Dyrektywa 2024/505 w sprawie zmiany dyrektywy 2005/36/WE w odniesieniu do uznawania kwalifikacji zawodowych pielęgniarek odpowiedzialnych za opiekę ogólną, które odbyły kształcenie w Rumunii
Dz.U.UE.L.2024.505
Akt jednorazowyDYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2024/505
z dnia 7 lutego 2024 r.
w sprawie zmiany dyrektywy 2005/36/WE w odniesieniu do uznawania kwalifikacji zawodowych pielęgniarek odpowiedzialnych za opiekę ogólną, które odbyły kształcenie w Rumunii
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 46, art. 53 ust. 1 i art. 62,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
(1) Zgodnie z dyrektywą 2005/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 do uznania określonych kwalifikacji wydawanych w Rumunii pielęgniarkom odpowiedzialnym za opiekę ogólną zastosowanie mają szczegółowe przepisy dotyczące praw nabytych.
(2) Pielęgniarki odpowiedzialne za opiekę ogólną, których kształcenie nie spełniało minimalnych wymogów określonych w dyrektywie 2005/36/WE, a które rozpoczęło się przed dniem przystąpienia Rumunii do Unii, mogą korzystać z uznania kwalifikacji zawodowych na podstawie art. 33a dyrektywy 2005/36/WE, jeżeli spełniają określone w nim wymogi.
(3) Niektóre przyjmujące państwa członkowskie uznały kwalifikacje zawodowe pielęgniarek odpowiedzialnych za opiekę ogólną, które odbyły kształcenie w Rumunii, ale których kwalifikacje nie spełniały wymogów uprawniających do korzystania z uznania na podstawie art. 33a dyrektywy 2005/36/WE do celów dostępu do tego samego zawodu w danym państwie członkowskim. Te przyjmujące państwa członkowskie zastosowały w tym celu przepisy o uznawaniu na podstawie Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz odpowiednie orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej albo ogólny system określony w art. 10-14 tej dyrektywy. Ten ogólny system stosowano w oparciu o założenie, że pielęgniarki, które odbyły kształcenie w Rumunii, mogą korzystać z ogólnego systemu w ten sam sposób co pielęgniarki odpowiedzialne za opiekę ogólną, które nie odbyły kształcenia w Rumunii i których kwalifikacje nie spełniały wymogów art. 33 tej dyrektywy, do którego odnosi się art. 10 lit. b) tej dyrektywy. Aby chronić takie prawa nabyte oraz uzasadnione oczekiwania pielęgniarek, które z nich skorzystały, państwa członkowskie powinny zapewnić, aby takie uznanie kwalifikacji zawodowych pielęgniarek, które odbyły kształcenie w Rumunii, ale których kwalifikacje nie spełniały wymogów różnych wersji art. 33a dyrektywy 2005/36/WE mających zastosowanie do czasu wejścia w życie niniejszej dyrektywy, pozostało ważne. Ponadto aby poprawić jasność i pewność prawa w odniesieniu do faktu, że ocena dokonywana na podstawie art. 10-14 dyrektywy 2005/36/WE ma mieć zastosowanie do sytuacji, w których kwalifikacje pielęgniarki nie spełniają wymogów art. 33a dyrektywy 2005/36/WE zmienionego niniejszą dyrektywą, w art. 10 lit. b) dyrektywy 2005/36/WE należy wprowadzić konkretne odniesienie do tego zmienianego artykułu.
(4) Rumunia ustanowiła specjalny program podwyższania kwalifikacji, aby umożliwić uczestnikom podniesienie ich kwalifikacji zawodowych w celu spełnienia wszystkich minimalnych wymogów w zakresie kształcenia określonych w dyrektywie 2005/36/WE dla zawodu pielęgniarki odpowiedzialnej za opiekę ogólną. W tym celu Rumunia nawiązała uprzednio kontakt z innymi państwami członkowskimi i Komisją.
(5) Rumunia wprowadziła specjalny program podwyższania kwalifikacji w drodze wspólnego zarządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Ministra Zdrowia nr 4317/943/2014 4 . Zostało ono zatwierdzone przez Rumuńskie Stowarzyszenie Pielęgniarek, Położnych i Asystentów Medycznych oraz zatwierdzone zarządzeniem Ministra Edukacji Narodowej nr 5114/2014 5 .
(6) Specjalny program podwyższania kwalifikacji został ustanowiony dla osób posiadających dokument potwierdzający posiadanie kwalifikacji, o którym mowa w art. 33a dyrektywy 2005/36/WE, a także dla osób posiadających dokument potwierdzający posiadanie określonych kwalifikacji uzyskanych na poziomie ponadśrednim wymienionych w art. 4 zarządzenia Ministra Edukacji Narodowej nr 5114/2014.
(7) W 2018 r. Rumunia przedstawiła wyniki specjalnego programu podwyższania kwalifikacji odpowiedniej grupie ekspertów, tj. grupie koordynatorów ds. uznawania kwalifikacji zawodowych, a w następstwie konsultacji żadne państwo członkowskie nie zgłosiło sprzeciwu wobec propozycji, aby absolwenci tego programu mogli korzystać z korzystniejszego systemu uznawania kwalifikacji.
(8) W dniu 11 maja 2020 r. Komisja opublikowała - na podstawie art. 60 ust. 2 dyrektywy 2005/36/WE - sprawozdanie na temat wyników specjalnego programu podwyższania kwalifikacji. W sprawozdaniu tym stwierdzono, że Rumunia wdrożyła wynegocjowany uprzednio z państwami członkowskimi specjalny program podwyższania kwalifikacji w celu umożliwienia jego uczestnikom podwyższenia ich kwalifikacji, aby spełniali minimalne wymogi określone w dyrektywie 2005/36/WE.
(9) W celu włączenia specjalnego programu podwyższania kwalifikacji do kryteriów uznawania w oparciu o prawa nabyte właściwe dla pielęgniarek odpowiedzialnych za opiekę ogólną, które odbyły kształcenie w Rumunii, należy zmienić art. 33a dyrektywy 2005/36/WE tak, aby kwalifikacje pielęgniarek posiadających odpowiednie dokumenty potwierdzające ukończenie tego programu mogły być uznawane bez konieczności potwierdzania doświadczenia zawodowego w Rumunii, jak ma to miejsce obecnie.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2005/36/WE,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ: