Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) - Ogłoszenie o naborze na stanowisko Dyrektora (grupa zaszeregowania AD14) - Dyrekcja OLAF A "Dochodzenia i Działania Operacyjne" (art. 29 ust. 2 regulaminu pracowniczego) - COM/2008/10094.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2008.166A.1

Akt nienormatywny
Wersja od: 1 lipca 2008 r.

Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF)

Ogłoszenie o naborze na stanowisko Dyrektora (grupa zaszeregowania AD14)

Dyrekcja OLAF A "Dochodzenia i Działania Operacyjne"

(art. 29 ust. 2 regulaminu pracowniczego)

COM/2008/10094

(2008/C 166 A/01)

(Dz.U.UE C z dnia 1 lipca 2008 r.)

Jesteśmy

Jesteśmy Europejskim Urzędem ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF). Walka z nadużyciami finansowymi przynoszącymi szkodę interesom finansowym Wspólnoty Europejskiej jest niezwykle istotna dla wiarygodności europejskiego przedsięwzięcia. Dlatego też wszystkie instytucje UE uznają ją za kwestię priorytetową. OLAF jest zarówno organem śledczym, jak i dyrekcją generalną Komisji odpowiedzialną za opracowywanie i wdrażanie strategii zapobiegania nadużyciom. OLAF prowadzi dochodzenia dotyczące rzekomych nadużyć finansowych i wszelkich innych nielegalnych praktyk, mających negatywne skutki finansowe dla budżetu UE, i w ramach tych dochodzeń Dyrektor Generalny Urzędu cieszy się pełną ustawową niezależnością. OLAF uprawniony jest do przeprowadzania niezależnych dochodzeń we wszystkich instytucjach i organach UE. Dochodzenia mogą objąć również podmioty gospodarcze z państw członkowskich i z krajów trzecich, mające powiązania z budżetem WE. Poza działalnością operacyjną, w której cieszy się pełną niezależnością, OLAF działa jak wszystkie inne dyrekcje generalne Komisji, opracowując i realizując strategie polityczne w dziedzinie wchodzącej w zakres jego kompetencji.

Głównym zadaniem Dyrekcji A jest prowadzenie dochodzeń w instytucjach europejskich, organach i agencjach podlegających jurysdykcji OLAF-u oraz dochodzeń dotyczących rzekomych nadużyć finansowych ze szkodą dla tych części budżetu unijnego, które zarządzane są bezpośrednio przez Komisję. Celem jest wykrywanie przypadków nadużyć, korupcji i wszelkich nielegalnych praktyk naruszających finansowe interesy Wspólnoty Europejskiej oraz zapobieganie tego typu zajściom. Dyrektor Dyrekcji A, pod nadzorem Dyrektora Generalnego, kontrolował będzie przebieg dochodzeń, w wyniku których sporządzane są sprawozdania. Sprawozdania te przedstawiane są następnie krajowym organom sądowym lub organom dyscyplinarnym instytucji wspólnotowych i są podstawą do wszczęcia postępowania karnego lub dyscyplinarnego.

Dyrekcja A składa się z czterech działów, a jej personel liczy około 80 osób, głównie wykwalifikowanych urzędników śledczych, wywodzących się z różnych środowisk zawodowych, w tym byłych oficerów policji, audytorów i prokuratorów. Dwa działy Dyrekcji zajmują się głównie prowadzeniem dochodzeń wewnętrznych w instytucjach europejskich i innych organach. Dział trzeci bada przypadki nadużyć w ramach programów wydatków Komisji, realizowanych w państwach Unii Europejskiej i w innych krajach europejskich, zwłaszcza krajach kandydujących, krajach Półwyspu Bałkańskiego i byłego Związku Radzieckiego. Dział czwarty natomiast bada przypadki nadużyć w ramach pomocy zewnętrznej UE, w tym także przypadki dotyczące Europejskiego Banku Inwestycyjnego. W swojej pracy Dyrekcja A jest wspomagana przez należące do Dyrekcji C służby odpowiedzialne za analizy i doradztwo prawne, a także - wchodzące w skład Dyrekcji D - działy informacyjne.

Oferujemy

Oferujemy zatrudnienie na stanowisku Dyrektora Dyrekcji A. Dyrektor odpowiedzialny będzie za wytyczanie ogólnej strategii i zarządzanie Dyrekcją i odgrywać będzie istotną rolę w działalności Urzędu, zajmując się jednymi z najtrudniejszych kwestii, wymagającymi profesjonalizmu, niezależności, bezstronności i staranności. Do jego zadań będzie należało: dalsze rozwijanie działalności operacyjnej OLAF-u, zwłaszcza w newralgicznych obszarach działalności i dziedzinach o najwyższym stopniu ryzyka; walka z nadużyciami i korupcją w instytucjach i podmiotach zaangażowanych w bezpośrednie wydatki z budżetu poprzez prowadzenie skutecznych dochodzeń i budowanie solidnych relacji partnerskich z instytucjami i organami krajowymi oraz zarządzanie zasobami w sposób pozwalający na realizację wszystkich ustalonych priorytetów.

Poszukujemy

Kandydaci powinni posiadać:

– udokumentowane doświadczenie w zarządzaniu zespołem ludzkim w złożonym, wielodyscyplinarnym i wielokulturowym środowisku, najlepiej międzynarodowym,

– solidne zdolności przywódcze oraz umiejętność motywowania zespołu specjalistów wywodzących się z bardzo różnych środowisk zawodowych i z wielu krajów,

– właściwy osąd i odporność na stres,

– dyplom ukończenia wyższych studiów prawniczych lub uprawnienia do wykonywania zawodu prawnika,

– znaczące doświadczenie w pracy na wyższych stanowiskach w zakresie zwalczania nadużyć finansowych, w tym praktyczne doświadczenie z zakresu prowadzenia dochodzeń śledczych,

– doskonałe zdolności komunikacyjne, w tym zdolność do reprezentowania Urzędu w kontaktach międzyinstytucjonalnych i zewnętrznych na najwyższym szczeblu,

– doskonałe umiejętności budowania sieci kontaktów w celu stworzenia relacji między OLAF-em a jego partnerami operacyjnymi z państw członkowskich, krajów trzecich i organizacji międzynarodowych,

– bardzo dobrą znajomość języka angielskiego i/lub francuskiego (znajomość innych języków będzie atutem).

Doświadczenie nabyte w trakcie pracy na stanowisku prokuratora, sędziego lub na stanowisku kierowniczym w krajowym lub międzynarodowym organie, który prowadzi podobną do OLAF-u działalność, będzie silnym atutem.

Kandydat powinien:

1. być obywatelem jednego z państw członkowskich UE;

2. legitymować się dyplomem ukończenia studiów wyższych, który uprawnia do podjęcia studiów podyplomowych;

3. posiadać przynajmniej 15-letnie doświadczenie zawodowe, liczone od chwili ukończenia studiów wyższych, na stanowiskach wymagających wyżej wymienionych kwalifikacji, z czego przynajmniej 5 lat na wyższym stanowisku kierowniczym(1);

4. władać biegle jednym z języków urzędowych UE oraz dobrze znać inny język urzędowy UE. (Procedura rekrutacyjna będzie odbywać się wyłącznie w języku angielskim, francuskim i niemieckim. Z uwagi na fakt, że mogłoby to dawać przewagę rodzimym użytkownikom języka, będą oni egzaminowani również w innym języku lub kilku innych językach).

Jeżeli wybrany kandydat nie posiada poświadczenia bezpieczeństwa osobowego umożliwiającego mu dostęp do akt o określonym poziomie tajności, zostanie poddany odpowiedniemu postępowaniu sprawdzającemu.

Przy rekrutacji swoich pracowników OLAF stosuje politykę równych szans i pragnie umożliwić godzenie życia zawodowego z osobistym.

Ze względu na fakt, iż odsetek osób z nowych państw członkowskich i kobiet na stanowiskach kierowniczych w OLAF-ie jest obecnie niski, OLAF zachęca do składania kandydatur szczególnie osoby należące do tych kategorii.

Niezależność i oświadczenie o ewentualnym konflikcie interesów

Kandydaci mają obowiązek wyrazić gotowość do złożenia oświadczenia, w którym zobowiążą się do działania w sposób niezależny i zgodnie z interesem publicznym, oraz oświadczenia o braku konfliktu interesów, który mógłby zaważyć na ich niezależności.

Powołanie i warunki zatrudnienia

Dyrektor zostanie wyłoniony i powołany przez Komisję zgodnie z obowiązującymi procedurami selekcji i naboru. Sporządzona zostanie lista kandydatów dopuszczonych do ostatniego etapu naboru, po czym kandydaci ci zostaną zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną, prowadzoną przez Komitet Konsultacyjny Komisji ds. Mianowania, oraz na testy do ośrodka oceny prowadzone przez zewnętrznych konsultantów ds. naboru.

Wynagrodzenie i warunki zatrudnienia określono w przepisach regulaminu pracowniczego dotyczących urzędników Wspólnot Europejskich w grupie zaszeregowania AD14.

Kandydatów informuje się, że regulamin pracowniczy nakłada na wszystkich nowych pracowników wymóg pomyślnego ukończenia dziewięciomiesięcznego okresu próbnego.

Rekrutacja odbędzie się w Brukseli.

Procedura zgłaszania kandydatur

Informacja o naborze na to stanowisko jest publikowana równocześnie z informacją o naborze na pewną liczbę innych wyższych stanowisk urzędniczych. Kandydaci pragnący ubiegać się o więcej niż jedno stanowisko powinni dokonać oddzielnego zgłoszenia na każde stanowisko.

Przed dokonaniem zgłoszenia kandydaci powinni dokładnie sprawdzić, czy spełniają wszystkie kryteria kwalifikacji, w szczególności kryteria dotyczące wymaganego rodzaju dyplomu oraz doświadczenia zawodowego.

Zgłoszenie kandydatury następuje poprzez rejestrację w Internecie pod poniższym adresem: http://ec. europa.eu/dgs/personnel_administration/seniormanagementvacancies/CV_Encadext/index.cfm

Należy zastosować się do instrukcji dotyczących poszczególnych etapów procedury.

Za dokonanie rejestracji w Internecie we wskazanym terminie odpowiadają sami kandydaci(2). Zaleca się, by kandydaci nie zwlekali z dokonywaniem zgłoszeń do ostatnich dni, ponieważ duże obciążenie łączy internetowych lub błąd połączenia internetowego mogą doprowadzić do przerwania rejestracji w Internecie przed jej zakończeniem, co może wiązać się z koniecznością powtórzenia całego procesu. Możliwość rejestracji zostanie zablokowana po upływie terminu zgłoszeń.

Po zakończeniu rejestracji w Internecie na monitorze wyświetlony zostanie numer identyfikacyjny, który należy zanotować. Numer ten będzie wykorzystywany jako numer referencyjny podczas całej procedury. Otrzymanie numeru przez kandydata oznacza, że rejestracja została zakończona - numer stanowi potwierdzenie, że wprowadzone przez kandydata dane zostały zarejestrowane.

Nieotrzymanie numeru oznacza, że zgłoszenie nie zostało zarejestrowane!

Kandydaci muszą posiadać adres poczty elektronicznej. Będzie on służył do identyfikacji ich zgłoszenia.

Do zgłoszenia należy załączyć życiorys w formacie PDF oraz zamieścić list motywacyjny (maks. 8.000 znaków) w trybie on-line. CV i list motywacyjny muszą być sporządzone w języku angielskim, francuskim lub niemieckim.

Należy zwrócić uwagę, że nie ma możliwości śledzenia w Internecie przebiegu procedury naboru. Informacje o wynikach procedury kandydaci otrzymają bezpośrednio od prowadzącej rekrutację dyrekcji generalnej.

Osoby, które z powodu swojej niepełnosprawności nie są w stanie dokonać rejestracji w Internecie, mogą zwrócić się z prośbą - najlepiej pocztą elektroniczną(3) - o udostępnienie formularza w wersji papierowej, który należy wypełnić, podpisać i odesłać pocztą elektroniczną lub listem poleconym z datą stempla pocztowego nie późniejszą niż termin zakończenia rejestracji kandydatów. W takim przypadku wszelka późniejsza korespondencja pomiędzy Komisją a kandydatem odbywać się będzie drogą pocztową.

Do zgłoszenia należy załączyć zaświadczenie potwierdzające niepełnosprawność, wydane przez właściwy organ. Na osobnym arkuszu papieru należy także przedstawić propozycje ewentualnych udogodnień, które zdaniem kandydata mogą ułatwić mu uczestnictwo w procesie rekrutacji.

Prośby o dodatkowe informacje i/lub zgłoszenia ewentualnych problemów technicznych należy kierować na adres: ADMIN-MANAGEMENT-ONLINE@ec.europa.eu

Termin zakończenia rejestracji kandydatów

Termin rejestracji kandydatów upływa w dniu 29 lipca 2008 r. Rejestracja elektroniczna zostanie zakończona o godz. 12.00 w południe czasu brukselskiego.

______

(1) Kandydaci powinni w swoim CV wyszczególnić przynajmniej w odniesieniu do wspomnianych 5 lat, podczas których zdobyli doświadczenie na wyższych stanowiskach kierowniczych: 1) nazwę zajmowanego stanowiska i pełnioną funkcję; 2) liczbę pracowników, których nadzorowali na tym stanowisku; 3) wielkość budżetu, którym zarządzali; oraz 4) liczbę szczebli organizacyjnych w hierarchii powyżej i poniżej ich stanowiska oraz liczbę osób na równorzędnych stanowiskach.

(2) Termin rejestracji upływa dnia 29.7.2008 r. o godz. 12.00 w południe czasu brukselskiego.

(3) ADMIN-MANAGEMENT-ONLINE@ec.europa.eu. European Commission, Directorate-General "Personnel and Administration", Organisation Chart and Management Staff Unit, COM/2008/10094, MO34 5/119, B-1049 Brussel. Numer faksu 0032/2.29.55304.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.