Dyrektywa 2017/2096 zmieniająca załącznik II do dyrektywy 2000/53/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji
Dz.U.UE.L.2017.299.24
Akt jednorazowyDYREKTYWA KOMISJI (UE) 2017/2096
z dnia 15 listopada 2017 r.
zmieniająca załącznik II do dyrektywy 2000/53/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/53/WE z dnia 18 września 2000 r. w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 2 lit. b),
(1) W art. 4 ust. 2 lit. a) dyrektywy 2000/53/WE zabrania się stosowania ołowiu, rtęci, kadmu i sześciowartościowego chromu w materiałach i częściach pojazdów wprowadzanych na rynek po dniu 1 lipca 2003 r.
(2) W załączniku II do dyrektywy 2000/53/WE wymieniono materiały i części pojazdów, w stosunku do których nie obowiązuje zakaz określony w art. 4 ust. 2 lit. a). Załącznik ten ma być regularnie zmieniany stosownie do postępu technicznego i naukowego, zaś zwolnienia 2c, 3 i 5 dotyczące stosowania ołowiu mają być poddawane przeglądowi.
(3) Ocena postępu technicznego i naukowego wykazała, że wykorzystanie ołowiu pozostaje nieuniknione w materiałach i częściach objętych zwolnieniem 2c. Jednak według najnowszych informacji w najbliższej przyszłości mogą stać się dostępne zamienniki ołowiu dla tych materiałów i części. Oczekuje się, że dla niektórych materiałów i części zamienniki ołowiu staną się dostępne wcześniej niż dla innych, w związku z czym należy podzielić zwolnienie 2c na dwa podpunkty o różnych terminach przeglądu wynikających z postępów w opracowywaniu zamienników.
(4) Ocena postępu technicznego i naukowego wykazała również, że wykorzystanie ołowiu pozostaje nieuniknione w materiałach i częściach objętych zwolnieniem 3. Ewentualne substytuty już istnieją, ale niezbędne są dalsze prace nad nimi. Należy zatem ustalić nowy termin przeglądu tego zwolnienia, biorąc pod uwagę postępy w opracowywaniu zamienników.
(5) Ocena postępu technicznego i naukowego wykazała również, że w odniesieniu do niektórych materiałów i części objętych zwolnieniem 5 istnieją już zamienniki, ale nie mogą one być wykorzystane we wszystkich pojazdach objętych zwolnieniem. W przypadku innych materiałów i części objętych zwolnieniem 5 stosowanie ołowiu jest nadal nieuniknione. W związku z tym zwolnienie powinno zostać podzielone na dwa podpunkty. W odniesieniu do materiałów i części, dla których istnieją zamienniki, należy ustalić datę wygaśnięcia zwolnienia pozwalającą zapewnić, by można było uniknąć wykorzystania ołowiu we wszystkich odnośnych pojazdach. W odniesieniu do materiałów i części, w których stosowanie ołowiu jest nadal nieuniknione, należy ustalić nowy termin przeglądu, biorąc pod uwagę postępy w opracowywaniu zamienników.
(6) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 39 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |