GR-Elliniko: Obsługa trzynastu regularnych tras lotniczych - Zaproszenie do udziału w przetargu opublikowane przez Republikę Grecką na podstawie art. 4 ust. 1 lit. d) rozporządzenia Rady (EWG) nr 2408/92 w sprawie obsługi trzynastu regularnych tras lotniczych zgodnie z nałożonym zobowiązaniem z tytułu wykonywania usług publicznych.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2004.313.6

Akt nienormatywny
Wersja od: 18 grudnia 2004 r.

GR-Elliniko: Obsługa trzynastu regularnych tras lotniczych

Zaproszenie do udziału w przetargu opublikowane przez Republikę Grecką na podstawie art. 4 ust. 1 lit. d) rozporządzenia Rady (EWG) nr 2408/92 w sprawie obsługi trzynastu regularnych tras lotniczych zgodnie z nałożonym zobowiązaniem z tytułu wykonywania usług publicznych

(2004/C 313/06)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 18 grudnia 2004 r.)

1. Wprowadzenie: Zgodnie z postanowieniami art. 4 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Rady (EWG) nr 2408/92 z dnia 23 lipca 1992 r. w sprawie dostępu przewoźników lotniczych Wspólnoty do wewnątrzwspólnotowych tras lotniczych rząd Republiki Greckiej nałożył zobowiązanie z tytułu wykonywania usług publicznych na następujących regularnych trasach lotniczych:

– Ateny - Astipalea,

– Ateny - Ikaria,

– Ateny - Leros,

– Ateny - Melos,

– Ateny - Skiros,

– Saloniki - Samos,

– Saloniki - Chios,

– Lemnos - Mitylena - Chios - Samos - Rodos,

– Rodos - Karpatos - Kasos,

– Rodos - Kastelorizos,

– Saloniki - Skiros,

– Aleksandrupolis - Sitea,

– Aktios - Sitea.

Wymagania dotyczące zobowiązania z tytułu wykonywania usług publicznych zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej nr C 312 z dnia 17 grudnia 2004 r. (w odniesieniu do dziesięciu pierwszych połączeń) oraz w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej nr C 164 z 10 lipca 2002 r. (w odniesieniu do trzech ostatnich wymienionych tras).

Z uwagi na fakt, iż do 31 marca 2005 r. żaden przewoźnik nie zgłosił w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego gotowości do wykonywania od 1 maja 2005 r. regularnych lotów na jednej lub kilku z wyżej wymienionych tras, zgodnie z nałożonym zobowiązaniem z tytułu wykonywania usług publicznych, bez wynagrodzenia, Grecja postanowiła, w ramach procedury przewidzianej w art. 4 ust. 1 lit. d) wyżej wymienionego rozporządzenia, rozpocząć procedurę mającą na celu ograniczenie dostępu do jednej lub kilku z wyżej wymienionych tras tylko do jednego przewoźnika, na okres trzech lat 1 maja 2005 r. (o czym mowa w kolejnym artykule).

2. Przedmiot przetargu: Prawo wyłącznej obsługi od 1 maja 2005 r. na okres trzech lat, następujących regularnych połączeń lotniczych, w celu zaspokojenia zobowiązania z tytułu wykonywania usług publicznych. Wspomniane regularne połączenia lotnicze to:

– Ateny - Astipalea,

– Ateny - Ikaria,

– Ateny - Leros,

– Ateny - Melos,

– Ateny - Skiros,

– Saloniki - Samos,

– Saloniki - Chios,

– Lemnos - Mitylena - Chios - Samos - Rodos,

– Rodos - Karpatos - Kasos,

– Rodos - Kastelorizos,

– Saloniki - Skiros,

– Aleksadrupolis - Sitea,

– Aktios - Sitea.

Obsługa tych tras będzie się odbywać zgodnie ze zobowiązaniem świadczenia usług publicznych, które zostało nałożone w odniesieniu do obsługi wymienionych połączeń, opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej nr C 312 z dnia 17 grudnia 2004 r. oraz C 164 z 10 lipca 2002 r.

Oferty mogą być składane w odniesieniu do jednej lub kilku z wyżej wymienionych tras. W każdym przypadku oferty należy składać oddzielnie dla każdego z wyżej wymienionych połączeń.

Zaznacza się, iż ze względu na specyfikę tych połączeń lotniczych przewoźnicy muszą zagwarantować, że personel pokładowy, który będzie obsługiwał podróżnych na wyżej wymienionych trasach, włada językiem greckim.

3. Udział w przetargu: Udział w przetargu jest otwarty dla wszystkich przewoźników lotniczych, którzy dysponują ważną licencją wydaną przez Państwo Członkowskie na podstawie rozporządzenia Rady (EWG) nr 2407/92 w sprawie przyznawania licencji przewoźnikom lotniczym.

Z udziału w przetargu wyłączeni są przewoźnicy, do których stosuje się okoliczność ograniczeń lub niezgodności, o których mowa w ustawie nr 3021/2002 (Dziennik Urzędowy Rządu Republiki Greckiej 143/A z 19 czerwca 2002 r.) "Ograniczenia w zawieraniu umów publicznych z osobami działającymi lub mającymi udział w środkach przekazu oraz inne rozporządzenia".

4. Procedura przetargu: Niniejszy przetarg jest regulowany postanowieniami art. 4 ust. 1 lit. od d) do i) rozporządzenia Rady (EWG) nr 2408/92 w sprawie dostępu przewoźników lotniczych Wspólnoty do wewnątrzwspólnotowych tras lotniczych oraz odpowiednio postanowieniami rozporządzenia Prezydenta nr 346/98 "Zastosowanie greckiego prawodawstwa dotyczącego umów publicznych na świadczenie usług do postanowień dyrektywy Rady (EWG) nr 92/50/EWG z 18 lipca 1992 r.", znowelizowanego na mocy rozporządzenia Prezydenta nr 18/2000.

W razie wyjątkowej konieczności oraz o ile zapadnie decyzja o powtórzeniu przetargu (w przypadku gdy cel przetargu nie zostanie osiągnięty), Ministerstwo Transportu i Łączności może podjąć konieczne działania w celu zaspokojenia istotnego zapotrzebowania na połączenia lotnicze określonego odizolowanego regionu, pod warunkiem że działania te pozostaną w zgodzie z zasadą bezstronności, odpowiedniości i jawności oraz że nie będą one trwały dłużej niż sześć miesięcy.

Ponadto w przypadku wpłynięcia tyko jednej oferty i nieprzyjęcia jej z powodów finansowych możliwe jest wszczęcie procedury negocjacyjnej.

Kandydaci są związani ofertą aż do momentu ogłoszenia wyniku przetargu.

5. Specyfikacja przetargowa: Pełną specyfikację przetargową, obejmującą warunki powierzenia wykonania dzieła, dokumenty zgłoszenia do przetargu oraz inne potrzebne informacje, można uzyskać nieodpłatnie pod adresem:

Grecki Urząd Lotnictwa Cywilnego, Wydział Eksploatacji Lotniczej, Oddział II, Vas. Georgiou 1, GR-16.604, Elliniko. Tel.: (30-210) 891 61 49 - 891 61 21. Fax: (30-210) 894 71 01.

6. Wynagrodzenie: W ofertach składanych przez kandydatów należy wyraźnie wymienić kwotę wymaganą jako kwartalne wynagrodzenie za eksploatację każdej z tras, w okresie trzech lat od przewidywanej daty jej rozpoczęcia (wraz z roczną analizą rachunków, zgodnie z warunkami powierzenia wykonania dzieła). Wynagrodzenie będzie wypłacane przelewem na konto przewoźnika prowadzone w banku uznawanym przez Grecję, co kwartał, w terminie 30 dni od daty wystawienia faktury. Dokładna kwota wynagrodzenia będzie ustalana w oparciu o liczbę faktycznie wykonanych lotów, na podstawie potwierdzenia właściwego wywiązywania się z warunków umowy, wystawionego przez kompetentne ograny Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz w oparciu o przysługującą kwotę wynagrodzenia.

7. Kryterium wyboru: Kryterium wyboru spośród przewoźników, którzy są w stanie zapewnić niezakłócone i zgodne z nałożonymi wymogami świadczenie usług na każdej z tras, jest najniższe wynagrodzenie wymagane dla danego połączenia.

8. Czas trwania, zmiany i rozwiązanie umowy: Umowa wchodzi w życie 1 maja 2005 r. i wygasa 30 kwietnia 2008 r. Ministerstwo Transportu i Łączności może, w przypadku opóźnień w zakończeniu nowego przetargu, przedłużyć umowę na tych samych zasadach, nie na dłużej jednak niż sześć miesięcy. Prolongata jest w takim wypadku obowiązkowa dla zleceniobiorcy.

Umowa może zostać zmieniona jedynie zgodnie z wymogami w zakresie świadczenia usług publicznych, które zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej nr C 312 z dnia 17 grudnia 2004 r. oraz nr C 164 z 10 lipca 2002 r. Wszystkie zmiany muszą mieć formę pisemną.

W przypadku nieoczekiwanej zmiany warunków eksploatacji suma wynagrodzenia może zostać zrewidowana.

Każda z umawiających się stron może zażądać rozwiązania umowy z półrocznym okresem wypowiedzenia. W przypadku gdy zachodzą wyjątkowo poważne okoliczności oraz w przypadku niewywiązywania się przez przewoźnika z warunków umowy wynikających ze zobowiązania świadczenia usług publicznych, zleceniodawca może rozwiązać umowę przed upływem półrocznego okresu wypowiedzenia. Umowę uważa się za automatycznie rozwiązaną w przypadku wstrzymania lub cofnięcia zleceniobiorcy pozwolenia na prowadzenie działalności lub Świadectwa Przewoźnika Lotniczego (AOC).

9. Sankcja w przypadku niedotrzymania warunków umowy: Przewoźnik jest odpowiedzialny za właściwe wywiązywanie się z warunków umowy

– Liczba lotów odwołanych z powodów leżących po stronie przewoźnika nie może przekraczać 2 % ogólnej rocznej liczby lotów. W takich przypadkach obniża się odpowiednio sumę wynagrodzenia.

– W przypadku niedotrzymania, częściowo lub w całości, zobowiązań wynikających z umowy, niespowodowanego siłą wyższą (oprócz przypadków, w których liczba odwołanych lotów nie przekracza 2 % ogólnej rocznej liczby lotów), zleceniobiorca ma prawo obniżyć kwotę wynagrodzenia oraz nałożyć dodatkowe sankcje:

– W przypadku gdy odwołane loty przekraczają 2 % ogólnej rocznej przewidzianej liczby lotów na każdej trasie, obniża się należne wynagrodzenie (za określone, wykonane w ciągu kwartału loty) przypadające na określoną linię o kwotę równą kwocie, która przysługiwałaby w przypadku regularnego wykonywania lotów.

– W przypadku naruszenia związanego z liczbą faktycznie oferowanych cotygodniowo miejsc w ciągu kwartału wynagrodzenie obniża się proporcjonalnie do liczby niezaoferowanych miejsc.

– W przypadku naruszenia związanego z oferowanymi przewozami wynagrodzenie obniża się proporcjonalnie do różnicy pomiędzy przewozami przewidzianymi a faktycznie zrealizowanymi.

W przypadku innego zaniedbania w wypełnianiu warunków umowy nakłada się karę przewidzianą w rozporządzeniach dotyczących portów lotniczych.

W przypadku popełnienia przez zleceniobiorcę trzykrotnie w ciągu kwartału tego samegowykroczenia na którejś z linii oprócz wyżej wymienionych sankcji możliwe jest zażądanie unieważnienia części lub całości listu gwarancyjnego dotyczącego właściwego wywiązywania się z umowy, który dla określonej linii stanowi klauzulę karną, po pisemnym powiadomieniu Urzędu Lotnictwa Cywilnego o sprawie zleceniobiorcy, o ile nie przedstawion dostatecznych dowodów na to, iż za uchybienia nie jest odpowiedzialny. W sprawie nakładania kar przewidzianych w tym artykule bierze się pod uwagę ciężar każdego stwierdzonego uchybienia i stosuje się zasadę proporcjonalności.

Zleceniodawca może również zażądać odszkodowania za wyrządzone szkody.

10. Składanie ofert: Oferty powinny być składane w pięciu egzemplarzach; można je nadsyłać listem poleconym (za potwierdzeniem odbioru) lub składać osobiście (również za potwierdzeniem odbioru) na adres:

Ministerstwo Transportu i Łączności,

Urząd Lotnictwa Cywilnego, Generalny Wydział Przewozów Lotniczych, Wydział Eksploatacji Lotniczej, Oddział II,

Vassileos Georgiou 1,

GR-16.604 Elliniko.

Ostateczny termin składania ofert upływa o godzinie 12.00 trzydziestego drugiego dnia od daty publikacji niniejszego ogłoszenia o przetargu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. W przypadku wysłania ofert drogą pocztową odbiór musi nastąpić przed upływem wymienionej daty i godziny (data na pokwitowaniu odbioru).

11. Ważność ogłoszenia o przetargu: Niniejsze ogłoszenie o przetargu jest ważne tylko pod warunkiem, że do 31 marca 2005 r., żaden wspólnotowy przewoźnik lotniczy nie zgłosi zamiaru wykonywania od 1 maja 2005 r. regularnych lotów na jednej lub kilku z wyżej wymienionych tras (składając w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego program lotów), zgodnie z nałożonym obowiązkiem świadczenia usług publicznych, bez żądania wynagrodzenia.

W każdym przypadku ogłoszenie o przetargu będzie nadal obowiązywać na tych samych warunkach, w odniesieniu do połączeń, wobec których do dnia 31 marca 2005 r. żaden przewoźnik nie wykaże zainteresowania

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.