGRANICZENIA
PRAWA PRZEWOZOWE NA RYNKACH, NA KTÓRYCH NIE ISTNIEJĄ OGRANICZENIA
Korzystanie z praw przewozowych
Prawa przewozowe wynikające z umów dotyczących usług lotniczych zawartych z państwami trzecimi, nieprzewidujących ograniczeń liczby praw przewozowych lub liczby przewoźników lotniczych, którzy mogą z nich korzystać, będą swobodnie wykorzystywane przez przewoźników lotniczych spełniających warunki ustanowione w podpisanej umowie, po uprzednim zatwierdzeniu ich programu operacji przez Państwową Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego.
Kontrola i uchylenie
W związku z powyższym Państwowa Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego przekazuje Dyrekcji Generalnej Lotnictwa Cywilnego, raz na pół roku wraz z zakończeniem każdego sezonu ruchu lotniczego, szczegółowe informacje na temat praw przewozowych, które zostały zatwierdzone i na temat operacji przeprowadzonych przez przewoźników lotniczych na rynkach, na których istnieją ograniczenia.
Do tych celów za sezony ruchu lotniczego uznaje się te, które zostały ustanowione przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (International Air Transport Association, IATA).
Postanowienie przejściowe jedyne
Prawa przewozowe wykorzystywane przed wejściem w życie niniejszego Dekretu Królewskiego
Niezależnie od powyższego do praw przewozowych już przyznanych będzie mieć zastosowanie rozdział IV niniejszego Dekretu Królewskiego dotyczący trybu sprawowania kontroli, uchylania i przenoszenia przyznanych praw przewozowych.
Postanowienie końcowe pierwsze
Właściwość
Niniejszy Dekret Królewski został wydany na podstawie wyłącznych kompetencji przyznanych państwu na podstawie art. 149 ust. 1 pkt 20 Konstytucji w przedmiocie kontroli przestrzeni powietrznej, ruchu i transportu powietrznego.
Postanowienie końcowe drugie
Tryb uzupełniający
W sprawach nieprzewidzianych jednoznacznie w niniejszym Dekrecie Królewskim będzie mieć zastosowanie ustawa nr 30/1992 z dnia 26 listopada 1992 r. o ustroju prawnym administracji publicznej i powszechnym postępowaniu administracyjnym, ustawa nr 11/2007 z dnia 22 czerwca 2007 r. o dostępie elektronicznym obywateli do usług publicznych i pozostałe właściwe przepisy prawa hiszpańskiego.
Postanowienie końcowe trzecie
Zastosowanie prawa Unii Europejskiej
Niniejszy Dekret Królewski transponuje do hiszpańskiego porządku prawnego upoważnienie przewidziane w rozporządzeniu (WE) nr 847/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie negocjacji i wykonania umów dotyczących usług lotniczych między państwami członkowskimi a państwami trzecimi.
Postanowienie końcowe czwarte
Rozporządzenia wykonawcze
Minister Infrastruktury wyda rozporządzenia wykonawcze niezbędne do należytego wykonywania przepisów niniejszego Dekretu Królewskiego.
Postanowienie końcowe piąte
Wejście w życie
Niniejszy Dekret Królewski wchodzi w życie po upływie dwóch miesięcy od dnia jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Państwa.
Madryt dnia 18 listopada 2011 r.
Minister Infrastruktury | |
José BLANCO | LÓPEZ KRÓL JUAN CARLOS |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.