Dyrektywa delegowana 2018/741 zmieniająca, w celu dostosowania do postępu naukowego i technicznego, załącznik III do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE w odniesieniu do wyłączenia w przypadku zastosowania ołowiu jako pierwiastka stopowego w miedzi
Dz.U.UE.L.2018.123.109
Akt jednorazowyDYREKTYWA DELEGOWANA KOMISJI (UE) 2018/741
z dnia 1 marca 2018 r.
zmieniająca, w celu dostosowania do postępu naukowego i technicznego, załącznik III do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE w odniesieniu do wyłączenia w przypadku zastosowania ołowiu jako pierwiastka stopowego w miedzi
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie ograniczenia stosowania niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym 1 , w szczególności jej art. 5 ust. 1 lit. a),
(1) Dyrektywa 2011/65/UE nakłada na państwa członkowskie obowiązek zapewnienia, aby sprzęt elektryczny i elektroniczny wprowadzany do obrotu nie zawierał ołowiu.
(2) Pkt 6c) załącznika III do dyrektywy 2011/65/UE przewiduje wyłączenie stosowania ołowiu jako pierwiastka stopowego w miedzi zawierającej do 4 % ołowiu masowo do dnia 21 lipca 2016 r. Komisja otrzymała wniosek o przedłużenie tego wyłączenia w odniesieniu do kategorii 1-7 i 10 przed dniem 21 stycznia 2015 r. zgodnie z art. 5 ust. 5 dyrektywy 2011/65/UE.
(3) Ołów w stopach miedzi ułatwia łamanie wiórów, działa jako smar, nadaje stopom miedzi dobrą przydatność do obróbki skrawaniem i nadaje gotowym komponentom również inne właściwości, takie jak odporność na korozję.
(4) Obecnie alternatyw dla stosowania stopów miedzi zawierających do 4 % ołowiu masowo nie można uznać za naukowo lub technicznie wykonalne. W związku z tym przedłużenie wyłączenia na okres pięciu lat po upływie pierwszej daty wygaśnięcia jest uzasadnione, ponieważ umożliwi przeprowadzenie szczegółowej analizy łańcucha dostaw.
(5) W odniesieniu do kategorii 1-7 i 10 wyłączenie powinno zostać przedłużone do dnia 21 lipca 2021 r., aby umożliwić przeprowadzenie kompleksowej analizy łańcucha dostaw w celu zawężenia zakresu wyłączenia w momencie następnego przeglądu. W odniesieniu do kategorii innych niż kategorie 1-7 i 10 obecne wyłączenie pozostaje ważne w okresach określonych w art. 5 ust. 2 dyrektywy 2011/65/UE.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2011/65/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |