Dyrektywa 97/20/WE dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 72/306/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do działań, jakie mają być podjęte w celu zapobiegania emisji zanieczyszczeń z silników Diesla stosowanych w pojazdach

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.1997.125.21

Akt jednorazowy
Wersja od: 16 maja 1997 r.

DYREKTYWA KOMISJI 97/20/WE
z dnia 18 kwietnia 1997 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 72/306/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do działań, jakie mają być podjęte w celu zapobiegania emisji zanieczyszczeń z silników Diesla stosowanych w pojazdach

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 16 maja 1997 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 72/306/EWG z dnia 2 sierpnia 1972 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do działań, jakie mają być podjęte w celu zapobiegania emisji zanieczyszczeń z silników Diesla stosowanych w pojazdach(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 89/491/EWG(2), w szczególności jej art. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

dyrektywa 72/306/EWG jest jedną z oddzielnych dyrektyw w ramach procedury homologacji typu WE ustanowionej dyrektywą Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(3), ostatnio zmienioną dyrektywą 96/79/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(4); w związku z tym przepisy ustanowione dyrektywą 70/156/EWG dotyczące systemów, części i oddzielnych zespołów technicznych pojazdu stosuje się do dyrektywy 72/306/EWG;

w szczególności art. 3 ust. 4 i art. 4 ust. 3 dyrektywy 70/156/EWG wymagają, aby do każdej szczegółowej dyrektywy dołączony był dokument informacyjny zawierający właściwe punkty załącznika I do tej dyrektywy, a także świadectwo homologacji typu sporządzone na podstawie załącznika VI do tej dyrektywy, w celu umożliwienia włączenia homologacji do systemu komputerowego;

zmiany te odnoszą się wyłącznie do przepisów administracyjnym zawartych w dyrektywie 72/306/EWG. Tym samym nie jest konieczne unieważnienie istniejących homologacji na mocy dyrektywy 72/306/EWG, ani też zakazywanie rejestracji, sprzedaży i dopuszczenia do ruchu nowych pojazdów objętych takimi homologacjami;

środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. dostosowania do postępu technicznego, ustanowionego dyrektywą 70/156/EWG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 72/306/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1. Artykuł 1 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 1

Do celów niniejszej dyrektywy »pojazd« oznacza każdy pojazd z silnikiem Diesla przeznaczony do ruchu drogowego, z nadwoziem lub bez, posiadający co najmniej cztery koła i rozwijający maksymalną prędkość konstrukcyjną powyżej 25 km/h z wyjątkiem pojazdów poruszających się na szynach oraz ciągników rolniczych i leśnych, a także wszelkich maszyn samojezdnych.;"

2. W art. 2 wyrazy: "załącznikach I, II, III, IV i VI" zastępuje się wyrazami: "wymogach odpowiednich załączników do niniejszej dyrektywy";

3. W art. 3 wyrazy "ppkt 2.2" zastępuje się wyrazami "ppkt 1.1";

4. W załącznikach wprowadza się zmiany zgodnie z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2

Z mocą od dnia 1 października 1997 r. Państwa Członkowskie:

– nie udzielają już homologacji typu WE na postawie art. 4 ust. 1 dyrektywy 70/156/EWG, i

– mogą odmówić udzielenia krajowej homologacji typu,

dla nowego typu pojazdu z przyczyn odnoszących się do emisji zanieczyszczeń z silników Diesla, jeżeli nie jest on zgodny z przepisami dyrektywy 72/306/EWG, ostatnio zmienionej niniejszą dyrektywą.

Niniejsza dyrektywa nie unieważnia homologacji udzielonych wcześniej na mocy dyrektywy 72/306/EWG, ani nie uniemożliwia rozszerzania tych homologacji zgodnie z dyrektywą, na podstawie której udzielono pierwotnie tych homologacji.

Artykuł  3
1.
Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy do dnia 30 września 1997 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Procedura dokonywania takiego odniesienia jest przyjmowana Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 18 kwietnia 1997 r.

W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 190 z 20.8.1972, str. 1.

(2) Dz.U. L 238 z 15.8.1989, str. 43.

(3) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(4) Dz.U. L 18 z 21.1.1997, str. 7.

ZAŁĄCZNIK 

ZMIANY W ZAŁĄCZNIKACH DO DYREKTYWY 72/306/EWG

1. Między artykułami dyrektywy a załącznikiem I dodaje się wykaz załączników w brzmieniu:

"WYKAZ ZAŁĄCZNIKÓW

Załącznik 1: Definicje, wniosek o homologację typu WE, udzielenie homologacji typu WE, symbol skorygowanego współczynnika pochłaniania, specyfikacje i badania, zmiany typu, zgodność produkcji

Dodatek 1: Dokument informacyjny

Dodatek 2: Świadectwo homologacji typu

Załącznik II: Przykład wykresu symbolu skorygowanej wartości współczynnika pochłaniania

Załącznik III: Badanie przy stałych prędkościach obrotowych i przy maksymalnym obciążeniu

Załącznik IV: Badania przy przyspieszaniu swobodnym

Załącznik V: Charakterystyki techniczne paliw referencyjnych

Załącznik VI: Wartości dopuszczalne stosowane podczas badań przy stałych prędkościach

Załącznik VII: Charakterystyka dymomierza

Załącznik VIII: Instalacja i użycie dymomierza."

ZAŁĄCZNIK 1

2. Skreśla się odniesienie do przypisu w nagłówku oraz odpowiedni tekst przypisu.

3. Tytuł otrzymuje brzmienie:

"DEFINICJE, WNIOSEK O HOMOLOGACJĘ TYPU WE, UDZIELENIE HOMOLOGACJI TYPU WE, SYMBOL SKORYGOWANEGO WSPÓŁCZYNNIKA POCHŁANIANIA, SPECYFIKACJE I BADANIA, ZMIANY TYPU, ZGODNOŚĆ PRODUKCJI".

4. Punkt 2 otrzymuje oznaczenie pkt 1.

5. Podpunkty 2.2-2.5 otrzymują oznaczenie odpowiednio 1.1-1.4.

6. W ppkt 1.1 (dawny ppkt 2.2): wyrazy:

"załączniku II" zastępuje się wyrazami: "dodatku 1".

7. Punkt 3 otrzymuje oznaczenie 2.

8. Podpunkt 3.1 otrzymuje oznaczenie 2.1 i otrzymuje brzmienie:

"2.1. Wniosek o udzielenie homologacji typu WE na podstawie art. 3 ust. 4 dyrektywy 70/156/EWG dla typu pojazdu w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń z silników Diesla wnosi producent."

9. Podpunkt 3.2 otrzymuje oznaczenie 2.2i otrzymuje brzmienie:

"2.2. Wzór dokumentu informacyjnego znajduje się w dodatku 1."

10. Skreśla się ppkt 3.2.1 i 3.2.2.

11. W ppkt 3.3:

– podpunkt 3.3 otrzymuje oznaczenie 2.3,

– wyrazy: "załącznikuII" zastępuje się wyrazami: "dodatku 1".

12. Punkt 3a otrzymuje oznaczenie 3 i otrzymuje brzmienie:

"3. UDZIELENIE HOMOLOGACJI TYPU WE

3.1. Jeśli odpowiednie wymagania są spełnione, udziela się homologacji typu WE na podstawie art. 4 ust. 3 i, stosownie, art. 4 ust. 4 dyrektywy 70/156/EWG.

3.2. Wzór świadectwa homologacji typu WE znajduje się w dodatku 2.

3.3. Każdemu typowi pojazdu, któremu udzielono homologacji przyznaje się numer homologacji zgodnie z załącznikiem VII do dyrektywy 70/156/EWG. To samo Państwo Członkowskie nie przydziela tego samego numeru innemu typowi pojazdu."

13. Podpunkty 4.4.-4.6 otrzymują oznaczenie odpowiednio 4.1-4.3.

14. W ppkt 4.1 (dawny ppkt 4.4): wyrazy:

"załączniku X" zastępuje się wyrazami: "uzupełnieniu do świadectwa homologacji typu przedstawionego w dodatku 2".

15. W ppkt 4.3 (dawny ppkt 4.6): wyrazy:

"załączniku IX" zastępuje się wyrazami: "załączniku II".

16. Punkt 6 otrzymuje brzmienie:

"6. ZMIANY TYPU I ZMIANY W HOMOLOGACJACH

6.1. W przypadku zmian typu, któremu udzielono homologacji w zastosowaniu niniejszej dyrektywy, stosuje się przepisy art. 5 dyrektywy 70/156/EWG."

17. Podpunkt 7.1. otrzymuje brzmienie:

"7.1. Środki mające na celu zapewnienie zgodności produkcji podejmuje się zgodnie z przepisami ustanowionymi w art. 10 dyrektywy 70/156/EWG."

18. Podpunkt 7.3. otrzymuje oznaczenie 7.2. i otrzymuje brzmienie:

"7.2. W szczególności, zgodność pojazdu z typem homologowanym w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń z silników Diesla sprawdza się na podstawie wyników podanych w uzupełnieniu do świadectwa homologacji typu przedstawionego w dodatku 2. Ponadto:"

19. Podpunkt 7.3.1, 7.3.1.1 i 7.3.1.2 otrzymują oznaczenia odpowiednio 7.2.1, 7.2.1.1 i 7.2.1.2.

20. Podpunkt 7.2.1.2 (dawny ppkt 7.3.1.2):

– w wersji angielskiej: "7.3.1" zastępuje się "7.2.1.1,"

– w innych wersjach: "7.3.1.1" zastępuje się "7.2.1.1".

21. Skreśla się pkt 8 i 9.

22. Dodaje się dodatki 1 i 2 w brzmieniu:

"Dodatek 1

DOKUMENT INFORMACYJNY NR...

zgodnie z załącznikiem I do dyrektywy Rady 70/156/EWG(*) odnoszącym się do homologacji typu pojazdu z uwzględnieniem środków, które mają być podjęte przeciwko emisji zanieczyszczeń z silników Diesla

(Dyrektywa 72/306/EWG, ostatnio zmieniona dyrektywą.../.../WE).

Następujące informacje, jeśli to stosowne, należy dostarczyć w trzech egzemplarzach wraz ze spisem treści. Rysunki w odpowiedniej skali dostatecznie szczegółowe, należy dostarczać w formacie A4 lub na folderze formatu A4. Fotografie, jeśli zostały załączone, muszą być dostatecznie szczegółowe.

Jeżeli systemy, części lub oddzielne zespoły techniczne są sterowane elektronicznie, przedstawia się informacje dotyczące ich działania.

______

(*) Numery punktów i przypisy w niniejszym dokumencie informacyjnym odpowiadają tym, które zostały wymienione w załączniku I do dyrektywy 70/156/EWG. Punkty nie mające znaczenia dla celów niniejszej dyrektywy nie są uwzględnione.

0. OGÓLNE

0.1. Marka (nazwa handlowa

producenta):..............

0.2. Typ i zwyczajowy(-e) opis(-y) handlowy

(-e):..........................................

0.3. Środki identyfikacji typu, jeżeli są zaznaczone

na pojeździe:..................................

0.3.1. Miejsce tego oznakowania:......................

0.4. Kategoria pojazduc:............................

0.5. Nazwa i adres producenta:......................

0.8. Adres(-y) zakładu(-ów) montażu:................

1. OGÓLNE CECHY KONSTRUKCYJNE POJAZDU

1.1. Fotografie i/lub rysunki reprezentatywnego

pojazdu:.......................................

3. SILNIKq

3.1. Producent:.....................................

3.1.1. Kod silnika podany przez producenta (zaznaczony

na silniku lub inne środki pozwalające na

identyfikację:.................................

3.2.1.1. Zasady działania: wymuszony zapłon/zapłon

samoczynny, czterosuwowy/dwusuwowy(1):.........

3.2.1.2. Liczba i położenie cylindrów:..................

3.2.1.2.1. Średnicar:...................................mm

3.2.1.2.2. Skokr:.......................................mm

3.2.1.2.3. Kolejność zapłonu:.............................

3.2.1.3. Pojemność silnikas:.........................cm3

3.2.1.4. Współczynnik sprężania(2):.....................

3.2.1.5. Rysunki komory spalania, denka tłoka i,

w przypadku silników z wymuszonym zapłonem,

pierścieni tłokowych:..........................

3.2.1.6. Prędkość obrotowa biegu jałowego(2):........m-1

3.2.1.8. Maksymalna moc silnikat:......kW przy.....min-1

(wartość deklarowana przez producenta)

3.2.1.9. Maksymalna dopuszczalna prędkość obrotowa

silnika, zalecana przez producenta:.......min-1

3.2.4. Układ zasilania paliwem

3.2.4.2. Wtrysk paliwa: (tylko silnik z samoczynnym

zapłonem): tak/nie(1)

3.2.4.2.1. Opis układu:...................................

3.2.4.2.2. Zasady działania: wtrysk bezpośredni/komora

wstępna/komora wirowa(1)

3.2.4.2.3. Pompa wtryskowa

3.2.4.2.3.1. Marka(-i):.....................................

3.2.4.2.3.2. Typ(-y):.......................................

3.2.4.2.3.3. Maksymalna wydatek paliwa(1)(2): ... mm3/skok

lub cykl przy prędkości obrotowej pompy ...

min-l lub alternatywnie, wykres

charakterystyki:...............................

3.2.4.2.3.4. Kąt wyprzedzenia wtrysku(2):...................

3.2.4.2.3.5. Krzywa wyprzedzenia wtrysku(2):................

3.2.4.2.3.6. Procedura kalibracji: stanowisko

pomiarowe/silnik(1)

3.2.4.2.4. Regulator obrotów

3.2.4.2.4.1. Typ:...........................................

3.2.4.2.4.2. Punkt odcięcia

3.2.4.2.4.2.1. Punkt odcięcia pod obciążeniem:.............m-1

3.2.4.2.4.2.2. Punkt odcięcia bez obciążenia: min-1:.......m-1

3.2.4.2.5. Przewody wtryskowe

3.2.4.2.5.1. Długość:.....................................mm

3.2.4.2.5.2. Średnica wewnętrzna:.........................mm

3.2.4.2.6. Wtryskiwacz(-e)

3.2.4.2.6.1. Marka(-i):.....................................

3.2.4.2.6.2. Typ(-y):.......................................

3.2.4.2.6.3. Ciśnienie otwarcia(2):.............kPa lub

wykres charakterystyki(2):.....................

3.2.4.2.7. System zimnego rozruchu

3.2.4.2.7.1. Marka(-i):.....................................

3.2.4.2.7.2. Typ(-y):.......................................

3.2.4.2.7.3. Opis:..........................................

3.2.4.2.9. Sterownik elektroniczny

3.2.4.2.9.1. Marka(-i):.....................................

3.2.4.2.9.2. Opis systemu:..................................

3.2.4.4. Pompa zasilająca

3.2.4.4.1. Ciśnienie(2):...................kPa lub wykresy

charakterystyki(2):............................

3.2.7. System chłodzenia (płyn/powietrze)(1)

3.2.8. System dolotowy

3.2.8.1. Doładowanie: tak/nie(1)

3.2.8.1.1. Marka(-i):.....................................

3.2.8.1.2. Typ(-y):.......................................

3.2.8.1.3. Opis systemu (np. maksymalne ciśnienie

doładowania: ... Pa, zawór upustowy, jeśli ma

zastosowanie):.................................

3.2.8.2. Chłodnica powietrza doładowanego: tak/nie(1)

3.2.8.3. Podciśnienie w systemie dolotowym przy

znamionowej prędkości obrotowej silnika oraz

przy obciążeniu 100 %

dopuszczalne minimum:.......................kPa

dopuszczalne maksimum:......................kPa

3.2.8.4. Opis i rysunki systemu dolotowego i jego

osprzętu (komory wyrównawczej, urządzeń

podgrzewających, dodatkowych wlotów powietrza

itp.):.........................................

3.2.8.4.1. Opis kolektora dolotowego (dołączyć rysunki lub

fotografie):...................................

3.2.8.4.2. Filtr powietrza, rysunki:................., lub

3.2.8.4.2.1. Marka(-i):.....................................

3.2.8.4.2.2. Typ(-y):.......................................

3.2.8.4.3. Tłumik wlotowy, rysunki:.................., lub

3.2.8.4.3.1. Marka(-i):.....................................

3.2.8.4.3.2. Typ(-y):.......................................

3.2.9. System wydechowy

3.2.9.1. Opis i/lub rysunek kolektora wydechowego

spalin:........................................

3.2.9.2. Opis i/lub rysunek systemu wydechowego:........

3.2.9.3. Maksymalne dopuszczalne przeciwciśnienie przy

znamionowej prędkości obrotowej silnika oraz

przy obciążeniu 100 %:......................kPa

3.2.10. Minimalne pole powierzchni przekroju

poprzecznego okien dolotowych i wylotowych:....

3.2.11. Rozrząd zaworowy lub równorzędne dane

3.2.11.1. Maksymalne wzniosy zaworów, kąty otwarcia i

zamknięcia lub szczegóły dotyczące

alternatywnych systemów rozrządu w odniesieniu

do martwych punktów:...........................

3.2.11.2. Dane regulacyjne i/lub kontrolne(1):...........

3.2.12. Środki podjęte przeciw zanieczyszczeniu

powietrza

3.2.12.2. Dodatkowe urządzenia ograniczające emisję,

(jeśli występują, oraz jeśli nie są

uwzględnione w innym podpunkcie)

3.2.12.2.1. Katalizator: tak/nie(1)

3.2.12.2.1.1. Liczba katalizatorów i ich części:.............

3.2.12.2.1.2. Wymiary, kształt i objętość katalizatora

(-ów):.........................................

3.2.12.2.1.3. Typ działania katalizatora:....................

3.2.12.2.1.4. Całkowita zawartość metali szlachetnych:.......

3.2.12.2.1.5. Zawartość względna:............................

3.2.12.2.1.6. Podłoże (budowa i materiał):...................

3.2.12.2.1.7. Gęstość kanałów:...............................

3.2.12.2.1.8. Typ obudowy katalizatora(-ów):.................

3.2.12.2.1.9. Położenie katalizatora(-ów) (miejsce i

odległość względem systemu wydechowego):.......

3.2.12.2.4. Recyrkulacja gazów wydechowych: tak/nie(1)

3.2.12.2.4.1. Właściwości (szybkość przepływu itp.):.........

3.2.12.2.6. Filtr cząstek stałych: tak/nie(1)

3.2.12.2.6.1. Wymiary, kształt oraz pojemność filtra cząstek

stałych:.......................................

3.2.12.2.6.2. Typ i budowa filtra cząstek stałych:...........

3.2.12.2.6.3. Położenie (odległość względem systemu

wydechowego):..................................

3.2.12.2.6.4. Metoda lub system regeneracji, opis i/lub

rysunek:.......................................

3.2.12.2.7. Inne systemy (opis i działanie):...............

3.2.13. Położenie symbolu współczynnika pochłaniania

(jedynie dla silników wysokoprężnych):.........

4. UKŁAD NAPĘDOWYV

4.3. Moment bezwładności koła zamachowego silnika:..

4.3.1. Dodatkowy moment bezwładności na biegu

luzem:.........................................

..................

(Data, kartoteka)

______

(1) Niepotrzebne skreślić.

(2) Jeśli sposób identyfikacji typu zawiera znaki nie mające znaczenia dla opisu typu pojazdu, części lub oddzielnego zespołu technicznego, objętych tym dokumentem informacyjnym dotyczącym homologacji typu, znaki te przedstawia się w dokumentacji przez symbol "?" (np. ABC?? 123???).

Uzupełnienie do dodatku 1

INFORMACJE DOTYCZĄCE WARUNKÓW PRZEPROWADZANIA BADANIA

1. SMAR

1.1. Marka:...............................................

1.2. Typ:.................................................

(podać procent oleju w mieszance w przypadku

wymieszania smaru i paliwa)

2. DANE DOTYCZĄCE SILNIKA

2.1. Moc w sześciu punktach pomiarowych określonych w ppkt

2.1. załącznika III:.................................

2.1.1. Moc silnika zmierzona na stanowisku badawczym:.......

2.1.2. Moc zmierzona na kołach pojazdu:.....................

Prędkość silnika: (min-1)Moc zmierzona (kW)
1.........................................................................
2.........................................................................
3.........................................................................
4.........................................................................
5.........................................................................
6.........................................................................

Dodatek 2

WZÓR

(maksymalny format: A4 (210 x 297 mm))

ŚWIADECTWO HOMOLOGACJI TYPU WE

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Uzupełnienie do świadectwa homologacji typu WE nr...

dotyczącego homologacji typu pojazdu z uwzględnieniem dyrektywy 72/306/EWG, ostatnio zmienionej dyrektywą.../.../WE

1. Informacje dodatkowe

1.1 Silnik

1.1.1. Kod silnika podany przez producenta (zaznaczony na

silniku lub inne środki pozwalające na

identyfikację):....................................

1.2. Wyniki badań

1.2.1. Przy prędkościach stałych:

Prędkość silnika, minPrzepływ nominalny G (litrów/sekundę)Dopuszczalne wartości pochłaniania (m-1)Zmierzone wartości pochłaniania (m-1)
1.......................................................................
2.......................................................................
3.......................................................................
4.......................................................................
5.......................................................................
6.......................................................................

1.2.2. Przy swobodnym przyspieszaniu

1.2.2.1. Zmierzona wartość współczynnika

pochłaniania:...................................m-1

1.2.2.2. Skorygowana wartość współczynnika pochłaniania:

................................................m-1

1.2.2.3. Umiejscowienie symbolu współczynnika pochłaniania

na pojeździe:......................................

5. Uwagi:............................................"

ZAŁĄCZNIK II

23. Skreśla się załącznik II.

ZAŁĄCZNIK III

24. Podpunkt 3.1.2: wyrazy:

"załączniku II" zastępuje się wyrazami: "dodatku 1 do załącznika I".

25. Podpunkt 3.1.3: wyrazy:

"załączniku II" zastępuje się wyrazami: "dodatku 1 do załącznika I".

ZAŁĄCZNIK V

26. W tabeli dopuszczalna wartość dla zawartości siarki otrzymuje brzmienie:

"maks. 0,05 % masy."

ZAŁĄCZNIK IX

27. Załącznik IX otrzymuje oznaczenie załącznik II.

ZAŁĄCZNIK X

28. Skreśla się załącznik X.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.