Decyzja 2018/1249 w sprawie działania Unii Europejskiej na rzecz wsparcia oenzetowskiego mechanizmu weryfikacji i inspekcji w Jemenie

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2018.235.14

Akt utracił moc
Wersja od: 18 września 2018 r.

DECYZJA RADY (WPZiB) 2018/1249
z dnia 18 września 2018 r.
w sprawie działania Unii Europejskiej na rzecz wsparcia oenzetowskiego mechanizmu weryfikacji i inspekcji w Jemenie

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 14 kwietnia 2015 r. Rada Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych przyjęła rezolucję RB ONZ nr 2216 (2015), która nałożyła embargo na dostarczanie, sprzedaż lub przekazywanie broni oraz materiałów pokrewnych wszelkiego rodzaju Alemu Abdullahowi Salehowi, byłemu prezydentowi Jemenu, i niektórym innym osobom i podmiotom, które miały zostać wyznaczone przez odnośny powołany w ramach Rady Bezpieczeństwa Komitet ds. Sankcji.

(2) W odpowiedzi na wniosek rządu Jemenu z dnia 6 sierpnia 2015 r. i zgodnie z rezolucją Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 2216 (2015) Sekretarz Generalny Organizacji Narodów Zjednoczonych, pismem z dnia 11 sierpnia 2015 r. skierowanym do rządu Jemenu, wyraził zgodę na ustanowienie oenzetowskiego mechanizmu weryfikacji i inspekcji ("UNVIM") w celu ułatwienia niezakłóconego przepływu towarów komercyjnych do Jemenu oraz gospodarczego ożywienia tego kraju.

(3) UNVIM rozpoczął działanie w dniu 5 maja 2016 r. Zapewnieniem działania UNVIM i zarządzaniem nim zajmuje się - w imieniu Biura ONZ ds. Koordynacji Pomocy Humanitarnej ("UN OCHA"), rządu Jemenu i zainteresowanych państw członkowskich ONZ - Biuro Narodów Zjednoczonych ds. Obsługi Projektów ("UNOPS").

(4) W dniu 3 kwietnia 2017 r. Rada podkreśliła, jak istotne jest zapewnienie skutecznej i terminowej obsługi żeglugi handlowej do Jemenu, a także wyraziła całkowite poparcie dla dalszego działania UNVIM oraz pełnego i niezakłóconego wykonywania jego mandatu. Rada wezwała także do pełnego wdrożenia ukierunkowanego embarga na broń nałożonego przez Radę Bezpieczeństwa ONZ i potwierdziła, że w tym względzie rygorystyczne zastosowanie mają zasady określone we wspólnym stanowisku Rady 2008/944/WPZiB 1 .

(5) W dniu 27 grudnia 2017 r. UNVIM przedstawił projekt z myślą o wzmocnieniu swoich działań i przedłużeniu ich na kolejny okres jednego roku - do marca 2019 r. - w szczególności poprzez dalsze przyspieszenie procedury wydawania zezwoleń dotyczących ładunków komercyjnych i zwiększenie swoich zdolności do rozmieszczania dodatkowego personelu i dodatkowych zasobów w odnośnych portach. Aby to wzmocnienie było możliwe, konieczne jest wsparcie na rzecz zwiększenia personelu UNVIM oraz na rzecz zakupu dodatkowego sprzętu do przeprowadzania inspekcji. Unia powinna wnieść wkład finansowy w takie wsparcie.

(6) W dniu 25 czerwca 2018 r. Rada podkreśliła, jak istotne jest zapewnienie skutecznej i terminowej obsługi żeglugi handlowej w odnośnych portach, w tym w zakresie paliw, oraz wyraziła całkowite poparcie dla dalszego działania UNVIM i pełnego i niezakłóconego wykonywania jego mandatu, a także postanowiła rozważyć wzmocnienie mandatu UNVIM.

(7) Techniczne wykonanie niniejszej decyzji należy powierzyć UNOPS. Wkład Unii na rzecz UNVIM w istotny sposób umożliwi UNVIM dalsze wykonywanie zadań polegających na świadczeniu usług monitorowania i inspekcji zapewniających, by ładunki komercyjne wwożone na jemeńskie wody terytorialne spełniały warunki rezolucji RB ONZ nr 2216 (2015). Jeśli mandat lub potrzeby UNVIM zmienią się w sposób podważający adekwatność lub stosowność projektu względem realizacji jego celów, wkład Unii będzie musiał zostać odpowiednio poddany ponownej ocenie.

(8) Nadzór nad właściwym wykorzystaniem wkładu finansowego Unii należy powierzyć Komisji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Unia wspiera UNVIM, mając na względzie ogólny cel, którym jest przyczynienie się do przywrócenia niezakłóconego swobodnego przepływu towarów komercyjnych do Jemenu poprzez zapewnienie przejrzystej i skutecznej procedury wydawania zezwoleń dotyczących ładunków komercyjnych mających trafić do jemeńskich portów niebędących pod kontrolą rządu Jemenu.
2. 
Poszczególne cele projektu są następujące:
-
zwiększenie przepływu ładunków komercyjnych do Jemenu poprzez dalsze przyspieszenie procedury wydawania zezwoleń dotyczących ładunków komercyjnych i przywrócenie zaufania przedsiębiorstw żeglugowych, jeśli chodzi o dostępność portu w Al-Hudajdzie i As-Salif,
-
zwiększenie zdolności UNVIM do rozmieszczenia dodatkowego personelu i dodatkowych zasobów w Dżibuti, w Porcie Króla Abdullaha (Królestwo Arabii Saudyjskiej), w portach w Salali i Suharze (Oman) oraz w porcie w Dubaju (Zjednoczone Emiraty Arabskie), a także zwiększenie możliwości reagowania przez UNVIM, na wypadek gdyby w czasie trwania projektu powierzono mu dodatkowe obowiązki w porcie w Al-Hudajdzie.
3. 
Niniejszą decyzją Unia wnosi wkład w koszty związane ze wzmocnieniem UNVIM, a tym samym także w pomoc w zaspokajaniu potrzeb jemeńskiej ludności w ramach szerzej pojętej strategii pomocy humanitarnej.

Szczegółowy opis przedsięwzięć w ramach projektu znajduje się w załączniku.

Artykuł  2
1. 
Za wykonanie niniejszej decyzji odpowiada Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (WP).
2. 
Realizacja techniczna przedsięwzięć, o których mowa w art. 1, zostaje powierzona UNOPS. UNOPS wykonuje swoje zadanie pod kierownictwem WP. W tym celu WP dokonuje niezbędnych ustaleń z UNOPS.
Artykuł  3
1. 
Finansowa kwota odniesienia na realizację projektu, o którym mowa w art. 1 ust. 2, wynosi 4 915 504,24 EUR.
2. 
Kwota przewidziana na okres sześciu miesięcy następujących po zawarciu umowy finansowej, o której mowa w ust. 4 niniejszego artykułu wynosi 2 748 472,96 EUR. Pozostała kwota 2 167 031,28 EUR zostanie wykorzystana pod warunkiem, że Rada tak zdecyduje w następstwie przeglądu, o którym mowa w art. 5 ust. 2.
3. 
Wydatkami pokrywanymi z kwoty określonej w ust. 1 zarządza się zgodnie z procedurami i zasadami mającymi zastosowanie do budżetu Unii.
4. 
Komisja nadzoruje właściwe zarządzanie wydatkami, o których mowa w ust. 1. W tym celu Komisja zawiera umowę finansową z UNOPS. Zgodnie z tą umową finansową zobowiązuje się UNOPS do wyeksponowania wkładu Unii.
5. 
Komisja dąży do zawarcia umowy finansowej, o której mowa w ust. 4, w jak najkrótszym terminie po dniu 18 września 2018 r. Informuje Radę o wszelkich związanych z tym trudnościach oraz o dacie zawarcia tej umowy finansowej.
Artykuł  4
1. 
WP składa Radzie sprawozdania z wykonania niniejszej decyzji na podstawie regularnych sprawozdań przygotowywanych przez UNVIM, w tym w sprawie comiesięcznych posiedzeń komitetu sterującego UNVIM. Na podstawie tych sprawozdań Rada dokonuje oceny.
2. 
Komisja przedstawia Radzie informacje na temat finansowych aspektów realizacji projektu, o którym mowa w art. 1.
Artykuł  5
1. 
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
2. 
Rada dokonuje przeglądu niniejszej decyzji pięć miesięcy po dniu zawarcia umowy finansowej, o której mowa w art. 3 ust. 4.
3. 
Niniejsza decyzja wygasa 12 miesięcy po dniu zawarcia umowy finansowej między Komisją a UNOPS, o której mowa w art. 3 ust. 4. Wygasa ona jednak sześć miesięcy po jej wejściu w życie, jeżeli do tego czasu nie zostanie zawarta umowa finansowa.
Sporządzono w Brukseli dnia 18 września 2018 r.
W imieniu Rady
G. BLÜMEL
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

1.
Kontekst
a)
Skutkiem obecnego konfliktu w Jemenie jest kryzys humanitarny o bardzo dużym zasięgu, który sprawia, że pomocy potrzebuje ok. 75 % ludności (22,2 mln osób). Przeszkody w zakresie przywozu komercyjnego do Jemenu prowadzą do poważnych braków w artykułach pierwszej potrzeby, podwyżek cen dostępnych towarów oraz rozwoju czarnego rynku i sieci przemytniczych.

Aby zaradzić tragicznej sytuacji humanitarnej w Jemenie, należy bezwzględnie kontynuować regularne przepływy ładunków komercyjnych do tego kraju. Rezolucja Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 2216 (2015) upoważnia państwa członkowskie ONZ do podjęcia niezbędnych kroków w celu zapobieżenia bezpośredniemu lub pośredniemu dostarczaniu, sprzedaży lub przekazywaniu przez obywateli państw członkowskich lub poprzez terytoria państw członkowskich lub z ich terytoriów - lub przy użyciu statków pływających pod banderą państw członkowskich lub ich statków powietrznych - broni oraz materiałów pokrewnych wszelkiego rodzaju, łącznie z bronią i amunicją, pojazdami wojskowymi i sprzętem wojskowym, sprzętem paramilitarnym oraz częściami zamiennymi do nich niektórym osobom i podmiotom, które mają zostać wyznaczone przez komitet ustanowiony na mocy tej rezolucji. Aby ułatwić niezakłócony przepływ towarów komercyjnych do Jemenu, rząd Jemenu zwrócił się do ONZ o świadczenie usługi monitorowania i inspekcji zapewniającej, by ładunki komercyjne wwożone na jemeńskie wody terytorialne spełniały warunki rezolucji RB ONZ nr 2216 (2015).

W grudniu 2015 r. zwrócono się do Biura Narodów Zjednoczonych ds. Obsługi Projektów ("UNOPS") o to, by w imieniu Biura ONZ ds. Koordynacji Pomocy Humanitarnej ("UN OCHA"), rządu Jemenu i zainteresowanych państw członkowskich ONZ zapewniło działanie mechanizmu nadzorowania usług monitorowania i inspekcji ("UNVIM") oraz zarządzało nim w celu ułatwienia niezakłóconego przepływu towarów komercyjnych do obszarów Jemenu niebędących pod kontrolą rządu Jemenu. UNVIM rozpoczął działanie w dniu 5 maja 2016 r.

W następstwie ograniczeń nałożonych w listopadzie 2017 r. przez koalicję na żeglugę do północnego Jemenu, UNVIM przeprowadził rozmowy z darczyńcami oraz partnerami zewnętrznymi, a także z koalicją. Propozycja przedłużenia działania UNVIM na okres od kwietnia 2018 r. do marca 2019 r. stanowiła odzwierciedlenie treści tych rozmów, które dotyczyły wzmocnienia jego zdolności, oraz służyła rozwianiu obaw co do przemytu broni na pokładzie statków handlowych i zmniejszeniu opóźnień w żegludze handlowej.

UNVIM działa obecnie w Dżibuti, gdzie dysponuje 4 osobami zajmującymi się monitorowaniem, 4 inspektorami, 4 zespołami psów wykrywających materiały wybuchowe, 13 osobami do obsługi zarządczo-technicznej i maksymalnie 7 osobami oddelegowanymi ze Zjednoczonego Królestwa, a także w Dżuddzie (Królestwo Arabii Saudyjskiej), gdzie 2 osoby zajmują się monitorowaniem. Trwają rozmowy dotyczące rozszerzenia działań monitorujących UNVIM w Porcie Króla Abdullaha (Królestwo Arabii Saudyjskiej), w portach w Salali i Suharze (Oman) oraz w porcie w Dubaju (Zjednoczone Emiraty Arabskie).

b)
UE stale podkreśla znaczenie skutecznej i terminowej obsługi żeglugi handlowej oraz wyraża poparcie dla dalszego działania UNVIM i niezakłóconego wykonywania jego mandatu. Wszelkie formy unijnego wsparcia na rzecz dalszego działania UNVIM należy zatem rozpatrywać z perspektywy poprawy skuteczności mechanizmu, co ma służyć zwiększeniu zdolności podmiotów i państw do dostarczania towarów komercyjnych ludności Jemenu. Jak przyznaje się w konkluzjach Rady z kwietnia 2017 r. konieczne jest całkowite wsparcie koalicji i rządu Jemenu, aby zapewnić UNVIM skuteczne działanie w pełnym wymiarze. Ponadto przedsięwzięcia UE należy też rozpatrywać w ramach szerzej pojętych zobowiązań UE na rzecz politycznego rozwiązania konfliktu, przy pełnym poparciu wysiłków specjalnego wysłannika ONZ.
2.
UNVIM - procedura inspekcji i weryfikacji

Mechanizm UNVIM ma obecnie zastosowanie do wszystkich statków, o tonażu przekraczającym 100 ton metrycznych, mających zawinąć do jemeńskich portów niebędących pod kontrolą rządu Jemenu oraz do: 1) wszystkich statków transportujących towary komercyjne nabyte przez podmioty handlowe lub rządowe z siedzibą w Jemenie i przeznaczone do sprzedaży w Jemenie; 2) pomocy dwustronnej z państw członkowskich ONZ przekazywanej poza kanałem oenzetowskich agencji, funduszy i programów oraz uznawanych międzynarodowych organizacji humanitarnych.

Procedura weryfikacji rozpoczyna się w momencie, gdy przedsiębiorstwo żeglugowe składa za pośrednictwem portalu www.vimye.org wniosek o zezwolenie, załącza niezbędne dokumenty i przedkłada całą niezbędną dokumentację UNVIM. W terminie 48 godzin UNVIM dokonuje przeglądu dokumentacji i wysyła powiadomienie do partnerów zewnętrznych, takich jak Komórka ds. Operacji Ewakuacyjnych i Humanitarnych Sił Koalicji (EHOC). Następnie UNVIM decyduje o tym, czy należy przeprowadzić inspekcję statku czy też nie, biorąc pod uwagę własną procedurę, w tym rozbieżności w otrzymanej dokumentacji, niezgłoszone zawinięcia do portów, podejrzane ruchy statku, przypadki wyłączania systemu automatycznej identyfikacji (AIS) na dłużej niż 4 godziny oraz informacje zwrotne od partnerów zewnętrznych. Inspekcje statków przeprowadzane są albo w porcie na wodach terytorialnych, albo na morzu na wodach międzynarodowych.

Następnie przyznaje się zezwolenie albo odmawia się jego przyznania (anulowanie, odmowa lub cofnięcie). Przemieszczenia statków, które posiadają zezwolenie, są nadal monitorowane przez UNVIM za pośrednictwem AIS, w tym podczas tranzytu do strefy oczekiwania będącej pod kontrolą koalicji, ze strefy oczekiwania do obszaru kotwiczenia oraz z obszaru kotwiczenia do miejsca rozładunku. Śledzenie przez UNVIM kończy się w momencie, gdy statki posiadające zezwolenie opuszczają jemeńskie porty na Morzu Czerwonym po dokonaniu rozładunku i wypłynięciu z portu. W trakcie całej procedury UNVIM pozostaje w ścisłym kontakcie z przedsiębiorstwami żeglugowymi i dowódcą (kapitanem) statku oraz odgrywa kluczową rolę w rozwiązywaniu wszelkich problemów, jakie statek może napotkać na morzu, w tym pośredniczy w kontaktach z EHOC i koalicją. Ułatwianie przez UNVIM całej procedury przyznawania zezwoleń i stała komunikacja z przedsiębiorstwami żeglugowymi ma zasadnicze znaczenie dla utrzymania zaufania międzynarodowych linii żeglugowych, a tym samym dla zapewnienia, by - pomimo trwającego konfliktu - kontynuowany był przywóz towarów komercyjnych przeznaczonych dla znacznej części jemeńskiej ludności.

UNVIM stara się także utrzymać zaufanie międzynarodowej wspólnoty żeglugowej poprzez organizację cokwartalnych spotkań z jej przedstawicielami, służących zapewnieniu, że trudności i wyzwania, z którymi się spotykają, są odpowiednio rozumiane i rozstrzygane.

3.
Cele ogólne

Aby UNVIM mógł bez przeszkód wykonywać swój mandat, przedmiotowe działanie ma ogólnie na celu przyczynienie się do przywrócenia niezakłóconego swobodnego przepływu towarów komercyjnych do Jemenu poprzez zapewnienie przejrzystej i skutecznej procedury wydawania zezwoleń dotyczących ładunków komercyjnych mających trafić do jemeńskich portów niebędących pod kontrolą rządu Jemenu.

Poszczególne cele są następujące:

-
Zwiększenie przepływu ładunków komercyjnych do Jemenu poprzez dalsze przyspieszenie procedury wydawania zezwoleń dotyczących ładunków komercyjnych i przywrócenie zaufania przedsiębiorstw żeglugowych, jeśli chodzi o dostępność portu w Al-Hudajdzie i As-Salif, pomimo trwającego konfliktu.
-
Zwiększenie zdolności UNVIM do rozmieszczenia dodatkowego personelu i dodatkowych zasobów w Dżibuti, w Porcie Króla Abdullaha (Królestwo Arabii Saudyjskiej), w portach w Salali i Suharze (Oman) oraz w porcie w Dubaju (Zjednoczone Emiraty Arabskie), a także zwiększenie możliwości reagowania przez UNVIM, na wypadek gdyby w czasie trwania projektu powierzono mu dodatkowe obowiązki w porcie w Al-Hudajdzie.

Jeśli mandat lub potrzeby UNVIM zmienią się w sposób podważający adekwatność lub stosowność projektu względem realizacji wymienionych wyżej celów, wkład UE należy odpowiednio poddać ponownej ocenie.

4.
Opis przedsięwzięć

UNOPS będzie odpowiadać za techniczną realizację projektu.

Przedsięwzięcie 1: Zwiększenie liczby osób zajmujących się monitorowaniem w ramach UNVIM. Zostanie zatrudnionych: maksymalnie pięć (5) dodatkowych osób zajmujących się monitorowaniem i maksymalnie dwie (2) osoby dokonujące inspekcji ładunków na potrzeby Dżibuti, Portu Króla Abdullaha i portu w Dżuddzie (Królestwo Arabii Saudyjskiej), portów w Salali i Suharze (Oman) oraz portu w Dubaju (Zjednoczone Emiraty Arabskie) lub wszelkich innych lokalizacji, w tym wstępnie rozważanej Al-Hudajdy. Zwiększenie zdolności pozwoliłoby UNVIM dostosowywać się szybko do rozwoju wydarzeń oraz zwiększyć swój zasięg operacyjny w zakresie przeprowadzenia inspekcji statków, a jednocześnie zapewniłoby ciągłość działania UNVIM. W Dżibuti na potrzeby UNVIM zatrudniona zostanie również dodatkowa osoba, która m.in. będzie zajmowała się kontaktami z UE, w szczególności z delegaturami UE w regionie Morza Czerwonego.

Planowane przedsięwzięcia:

-
UNOPS zatrudni nowe osoby zajmujące się monitorowaniem, nowych inspektorów oraz wspomnianą dodatkową osobę zgodnie z zasadami i procedurami zatrudniania obowiązującymi w UNOPS.
-
O tworzeniu nowych stanowisk UNOPS będzie z wyprzedzeniem informować ESDZ.

Ramy czasowe: cały czas trwania projektu.

Przedsięwzięcie 2: Wynajem części portu w Dżibuti. Na mocy umowy o współpracy w ramach projektu podpisanej z władzami Dżibuti w dniu 1 maja 2018 r. UNVIM wynajmuje nabrzeża i miejsca cumowania w porcie Dżibuti, by zapewnić stałe miejsce przeprowadzania inspekcji. W porcie tym odnawiany jest obecnie nowy obiekt, który ułatwi pracę osób zajmujących się monitorowaniem, inspektorów i psów wykrywających materiały wybuchowe. Przyczyni się to także do przyspieszenia procedury inspekcji.

Ramy czasowe: cały czas trwania projektu.

Przedsięwzięcie 3: Zwiększenie z 4 do 6 liczby psów wykrywających materiały wybuchowe (PWMW) w Dżibuti: UNVIM zwiększy liczbę psów i ich przewodników z 4 do 6. Ponieważ psy wymagają odpoczynku podczas inspekcji i zważywszy na warunki klimatyczne w Dżibuti, zwiększenie liczby inspekcji wymaga zadbania o dodatkowe zdolności, by zapewnić dobrostan psów i ciągłość operacyjną.

Planowane przedsięwzięcia:

-
W kwestii oenzetowskich procedur udzielania zamówień - UNOPS albo opublikuje nowe zaproszenie do składania ofert dotyczące PWMW i ich przewodników, by udzielić zamówienia, albo zmodyfikuje istniejącą umowę z podmiotem obecnie obsługującym UNVIM (TDI - The Development Initiative).
-
Włączenie nowych PWMW do istniejącego zespołu składającego się z 4 PWMW i ich przewodników.

Ramy czasowe: cały czas trwania projektu.

Przedsięwzięcie 4: Zakup dodatkowego sprzętu do przeprowadzania inspekcji: w celu wsparcia zespołu UNVIM w Dżibuti w skanowaniu kontenerów i ładunków, UNVIM zakupi dwa (2) przenośne skanery. Ten dodatkowy sprzęt ułatwi terminowe przeprowadzanie inspekcji statków w porcie w Dżibuti i na wodach międzynarodowych.

Planowane przedsięwzięcia:

-
Opracowanie specyfikacji technicznej (w toku).
-
W kwestii procedur udzielania zamówień przez UNOPS - opublikowanie międzynarodowego zaproszenia do składania ofert na dostawę sprzętu oraz udzielenie zamówienia.
-
Dostarczenie sprzętu i przeszkolenie odnośnego personelu. Ramy czasowe: pierwsze 4 miesiące projektu.

Pod koniec projektu przeprowadzone zostanie zbycie aktywów zgodnie z umową podpisaną z Komisją Europejską.

Przedsięwzięcie 5: Realizacja projektu

UNOPS zapewni nadzór nad zarządzaniem programem; będzie on obejmował opracowywanie celów pośrednich, przeglądy wewnętrzne, nadzór nad umowami i zarządzanie finansowe. Przewidziane przedsięwzięcia obejmują:

-
Udzielenie zamówienia na usługi zewnętrzne lub zawarcie umowy na usługi specjalne w odniesieniu do pomocy technicznej przy realizacji projektu.
-
Zarządzanie finansowe i zarządzanie umowami w odniesieniu do usług, które UNOPS zleca stronom trzecim. Ramy czasowe: cały czas trwania projektu.
5.
Oczekiwane wyniki

Oczekuje się, że dzięki zwiększeniu działań operacyjnych UNVIM, w ramach projektu osiągnięte zostaną następujące wyniki:

-
Zapobieżenie napływowi zakazanych towarów do jemeńskich portów na Morzu Czerwonym.
-
Ułatwienie swobodnego przepływu towarów komercyjnych do jemeńskich portów na Morzu Czerwonym.
-
Budowanie zaufania wśród międzynarodowej wspólnoty żeglugowej poprzez opracowanie przejrzystej i sprawnej procedury przywozu towarów komercyjnych do jemeńskim portów na Morzu Czerwonym, pomimo trwającego konfliktu.
-
Wsparcie rządu Jemenu w zaopatrywaniu ludności w niezbędne artykuły pierwszej potrzeby, co nie jest w pełni możliwe z wykorzystaniem pomocy humanitarnej i lokalnych źródeł.
6.
Szacowany czas realizacji

Realizacja projektu ma trwać 12 miesięcy i zostanie podzielona na 2 półroczne okresy (6 + 6). Pierwszy etap zakończy się w marcu 2019 r., a drugi rozpocznie się w kwietniu 2019 r. Ponieważ obecne ustalenia finansowe UNVIM z darczyńcami obowiązują jedynie do marca 2019 r., decyzja Rady przewiduje szczególne rozwiązanie w odniesieniu do okresu po tej dacie.

Rozwiązaniem tym jest klauzula przeglądowa stanowiąca, że wkład UE musi zostać poddany ponownej ocenie, zanim państwa członkowskie wydadzą pozytywną opinię co do nieprzerwanego przedłużenia wkładu UE na kolejnych sześć miesięcy.

W związku z tym umowa o delegowaniu między Komisją a UNOPS zostanie podpisana na wstępny okres 6 miesięcy i będzie mogła zostać przedłużona na kolejny okres 6 miesięcy wyłącznie pod warunkiem wydania pozytywnej opinii przez państwa członkowskie.

7.
Wyeksponowanie wkładu Unii

UNOPS jako podmiot odpowiedzialny za techniczną realizację projektu będzie dbać o odpowiednie wyeksponowanie wsparcia finansowego zapewnianego przez Unię, np. w sprawozdaniach oraz podczas organizowanych imprez lub spotkań. Flaga UE będzie widoczna na wszystkich dokumentach UNVIM.

UNVIM/UNOPS odpowiednio wyeksponują wkład Unii, m.in. poprzez umieszczenie logo UE, na wszystkich niezużywalnych urządzeniach zakupionych z wykorzystaniem unijnych środków. W odniesieniu do przypadków, w których umieszczenie takich informacji mogłoby zagrażać przywilejom i immunitetom przysługującym UNOPS lub bezpieczeństwu jego personelu lub beneficjentów końcowych, uzgodnione zostaną stosowne rozwiązania alternatywne.

8.
Udział UE w komitecie sterującym UNVIM

W skład komitetu sterującego UNVIM wchodzą: Królestwo Arabii Saudyjskiej (EHOC i Ministerstwo Obrony), Zjednoczone Emiraty Arabskie, rząd Jemenu (oficer łącznikowy UNVIM z siedzibą w Dżibuti i przedstawiciel Ministerstwa Transportu), UNOPS i OCHA. UE będzie brać udział w comiesięcznych posiedzeniach komitetu sterującego UNVIM, podobnie jak Stany Zjedoczone, Niderlandy i Zjednoczone Królestwo, które uczestniczą w tych posiedzeniach w charakterze obserwatorów ze względu na bycie darczyńcami na rzecz UNVIM.

9.
Sprawozdawczość

UNVIM/UNOPS będzie przedstawiać ESDZ miesięczne sprawozdanie z postępów w dążeniu do osiągnięcia oczekiwanych wyników projektu. Sprawozdania te będą udostępniane odnośnemu organowi Rady.

ESDZ będzie składać sprawozdanie odnośnemu organowi Rady z comiesięcznych posiedzeń komitetu sterującego UNVIM.

Co kwartał w Brukseli UNVIM/UNOPS będą bezpośrednio składać sprawozdanie odnośnemu organowi Rady.

UNVIM/UNOPS przedstawią sprawozdanie końcowe i sprawozdanie finansowe w terminie sześciu miesięcy od zakończenia okresu realizacji projektu.

1 Wspólne stanowisko Rady 2008/944/WPZiB z dnia 8 grudnia 2008 r. określające wspólne zasady kontroli wywozu technologii wojskowych i sprzętu wojskowego (Dz.U. L 335 z 13.12.2008, s. 99).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.