Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) - Ogłoszenie o naborze na stanowisko głównego doradcy - Bruksela - Zatrudnienie pracownika na czas określony (grupa zaszeregowania AD 14) - Art. 2 lit. a) warunków zatrudnienia innych pracowników - COM/2019/10388.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2019.210A.1

Akt nienormatywny
Wersja od: 21 czerwca 2019 r.

Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF)
Ogłoszenie o naborze na stanowisko głównego doradcy - Bruksela

Zatrudnienie pracownika na czas określony (grupa zaszeregowania AD 14)

Art. 2. lit. a) warunków zatrudnienia innych pracowników

COM/2019/10388

(2019/C 210 A/01)

(Dz.U.UE C z dnia 21 czerwca 2019 r.)

Kim jesteśmy?

Cele działalności Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) są trojakie: ochrona interesów finansowych Unii Europejskiej (UE) poprzez prowadzenie dochodzeń w sprawach nadużyć finansowych, korupcji i wszelkiej innej nielegalnej działalności; wykrywanie i badanie poważnych kwestii związanych z wypełnianiem obowiązków służbowych przez członków i pracowników instytucji i organów UE, które mogą prowadzić do wszczęcia postępowań dyscyplinarnych lub karnych; oraz wspieranie instytucji UE, w szczególności Komisji Europejskiej, w kształtowaniu i wdrażaniu prawodawstwa i polityki w dziedzinie zwalczania nadużyć finansowych.

OLAF jest Dyrekcją Generalną Komisji Europejskiej, ale cieszy się ustawową niezależnością w zakresie prowadzonych dochodzeń. Realizowanie działalności dochodzeniowej Urzędu jest monitorowane przez Komitet Nadzoru, w skład którego wchodzi pięć niezależnych osób spoza Komisji Europejskiej.

Ramy prawne ustanawiające cele i zadania OLAF-u, jak również sposób jego funkcjonowania można znaleźć w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 883/2013 1 . Więcej informacji na temat OLAF oraz schemat organizacyjny dyrekcji można znaleźć na stronie: https://ec.europa.eu/info/departments/european-anti-fraud-office_pl.

Miejscem pracy głównego doradcy będzie Bruksela.

Co oferujemy?

Zadaniem głównego doradcy jest zapewnianie ogólnego doradztwa strategicznego dyrektorowi generalnemu OLAF-u w zakresie konceptualizacji, projektowania, wdrażania i zapewniania jakości działań OLAF-u oraz polityki dochodzeniowej w ramach ustanowionych w deklaracji misji Dyrekcji Generalnej oraz rocznym programie pracy.

Pracując pod bezpośrednim nadzorem dyrektora generalnego, główny doradca będzie proszony o zapewnienie ekspertyz prawnych i sporządzanie opinii na temat priorytetów polityki dochodzeniowej OLAF-u oraz jego działań dochodzeniowych. Będzie też odpowiedzialny za przeprowadzanie działań OLAF-u w sposób uzasadniony z prawnego punktu widzenia w celu ochrony interesów finansowych Unii Europejskiej.

Główny doradca będzie również doradzał dyrektorowi generalnemu OLAF-u na temat zarządzania wewnętrznego OLAF-u, skupiając się na zarządzaniu finansami i zasobami ludzkimi dyrekcji generalnej.

Na prośbę dyrektora generalnego główny doradca może reprezentować OLAF podczas posiedzeń wewnętrznych i wyjazdowych oraz wydarzeń mających znaczenie dla dyrekcji generalnej.

Wyłoniony kandydat zostanie zatrudniony na podstawie umowy na czas określony na cztery lata, z możliwością jej przedłużenia o maksymalnie dwa lata.

Kogo poszukujemy?

Idealny kandydat musi być wybitnym i dynamicznym fachowcem spełniającym następujące kryteria naboru:

a)
wiedza i doświadczenie techniczne, a w szczególności:
-
doskonała wiedza na temat roli OLAF-u, jego misji, kompetencji, zasad i procedur, jak również kontekstu jego funkcjonowania,
-
dobra znajomość ram instytucjonalnych i prawnych Unii Europejskiej oraz metod pracy Komisji Europejskiej,
-
bardzo dobre rozumienie procesu dochodzeniowego w sprawach związanych ze zwalczaniem nadużyć finansowych oraz mechanizmów mających na celu zapewnienie jego efektywności i legalności, jak również głównych prawnych i praktycznych aspektów mających znaczenie w zwalczaniu nadużyć finansowych i w prowadzeniu postępowań karnych w tej dziedzinie,
-
bardzo dobra wiedza na temat zarządzania budżetem, finansami i zasobami ludzkimi oraz doświadczenie praktyczne w tych dziedzinach;
b)
zdolności komunikacyjne/analityczne oraz inne umiejętności, a w szczególności:
-
bardzo dobre umiejętności analityczne oraz umiejętność rozwiązywania problemów organizacyjnych i operacyjnych oraz zdolność racjonalnej oceny sytuacji i zdolność do pracy pod presją,
-
doskonałe umiejętności interpersonalne, komunikacyjne i w zakresie tworzenia sieci kontaktów niezbędne do nawiązywania kontaktów i skutecznego działania w ramach OLAF-u i służb Komisji, z innymi instytucjami UE i partnerami OLAF-u w państwach członkowskich, państwach trzecich i organizacjach międzynarodowych;
c)
doświadczenie w doradztwie, a w szczególności:
-
doskonała umiejętność opracowywania ogólnych strategii i przekładania ich na propozycje konkretnych działań,
-
udokumentowane doświadczenie w doradztwie i wydawaniu opinii na szczeblu strategicznym,
-
doskonałe umiejętności negocjacyjne, umiejętność prowadzenia skutecznych rozmów z wewnętrznymi i zewnętrznymi zainteresowanymi podmiotami na wysokim szczeblu, w tym znaczne doświadczenie w koordynowaniu lub negocjowaniu na poziomie międzyinstytucjonalnym lub międzynarodowym,
-
zdolność do zachowywania pełnej dyskrecji i wykazywanie dobrej oceny sytuacji w sprawach dotyczących informacji szczególnie chronionych.

Wybrany kandydat powinien posiadać lub być uprawniony do uzyskania ważnego poświadczenia bezpieczeństwa osobowego (EU SECRET) wydawanego przez krajowy organ odpowiedzialny za bezpieczeństwo (poświadczenie bezpieczeństwa osobowego jest decyzją administracyjną wydaną po zakończeniu postępowania sprawdzającego przeprowadzonego przez właściwy dla danej osoby krajowy organ odpowiedzialny za bezpieczeństwo, zgodnie z obowiązującymi przepisami krajowymi dotyczącymi bezpieczeństwa; decyzja ta zaświadcza, że można zezwolić na dostęp danej osoby do informacji niejawnych opatrzonych klauzulą o określonym poziomie tajności. Należy zauważyć, że procedura prowadząca do uzyskania poświadczenia bezpieczeństwa może być wszczęta wyłącznie na wniosek pracodawcy, a nie przez poszczególnych kandydatów).

Wymagania wobec kandydatów (kryteria kwalifikacyjne)

Kandydaci zostaną zakwalifikowani do etapu naboru wyłącznie na podstawie następujących kryteriów formalnych, których spełnienie musi nastąpić przed upływem terminu składania zgłoszeń:

-
Obywatelstwo: kandydat musi być obywatelem jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej,
-
Dyplom lub stopień uniwersytecki: kandydaci muszą posiadać:
-
poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, trwającym normalnie cztery lata lub dłużej, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów,
-
lub poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów, oraz przynajmniej roczne właściwe doświadczenie zawodowe, w przypadku gdy normalny okres trwania studiów wyższych wynosi przynajmniej trzy lata (to roczne doświadczenie zawodowe nie może wchodzić w zakres doświadczenia zawodowego liczonego od momentu ukończenia studiów wyższych, o którym mowa poniżej),
-
Doświadczenie zawodowe: kandydat musi posiadać przynajmniej 15-letnie doświadczenie zawodowe, liczone od chwili ukończenia studiów wyższych, na poziomie, na którym wymagane są wyżej wymienione kwalifikacje. Co najmniej 5 lat doświadczenia zawodowego musi być w dziedzinie ściśle powiązanej z przedmiotowym stanowiskiem.
-
Doświadczenie w zarządzaniu: przynajmniej 5 lat doświadczenia zawodowego liczonego od chwili ukończenia studiów wyższych musi być zdobyte na stanowisku politycznym lub doradczym wyższego szczebla 2  i w dziedzinie istotnej dla przedmiotowego stanowiska.
-
Znajomość języków: kandydat musi biegle władać jednym z języków urzędowych Unii Europejskiej 3  oraz znać na zadowalającym poziomie inny język urzędowy. Komisje selekcyjne będą sprawdzać podczas rozmowy kwalifikacyjnej, czy kandydaci spełniają wymóg zadowalającej znajomości innego języka urzędowego UE. Oznacza to, że rozmowa lub jej część może zostać przeprowadzona w tym języku.
-
Limit wieku: kandydat nie może jeszcze mieć osiągniętego normalnego wieku emerytalnego; dla pracowników, którzy podejmują służbę w Komisji Europejskiej od 1 stycznia 2014 r. wiek emerytalny rozpoczyna się wraz z końcem miesiąca, w którym pracownik ten osiąga wiek 66 lat (zob. art. 47 warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej 4 ).

Ponadto kandydaci muszą mieć uregulowany stosunek do służby wojskowej, przedstawić odpowiednie referencje poświadczające predyspozycje do wykonywania przewidzianych obowiązków oraz być fizycznie zdolni do wykonywania obowiązków.

Niezależność i oświadczenie o ewentualnym konflikcie interesów

Kandydaci mają obowiązek działać w sposób niezależny i zgodnie z interesem publicznym, oraz złożyć oświadczenie dotyczące konfliktu interesów, który mógłby zaważyć na ich niezależności.

Polityka równych szans

Komisja Europejska stosuje politykę równych szans i niedyskryminacji zgodnie z art. 1d regulaminu pracowniczego 5 .

Powołanie i warunki zatrudnienia

Główny doradca zostanie wybrany i powołany przez Komisję Europejską zgodnie z obowiązującymi w niej procedurami naboru i rekrutacji (zob. również "Compilation Document on Senior Officials Policy", dokument w jęz. angielskim dotyczący postępowania względem urzędników wyższego szczebla 6 ). Procedura naboru obejmuje rozmowy kwalifikacyjne, przeprowadzane przez różne komisje selekcyjne, w tym działający przy Komisji Europejskiej Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania, a także udział w testach przeprowadzanych metodą oceny zintegrowanej przez zewnętrzne firmy rekrutacyjne.

Wybrany kandydat zostanie zatrudniony w charakterze pracownika na czas określony zgodnie z art. 2 lit. a) warunków zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich. Wyłoniony kandydat zostanie zatrudniony na podstawie umowy na czas określony na cztery lata, z możliwością jej przedłużenia o maksymalnie dwa lata.

Wynagrodzenie i warunki zatrudnienia odpowiadają warunkom określonym w warunkach zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich w odniesieniu do urzędników zatrudnionych na czas określony zajmujących stanowiska równoważne podstawowemu stanowisku głównego doradcy w grupie zaszeregowania AD14 Unii Europejskiej.

Ze względów praktycznych oraz w celu jak najszybszego zakończenia procedury naboru w interesie kandydatów oraz instytucji Komisja Europejska przeprowadzi procedurę rekrutacyjną wyłącznie w języku angielskim lub francuskim 7 .

Informujemy kandydatów, że warunki zatrudnienia innych pracowników nakładają na wszystkich nowych pracowników wymóg pomyślnego ukończenia dziewięciomiesięcznego okresu próbnego.

Niezależność i oświadczenie o ewentualnym konflikcie interesów

Przed objęciem funkcji główny doradca ma obowiązek złożyć oświadczenie, w którym zobowiąże się do działania w sposób niezależny i zgodnie z interesem publicznym, oraz o braku konfliktu interesów, który mógłby zaważyć na jego niezależności.

Procedura zgłaszania kandydatur

Przed dokonaniem zgłoszenia kandydaci powinni dokładnie sprawdzić, czy spełniają wszystkie kryteria kwalifikacyjne (określone w części "Wymagania wobec kandydatów"), w szczególności kryteria dotyczące wymaganego rodzaju dyplomu, doświadczenia zawodowego na wysokim szczeblu oraz znajomości języków. Niespełnienie któregokolwiek z kryteriów kwalifikacyjnych oznacza automatycznie wykluczenie z procedury naboru.

Zgłoszenie kandydatury następuje przez rejestrację w internecie pod poniższym adresem oraz zastosowanie się do instrukcji dotyczących poszczególnych etapów procedury:

https://ec.europa.eu/dgs/human-resources/seniormanagementvacancies/

Kandydaci muszą posiadać ważny adres poczty elektronicznej. Służy on do potwierdzenia ich zgłoszenia oraz do kontaktowania się z kandydatami na poszczególnych etapach procedury. Prosimy w związku z tym informować Komisję Europejską o wszelkich zmianach adresu poczty elektronicznej.

W celu dokonania zgłoszenia należy załadować życiorys w formacie PDF oraz wypełnić list motywacyjny w trybie online (maks. 8 000 znaków). Życiorys i list motywacyjny można złożyć w dowolnym języku urzędowym Unii Europejskiej.

Po zakończeniu rejestracji kandydaci otrzymają wiadomość elektroniczną potwierdzającą, że ich zgłoszenie zostało zarejestrowane.

Nieotrzymanie wiadomości potwierdzającej z numerem rejestracyjnym oznacza, że zgłoszenie nie zostało zarejestrowane!

Należy zwrócić uwagę, że nie ma możliwości śledzenia w internecie przebiegu procesu naboru. Informacje o wynikach procedury kandydaci otrzymają bezpośrednio od Komisji Europejskiej.

Prośby o dodatkowe informacje lub zgłoszenia ewentualnych problemów technicznych należy kierować na adres: HR-MANAGEMENT-ONLINE@ec.europa.eu

Termin rejestracji kandydatów

Termin rejestracji kandydatów upływa w dniu 19 lipca 2019 r. o godz. 12.00 w południe czasu obowiązującego w Brukseli. Po tym terminie rejestracja nie będzie możliwa.

Za dokonanie rejestracji w internecie we wskazanym terminie odpowiadają sami kandydaci. Zaleca się, by kandydaci nie zwlekali z dokonywaniem zgłoszeń do ostatnich dni, ponieważ duże obciążenie łączy lub błąd połączenia internetowego może doprowadzić do przerwania rejestracji w internecie przed jej zakończeniem, co może wiązać się z koniecznością powtórzenia całego procesu. Możliwość rejestracji zostanie zablokowana po upływie terminu zgłoszeń. Zgłoszenia nadsyłane po upływie terminu nie będą przyjmowane.

Ważne informacje dla kandydatów

Pragniemy przypomnieć, że prace komisji selekcyjnych są tajne. Kandydatom nie wolno nawiązywać bezpośredniego ani pośredniego kontaktu z poszczególnymi członkami komisji, ani też prosić o nawiązanie takiego kontaktu w ich imieniu. Wszystkie pytania należy kierować do sekretariatu odpowiedniej komisji.

Ochrona danych osobowych

Komisja zapewni przetwarzanie danych osobowych kandydatów w sposób zgodny z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 8 .

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 883/2013 z dnia 11 września 2013 r. dotyczące dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1073/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzenie Rady (Euratom) nr 1074/1999 (Dz.U. L 248 z 18.9.2013, s. 1).
2 Kandydat powinien w swoim życiorysie wyszczególnić w odniesieniu do wszystkich lat i każdej funkcji, podczas których zdobył doświadczenie w zakresie doradztwa na wysokim szczeblu: 1) nazwy zajmowanych stanowisk i dokładne pełnione funkcje; 2) liczba szczebli organizacyjnych w hierarchii powyżej; oraz 3) liczbę osób na równorzędnych stanowiskach.
7 Komisja selekcyjna zadba o to, aby rodzimi użytkownicy tych dwóch języków nie odnieśli w związku z tym nadmiernej korzyści.
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.