Art. 13. - Środki ochrony prawnej w przypadku braku zgodności z umową - Dyrektywa 2019/771 w sprawie niektórych aspektów umów sprzedaży towarów, zmieniająca rozporządzenie (UE) 2017/2394 oraz dyrektywę 2009/22/WE i uchylająca dyrektywę 1999/44/WE

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2019.136.28

Akt obowiązujący
Wersja od: 30 lipca 2024 r.
Artykuł  13

Środki ochrony prawnej w przypadku braku zgodności z umową

1. 
W przypadku braku zgodności z umową konsument ma prawo żądać doprowadzenia towarów do zgodności z umową, do otrzymania proporcjonalnego obniżenia ceny lub do rozwiązania umowy, na warunkach określonych w niniejszym artykule.
2. 
W celu doprowadzenia towarów do zgodności z umową konsument może wybrać między naprawą a wymianą, chyba że wybrany środek ochrony prawnej byłby niemożliwy lub, w porównaniu z innym środkiem ochrony prawnej, wiązałby się z niewspółmiernymi kosztami dla sprzedawcy, biorąc pod uwagę wszelkie okoliczności sprawy, w tym:
a)
wartość, jaką miałyby towary, gdyby nie wystąpił brak zgodności z umową;
b)
znaczenie braku zgodności z umową; oraz
c) 23
 możliwość skorzystania z alternatywnego środka ochrony prawnej bez istotnych niedogodności dla konsumenta.
2a.  24
 Zanim sprzedawca zapewni środek ochrony prawnej w celu doprowadzenia towarów do zgodności z umową, informuje konsumenta o przysługującym mu prawie do wyboru między naprawą a wymianą, a także o możliwym przedłużeniu okresu odpowiedzialności przewidzianym w art. 10 ust. 2a.
3. 
Sprzedawca może odmówić doprowadzenia towarów do zgodności z umową, jeżeli naprawa i wymiana są niemożliwe lub wiązałyby się z niewspółmiernymi kosztami dla sprzedawcy, biorąc pod uwagę wszystkie okoliczności, w tym wymienione w ust. 2 lit. a) i b).
4. 
Konsument ma prawo do proporcjonalnego obniżenia ceny zgodnie z art. 15 lub do rozwiązania umowy sprzedaży zgodnie z art. 16 w następujących przypadkach:
a)
sprzedawca nie dokonał naprawy lub wymiany lub, w stosownych przypadkach, nie dokonał naprawy lub wymiany zgodnie z art. 14 ust. 2 i 3 lub sprzedawca odmówił doprowadzenia towarów do zgodności z umową zgodnie z ust. 3 niniejszego artykułu;
b) 25
 występuje brak zgodności z umową, pomimo że sprzedawca próbował doprowadzić towary do zgodności z umową;
c)
brak zgodności z umową jest na tyle poważny, że uzasadnia natychmiastowe obniżenie ceny lub rozwiązanie umowy sprzedaży; lub
d) 26
 sprzedawca oświadczy lub z okoliczności jasno wynika, że nie doprowadzi towarów do zgodności z umową w rozsądnym terminie lub bez istotnych niedogodności dla konsumenta.
5. 
Konsument nie ma prawa do rozwiązania umowy, jeżeli brak zgodności z umową jest jedynie nieistotny. Na sprzedawcy spoczywa ciężar udowodnienia, że brak zgodności z umową jest nieistotny.
6. 
Konsumentowi przysługuje prawo wstrzymania się z zapłatą pozostałej części ceny lub jej części do czasu wypełnienia przez sprzedawcę obowiązków wynikających z niniejszej dyrektywy. Państwa członkowskie mogą określić warunki i zasady korzystania przez konsumenta z prawa do wstrzymania się z zapłatą.
7. 
Państwa członkowskie mogą regulować, czy i w jakim zakresie to, że konsument przyczynił się do braku zgodności z umową, ma wpływ na prawo konsumenta do środków ochrony prawnej.
23 Art. 13 ust. 2 lit. c) zmieniona przez pkt 5 sprostowania z dnia 26 listopada 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.305.63).
24 Art. 13 ust. 2a dodany przez art. 16 pkt 3 dyrektywy nr 2024/1799 z dnia 13 czerwca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1799) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 30 lipca 2024 r.
25 Art. 13 ust. 4 lit. b) zmieniona przez pkt 6 sprostowania z dnia 26 listopada 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.305.63).
26 Art. 13 ust. 4 lit. d) zmieniona przez pkt 7 sprostowania z dnia 26 listopada 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.305.63).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.