Dyrektywa 2003/69/WE zmieniająca Załącznik do dyrektywy Rady 90/642/EWG w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dla chlormekwatu, lambda-cyhalotryny, krezoksymu metylowego, azoksystrobiny oraz niektórych ditiokarbaminianów
Dz.U.UE.L.2003.175.37
Akt jednorazowyDYREKTYWA KOMISJI 2003/69/WE
z dnia 11 lipca 2003 r.
zmieniająca Załącznik do dyrektywy Rady 90/642/EWG w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dla chlormekwatu, lambda-cyhalotryny, krezoksymu metylowego, azoksystrobiny oraz niektórych ditiokarbaminianów
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni(1), ostatnio zmienioną rozporządzeniem Rady (WE) nr 2003/806(2), w szczególności jej art. 7,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W przypadku produktów pochodzenia roślinnego, w tym owoców i warzyw, poziomy pozostałości odzwierciedlają użycie minimalnych ilości pestycydów niezbędnych do osiągnięcia skutecznej ochrony roślin, stosowanych w taki sposób, aby ilości pozostałości były jak najmniejsze z praktycznego i z toksykologicznego punktu widzenia, uwzględniając w szczególności ochronę środowiska i przewidywane dawki spożycia przez konsumentów. Wspólnotowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (MRL) stanowią górne granice ilości takich pozostałości, które mogą znajdować się w towarach przy przestrzeganiu dobrych praktyk rolniczych.
(2) MRL w odniesieniu do pestycydów są poddawane przeglądowi oraz zmieniane w celu uwzględnienia nowych informacji i danych. MRL ustala się na niższym poziomie oznaczenia analitycznego w przypadku gdy dozwolone stosowanie środków ochrony roślin nie powoduje powstania wykrywalnych poziomów pozostałości pestycydów w produktach spożywczych lub na ich powierzchni, lub gdy nie występują dozwolone przypadki stosowania, lub gdy stosowanie dozwolone przez Państwa Członkowskie nie zostało poparte niezbędnymi danymi, lub gdy stosowanie w państwach trzecich powodujące obecność pozostałości w produktach spożywczych lub na ich powierzchni, które mogą zostać wprowadzone do obrotu we Wspólnocie, nie zostało poparte niezbędnymi danymi.
(3) W przypadku chlormekwatu, Państwa Członkowskie i zainteresowane podmioty poinformowały Komisję, że utrzymuje się znaczące zanieczyszczenie gruszek, wynikające z poziomu chlormekwatu w środowisku, pochodzące z wcześniejszego użycia. Dane z monitorowania wykazują, że zmniejszanie się pozostałości następuje tak powolnie, że tymczasowy MRL przewidziany w dyrektywie 90/642/EWG musi być zachowany jeszcze przez okres trzech lat.
(4) W przypadku lambda-cyhalotryny, krezoksymu metylowego, azoksystrobiny i mankozebu wnioski w sprawie nowego lub zmienionego zastosowania zostały przedłożone Państwom Członkowskim pełniącym rolę sprawozdawców. Te zastosowania zostały poddane ocenie oraz stwierdzono, że nie powodują one niedopuszczalnego narażenia konsumentów.
(5) W odniesieniu do mankozebu nie jest możliwe, z zastosowaniem obecnej metody rutynowej analizy, odróżnienie go od innych ditiokarbaminianów [maneb, mankozeb, metiram, propineb i zineb (suma wyrażona jako CS2)], dlatego definicja pozostałości obejmuje całą grupę ditiokarbaminianów.
(6) Komisja stanęła na stanowisku, że właściwa jest zmiana niektórych MRL z uwagi na potencjalne ryzyko dla konsumentów. Istotne jest, aby dodatkowe środki zarządzania ryzykiem były podejmowane przez Państwa Członkowskie w celu odpowiedniej ochrony konsumentów.
(7) Trwałe i krótkookresowe narażenie konsumentów na działanie tych pestycydów wymienionych w niniejszej dyrektywie za pośrednictwem produktów spożywczych, zostało ponownie ocenione zgodnie z procedurami wspólnotowymi i praktykami, z uwzględnieniem wytycznych opublikowanych przez Światową Organizację Zdrowia(3). Obliczono, że MRL ustalone w niniejszej dyrektywie nie będą prowadzić do niedopuszczalnego narażenia konsumentów.
(8) Gdzie jest to właściwe, ostre narażenie konsumentów na działanie pestycydów za pośrednictwem każdego z produktów spożywczych, które mogą zawierać pozostałości tych pestycydów, zostało ocenione zgodnie z procedurami wspólnotowymi i praktykami, z uwzględnieniem wytycznych opublikowanych przez Światową Organizację Zdrowia. Stwierdzono, że obecność pozostałości pestycydów na poziomie lub poniżej MRL zaproponowanych w niniejszej dyrektywie, nie spowoduje ostrych skutków toksycznych.
(9) W ramach Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje ze wspólnotowymi partnerami handlowymi w sprawie MRL zaproponowanych w niniejszej dyrektywie oraz ich uwagi na temat tych poziomów zostały uwzględnione.
(10) Uwzględnione zostały opinie Komitetu Naukowego ds. Roślin, w szczególności jego rady i zalecenia dotyczące metodologii, jaka ma być stosowana dla ochrony konsumentów produktów rolnych, wobec których stosowane są pestycydy.
(11) Dlatego załącznik do dyrektywy 90/642/EWG powinien zostać odpowiednio zmieniony.
(12) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Komisji | |
David BYRNE | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 71.
(2) Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 1.
(3) Wytyczne dotyczące przewidywanego spożycia dziennego pozostałości pestycydów (poprawione), przygotowane przez GEMS/Program Żywnościowy we współpracy z Komitetem ds. Pozostałości Pestycydów Komisji Kodeksu Żywnościowego, opublikowane przez Światową Organizację Zdrowia 1997 r. (WHO/FSF/FOS/97.7).