Decyzja 2009/894/WE ustalająca ekologiczne kryteria przyznawania wspólnotowego oznakowania ekologicznego meblom drewnianym

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2009.320.23

Akt utracił moc
Wersja od: 17 listopada 2015 r.

DECYZJA KOMISJI
z dnia 30 listopada 2009 r.
ustalająca ekologiczne kryteria przyznawania wspólnotowego oznakowania ekologicznego meblom drewnianym

(notyfikowana jako dokument nr C(2009) 9522)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2009/894/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 grudnia 2009 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1980/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 lipca 2000 r. w sprawie zrewidowanego programu przyznawania wspólnotowego oznakowania ekologicznego 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 1 akapit drugi,

po konsultacji z Komitetem Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na mocy rozporządzenia (WE) nr 1980/2000 wspólnotowe oznakowanie ekologiczne może być przyznawane produktom wykazującym cechy, dzięki którym wnoszą one znaczący wkład w poprawę istotnych aspektów środowiskowych.

(2) Rozporządzenie (WE) nr 1980/2000 stanowi, że na podstawie kryteriów opracowanych przez Komitet Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego należy ustalić szczegółowe kryteria dotyczące oznakowania ekologicznego dla poszczególnych grup produktów.

(3) Kryteria ekologiczne oraz związane z nimi wymogi w zakresie oceny i weryfikacji powinny obowiązywać przez cztery lata od daty przyjęcia niniejszej decyzji.

(4) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 17 rozporządzenia (WE) nr 1980/2000,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Grupa produktów "meble drewniane" obejmuje jednostki wolnostojące lub zabudowane, które są meblami domowymi używanymi do przechowywania, wieszania, leżenia, siedzenia, pracy oraz spożywania posiłków, przeznaczonymi do użytku wewnątrz lub na zewnątrz pomieszczeń, bądź do użytku wewnątrz pomieszczeń w celach biznesowych. Cele biznesowe obejmują meble biurowe i szkolne, a także meble restauracyjne i hotelowe.

Spełnione są następujące warunki:

a)
produkt wykonany jest co najmniej w 90 % (wagowo) z litego drewna lub materiałów drewnopochodnych. Przy obliczaniu wagi można pominąć szkło, jeśli łatwo je wymienić w przypadku uszkodzenia lub stłuczenia, a także wyposażenie techniczne i elementy wykończeniowe;
b)
waga poszczególnych materiałów innych niż lite drewno i materiały drewnopochodne nie przekracza 3 % całkowitej wagi produktu. Łączna waga tych materiałów nie przekracza 10 % całkowitej wagi produktu.
Artykuł  2

Aby uzyskać wspólnotowe oznakowanie ekologiczne na mocy rozporządzenia (WE) nr 1980/2000 mebel drewniany musi zaliczać się do grupy produktów określanych jako "meble drewniane" określonej w art. 1 niniejszej decyzji oraz musi spełniać kryteria wymienione w załączniku do niniejszej decyzji

Artykuł  3 2

Kryteria ekologiczne dla grupy produktów "meble drewniane" oraz związane z nimi wymogi dotyczące oceny i weryfikacji obowiązują do dnia 31 grudnia 2016 r.

Artykuł  4

Do celów administracyjnych numerem kodu przydzielonym grupie produktów "meble drewniane" jest "36".

Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 30 listopada 2009 r.
W imieniu Komisji
Günter VERHEUGEN
Wiceprzewodniczący

ZAŁĄCZNIK  3  

RAMY

Cele kryteriów

Niniejsze kryteria mają na celu w szczególności zmniejszenie wpływu drewnianych mebli na środowisko i zdrowie człowieka w całym cyklu życia produktu.

Ich celem jest zwłaszcza:

wykorzystywanie wyprodukowanych materiałów w bardziej zrównoważony sposób,
ograniczenie wykorzystywania substancji niebezpiecznych oraz emisji zanieczyszczeń,
objęcie produktów badaniami pod kątem trwałości

Wymogi w zakresie oceny i weryfikacji

Szczegółowe wymogi w zakresie oceny i weryfikacji podane są w ramach każdego kryterium. W stosownych przypadkach można wykorzystać metody badań inne niż wskazane dla poszczególnych kryteriów, jeżeli są one dopuszczone jako równoważne przez właściwy organ oceniający wniosek.

Jeżeli od wnioskodawcy wymaga się dostarczenia dokumentacji, analiz, protokołów badań lub innych dowodów w celu wykazania zgodności z kryteriami, przyjmuje się, że mogą one pochodzić, odpowiednio, od wnioskodawcy lub od jego dostawcy, lub dostawców, albo od ich dostawcy lub dostawców itp.

Ocenę zgodności muszą przeprowadzać odpowiednie akredytowane laboratoria (jeśli to możliwe), które spełniają ogólne wymogi określone w normie EN ISO 17025.

W stosownych przypadkach właściwe organy mogą wymagać odpowiedniej dokumentacji uzupełniającej, a także mogą przeprowadzać niezależne testy weryfikacyjne.

Zaleca się, aby przy ocenie wniosków i monitorowaniu zgodności z kryteriami właściwe organy uwzględniały wdrożenie uznanych systemów zarządzania środowiskowego, takich jak EMAS lub ISO14001, a także środowiskowe deklaracje produktu (uwaga: te deklaracje i systemy zarządzania nie są wymagane, ale zachęca się do ich stosowania).

KRYTERIA

Zwolnienia

Do określonych kryteriów dotyczących materiałów stosują się następujące zwolnienia:

(i)
Materiały inne niż lite drewno i materiały drewnopochodne, a także materiały inne niż objęte kryteriami dotyczącymi obróbki powierzchni i montażu mebli, stanowiące mniej niż 3 % całkowitej wagi produktu opatrzonego oznakowaniem ekologicznym mogą być zwolnione z wymogu zgodności z "wymogami dotyczącymi drewna i materiałów drewnopochodnych".
(ii)
Elementy wyposażenia, takie jak wkręty i gwoździe, oraz akcesoria metalowe do drzwi przesuwanych i szuflad zwolnione są z wymogu zgodności ze wszystkimi kryteriami dotyczącymi materiałów.

Ocena i weryfikacja: W odniesieniu do materiałów, które zwolnione są z wymogu zgodności z określonymi kryteriami, przedstawia się odpowiednie informacje. Obliczenie procentowej zawartości materiałów, które mogą podlegać zwolnieniu, uwzględnia ilość tych materiałów w materiałach kompozytowych, bez względu na procentową zawartość materiału kompozytowego w gotowym meblu opatrzonym oznakowaniem ekologicznym. Obliczenie całkowitej wagi nie obejmuje wagi elementów wyposażenia.

1.
Opis produktu

Przedstawia się opis produktu (opis funkcjonalny, nazwa lub kod referencyjny produktu; jeżeli dostępne są różne rodzaje tego samego produktu - opis rodzaju, którego dotyczy wniosek). Przedstawia się informacje na temat całkowitej wagi produktu, materiałów użytych w produkcie, w tym elementów wyposażenia i wykończenia, oraz ich wagi.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca przedstawia właściwemu organowi opis produktu obejmujący wyżej wymienione informacje.

2.
Substancje niebezpieczne
a)
Nie zezwala się na dodawanie do produktu drewnianego substancji lub preparatów, którym przypisano lub którym można przypisać w czasie składania wniosku którykolwiek ze zwrotów wskazujących rodzaj zagrożenia (lub ich kombinacje):
R23: (działa toksycznie przez drogi oddechowe),
R24: (działa toksycznie w kontakcie ze skórą),
R25: (działa toksycznie po połknięciu),
R26: (działa bardzo toksycznie przez drogi oddechowe),
R27: (działa bardzo toksycznie w kontakcie ze skórą),
R28: (działa bardzo toksycznie po połknięciu),
R39 (zagraża powstaniem bardzo poważnych nieodwracalnych zmian w stanie zdrowia),
R40 (ograniczone dowody działania rakotwórczego),
R42 (Może powodować uczulenie w następstwie narażenia drogą oddechową),
R43 (Może powodować uczulenie w kontakcie ze skórą),
R45 (może powodować raka),
R46 (może powodować dziedziczne wady genetyczne),
R48 (stwarza poważne zagrożenie zdrowia w następstwie długotrwałego narażenia),
R49 (może powodować raka w następstwie narażenia drogą oddechową),
R50 (działa bardzo toksycznie na organizmy wodne),
R51 (działa toksycznie na organizmy wodne),
R52 (działa szkodliwie na organizmy wodne),
R53 (może powodować długo utrzymujące się niekorzystne zmiany w środowisku wodnym),
R60 (może upośledzać płodność),
R61 (może działać szkodliwie na dziecko w łonie matki),
R62 (możliwe ryzyko upośledzenia płodności),
R63 (możliwe ryzyko szkodliwego działania na dziecko w łonie matki),
R68 (możliwe ryzyko powstania nieodwracalnych zmian w stanie zdrowia),

jak ustanowiono dyrektywą Rady 67/548/EWG z dnia 27 czerwca 1967 r. (dyrektywa w sprawie preparatów niebezpiecznych) w sprawie zbliżenia przepisów ustawodawczych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania substancji niebezpiecznych 4  wraz z jej późniejszymi zmianami oraz przy uwzględnieniu dyrektywy 1999/45/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 5 .

Ewentualnie można uwzględnić klasyfikację zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniającym i uchylającym dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 6 . W tym przypadku nie dopuszcza się dodawania do surowców substancji lub preparatów, którym przypisano lub którym można przypisać w czasie składania wniosku którykolwiek ze zwrotów wskazujących rodzaj zagrożenia (lub ich kombinacje): H300, H301, H310, H311, H317 H330, H331, H334, H351, H350, H340, H350i, H400, H410, H411, H412, H413, H360F, H360D, H361f H361d H360FD, H361fd, H360Fd, H360Df H341, H370, H372.

b)
Produkt nie może zawierać chlorowcowanych organicznych środków wiążących, azirydyny, poliazirydyn oraz pigmentów i dodatków opartych na:
ołowiu, kadmie, chromie (VI), rtęci i ich związkach,
arsenie, borze i miedzi,
cynie organicznej.
c)
W produkcie mogą być stosowane wyłącznie środki zmniejszające palność, które są chemicznie powiązane z matrycą/materiałem lub z powierzchnią matrycy/materiału (reaktywne środki zmniejszające palność). Jeżeli zastosowanym środkom zmniejszającym palność można przypisać którykolwiek z poniższych zwrotów wskazujących rodzaj zagrożenia "R", te reaktywne środki zmniejszające palność powinny przy zastosowaniu zmienić charakter chemiczny i nie podlegać już klasyfikacji w ramach żadnego rodzaju zagrożenia "R". (W matrycy/materiale może pozostać mniej niż 0,1 % środków zmniejszających palność w formie stwierdzonej przed zastosowaniem).
R40 (ograniczone dowody działania rakotwórczego),
R45 (może powodować raka),
R46 (może powodować dziedziczne wady genetyczne),
R49 (może powodować raka w następstwie narażenia drogą oddechową),
R50 (działa bardzo toksycznie na organizmy wodne),
R51 (działa toksycznie na organizmy wodne),
R52 (działa szkodliwie na organizmy wodne),
R53 (może powodować długo utrzymujące się niekorzystne zmiany w środowisku wodnym),
R60 (może upośledzać płodność),
R61 (może działać szkodliwie na dziecko w łonie matki),
R62 (możliwe ryzyko upośledzenia płodności),
R63 (możliwe ryzyko szkodliwego działania na dziecko w łonie matki),
R68 (możliwe ryzyko powstania nieodwracalnych zmian w stanie zdrowia),

jak ustanowiono dyrektywą 67/548/EWG wraz z jej późniejszymi zmianami.

Wyłącza się środki zmniejszające palność, które są jedynie fizycznie wymieszane z matrycą/materiałami (dodatki zmniejszające palność).

Ewentualnie można uwzględnić klasyfikację zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1272/2008. W takim przypadku do surowców nie można dodawać żadnych substancji lub preparatów, którym przypisuje się lub którym można przypisać którykolwiek ze zwrotów wskazujących rodzaj zagrożenia (lub ich kombinacje): H351, H350, H340, H350i, H400, H410, H411, H412, H413, H360F, H360D, H361f, H361d, H360FD, H361fd, H360Fd, H360Df, H341.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca przedstawia deklarację zgodności z niniejszym kryterium wraz z listą składników i powiązaną dokumentacją taką jak karty charakterystyki.

3.
Wymogi dotyczące drewna i materiałów drewnopochodnych
a)
Zrównoważona gospodarka leśna

Producent stosuje strategię zrównoważonego nabywania drewna oraz posiada system śledzenia i weryfikowania pochodzenia drewna oraz śledzenia jego drogi od lasu do pierwszego punktu odbioru.

Pochodzenie całego drewna jest udokumentowane. Producent musi zagwarantować, że całe drewno pochodzi z legalnych źródeł. Drewno nie może pochodzić z obszarów chronionych ani obszarów oficjalnie przeznaczanych pod ochronę, starych kompleksów leśnych oraz lasów o dużej wartości przyrodniczej zdefiniowanych w przepisach krajowych zainteresowanej strony, chyba że kupujący postępuje wyraźnie zgodnie z krajowymi przepisami dotyczącymi ochrony przyrody.

Do dnia 30 czerwca 2011 r. w przypadku wprowadzanych do obrotu produktów drewnianych opatrzonych oznakowaniem ekologicznym co najmniej 50 % litego drewna i 20 % materiałów drewnopochodnych musi pochodzić z lasów, w których prowadzona jest zrównoważona gospodarka leśna, posiadających certyfikat w ramach niezależnych programów certyfikacji lasów prowadzonych przez strony trzecie w oparciu o kryteria wymienione w ust. 15 rezolucji Rady z dnia 15 grudnia 1998 r. w sprawie realizacji strategii leśnej dla UE i w wersjach późniejszych, lub z materiałów pochodzących z recyklingu.
Od dnia 1 lipca 2011 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. w przypadku wprowadzanych do obrotu produktów drewnianych opatrzonych oznakowaniem ekologicznym co najmniej 60 % litego drewna i 30 % materiałów drewnopochodnych musi pochodzić z lasów, w których prowadzona jest zrównoważona gospodarka leśna, posiadających certyfikat w ramach niezależnych programów certyfikacji lasów prowadzonych przez strony trzecie w oparciu o kryteria wymienione w ust. 15 rezolucji Rady z dnia 15 grudnia 1998 r. w sprawie realizacji strategii leśnej dla UE i w wersjach późniejszych, lub z materiałów pochodzących z recyklingu.
Od dnia 1 stycznia 2013 r. w przypadku wprowadzanych do obrotu produktów drewnianych opatrzonych oznakowaniem ekologicznym co najmniej 70 % litego drewna i 40 % materiałów drewnopochodnych musi pochodzić z lasów, w których prowadzona jest zrównoważona gospodarka leśna, posiadających certyfikat w ramach niezależnych programów certyfikacji lasów prowadzonych przez strony trzecie w oparciu o kryteria wymienione w ust. 15 rezolucji Rady z dnia 15 grudnia 1998 r. w sprawie realizacji strategii leśnej dla UE i w wersjach późniejszych, lub z materiałów pochodzących z recyklingu.

Ocena i weryfikacja: Aby spełnić te warunki, wnioskodawca wykazuje, że produkty drewniane opatrzone oznakowaniem ekologicznym, wprowadzone do obrotu po raz pierwszy po dacie określonej w niniejszym kryterium, zawierają odpowiednią ilość certyfikowanego drewna. Jeżeli takie wykazanie nie jest możliwe, właściwy organ wyda licencję na stosowanie oznakowania ekologicznego wyłącznie na okres, za który można wykazać, że warunek ten został spełniony. Wnioskodawca przedstawia stosowną dokumentację od dostawcy drewna, wskazującą rodzaj, ilość i dokładne pochodzenie drewna zużytego w produkcji mebla. Wnioskodawca przedstawia stosowny certyfikat wykazujący, że program certyfikacji należycie spełnia wymogi określone w ust. 15 rezolucji Rady z dnia 15 grudnia 1998 r. w sprawie realizacji strategii leśnej dla UE.

Definicja: Materiały drewnopochodne oznaczają materiały wykonane poprzez związanie spoiwami lub klejami co najmniej jednego z następujących materiałów: włókien drzewnych, struganych lub skrawanych płatów drewna, lub odpadów drzewnych z lasów, plantacji, drewna ciętego, pozostałości z przemysłu celulozowo-papierniczego, lub drewna pochodzącego z recyklingu. Materiały drewnopochodne obejmują: twardą płytę pilśniową, płytę pilśniową, płytę pilśniową średniej gęstości, płytę wiórową, płytę o wiórach zorientowanych (OSB), sklejkę oraz płyty litego drewna. Termin "materiały drewnopochodne" dotyczy również materiałów kompozytowych wykonanych z płyt drewnopochodnych pokrytych tworzywem sztucznym, laminowanym tworzywem sztucznym, metalem lub innymi materiałami pokryciowymi oraz płyt drewnopochodnych w postaci gotowej/półfabrykatów.

Oprócz kryteriów określonych w niniejszej sekcji materiały drewnopochodne w postaci gotowej lub półfabrykatów oraz materiały drewnopochodne pokryte tworzywem sztucznym, laminowanym tworzywem sztucznym, metalem lub innymi materiałami pokryciowymi spełniają również kryteria dotyczące obróbki powierzchni.

b)
Włókna drewniane pochodzące z recyklingu

Drewno pokonsumpcyjne, wióry lub włókna stosowane w produkcji materiałów drewnopochodnych (wsad) spełniają co najmniej warunki norm przemysłowych EPF, o których mowa w ust. 6 dokumentu "Norma EPF dotycząca warunków dostaw drewna z recyklingu" ("EPF Standard for delivery conditions of recycled wood") z dnia 24 października 2002 r. Tabela odniesień dotyczących tych norm znajduje się również w dodatku.

Ocena i weryfikacja: Przedstawia się deklarację, że w produkcji materiałów drewnopochodnych stosowane jest drewno pokonsumpcyjne. Ponadto przedstawia się wyniki badań weryfikujących zgodność z dopuszczalnymi poziomami zawartości określonymi w dodatku.

c)
Substancje impregnujące i konserwanty
(i)
Meble przeznaczone do użytku wewnątrz pomieszczeń nie są impregnowane.

Wszystkie pozostałe meble, w których zastosowano impregnowanie lub konserwanty, spełniają wymogi dotyczące substancji niebezpiecznych (sekcja 2).

(ii)
Drewna litego po wyrębie nie poddaje się działaniu substancji lub preparatów zawierających substancje, które sklasyfikowane są w którymkolwiek z poniższych wykazów:
jako klasa 1a według zalecanej przez WHO klasyfikacji pestycydów pod względem niebezpieczeństwa (substancje wyjątkowo niebezpieczne),
jako klasa 1b według zalecanej przez WHO klasyfikacji pestycydów pod względem niebezpieczeństwa (substancje wysoce niebezpieczne).

Ponadto obróbka drewna jest zgodna z przepisami dyrektywy Rady 79/117/EWG 7  oraz dyrektywy Rady 76/769/EWG 8 .

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca przedstawia deklarację zgodności z niniejszym kryterium, wykaz użytych substancji oraz kartę charakterystyki dla każdej z nich.

d)
Stosowanie niebezpiecznych substancji i preparatów w produkcji materiałów drewnopochodnych

Oprócz zawartych w sekcji 2 wymogów dotyczących substancji niebezpiecznych wszystkie substancje i preparaty stosowane w produkcji materiałów drewnopochodnych spełniają następujące wymogi:

(i)
Drewna pierwotnego nie poddaje się działaniu substancji lub preparatów zawierających substancje, które sklasyfikowane są w którymkolwiek z poniższych wykazów:
jako klasa 1a według zalecanej przez WHO klasyfikacji pestycydów pod względem niebezpieczeństwa (substancje wyjątkowo niebezpieczne),
jako klasa 1b według zalecanej przez WHO klasyfikacji pestycydów pod względem niebezpieczeństwa (substancje wysoce niebezpieczne).

Ponadto obróbka drewna jest zgodna z przepisami dyrektywy Rady 79/117/EWG oraz dyrektywy Rady 76/769/EWG.

(ii)
Zawartość wolnego formaldehydu w produktach lub preparatach stosowanych w płytach nie przekracza 0,3 % (wagowo). Zawartość wolnego formaldehydu w środkach wiążących, spoiwach i klejach stosowanych w płytach sklejkowych lub laminowanych płytach drewnianych nie przekracza 0,5 % (wagowo).

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca przedstawia stosowne deklaracje potwierdzające spełnienie powyższych wymogów. W odniesieniu do produktów chemicznych stosowanych w produkcji materiałów drewnopochodnych przedstawia się kartę charakterystyki lub równoważną dokumentację, zawierającą informacje o klasie zagrożenia zdrowia.

d)
Emisja formaldehydu z niepoddanych obróbce surowców drewnopochodnych

Dopuszcza się użycie materiałów drewnopochodnych w meblu, o ile spełniają one poniższe wymogi:

i)
Płyta wiórowa: emisja formaldehydu z płyty wiórowej w stanie surowym, tj. przed poddaniem jej obróbce mechanicznej lub nałożeniem powłoki, nie może przekraczać 50 % wartości progowej, która pozwala na zaklasyfikowanie jej do klasy E1 zgodnie z normą EN 312.
ii)
Płyta pilśniowa: emisja formaldehydu z płyty pilśniowej w stanie surowym, tj. przed poddaniem jej obróbce mechanicznej lub nałożeniem powłoki, nie może przekraczać 50 % wartości progowej, która pozwala na zaklasyfikowanie jej do klasy E1 zgodnie z normą EN 622-1. Niemniej płyty pilśniowe zaklasyfikowane do klasy E1 będą akceptowane, jeśli stanowią nie więcej niż 50 % drewna i materiałów drewnopochodnych użytych ogółem w produkcie.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca lub jego dostawca dostarcza dowody potwierdzające, że materiały drewnopochodne emitują mniej niż 4 mg/100 g zgodnie z normą EN 120 (metoda perforacji) lub mniej niż 0,062 mg/m3 zgodnie z normą EN 717-1 (metoda komorowa). Dodatkowo należy przedstawić deklarację potwierdzającą ustanowienie systemu zakładowej kontroli produkcji zgodnie z normą EN 312 lub EN 622-1.

f)
Drewno zmodyfikowane genetycznie

Produkt nie zawiera drewna zmodyfikowanego genetycznie.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca przedstawia deklarację o niestosowaniu drewna zmodyfikowanego genetycznie.

4.
Kryteria dotyczące obróbki powierzchni

Obróbka powierzchni odnosi się do procesu obróbki powierzchni pojedynczego elementu/części mebla lub do mebla jako całości.

a)
Obróbka powierzchni przy pomocy tworzyw sztucznych i metali

Dopuszcza się użycie tworzywa sztucznego i metalu do 2 % całkowitej wagi mebla. Muszą one spełniać ogólne wymogi dotyczące substancji niebezpiecznych określone w sekcji 2.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca przedstawia stosowną dokumentację, aby wykazać zgodność z niniejszymi kryteriami.

b)
Obróbka powierzchni inna niż przy pomocy tworzyw sztucznych i metali

Niniejsze kryterium jest powiązane z powłoką mebli i materiałów drewnianych.

(i)
Niebezpieczne substancje i preparaty (w tym zawartość lotnych związków organicznych)

Wszystkie użyte materiały, substancje i preparaty muszą spełniać wymogi dotyczące niebezpiecznych substancji określone w sekcji 2.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca przedstawia deklarację zgodności z niniejszym kryterium wraz z wykazem składników i powiązaną dokumentacją taką jak karty charakterystyki materiału.

Ponadto substancje chemiczne sklasyfikowane przez producenta/dostawcę chemicznego jako szkodliwe dla środowiska zgodnie ze wspólnotowym systemem klasyfikacji (28. zmiana dyrektywy 67/548/EWG) spełniają jedno z dwóch następujących ograniczeń:

Substancje chemiczne sklasyfikowane zgodnie z dyrektywą 1999/45/WE jako szkodliwe dla środowiska nie mogą być dodawane do substancji i preparatów do obróbki powierzchni. Jednakże produkty mogą zawierać do 5 % lotnych związków organicznych (VOC) zgodnie z definicją zawartą w dyrektywie Rady 1999/13/WE 9  (lotne związki organiczne oznaczają wszelkie związki organiczne charakteryzujące się w temperaturze 293,15 K ciśnieniem pary rzędu 0,01 kPa lub wyższym, lub wykazujące podobną lotność w określonych warunkach użytkowania). Jeżeli produkt wymaga rozcieńczenia, zawartość rozcieńczonego produktu nie może przekroczyć wspomnianej wartości progowej.
Zgodnie z dyrektywą 1999/45/WE stosowana ilość (mokrej farby/lakieru) substancji szkodliwych nie przekracza 14 g/m2 obszaru powierzchni, a stosowana ilość (mokrej farby/lakieru) lotnych substancji organicznych nie przekracza 35 g/m2.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca przedstawia deklarację zgodności z niniejszym kryterium wraz z dokumentami potwierdzającymi tę deklarację, w tym:

pełną recepturę wraz z określeniem ilości i numerami CAS dla substancji składowych,
metodę badawczą oraz wyniki badań dla wszystkich substancji obecnych w produkcie, zgodnie z dyrektywą 67/548/EWG,
deklarację, że wszystkie substancje składowe zostały ujawnione,
liczbę powłok i ilość stosowaną na powłokę na metr kwadratowy powierzchni.

Metoda wprowadzenia:

W celu obliczenia zużycia produktu do obróbki powierzchni oraz zastosowanej ilości stosuje się następujące standardowe stopnie wydajności: aparat natryskowy bez recyklingu 50 %, aparat natryskowy z recyklingiem 70 %, natrysk elektrostatyczny 65 %, natrysk, dzwon/dysk 80 %, powlekanie za pomocą walców 95 %, powlekanie przez obciąganie 95 %, powlekanie próżniowe 95 %, przez zanurzenie 95 %, przez płukanie 95 %.

c)
Formaldehyd

Emisja formaldehydu z substancji oraz preparatów do obróbki powierzchniowej uwalniających formaldehyd wynosi mniej niż 0,062 mg/m3.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca lub jego dostawca przedstawia deklarację dotyczącą spełnienia powyższego wymogu wraz z informacją o obróbce powierzchni (np. kartą charakterystyki materiału) lub wynikami testu udowadniającego, że maksymalna wartość emisji formaldehydu nie przekracza określonego limitu (na podstawie normy EN 717-1).

d)
Plastyfikatory

Jeżeli w procesie produkcji stosowane są jakiekolwiek substancje plastyfikujące, ftalany muszą spełniać wymogi dotyczące substancji niebezpiecznych określone w sekcji 2.

Ponadto niedozwolone w produkcje jest stosowanie ftalanu dioktylu (DNOP), ftalanu diizononylu (DINP) i ftalanu diizodecylu (DIDP).

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca przedstawia deklarację zgodności z niniejszym kryterium.

e)
Produkty biobójcze

Dozwolone jest stosowanie jedynie produktów biobójczych zawierających biobójcze substancje aktywne ujęte w załączniku IA do dyrektywy 98/8/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 10  oraz dopuszczone do stosowania w meblach.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca przedstawia deklarację dotyczącą spełnienia wymogów niniejszego kryterium wraz z wykazem zastosowanych produktów biobójczych.

5.
Kryteria dotyczące montażu mebli

Niniejsze kryterium dotyczy klejenia części w ramach montażu mebli, tj. spoiw

a)
Substancje niebezpieczne w dodatkach i środkach wiążących

Muszą one spełniać wymogi określone w sekcji 2, dotyczącej substancji niebezpiecznych.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca przedstawia stosowne deklaracje potwierdzające spełnienie powyższych wymogów. Dla każdego produktu chemicznego użytego w montażu mebla przedstawia się kartę charakterystyki lub równoważną dokumentację, zawierającą informacje o klasie zagrożenia zdrowia. Dostawca przedstawia sprawozdania z badań lub deklarację stwierdzającą zawartość wolnego formaldehydu.

b)
Lotne związki organiczne (VOC)

Zawartość lotnych związków organicznych w spoiwach użytych w montażu mebli nie może przekroczyć 5 % (wagowo). (Lotne związki organiczne oznaczają związki organiczne charakteryzujące się w temperaturze 293,15 K ciśnieniem pary rzędu 0,01 kPa lub wyższym, lub wykazujące podobną lotność w określonych warunkach użytkowania).

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca przedstawia deklarację wskazującą wszystkie spoiwa użyte do montażu mebla oraz deklarację zgodności z powyższym kryterium.

6.
Kryteria dotyczące produktu końcowego
a)
Trwałość i bezpieczeństwo

Produkt spełnia wymogi dotyczące trwałości, wytrzymałości, bezpieczeństwa i stabilności w ramach norm EN mających zastosowanie do użytkowania produktu. Jeżeli nie istnieją normy EN, stosuje się wymogi norm ISO. Jeżeli nie istnieją normy EN lub ISO, niezależna instytucja przeprowadzająca badania dokonuje oceny trwałości, wytrzymałości, bezpieczeństwa i stabilności produktu na podstawie jego projektu i wyboru materiałów.

Instrukcja dla użytkownika zawiera wykaz norm i standardów zastosowanych do oceny trwałości.

Z uwagi na znaczenie kryterium trwałości oraz dla usprawnienia oceny trwałości produktu EUEB podejmie inicjatywę mającą na celu propagowanie przyjęcia norm trwałości EN, które będą musiały być dostępne podczas kolejnego przeglądu obecnych kryteriów.

Ocena i weryfikacja: Producent przedstawia deklarację wraz z dokumentacją dotyczącą metod badań przeprowadzonych przez akredytowaną instytucję oraz wyniki badań.

b)
Konserwacja

Konserwacja wyrobów odbywa się bez użycia rozpuszczalników pochodzenia organicznego.

Producent gwarantuje dostępność części zamiennych (oryginalnych części użytkowych lub części spełniających równoważne funkcje) na żądanie podczas całego faktycznego okresu przemysłowego wytwarzania danego produktu oraz przez okres 5 lat od momentu zatrzymania odnośnego rodzaju produkcji.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca lub jego dostawca przedstawia deklarację wraz z dokumentami, z których wynika, że to kryterium zostało spełnione.

c)
Recykling i odpady

Produkt musi łatwo nadawać się do ponownego wykorzystania. Konsument otrzymuje szczegółowy opis najlepszego sposobu pozbycia się produktu (ponowne wykorzystanie, recykling, wtórne przyjęcie przez wnioskodawcę, produkcja energii) rozróżniający te sposoby według wpływu na środowisko. W odniesieniu do każdego z wariantów wyraźnie określa się, jakie środki ostrożności należy zachować, aby ograniczyć wpływ na środowisko.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca lub jego dostawca przedstawia wzór informacji, które zostaną dołączone, oraz uzasadnienie zaleceń.

d)
Informacje dla konsumenta

Do produktu opatrzonego oznakowaniem ekologicznym dołącza się następujące informacje:

informacje o przydatności do użytku domowego i w miejscach publicznych (lekka lub intensywna eksploatacja, wewnątrz lub na zewnątrz pomieszczeń),
informacje o czyszczeniu i pielęgnacji,
instrukcję wymiany na żądanie u producenta lub detalisty elementów szklanych (jeśli produkt takie posiada) w przypadku ich pęknięcia lub uszkodzenia,
zalecenie skontaktowania się z lokalnymi kompentnymi organami w sprawie najlepszego sposobu utylizacji starych mebli i materiałów,
instrukcję montażu,
optymalne wykorzystanie z ergonomicznego punktu widzenia, w stosownych przypadkach,
nazwy gatunków litego drewna,
należy wskazać wszelkie zabiegi i konserwanty, których użyto do produktów przeznaczonych do użytkowania na świeżym powietrzu (chemiczne, biologiczne lub fizyczne),
zalecenie, aby konsument użytkował produkty opatrzone oznakowaniem ekologicznym w sposób pozwalający na zachowanie ich w dobrym stanie.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca przedstawia wzór materiałów informacyjnych dołączanych do produktu opatrzonego oznakowaniem ekologicznym.

e)
Opakowanie produktu końcowego

Opakowanie musi spełniać następujące wymogi:

(i)
Być wykonane z jednego z następujących rodzajów surowca:
surowiec łatwo nadający się do recyklingu,
surowce pochodzące z zasobów odnawialnych,
surowce przeznaczone do ponownego wykorzystania, takie jak pokrycia z materiałów włókienniczych.
(ii)
Wszystkie surowce można łatwo podzielić ręcznie na nadające się do recyklingu części złożone z jednego rodzaju surowca (np. karton, papier, plastik, materiały włókiennicze).

Ocena i weryfikacja: Na wniosku podaje się opis opakowania produktu wraz z odpowiednią deklaracją zgodności z powyższymi kryteriami.

f)
Informacje na opakowaniu

Na opakowaniu umieszcza się następujący tekst:

"Aby uzyskać więcej informacji wyjaśniających, dlaczego ten produkt został oznaczony kwiatkiem (wspólnotowym oznakowaniem ekologicznym), należy odwiedzić stronę internetową: http://www.ecolabel.eu".

Na opakowaniu i w instrukcji dla użytkownika umieszcza się również następujący (lub równoznaczny) tekst:

"Więcej informacji można uzyskać na stronie internetowej dotyczącej oznakowania ekologicznego UE. Dodatkowych informacji udziela: nazwa/adres działu konsumenckiego wnioskodawcy".

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca przedstawia próbkę opakowania produktu, instrukcję dla użytkownika i informacje dołączane do produktu, a także deklarację zgodności z każdym elementem powyższego kryterium.

g)
Informacje widniejące na oznakowaniu ekologicznym

Pole 2 oznakowania ekologicznego zawiera następujący tekst:

drewno z lasów, w których prowadzona jest odpowiednia gospodarka leśna,
obniżona zawartość substancji niebezpiecznych,
produkt zbadany pod kątem trwałości.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca przedstawia próbkę opakowania produktu pokazującą jego oznakowanie oraz deklarację zgodności z powyższym kryterium.

DODATEK 

Dopuszczalne poziomy zawartości pierwiastków i substancji dozwolonych w włóknach drzewnych pochodzących z recyklingu przeznaczonych na produkcję materiałów drewnopochodnych

Pierwiastki i związki chemiczneDopuszczalny poziom zawartości (w mg/kg materiału drewnopochodnego pochodzącego z recyklingu)
Arsen25
Kadm50
Chrom25
Miedź40
Ołów90
Rtęć25
Fluor100
Chlor1.000
Pentachlorofenol (PCP)5
Oleje smołowe (benzo(a)piren)0,5
1 Dz.U. L 237 z 21.9.2000, s. 1.
2 Art. 3:

- zmieniony przez art. 13 decyzji nr 2013/295/UE z dnia 17 czerwca 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.167.57) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 4 decyzji nr 2014/336/UE z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.168.112) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 3 decyzji nr (UE) 2015/2056 z dnia 13 listopada 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.300.41) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

3 Załącznik zmieniony przez sprostowanie z dnia 17 sierpnia 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.209.62).
4 Dz.U. 196 z 16.8.1967, s. 1.
5 Dz.U. L 200 z 30.7.1999, s. 1.
6 Dz.U. L 353 z 31.12.2008, s. 1.
7 Dz.U. L 33 z 8.2.1979, s. 36.
8 Dz.U. L 262 z 27.9.1976, s. 201.
9 Dz.U. L 85 z 29.3.1999, s. 1.
10 Dz.U. L 123 z 24.4.1998, s. 1.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.