Finansowanie programu prac na rok 2018 dotyczącego szkoleń w zakresie bezpieczeństwa żywności i paszy, zdrowia zwierząt, dobrostanu zwierząt oraz zdrowia roślin w ramach programu "Lepsze szkolenia na rzecz bezpieczniejszej żywności".

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2018.171.2

Akt utracił moc
Wersja od: 17 maja 2018 r.

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 17 maja 2018 r.
w sprawie finansowania programu prac na rok 2018 dotyczącego szkoleń w zakresie bezpieczeństwa żywności i paszy, zdrowia zwierząt, dobrostanu zwierząt oraz zdrowia roślin w ramach programu "Lepsze szkolenia na rzecz bezpieczniejszej żywności"

(2018/C 171/02)

(Dz.U.UE C z dnia 18 maja 2018 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 1 , w szczególności jego art. 84,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 652/2014 z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiające przepisy w zakresie zarządzania wydatkami odnoszącymi się do łańcucha żywnościowego, zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt oraz dotyczącymi zdrowia roślin i materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin, zmieniające dyrektywy Rady 98/56/WE, 2000/29/WE i 2008/90/WE, rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 178/2002, (WE) nr 882/2004 i (WE) nr 396/2005, dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/128/WE i rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 oraz uchylające decyzje Rady 66/399/EWG, 76/894/EWG i 2009/470/WE 2 , w szczególności jego art. 36 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 3  ustanowiono ogólne zasady przeprowadzania kontroli urzędowych mających na celu sprawdzenie zgodności z przepisami ukierunkowanymi w szczególności na zapobieganie zagrożeniu ludzi i zwierząt, eliminowanie go lub ograniczanie do dopuszczalnych poziomów oraz gwarantowanie uczciwych praktyk w handlu paszą i żywnością oraz na ochronę interesów konsumenta. W art. 51 tego rozporządzenia przewidziano, że Komisja może organizować kursy szkoleniowe dla personelu właściwych organów państw członkowskich odpowiedzialnych za urzędowe kontrole określone w tym rozporządzeniu, przy czym w kursach tych mogą uczestniczyć osoby z państw trzecich, w szczególności z krajów rozwijających się. W szczególności kursy te mogą obejmować szkolenia w zakresie unijnego prawa paszowego i żywnościowego oraz reguł dotyczących zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt.

(2) Art. 2 ust. 1 lit. i) dyrektywy Rady 2000/29/WE 4  stanowi podstawę prawną dla organizowania kursów w dziedzinie zdrowia roślin.

(3) W 2006 r. Komisja ustanowiła program "Lepsze szkolenia na rzecz bezpieczniejszej żywności", aby zrealizować cele określone w rozporządzeniu (WE) nr 882/2004. W komunikacie Komisji z dnia 20 września 2006 r. zatytułowanym "Lepsze szkolenia na rzecz bezpieczniejszej żywności" 5  zbadano opcje w zakresie przyszłej organizacji szkoleń.

(4) W rozporządzeniu (UE) nr 652/2014 ustanowiono przepisy dotyczące zarządzania wydatkami z budżetu ogólnego Unii Europejskiej w dziedzinach dotyczących bezpieczeństwa żywności i paszy, zdrowia i dobrostanu zwierząt oraz zdrowia roślin. Art. 31 stanowi, że Unia może finansować szkolenia personelu właściwych organów odpowiedzialnych za kontrole urzędowe, o których mowa w art. 51 rozporządzenia (WE) nr 882/2004, służące opracowaniu zharmonizowanego podejścia w odniesieniu do kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych w celu zapewnienia wysokiego poziomu ochrony zdrowia człowieka, zwierząt i roślin.

(5) Aby zapewnić realizację programu "Lepsze szkolenia na rzecz bezpieczniejszej żywności" w państwach członkowskich, należy przyjąć decyzję w sprawie finansowania oraz program prac dotyczący szkoleń w zakresie bezpieczeństwa żywności i paszy, zdrowia zwierząt, dobrostanu zwierząt oraz zdrowia roślin na rok 2018. W art. 94 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1268/2012 6  ustanowiono szczegółowe przepisy dotyczące decyzji w sprawie finansowania.

(6) W decyzji wykonawczej Komisji 2013/770/UE 7  ustanowiono Agencję Wykonawczą ds. Konsumentów, Zdrowia, Rolnictwa i Żywności ("Agencja"). Decyzją tą powierzono Agencji niektóre zadania w zakresie zarządzania i realizacji programów w odniesieniu do działań szkoleniowych w zakresie bezpieczeństwa żywności realizowanych na podstawie rozporządzenia (WE) nr 882/2004 i dyrektywy 2000/29/WE.

(7) Należy umożliwić płatność odsetek za zwłokę w płatnościach na podstawie art. 92 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012 oraz art. 111 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 1268/2012.

(8) Aby zapewnić elastyczność we wdrażaniu programu prac, należy zdefiniować termin "istotna zmiana" w rozumieniu art. 94 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 1268/2012.

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Program prac

Przyjmuje się określony w załączniku roczny program prac dotyczący realizacji programu "Lepsze szkolenia na rzecz bezpieczniejszej żywności" na 2018 r.

Roczny program prac stanowi decyzję w sprawie finansowania w rozumieniu art. 84 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012.

Artykuł  2

Wkład Unii

1. 
Maksymalny wkład w realizację programu prac na rok 2018 ustala się na poziomie 17 500 000 EUR i jest on finansowany ze środków ujętych w linii budżetowej 17 04 03 budżetu ogólnego Unii Europejskiej na 2018 r.
2. 
Środki określone w ust. 1 mogą również obejmować odsetki za zwłokę w płatnościach.
Artykuł  3

Klauzula elastyczności

Zmian, które dotyczą przydziału środków finansowych na określone działania, a które łącznie nie przekraczają 20 % maksymalnego wkładu przewidzianego w art. 2 ust. 1 niniejszej decyzji, nie uznaje się za istotne zmiany w rozumieniu art. 94 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 1268/2012, o ile zmiany te nie wywierają znaczącego wpływu na charakter tych działań i cel programu prac. Zwiększenie maksymalnego wkładu określonego w art. 2 ust. 1 niniejszej decyzji nie może przekraczać 20 %.

Właściwy urzędnik zatwierdzający może stosować zmiany, o których mowa w akapicie pierwszym. Zmiany takie stosuje się zgodnie z zasadami należytego zarządzania finansami i proporcjonalności.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 maja 2018 r.
W imieniu Komisji
Vytenis ANDRIUKAITIS
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

1.
Wprowadzenie
Na podstawie celów określonych w rozporządzeniu (WE) nr 882/2004 i dyrektywie 2000/29/WE niniejszy program prac obejmuje następujące działania, które mają zostać sfinansowane, oraz podział środków budżetowych na 2018 r.:
1.1. Udzielanie zamówień (przeprowadzane w formie zarządzania bezpośredniego): umowy z wykonawcami zewnętrznymi o realizację programu szkoleniowego i innych narzędzi uczenia się17 500 000 EUR
OGÓŁEM17 500 000 EUR
2.
Udzielanie zamówień

Ogólne środki przeznaczone w budżecie na zamówienia publiczne w 2018 r. wynoszą 17 500 000 EUR.

PODSTAWA PRAWNA
Art. 51 rozporządzenia (WE) nr 882/2004 Art. 2 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2000/29/WE Art. 31 i art. 36 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 652/2014
LINIA BUDŻETOWA
Linia budżetowa: 17 04 03
ORIENTACYJNA LICZBA I RODZAJ PRZEWIDYWANYCH ZAMÓWIEŃ
Dla każdej z kwestii technicznych wymienionych poniżej podpisana zostanie co najmniej jedna bezpośrednia lub ramowa umowa o świadczenie usług. Przewiduje się podpisanie około 18 bezpośrednich lub szczegółowych umów o świadczenie usług. Wykonawcy zewnętrzni będą uczestniczyć głównie w części organizacyjnej i logistycznej działań szkoleniowych.

PRZEDMIOT PRZEWIDYWANYCH ZAMÓWIEŃ (O ILE MOŻNA OKREŚLIĆ)

W roku 2018 działania szkoleniowe dotyczyć będą następujących tematów:

DziałaniaKwota w EUR
Działania kontrolne w dziedzinie zdrowia roślin1 280 000
Badania dotyczące zdrowia roślin630 000
Kontrole sprzętu do aplikacji pestycydów350 000
Kontrole procesów recyklingu tworzyw sztucznych275 000
Kontrola zanieczyszczeń765 000
Prawo paszowe, w tym higiena pasz865 000
Rolnictwo ekologiczne995 000
Chronione nazwy żywności970 000
Kontrole przeprowadzane w punktach kontroli granicznej865 000
TRACES (aspekty sanitarne, fitosanitarne i jakościowe)1 170 000
Kontrola przemieszczania psów i kotów575 000
Higiena żywności na etapie produkcji podstawowej1 025 000
Ocena ryzyka1 025 000
Wsparcie w zakresie egzekwowania przepisów w dziedzinie środków sanitarnych i fitosanitarnych1 710 000
Podejście UE do nowej żywności980 000
Badanie żywności2 090 000
Nowe rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych480 000
Nauka i nauczanie online, w tym opracowanie narzędzi, Akademia "Lepsze szkolenia na rzecz bezpieczniejszej żywności", wsparcie i pomoc1 000 000
Szkolenia, konferencje, ćwiczenia na wypadek kryzysu oraz narzędzia służące edukacji i rozpowszechnianiu informacji w zakresie zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i planowania awaryjnego w zakresie bezpieczeństwa żywności450 000
OGÓŁEM17 500 000

CELE OPERACYJNE

Cele operacyjne obejmują opracowanie i organizację programów szkoleniowych oraz zarządzanie nimi w określonych dziedzinach z myślą o zagwarantowaniu wysokiego poziomu kompetencji personelu przeprowadzającego kontrole, zapewnieniu, by kontrole urzędowe były jednolite, obiektywne i skuteczne w całej UE, oraz ujednoliceniu procedur kontrolnych między UE a partnerami spoza UE.

OCZEKIWANE WYNIKI

Wyniki, których oczekuje Komisja, są następujące:

a)
poprawa świadomości i wiedzy personelu przeprowadzającego kontrole w określonych dziedzinach szkolenia;
b)
zapewnienie wspólnego rozumienia obowiązujących przepisów UE oraz narzędzi odnoszących się do urzędowych kontroli w określonych dziedzinach szkolenia;
c)
rozpowszechnianie najlepszych praktyk dotyczących urzędowych kontroli w określonych dziedzinach szkolenia;
d)
wspieranie wymiany doświadczeń w celu podnoszenia poziomu wiedzy fachowej oraz harmonizacji podejścia do urzędowych kontroli w określonych dziedzinach szkolenia.
WDRAŻANIE
Zarządzanie środkami w wysokości 17 500 000 EUR i ich wdrażanie (finansowanie środków w zakresie bezpieczeństwa żywności na podstawie rozporządzenia (WE) nr 882/2004 i dyrektywy 2000/29/WE) leży w gestii Agencji Wykonawczej ds. Konsumentów, Zdrowia, Rolnictwa i Żywności (decyzja wykonawcza 2013/770/UE).
ORIENTACYJNY HARMONOGRAM ROZPOCZĘCIA PROCEDURY UDZIELENIA ZAMÓWIEŃ
W przybliżeniu w II-III kwartale 2018 r.
ORIENTACYJNA KWOTA OBJĘTA ZAPROSZENIAMI DO SKŁADANIA OFERT
17 500 000 EUR
1 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
2 Dz.U. L 189 z 27.6.2014, s. 1.
3 Rozporządzenie (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt (Dz.U. L 165 z 30.4.2004, s. 1).
4 Dyrektywa Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie (Dz.U. L 169 z 10.7.2000, s. 1).
5 Komunikat Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego. "Lepsze szkolenia na rzecz bezpieczniejszej żywności", COM(2006) 519 final z dnia 20 września 2006 r.
6 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1268/2012 z dnia 29 października 2012 r. w sprawie zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (Dz.U. L 362 z 31.12.2012, s. 1).
7 Decyzja wykonawcza Komisji 2013/770/UE z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie ustanowienia Agencji Wykonawczej ds. Konsumentów, Zdrowia i Żywności oraz uchylenia decyzji 2004/858/WE (Dz.U. L 341 z 18.12.2013, s. 69).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.