Finansowanie programu prac na 2014 r. w zakresie narzędzi informatycznych w dziedzinie bezpieczeństwa żywności, zdrowia zwierząt, dobrostanu zwierząt oraz zdrowia roślin.
Dz.U.UE.C.2014.72.4
Akt utracił mocz dnia 28 lutego 2014 r.
w sprawie finansowania programu prac na 2014 r. w zakresie narzędzi informatycznych w dziedzinie bezpieczeństwa żywności, zdrowia zwierząt, dobrostanu zwierząt oraz zdrowia roślin
(2014/C 72/05)
(Dz.U.UE C z dnia 11 marca 2014 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 1 (zwane dalej "rozporządzeniem finansowym"), w szczególności jego art. 84,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt 2 , w szczególności jego art. 66 ust. 1 lit. c) i art. 66 ust. 2,
uwzględniając decyzję Rady 2009/470/WE z dnia 25 maja 2009 r. w sprawie wydatków w dziedzinie weterynarii 3 , w szczególności jej art. 35 ust. 2 i art. 36 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 84 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 966/2012 (rozporządzenia finansowego) i art. 94 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1268/2012 4 (zwanego dalej "zasadami stosowania") zaciąganie zobowiązań na wydatki z budżetu Unii powinno być poprzedzone decyzją w sprawie finansowania określającą najważniejsze elementy działania pociągające za sobą wydatki i przyjętą przez instytucję lub organy, którym instytucja ta przekazała uprawnienia.
(2) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 1268/2012 określono stopień szczegółowości uznawany za wystarczający dla opisania ram decyzji finansowej.
(3) W art. 50 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 5 ustanowiono jako sieć system wczesnego ostrzegania dla powiadamiania o bezpośrednim lub pośrednim niebezpieczeństwie grożącym zdrowiu ludzkiemu, pochodzącym z żywności lub pokarmu, i ustalono, że Komisja jest odpowiedzialna za zarządzanie siecią.
(4) Artykuł 28 rozporządzenia (WE) nr 1829/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady 6 zobowiązuje Komisję do ustanowienia i prowadzenia publicznie dostępnego rejestru genetycznie zmodyfikowanej żywności i paszy.
(5) Artykuł 20 rozporządzenia (WE) nr 1924/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 7 zobowiązuje Komisję do utworzenia i prowadzenia rejestru oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych dotyczących żywności.
(6) Artykuł 25 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1334/2008 8 zobowiązuje Unię do sporządzenia wykazu substancji aromatycznych.
(7) W art. 8 rozporządzenia (WE) nr 450/2009 9 przewidziano sporządzenie rejestru zawierającego wszystkie materiały przeznaczone do kontaktu z żywnością, dla których złożono ważne wnioski.
(8) Artykuł 31 ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/18/WE 10 zobowiązuje Komisję do ustanowienia jednego rejestru lub kilku rejestrów do celów zapisywania informacji dotyczących genetycznych zmian dokonanych w GMO, które można wykorzystywać do wykrycia i identyfikacji poszczególnych produktów zawierających GMO w celu ułatwienia kontroli i inspekcji po wprowadzeniu do obrotu.
(9) W art. 4-8 rozporządzenia (WE) nr 258/97 Parlamentu Europejskiego i Rady 11 wprowadzono wymóg utworzenia i prowadzenia sieci szybkiej wymiany danych obejmującej państwa członkowskie i Komisję i umożliwiającej bezpieczne postępowanie z informacjami poufnymi.
(10) W art. 2 ust. 1 lit. i) oraz art. 21 ust. 6 dyrektywy 2000/29/WE 12 przewidziano utworzenie sieci do celów powiadamiania o pojawieniu się organizmów szkodliwych, wydania zaleceń w celu opracowania wytycznych dla inspektorów krajowych dotyczących wykonywanych przez nich fitosanitarnych inspekcji przywozowych oraz ustanowienia programów mających na celu poprawę wiedzy inspektorów krajowych.
(11) W art. 10 dyrektywy Rady 69/464/EWG 13 , art. 1 lit. a) i art. 2 dyrektywy Rady 93/85/EWG 14 , art. 1 lit. a) i art. 2 dyrektywy Rady 98/57/WE 15 oraz w art. 1, 4 i 8 dyrektywy Rady 2007/33/WE 16 ustanowiono wymogi w zakresie zwalczania odpowiednio raka ziemniaczanego, bakteriozy pierścieniowej ziemniaka, śluzaka ziemniaka oraz mątwików tworzących cysty na ziemniaku, które są bardzo ważnymi chorobami ziemniaka. Przepisy te ustanawiają rygorystyczne wymogi w zakresie przeprowadzania systematycznych badań w celu monitorowania obecności wyżej wspomnianych organizmów szkodliwych, a także obowiązku przekazywania wyników tych badań Komisji.
(12) W art. 76 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 17 zapewniono finansowanie rozwoju bazy danych w celu zbierania i przechowywania wszelkich informacji dotyczących środków ochrony roślin.
(13) Artykuł 5 lit. e) dyrektywy Rady 68/193/EWG 18 stanowi, że Komisja publikuje wspólny wykaz odmian, które wchodzą w zakres tej dyrektywy.
(14) Artykuł 7 ust. 6 dyrektywy Rady 2008/90/WE 19 stanowi, że można podjąć decyzję o utworzeniu i publikowaniu wspólnego wykazu odmian.
(15) W art. 11 ust. 1 dyrektywy Rady 99/105/WE 20 przewidziano, że Komisja może opublikować listę zatytułowaną "Wspólnotowa Lista Zatwierdzonego Materiału Elitarnego dla Produkcji Leśnego Materiału Rozmnożeniowego".
(16) Artykuł 17 akapit pierwszy dyrektywy Rady 2002/53/WE 21 i art. 17 akapit pierwszy dyrektywy Rady 2002/55/WE 22 stanowią, że Komisja publikuje odpowiednio wspólny katalog odmian gatunków roślin rolniczych i wspólny katalog odmian gatunków warzyw.
(17) W art. 36 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady 23 przewidziano ustanowienie skonsolidowanej bazy przepisów Unii w zakresie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów i publicznego udostępniania takich informacji.
(18) W art. 8 dyrektywy 96/23/WE 24 przewidziano bazę danych planów monitorowania.
(19) W art. 6 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 25 przewidziano bazę danych w odniesieniu do nadzoru epidemiologicznego nad gąbczastą encefalopatią bydła.
(20) W art. 10 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 26 ustanowiono wymóg prowadzenia i utrzymywania baz danych w odniesieniu do jednolitej procedury wydawania zezwoleń na stosowanie dodatków do żywności.
(21) W art. 35 i 36 decyzji 2009/470/WE zezwolono na pomoc finansową Unii przy wprowadzaniu systemów identyfikacji zwierząt i zgłaszania chorób. Należy przyznać unijne wsparcie finansowe na cele zarządzania systemem zgłaszania chorób zwierzęcych i jego ulepszania na podstawie decyzji Komisji 2005/176/WE z dnia 1 marca 2005 r. 27 .
(22) W art. 36 decyzji Rady 2009/470/WE przewiduje się wsparcie finansowe Unii dla niektórych systemów skomputeryzowanych wykorzystywanych w handlu wewnątrzunijnym oraz w przywozie.
(23) Należy nadal zapewniać wkład finansowy z przeznaczeniem na hosting, zarządzanie i utrzymanie zintegrowanego skomputeryzowanego systemu weterynaryjnego TRACES wprowadzonego decyzją Komisji 2003/24/WE 28 .
(24) Zgodnie z art. 27 decyzji Rady 2009/470/WE państwa członkowskie są zobowiązane do składania wniosków dotyczących programów zwalczania lub nadzorowania chorób, sprawozdań i zestawień poniesionych wydatków w odniesieniu do zatwierdzonych programów. Opracowanie internetowego systemu składania wniosków, sprawozdań i zestawień poniesionych wydatków ułatwiłoby przetwarzanie informacji.
(25) Aby zapewnić koordynację działań i sprawną realizację planu Dyrekcji Generalnej ds. Zdrowia i Konsumentów w zakresie narzędzi informatycznych, należy zatwierdzić niniejszą jedną decyzją program prac na 2014 r. w odniesieniu do tych działań oraz ich niezbędne finansowanie.
(26) Niniejsza decyzja w sprawie finansowania może również obejmować płatność odsetek za zwłokę w płatnościach na podstawie art. 92 rozporządzenia finansowego i art. 111 zasad stosowania.
(27) Do celów stosowania niniejszej decyzji należy zdefiniować termin "istotna zmiana" w rozumieniu art. 94 ust. 4 zasad stosowania.
(28) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
STANOWI, CO NASTĘPUJE: