Dyrektywa 97/20/WE dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 72/306/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do działań, jakie mają być podjęte w celu zapobiegania emisji zanieczyszczeń z silników Diesla stosowanych w pojazdach
Dz.U.UE.L.1997.125.21
Akt jednorazowyDYREKTYWA KOMISJI 97/20/WE
z dnia 18 kwietnia 1997 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 72/306/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do działań, jakie mają być podjęte w celu zapobiegania emisji zanieczyszczeń z silników Diesla stosowanych w pojazdach
(Dz.U.UE L z dnia 16 maja 1997 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 72/306/EWG z dnia 2 sierpnia 1972 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do działań, jakie mają być podjęte w celu zapobiegania emisji zanieczyszczeń z silników Diesla stosowanych w pojazdach(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 89/491/EWG(2), w szczególności jej art. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
dyrektywa 72/306/EWG jest jedną z oddzielnych dyrektyw w ramach procedury homologacji typu WE ustanowionej dyrektywą Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(3), ostatnio zmienioną dyrektywą 96/79/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(4); w związku z tym przepisy ustanowione dyrektywą 70/156/EWG dotyczące systemów, części i oddzielnych zespołów technicznych pojazdu stosuje się do dyrektywy 72/306/EWG;
w szczególności art. 3 ust. 4 i art. 4 ust. 3 dyrektywy 70/156/EWG wymagają, aby do każdej szczegółowej dyrektywy dołączony był dokument informacyjny zawierający właściwe punkty załącznika I do tej dyrektywy, a także świadectwo homologacji typu sporządzone na podstawie załącznika VI do tej dyrektywy, w celu umożliwienia włączenia homologacji do systemu komputerowego;
zmiany te odnoszą się wyłącznie do przepisów administracyjnym zawartych w dyrektywie 72/306/EWG. Tym samym nie jest konieczne unieważnienie istniejących homologacji na mocy dyrektywy 72/306/EWG, ani też zakazywanie rejestracji, sprzedaży i dopuszczenia do ruchu nowych pojazdów objętych takimi homologacjami;
środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. dostosowania do postępu technicznego, ustanowionego dyrektywą 70/156/EWG,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W dyrektywie 72/306/EWG wprowadza się następujące zmiany:
1. Artykuł 1 otrzymuje brzmienie:
"Artykuł 1
Do celów niniejszej dyrektywy »pojazd« oznacza każdy pojazd z silnikiem Diesla przeznaczony do ruchu drogowego, z nadwoziem lub bez, posiadający co najmniej cztery koła i rozwijający maksymalną prędkość konstrukcyjną powyżej 25 km/h z wyjątkiem pojazdów poruszających się na szynach oraz ciągników rolniczych i leśnych, a także wszelkich maszyn samojezdnych.;"
2. W art. 2 wyrazy: "załącznikach I, II, III, IV i VI" zastępuje się wyrazami: "wymogach odpowiednich załączników do niniejszej dyrektywy";
3. W art. 3 wyrazy "ppkt 2.2" zastępuje się wyrazami "ppkt 1.1";
4. W załącznikach wprowadza się zmiany zgodnie z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.
Z mocą od dnia 1 października 1997 r. Państwa Członkowskie:
– nie udzielają już homologacji typu WE na postawie art. 4 ust. 1 dyrektywy 70/156/EWG, i
– mogą odmówić udzielenia krajowej homologacji typu,
dla nowego typu pojazdu z przyczyn odnoszących się do emisji zanieczyszczeń z silników Diesla, jeżeli nie jest on zgodny z przepisami dyrektywy 72/306/EWG, ostatnio zmienionej niniejszą dyrektywą.
Niniejsza dyrektywa nie unieważnia homologacji udzielonych wcześniej na mocy dyrektywy 72/306/EWG, ani nie uniemożliwia rozszerzania tych homologacji zgodnie z dyrektywą, na podstawie której udzielono pierwotnie tych homologacji.
Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Procedura dokonywania takiego odniesienia jest przyjmowana Państwa Członkowskie.
Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 18 kwietnia 1997 r.
W imieniu Komisji | |
Martin BANGEMANN | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 190 z 20.8.1972, str. 1.
(2) Dz.U. L 238 z 15.8.1989, str. 43.
(3) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.
(4) Dz.U. L 18 z 21.1.1997, str. 7.
ZAŁĄCZNIK
ZMIANY W ZAŁĄCZNIKACH DO DYREKTYWY 72/306/EWG
ZMIANY W ZAŁĄCZNIKACH DO DYREKTYWY 72/306/EWG
"WYKAZ ZAŁĄCZNIKÓW
Załącznik 1: Definicje, wniosek o homologację typu WE, udzielenie homologacji typu WE, symbol skorygowanego współczynnika pochłaniania, specyfikacje i badania, zmiany typu, zgodność produkcji
Dodatek 1: Dokument informacyjny
Dodatek 2: Świadectwo homologacji typu
Załącznik II: Przykład wykresu symbolu skorygowanej wartości współczynnika pochłaniania
Załącznik III: Badanie przy stałych prędkościach obrotowych i przy maksymalnym obciążeniu
Załącznik IV: Badania przy przyspieszaniu swobodnym
Załącznik V: Charakterystyki techniczne paliw referencyjnych
Załącznik VI: Wartości dopuszczalne stosowane podczas badań przy stałych prędkościach
Załącznik VII: Charakterystyka dymomierza
Załącznik VIII: Instalacja i użycie dymomierza."
ZAŁĄCZNIK 1
2. Skreśla się odniesienie do przypisu w nagłówku oraz odpowiedni tekst przypisu.
3. Tytuł otrzymuje brzmienie:
"DEFINICJE, WNIOSEK O HOMOLOGACJĘ TYPU WE, UDZIELENIE HOMOLOGACJI TYPU WE, SYMBOL SKORYGOWANEGO WSPÓŁCZYNNIKA POCHŁANIANIA, SPECYFIKACJE I BADANIA, ZMIANY TYPU, ZGODNOŚĆ PRODUKCJI".
4. Punkt 2 otrzymuje oznaczenie pkt 1.
5. Podpunkty 2.2-2.5 otrzymują oznaczenie odpowiednio 1.1-1.4.
6. W ppkt 1.1 (dawny ppkt 2.2): wyrazy:
"załączniku II" zastępuje się wyrazami: "dodatku 1".
7. Punkt 3 otrzymuje oznaczenie 2.
8. Podpunkt 3.1 otrzymuje oznaczenie 2.1 i otrzymuje brzmienie:
"2.1. Wniosek o udzielenie homologacji typu WE na podstawie art. 3 ust. 4 dyrektywy 70/156/EWG dla typu pojazdu w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń z silników Diesla wnosi producent."
9. Podpunkt 3.2 otrzymuje oznaczenie 2.2i otrzymuje brzmienie:
"2.2. Wzór dokumentu informacyjnego znajduje się w dodatku 1."
10. Skreśla się ppkt 3.2.1 i 3.2.2.
11. W ppkt 3.3:
– podpunkt 3.3 otrzymuje oznaczenie 2.3,
– wyrazy: "załącznikuII" zastępuje się wyrazami: "dodatku 1".
12. Punkt 3a otrzymuje oznaczenie 3 i otrzymuje brzmienie:
"3. UDZIELENIE HOMOLOGACJI TYPU WE
3.1. Jeśli odpowiednie wymagania są spełnione, udziela się homologacji typu WE na podstawie art. 4 ust. 3 i, stosownie, art. 4 ust. 4 dyrektywy 70/156/EWG.
3.2. Wzór świadectwa homologacji typu WE znajduje się w dodatku 2.
3.3. Każdemu typowi pojazdu, któremu udzielono homologacji przyznaje się numer homologacji zgodnie z załącznikiem VII do dyrektywy 70/156/EWG. To samo Państwo Członkowskie nie przydziela tego samego numeru innemu typowi pojazdu."
13. Podpunkty 4.4.-4.6 otrzymują oznaczenie odpowiednio 4.1-4.3.
14. W ppkt 4.1 (dawny ppkt 4.4): wyrazy:
"załączniku X" zastępuje się wyrazami: "uzupełnieniu do świadectwa homologacji typu przedstawionego w dodatku 2".
15. W ppkt 4.3 (dawny ppkt 4.6): wyrazy:
"załączniku IX" zastępuje się wyrazami: "załączniku II".
16. Punkt 6 otrzymuje brzmienie:
"6. ZMIANY TYPU I ZMIANY W HOMOLOGACJACH
6.1. W przypadku zmian typu, któremu udzielono homologacji w zastosowaniu niniejszej dyrektywy, stosuje się przepisy art. 5 dyrektywy 70/156/EWG."
17. Podpunkt 7.1. otrzymuje brzmienie:
"7.1. Środki mające na celu zapewnienie zgodności produkcji podejmuje się zgodnie z przepisami ustanowionymi w art. 10 dyrektywy 70/156/EWG."
18. Podpunkt 7.3. otrzymuje oznaczenie 7.2. i otrzymuje brzmienie:
"7.2. W szczególności, zgodność pojazdu z typem homologowanym w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń z silników Diesla sprawdza się na podstawie wyników podanych w uzupełnieniu do świadectwa homologacji typu przedstawionego w dodatku 2. Ponadto:"
19. Podpunkt 7.3.1, 7.3.1.1 i 7.3.1.2 otrzymują oznaczenia odpowiednio 7.2.1, 7.2.1.1 i 7.2.1.2.
20. Podpunkt 7.2.1.2 (dawny ppkt 7.3.1.2):
– w wersji angielskiej: "7.3.1" zastępuje się "7.2.1.1,"
– w innych wersjach: "7.3.1.1" zastępuje się "7.2.1.1".
21. Skreśla się pkt 8 i 9.
22. Dodaje się dodatki 1 i 2 w brzmieniu:
"Dodatek 1
DOKUMENT INFORMACYJNY NR...
zgodnie z załącznikiem I do dyrektywy Rady 70/156/EWG(*) odnoszącym się do homologacji typu pojazdu z uwzględnieniem środków, które mają być podjęte przeciwko emisji zanieczyszczeń z silników Diesla
(Dyrektywa 72/306/EWG, ostatnio zmieniona dyrektywą.../.../WE).
Następujące informacje, jeśli to stosowne, należy dostarczyć w trzech egzemplarzach wraz ze spisem treści. Rysunki w odpowiedniej skali dostatecznie szczegółowe, należy dostarczać w formacie A4 lub na folderze formatu A4. Fotografie, jeśli zostały załączone, muszą być dostatecznie szczegółowe.
Jeżeli systemy, części lub oddzielne zespoły techniczne są sterowane elektronicznie, przedstawia się informacje dotyczące ich działania.
______
(*) Numery punktów i przypisy w niniejszym dokumencie informacyjnym odpowiadają tym, które zostały wymienione w załączniku I do dyrektywy 70/156/EWG. Punkty nie mające znaczenia dla celów niniejszej dyrektywy nie są uwzględnione.
0. OGÓLNE
0.1. Marka (nazwa handlowa
producenta):..............
0.2. Typ i zwyczajowy(-e) opis(-y) handlowy
(-e):..........................................
0.3. Środki identyfikacji typu, jeżeli są zaznaczone
na pojeździe:..................................
0.3.1. Miejsce tego oznakowania:......................
0.4. Kategoria pojazduc:............................
0.5. Nazwa i adres producenta:......................
0.8. Adres(-y) zakładu(-ów) montażu:................
1. OGÓLNE CECHY KONSTRUKCYJNE POJAZDU
1.1. Fotografie i/lub rysunki reprezentatywnego
pojazdu:.......................................
3. SILNIKq
3.1. Producent:.....................................
3.1.1. Kod silnika podany przez producenta (zaznaczony
na silniku lub inne środki pozwalające na
identyfikację:.................................
3.2.1.1. Zasady działania: wymuszony zapłon/zapłon
samoczynny, czterosuwowy/dwusuwowy(1):.........
3.2.1.2. Liczba i położenie cylindrów:..................
3.2.1.2.1. Średnicar:...................................mm
3.2.1.2.2. Skokr:.......................................mm
3.2.1.2.3. Kolejność zapłonu:.............................
3.2.1.3. Pojemność silnikas:.........................cm3
3.2.1.4. Współczynnik sprężania(2):.....................
3.2.1.5. Rysunki komory spalania, denka tłoka i,
w przypadku silników z wymuszonym zapłonem,
pierścieni tłokowych:..........................
3.2.1.6. Prędkość obrotowa biegu jałowego(2):........m-1
3.2.1.8. Maksymalna moc silnikat:......kW przy.....min-1
(wartość deklarowana przez producenta)
3.2.1.9. Maksymalna dopuszczalna prędkość obrotowa
silnika, zalecana przez producenta:.......min-1
3.2.4. Układ zasilania paliwem
3.2.4.2. Wtrysk paliwa: (tylko silnik z samoczynnym
zapłonem): tak/nie(1)
3.2.4.2.1. Opis układu:...................................
3.2.4.2.2. Zasady działania: wtrysk bezpośredni/komora
wstępna/komora wirowa(1)
3.2.4.2.3. Pompa wtryskowa
3.2.4.2.3.1. Marka(-i):.....................................
3.2.4.2.3.2. Typ(-y):.......................................
3.2.4.2.3.3. Maksymalna wydatek paliwa(1)(2): ... mm3/skok
lub cykl przy prędkości obrotowej pompy ...
min-l lub alternatywnie, wykres
charakterystyki:...............................
3.2.4.2.3.4. Kąt wyprzedzenia wtrysku(2):...................
3.2.4.2.3.5. Krzywa wyprzedzenia wtrysku(2):................
3.2.4.2.3.6. Procedura kalibracji: stanowisko
pomiarowe/silnik(1)
3.2.4.2.4. Regulator obrotów
3.2.4.2.4.1. Typ:...........................................
3.2.4.2.4.2. Punkt odcięcia
3.2.4.2.4.2.1. Punkt odcięcia pod obciążeniem:.............m-1
3.2.4.2.4.2.2. Punkt odcięcia bez obciążenia: min-1:.......m-1
3.2.4.2.5. Przewody wtryskowe
3.2.4.2.5.1. Długość:.....................................mm
3.2.4.2.5.2. Średnica wewnętrzna:.........................mm
3.2.4.2.6. Wtryskiwacz(-e)
3.2.4.2.6.1. Marka(-i):.....................................
3.2.4.2.6.2. Typ(-y):.......................................
3.2.4.2.6.3. Ciśnienie otwarcia(2):.............kPa lub
wykres charakterystyki(2):.....................
3.2.4.2.7. System zimnego rozruchu
3.2.4.2.7.1. Marka(-i):.....................................
3.2.4.2.7.2. Typ(-y):.......................................
3.2.4.2.7.3. Opis:..........................................
3.2.4.2.9. Sterownik elektroniczny
3.2.4.2.9.1. Marka(-i):.....................................
3.2.4.2.9.2. Opis systemu:..................................
3.2.4.4. Pompa zasilająca
3.2.4.4.1. Ciśnienie(2):...................kPa lub wykresy
charakterystyki(2):............................
3.2.7. System chłodzenia (płyn/powietrze)(1)
3.2.8. System dolotowy
3.2.8.1. Doładowanie: tak/nie(1)
3.2.8.1.1. Marka(-i):.....................................
3.2.8.1.2. Typ(-y):.......................................
3.2.8.1.3. Opis systemu (np. maksymalne ciśnienie
doładowania: ... Pa, zawór upustowy, jeśli ma
zastosowanie):.................................
3.2.8.2. Chłodnica powietrza doładowanego: tak/nie(1)
3.2.8.3. Podciśnienie w systemie dolotowym przy
znamionowej prędkości obrotowej silnika oraz
przy obciążeniu 100 %
dopuszczalne minimum:.......................kPa
dopuszczalne maksimum:......................kPa
3.2.8.4. Opis i rysunki systemu dolotowego i jego
osprzętu (komory wyrównawczej, urządzeń
podgrzewających, dodatkowych wlotów powietrza
itp.):.........................................
3.2.8.4.1. Opis kolektora dolotowego (dołączyć rysunki lub
fotografie):...................................
3.2.8.4.2. Filtr powietrza, rysunki:................., lub
3.2.8.4.2.1. Marka(-i):.....................................
3.2.8.4.2.2. Typ(-y):.......................................
3.2.8.4.3. Tłumik wlotowy, rysunki:.................., lub
3.2.8.4.3.1. Marka(-i):.....................................
3.2.8.4.3.2. Typ(-y):.......................................
3.2.9. System wydechowy
3.2.9.1. Opis i/lub rysunek kolektora wydechowego
spalin:........................................
3.2.9.2. Opis i/lub rysunek systemu wydechowego:........
3.2.9.3. Maksymalne dopuszczalne przeciwciśnienie przy
znamionowej prędkości obrotowej silnika oraz
przy obciążeniu 100 %:......................kPa
3.2.10. Minimalne pole powierzchni przekroju
poprzecznego okien dolotowych i wylotowych:....
3.2.11. Rozrząd zaworowy lub równorzędne dane
3.2.11.1. Maksymalne wzniosy zaworów, kąty otwarcia i
zamknięcia lub szczegóły dotyczące
alternatywnych systemów rozrządu w odniesieniu
do martwych punktów:...........................
3.2.11.2. Dane regulacyjne i/lub kontrolne(1):...........
3.2.12. Środki podjęte przeciw zanieczyszczeniu
powietrza
3.2.12.2. Dodatkowe urządzenia ograniczające emisję,
(jeśli występują, oraz jeśli nie są
uwzględnione w innym podpunkcie)
3.2.12.2.1. Katalizator: tak/nie(1)
3.2.12.2.1.1. Liczba katalizatorów i ich części:.............
3.2.12.2.1.2. Wymiary, kształt i objętość katalizatora
(-ów):.........................................
3.2.12.2.1.3. Typ działania katalizatora:....................
3.2.12.2.1.4. Całkowita zawartość metali szlachetnych:.......
3.2.12.2.1.5. Zawartość względna:............................
3.2.12.2.1.6. Podłoże (budowa i materiał):...................
3.2.12.2.1.7. Gęstość kanałów:...............................
3.2.12.2.1.8. Typ obudowy katalizatora(-ów):.................
3.2.12.2.1.9. Położenie katalizatora(-ów) (miejsce i
odległość względem systemu wydechowego):.......
3.2.12.2.4. Recyrkulacja gazów wydechowych: tak/nie(1)
3.2.12.2.4.1. Właściwości (szybkość przepływu itp.):.........
3.2.12.2.6. Filtr cząstek stałych: tak/nie(1)
3.2.12.2.6.1. Wymiary, kształt oraz pojemność filtra cząstek
stałych:.......................................
3.2.12.2.6.2. Typ i budowa filtra cząstek stałych:...........
3.2.12.2.6.3. Położenie (odległość względem systemu
wydechowego):..................................
3.2.12.2.6.4. Metoda lub system regeneracji, opis i/lub
rysunek:.......................................
3.2.12.2.7. Inne systemy (opis i działanie):...............
3.2.13. Położenie symbolu współczynnika pochłaniania
(jedynie dla silników wysokoprężnych):.........
4. UKŁAD NAPĘDOWYV
4.3. Moment bezwładności koła zamachowego silnika:..
4.3.1. Dodatkowy moment bezwładności na biegu
luzem:.........................................
..................
(Data, kartoteka)
______
(1) Niepotrzebne skreślić.
(2) Jeśli sposób identyfikacji typu zawiera znaki nie mające znaczenia dla opisu typu pojazdu, części lub oddzielnego zespołu technicznego, objętych tym dokumentem informacyjnym dotyczącym homologacji typu, znaki te przedstawia się w dokumentacji przez symbol "?" (np. ABC?? 123???).
Uzupełnienie do dodatku 1
INFORMACJE DOTYCZĄCE WARUNKÓW PRZEPROWADZANIA BADANIA
1. SMAR
1.1. Marka:...............................................
1.2. Typ:.................................................
(podać procent oleju w mieszance w przypadku
wymieszania smaru i paliwa)
2. DANE DOTYCZĄCE SILNIKA
2.1. Moc w sześciu punktach pomiarowych określonych w ppkt
2.1. załącznika III:.................................
2.1.1. Moc silnika zmierzona na stanowisku badawczym:.......
2.1.2. Moc zmierzona na kołach pojazdu:.....................
Prędkość silnika: (min-1) | Moc zmierzona (kW) |
1.................................... | ..................................... |
2.................................... | ..................................... |
3.................................... | ..................................... |
4.................................... | ..................................... |
5.................................... | ..................................... |
6.................................... | ..................................... |
Dodatek 2
WZÓR
(maksymalny format: A4 (210 x 297 mm))
ŚWIADECTWO HOMOLOGACJI TYPU WE
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
Uzupełnienie do świadectwa homologacji typu WE nr...
dotyczącego homologacji typu pojazdu z uwzględnieniem dyrektywy 72/306/EWG, ostatnio zmienionej dyrektywą.../.../WE
1. Informacje dodatkowe
1.1 Silnik
1.1.1. Kod silnika podany przez producenta (zaznaczony na
silniku lub inne środki pozwalające na
identyfikację):....................................
1.2. Wyniki badań
1.2.1. Przy prędkościach stałych:
Prędkość silnika, min | Przepływ nominalny G (litrów/sekundę) | Dopuszczalne wartości pochłaniania (m-1) | Zmierzone wartości pochłaniania (m-1) |
1................. | .................. | .................. | .................. |
2................. | .................. | .................. | .................. |
3................. | .................. | .................. | .................. |
4................. | .................. | .................. | .................. |
5................. | .................. | .................. | .................. |
6................. | .................. | .................. | .................. |
1.2.2. Przy swobodnym przyspieszaniu
1.2.2.1. Zmierzona wartość współczynnika
pochłaniania:...................................m-1
1.2.2.2. Skorygowana wartość współczynnika pochłaniania:
................................................m-1
1.2.2.3. Umiejscowienie symbolu współczynnika pochłaniania
na pojeździe:......................................
5. Uwagi:............................................"
ZAŁĄCZNIK II
23. Skreśla się załącznik II.
ZAŁĄCZNIK III
24. Podpunkt 3.1.2: wyrazy:
"załączniku II" zastępuje się wyrazami: "dodatku 1 do załącznika I".
25. Podpunkt 3.1.3: wyrazy:
"załączniku II" zastępuje się wyrazami: "dodatku 1 do załącznika I".
ZAŁĄCZNIK V
26. W tabeli dopuszczalna wartość dla zawartości siarki otrzymuje brzmienie:
"maks. 0,05 % masy."
ZAŁĄCZNIK IX
27. Załącznik IX otrzymuje oznaczenie załącznik II.
ZAŁĄCZNIK X
28. Skreśla się załącznik X.
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.