Decyzja wykonawcza 2018/499 ustanawiająca europejską infrastrukturę otwartych platform przesiewowych w dziedzinie biologii chemicznej - konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (EU-OPENSCREEN ERIC)

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2018.82.8

Akt obowiązujący
Wersja od: 26 marca 2018 r.

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2018/499
z dnia 20 marca 2018 r.
ustanawiająca europejską infrastrukturę otwartych platform przesiewowych w dziedzinie biologii chemicznej - konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (EU-OPENSCREEN ERIC)

(notyfikowana jako dokument nr C(2018) 1482)

(Jedynie teksty w języku angielskim, czeskim, fińskim, hiszpańskim, łotewskim, niemieckim, polskim i szwedzkim są autentyczne)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 26 marca 2018 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 723/2009 z dnia 25 czerwca 2009 r. w sprawie wspólnotowych ram prawnych konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 1 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Finlandia, Hiszpania, Łotwa, Niemcy, Norwegia, Polska i Republika Czeska zwróciły się do Komisji o utworzenie europejskiej infrastruktury otwartych platform przesiewowych w dziedzinie biologii chemicznej - konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (EU-OPENSCREEN ERIC). Uzgodniły one, że przyjmującym państwem członkowskim EU-OPENSCREEN ERIC będą Niemcy.

(2) Rozporządzenie (WE) nr 723/2009 zostało włączone do Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG) decyzją Wspólnego Komitetu EOG nr 72/2015 2 .

(3) Komisja dokonała oceny wniosku zgodnie z art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 723/2009 i stwierdziła, że spełnia on wymogi określone w tym rozporządzeniu.

(4) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu powołanego na mocy art. 20 rozporządzenia (WE) nr 723/2009,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Niniejszym ustanawia się europejską infrastrukturę otwartych platform przesiewowych w dziedzinie biologii chemicznej - konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (EU-OPENSCREEN ERIC).
2. 
Istotne elementy statutu EU-OPENSCREEN ERIC określone są w załączniku.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Hiszpanii, Królestwa Norwegii, Republiki Czeskiej, Republiki Federalnej Niemiec, Republiki Finlandii, Republiki Łotewskiej oraz Rzeczypospolitej Polskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 20 marca 2018 r.
W imieniu Komisji
Carlos MOEDAS
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

ZASADNICZE ELEMENTY STATUTU EU-OPENSCREEN ERIC

Następujące artykuły i ustępy artykułów statutu EU-OPENSCREEN ERIC stanowią zasadnicze elementy zgodnie z art. 6 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 723/2009.

1. 

Zadania i działalność

(art. 3 statutu EU-OPENSCREEN ERIC)

1.
EU-OPENSCREEN ERIC ustanawia, obsługuje i rozwija europejską rozproszoną infrastrukturę badawczą składającą się z platform przesiewowych, jak również obiektów do badań w dziedzinie chemii i biologii, w celu ułatwienia badaczom dostępu do zasobów, narzędzi i obiektów oraz wspierania wysokiej jakości badań nad molekularnymi mechanizmami procesów biologicznych.
2.
EU-OPENSCREEN ERIC eksploatuje infrastrukturę na zasadzie niedochodowej. EU-OPENSCREEN ERIC może w ograniczonym zakresie prowadzić działalność gospodarczą, pod warunkiem że jest ona ściśle związana z głównym zadaniem EU-OPENSCREEN ERIC i nie zagraża jego realizacji.
3.
W celu wykonania swoich zadań EU-OPENSCREEN ERIC podejmuje i koordynuje działania, takie jak:
a)
utworzenie, rozwijanie i utrzymywanie Europejskiej Biblioteki Związków w dziedzinie Biologii Chemicznej;
b)
utworzenie, rozwijanie i utrzymywanie centralnej bazy danych dotyczących wyników badań przesiewowych;
c)
utworzenie i utrzymywanie centralnego biura ds. koordynacji działań;
d)
organizowanie i koordynowanie wysokiej jakości usług infrastrukturalnych opierających się na zharmonizowanych procedurach i standardach jakości;
e)
przyznawanie naukowcom rzeczywistego dostępu do zasobów i usług EU-OPENSCREEN ERIC i jego placówek partnerskich zgodnie z przepisami niniejszego statutu;
f)
ustanowienie współpracy z innymi europejskimi i międzynarodowymi infrastrukturami badawczymi, aby służyć społeczności naukowej w badaniach interdyscyplinarnych;
g)
rozpowszechnianie narzędzi i danych do użytku publicznego;
h)
angażowanie się w wymianę z odpowiednimi sektorami przemysłu, bez naruszania art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 723/2009.

2. 

Siedziba statutowa EU-OPENSCREEN ERIC

(art. 1 ust. 2 statutu EU-OPENSCREEN ERIC)

Siedzibą statutową EU-OPENSCREEN ERIC jest Berlin, Niemcy.

3. 

Nazwa

(art. 1 ust. 1 statutu EU-OPENSCREEN ERIC)

Ustanawia się europejską infrastrukturę otwartych platform przesiewowych w dziedzinie biologii chemicznej, "EU-OPENSCREEN". Formą prawną EU-OPENSCREEN jest konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC), dalej zwane "EU-OPENSCREEN ERIC".

4. 

Czas trwania

(art. 28 ust. 1 statutu EU-OPENSCREEN ERIC)

EU-OPENSCREEN ERIC ustanawia się na czas nieokreślony.

5. 

Likwidacja

(art. 28 ust. 2-5 statutu EU-OPENSCREEN ERIC)

1.
Likwidacja EU-OPENSCREEN ERIC następuje wskutek decyzji zgromadzenia członków podjętej zgodnie z art. 14 ust. 6 lub jeżeli liczba członków spadnie poniżej minimum ustanowionego w art. 9 rozporządzenia (WE) nr 723/2009.
2.
Bez zbędnej zwłoki, a w każdym razie w ciągu 10 dni od przyjęcia decyzji o likwidacji EU-OPENSCREEN ERIC, EU-OPENSCREEN ERIC zawiadamia Komisję Europejską o tej decyzji.
3.
Aktywa pozostałe po spłacie zadłużenia EU-OPENSCREEN ERIC rozdziela się pomiędzy członków i obserwatorów w momencie likwidacji proporcjonalnie do ich skumulowanego rocznego wkładu w EU-OPENSCREEN ERIC.
4.
EU-OPENSCREEN ERIC przestaje istnieć z dniem opublikowania przez Komisję Europejską stosownego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

6. 

Odpowiedzialność

(art. 20 statutu EU-OPENSCREEN ERIC)

1.
Odpowiedzialność członków i obserwatorów za długi EU-OPENSCREEN ERIC ogranicza się do wysokości ich wkładów.
2.
EU-OPENSCREEN ERIC zawiera odpowiednią i proporcjonalną umowę ubezpieczenia obejmującego elementy ryzyka charakterystyczne dla struktury i działania EU-OPENSCREEN ERIC.

7. 

Polityka dostępu

(art. 22 statutu EU-OPENSCREEN ERIC)

1.
EU-OPENSCREEN ERIC zapewnia użytkownikom dostęp do usług i zasobów zgodnie z zasadami ustanowionymi w załączniku 3 do statutu.
2.
Istnieją różne kategorie użytkowników. Zgromadzenie członków podejmuje decyzje w sprawie zróżnicowanych opłat i zakresu dostępu dla różnych kategorii użytkowników.

8. 

Polityka w zakresie oceny naukowej

(art. 17 statutu EU-OPENSCREEN ERIC)

1.
Rada Konsultacyjna ds. Nauki i Etyki składa się z niezależnych i uznanych na forum międzynarodowym naukowców lub ekspertów działających jako osoby prywatne.
2.
Rada Konsultacyjna ds. Nauki i Etyki udziela porad we wszelkich sprawach, z jakimi zwróci się do niej zgromadzenie członków, w tym w kwestiach dotyczących etyki. Szczegółowe zasady ustanawia się w regulaminie wewnętrznym.
3.
Zgromadzenie członków powołuje członków Rady Konsultacyjnej ds. Nauki i Etyki na trzy lata. Zgromadzenie członków może jeden raz ponownie powołać tego samego członka na taki sam okres.

9. 

Polityka upowszechniania

(art. 24 statutu EU-OPENSCREEN ERIC)

Użytkownicy usług i zasobów EU-OPENSCREEN ERIC udostępniają wyniki swoich badań w centralnej bazie danych EU-OPENSCREEN ERIC po okresie karencji wynoszącym dwa lata. Na wniosek możliwe jest przedłużenie tego okresu do maksymalnie trzech lat ogółem. Niezależnie od powyższych przepisów należy przestrzegać obowiązujących praw i obowiązków.

10. 

Prawa własności intelektualnej

(art. 25 statutu EU-OPENSCREEN ERIC)

1.
Pojęcie "własności intelektualnej" rozumie się zgodnie z art. 2 Konwencji o ustanowieniu Światowej Organizacji Własności Intelektualnej, podpisanej w dniu 14 lipca 1967 r.
2.
EU-OPENSCREEN ERIC może posiadać prawa własności intelektualnej w każdym przypadku, gdy wkład EU-OPENSCREEN ERIC obejmuje proces innowacji. Dalsze szczegółowe zasady dotyczące polityki w dziedzinie praw własności intelektualnej są określone w załączniku 4 do niniejszego statutu i regulaminu wewnętrznego.
3.
Dochody wygenerowane przez własność intelektualną wytworzoną przez EU-OPENSCREEN ERIC wykorzystuje się do prowadzenia działalności EU-OPENSCREEN ERIC do wysokości pułapu określonego w regulaminie wewnętrznym. Wykorzystanie dochodów powyżej tego pułapu jest przedmiotem decyzji zgromadzenia członków.
4.
Żadnego z postanowień niniejszego statutu nie należy rozumieć jako mającego na celu zmianę zakresu i stosowania praw własności intelektualnej oraz umów dotyczących podziału korzyści, jak określono we właściwych przepisach ustawowych i wykonawczych członków i obserwatorów oraz w umowach międzynarodowych, których członkowie i obserwatorzy są stroną.

11. 

Polityka zatrudnienia

(art. 26 statutu EU-OPENSCREEN ERIC)

1.
EU-OPENSCREEN ERIC jako pracodawca stosuje politykę równości szans. Na każde stanowisko EU-OPENSCREEN ERIC wybiera najlepszego kandydata. Politykę zatrudnienia EU-OPENSCREEN ERIC regulują przepisy państwa, w którym zatrudnia się pracowników.
2.
Procedury wyboru kandydatów na pracowników EU-OPENSCREEN ERIC są zgodne z zasadami przejrzystości, niedyskryminacji i poszanowania równości szans. Rekrutacja i zatrudnienie nie mogą mieć charakteru dyskryminującego.

12. 

Polityka zamówień publicznych

(art. 27 ust. 1 i 2 statutu EU-OPENSCREEN ERIC)

1.
EU-OPENSCREEN ERIC zapewnia równe i niedyskryminacyjne traktowanie kandydatów i oferentów w postępowaniu o udzielenie zamówienia, bez względu na to, czy ich siedziba znajduje się w Unii Europejskiej czy poza nią. Wszelkie postępowania o udzielenie zamówienia powinny być zgodne z zasadami przejrzystości, niedyskryminacji i konkurencji. Można wprowadzić kryterium dotyczące wspierania innowacyjności przez zamówienia publiczne. Szczegółowe zasady ustanawia się w regulaminie wewnętrznym.
2.
Udzielanie zamówień publicznych przez placówki partnerskie określone w art. 11 musi być zgodne z potrzebami EU-OPENSCREEN ERIC oraz z wymogami technicznymi i specyfikacjami wydanymi przez właściwe organy. Szczegółowe zasady ustanawia się w regulaminie wewnętrznym. W umowie między placówką partnerską a EU-OPENSCREEN ERIC uwzględnia się klauzulę dotyczącą dostosowania.
1 Dz.U. L 206 z 8.8.2009, s. 1.
2 Decyzja Wspólnego Komitetu EOG nr 72/2015 z dnia 20 marca 2015 r. zmieniająca Protokół 31 do Porozumienia EOG w sprawie współpracy w konkretnych dziedzinach poza czterema swobodami (Dz.U. L 129 z 19.5.2016, s. 85).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.