Dyrektywa 98/39/WE dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 75/321/EWG odnoszącą się do układów kierowniczych kołowych ciągników rolniczych lub leśnych

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.1998.170.15

Akt jednorazowy
Wersja od: 16 czerwca 1998 r.

DYREKTYWA KOMISJI 98/39/WE
z dnia 5 czerwca 1998 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 75/321/EWG odnoszącą się do układów kierowniczych kołowych ciągników rolniczych lub leśnych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 75/321/EWG z dnia 20 maja 1975 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do układów kierowniczych kołowych ciągników rolniczych lub leśnych(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 97/54/WE(2), w szczególności jej art. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

obecnie właściwe jest uznawanie awarii silnika za potencjalną przyczynę awarii specjalnego urządzenia wspomagającego, które może spowodować blokadę układu kierowniczego;

w związku z tym dyrektywa 75/321/EWG powinna zostać odpowiednio zmieniona;

przepisy niniejszej dyrektywy są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego ustanowionego dyrektywą Rady 74/150/EWG(3), ostatnio zmienioną dyrektywą 97/54/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W Załączniku do dyrektywy 75/321/EWG ppkt 2.2.4.1.2 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"Jeżeli ciągnik wyposażony jest w układ kierowniczy wspomagany siłowo, określony w ppkt 1.2.1.3, oraz w przypadku gdy taki układ posiada całkowicie hydrauliczną przekładnię kierowniczą, musi być możliwe, w przypadku awarii specjalnego urządzenia lub silnika, przeprowadzenie dwóch manewrów określonych w ppkt 2.2.1.3 za pomocą specjalnego urządzenia pomocniczego".

Artykuł  2
1.
Od 1 maja 1999 r. żadne Państwo Członkowskie nie może:

– odmówić, w odniesieniu do typu ciągnika, udzielenia homologacji typu WE, wydania dokumentu określonego w art. 10 ust. 1 tiret trzecie dyrektywy Rady 74/150/EWG lub udzielenia krajowej homologacji typu, lub

– zakazać dopuszczenia do ruchu ciągników,

jeżeli spełniają one wymogi dyrektywy 75/321/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.

2.
Od 1 października 1999 r. Państwa Członkowskie:

– nie mogą już wydawać dokumentów określonych w art. 10 ust. 1 tiret trzecie dyrektywy 74/150/EWG w odniesieniu do typu ciągnika, który nie spełnia wymogów dyrektywy 75/321/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą,

– mogą odmówić udzielenia krajowej homologacji typu w odniesieniu do typu ciągnika, którego układ kierowniczy nie spełnia wymogów dyrektywy 75/321/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.

Artykuł  3
1.
Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy do dnia 30 kwietnia 1999 r.

Niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 5 czerwca 1998 r.
W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 147 z 9.6.1975, str. 24.

(2) Dz.U. L 277 z 10.10.1997, str. 24.

(3) Dz.U. L 84 z 28.3.1974, str. 10.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.