Dyrektywa 2022/543 w sprawie zmiany dyrektyw 2008/118/WE oraz (UE) 2020/262 w odniesieniu do sklepów wolnocłowych znajdujących się we francuskim terminalu Eurotunelu
Dz.U.UE.L.2022.107.13
Akt jednorazowyDYREKTYWA RADY (UE) 2022/543
z dnia 5 kwietnia 2022 r.
w sprawie zmiany dyrektyw 2008/118/WE oraz (UE) 2020/262 w odniesieniu do sklepów wolnocłowych znajdujących się we francuskim terminalu Eurotunelu
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 113,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego 1 ,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 2 ,
stanowiąc zgodnie ze specjalną procedurą ustawodawczą,
(1) Art. 14 ust. 1 dyrektywy Rady 2008/118/WE 3 zezwala państwom członkowskim na zwolnienie z podatku akcyzowego wyrobów akcyzowych dostarczanych w sklepach wolnocłowych znajdujących się w unijnych portach lotniczych i portach morskich w celu sprzedaży podróżnym udającym się na terytorium trzecie.
(2) Stałe połączenie przez kanał La Manche jest dwutorowym kolejowym połączeniem przez tunel pod kanałem La Manche między Coquelles (Pas-de-Calais, Francja) a Folkestone (Kent, Zjednoczone Królestwo). Po każdej ze stron znajdują się powiązany tunel serwisowy oraz terminale do kontroli wjazdu do tuneli i wyjazdu z tuneli. Ze względu na tę infrastrukturję ma ono cechy połączenia morskiego pomiędzy Francją a Zjednoczonym Królestwem z kontrolami granicznymi na obu terminalach wjazdowych. Połączenie morskie, jak i stałe połączenie przez kanał La Manche umożliwiają przebycie kanału La Manche na takich samych warunkach.
(3) Francuski terminal stałego połączenia przez kanał La Manche w Coquelles należy zatem uznać za równoważny portowi morskiemu na potrzeby art. 14 dyrektywy 2008/118/WE.
(4) Ze względu na wystąpienie Zjednoczonego Królestwa z Unii, które doprowadziło do otwarcia sklepów wolnocłowych w portach Calais i Dunkierka oraz w brytyjskim terminalu stałego połączenia przez kanał La Manche w Folkestone, należy zezwolić na otwarcie sklepów wolnocłowych we francuskim terminalu stałego połączenia przez kanał La Manche w Coquelles.
(5) Ponieważ pasażerowie korzystający ze stałego połączenia przez kanał La Manche mogą opuścić je dopiero po dotarciu do miejsca docelowego, ryzyko nieprzestrzegania przepisów dotyczących podatku akcyzowego i zwolnień z podatków w przywozie - a w konsekwencji obciążenie organów celnych związane z kontrolą - będzie ograniczone. Aby zapobiec uchylaniu się od opodatkowania, unikaniu opodatkowania lub nadużyciom, Francja powinna wprowadzić jednak środki niezbędne do zapewnienia prawidłowego stosowania zwolnienia z podatku w sklepach wolnocłowych francuskiego terminalu stałego połączenia przez kanał La Manche w Coquelles.
(6) Ponieważ dyrektywa Rady (UE) 2020/262 4 uchyla i zastępuje dyrektywę 2008/118/WE ze skutkiem od dnia 13 lutego 2023 r., należy również zmienić odpowiedni przepis dyrektywy (UE) 2020/262.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywy 2008/118/WE i (UE) 2020/262,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Rady | |
Przewodniczący | |
B. LE MAIRE |