(91/671/EWG)(Dz.U.UE L z dnia 31 grudnia 1991 r.)
RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 75,
uwzględniając wniosek Komisji 2 ,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego 3 ,
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 4 ,
a także mając na uwadze, co następuje:
przepisy krajowe w sprawie obowiązkowego stosowania pasów bezpieczeństwa znacznie różnią się w poszczególnych Państwach Członkowskich; jest zatem niezbędna harmonizacja ich obowiązkowego stosowania;
obowiązkowe stosowanie pasów bezpieczeństwa powinno zostać zharmonizowane w przypadku pojazdów poniżej 3,5 tony w celu zagwarantowania użytkownikom dróg wyższego poziomu bezpieczeństwa;
dyrektywy 76/115/EWG 5 i 77/541/EWG 6 dotyczą wymagań technicznych w odniesieniu do pasów bezpieczeństwa, które muszą być spełnione przez pojazdy mechaniczne, lecz nie dotyczą stosowania pasów bezpieczeństwa;
w rezolucji z dnia 19 grudnia 1984 r. 7 Rada i przedstawiciele rządów Państw Członkowskich zebrani w Radzie zobowiązali się do zapewnienia szybkiego przyjęcia środków bezpieczeństwa drogowego i wezwali Komisję do przedłożenia wniosków;
rezolucje Parlamentu Europejskiego w sprawie bezpieczeństwa drogowego 8 zaleciły, by zapinanie pasów bezpieczeństwa przez wszystkich pasażerów, z dziećmi włącznie, na wszystkich drogach i na wszystkich siedzeniach pojazdów do przewozu osób (z wyłączeniem pojazdów służb publicznych), było obowiązkowe;
należy stworzyć przepisy w sprawie obowiązkowego stosowania systemów mocowania dla dzieci na siedzeniach wyposażonych w pasy bezpieczeństwa;
do czasu zharmonizowania norm wspólnotowych dla systemów mocowania dla dzieci normy te, odpowiadające wymaganiom krajowym Państw Członkowskich, muszą zostać uznane przez Państwa Członkowskie;
badania wykazały także, że siedzenia tylne są niemal tak samo niebezpieczne jak siedzenia przednie dla pasażerów bez zapiętych pasów oraz że pasażerowie na tylnych siedzeniach niezapinający pasów powiększają ryzyko zranienia pasażerów na przednich siedzeniach; liczba zabitych i rannych mogłaby ulec dalszej redukcji, gdyby zapinanie pasów bezpieczeństwa na tylnych siedzeniach stało się obowiązkowe;
ustalenie daty wejścia w życie środków określonych w niniejszej dyrektywie powinno zapewnić czas na zaplanowanie wprowadzenia w życie wymaganych przepisów, w szczególności w tych Państwach Członkowskich, w których nie istnieją w tej dziedzinie żadne przepisy,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
1 Tytuł zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2003/20/WE z dnia 8 kwietnia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.115.63) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 9 maja 2003 r.
2 Dz.U. C 298 z 23.11.1988, str. 8, oraz Dz.U. C 308 z 8.12.1990, str. 11.
3 Dz.U. C 96 z 17.4.1989, str. 220, oraz Dz.U. C 240 z 16.9.1991, str. 74.
4 Dz.U. C 159 z 26.6.1989, str. 52, oraz Dz.U. C 159 z 17.6.1991, str. 56.
5 Dyrektywa Rady 76/115/EWG z dnia 18 grudnia 1975 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do punktów mocowania pasów bezpieczeństwa w pojazdach silnikowych (Dz.U. L 24 z 30.1.1976, str. 6), ostatnio zmieniona dyrektywą 90/629/EWG (Dz.U. L 341 z 6.12.1990, str. 14).
6 Dyrektywa Rady 77/541/EWG z dnia 28 czerwca 1977 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do pasów bezpieczeństwa i urządzeń przytrzymujących w pojazdach silnikowych (Dz.U. L 220 z 29.8.1977, str. 95), ostatnio zmieniona dyrektywą 90/628/EWG (Dz.U. L 341 z 6.12.1990, str. 1).
7 Dz.U. C 341 z 21.12.1984, str. 1.
8 Dz.U. C 104 z 16.4.1984, str. 38, oraz Dz.U C 68 z 24.3.1986, str. 35.
9 Art. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2003/20/WE z dnia 8 kwietnia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.115.63) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 9 maja 2003 r.
10 Dyrektywa Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep (Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1). Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2001/116/WE (Dz.U. L 18 z 21.1.2002, str. 1).
11 Dyrektywa Rady 77/541/EWG z dnia 28 czerwca 1977 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do pasów bezpieczeństwa i urządzeń przytrzymujących w pojazdach silnikowych (Dz.U. L 220 z 29.8.1977, str. 95). Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2000/3/WE (Dz.U. L 53 z 25.2.2000, str. 1).
12 Art. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2003/20/WE z dnia 8 kwietnia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.115.63) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 9 maja 2003 r.
13 Art. 2 pkt 1 lit. a) ppkt i) zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 2014/37/UE z dnia 27 lutego 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.59.32) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 marca 2014 r.
14 Art. 2 ust. 1 lit. c) zmieniona przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 2014/37/UE z dnia 27 lutego 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.59.32) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 20 marca 2014 r.
15 Art. 4 skreślony przez art. 1 pkt 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2003/20/WE z dnia 8 kwietnia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.115.63) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 9 maja 2003 r.
16 Art. 6 zmieniony przez art. 1 pkt 5 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2003/20/WE z dnia 8 kwietnia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.115.63) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 9 maja 2003 r.
17 Art. 6a dodany przez art. 1 pkt 6 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2003/20/WE z dnia 8 kwietnia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.115.63) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 9 maja 2003 r.
18 Art. 6b dodany przez art. 1 pkt 6 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2003/20/WE z dnia 8 kwietnia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.115.63) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 9 maja 2003 r.
19 Art. 7a dodany przez art. 1 pkt 7 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2003/20/WE z dnia 8 kwietnia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.115.63) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 9 maja 2003 r.
20 Art. 7b dodany przez art. 1 pkt 7 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2003/20/WE z dnia 8 kwietnia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.115.63) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 9 maja 2003 r.
21 Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
22 Załącznik dodany przez art. 1 pkt 8 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2003/20/WE z dnia 8 kwietnia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.115.63) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 9 maja 2003 r.